Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Body Worlds

Discussie gestart

PetraVS

Heeft hier iemand de Body Worlds tentoonstelling bezocht?  Ik zie net, dat wij die volgende week in Minneapolis kunnen gaan bekijken.   Het lijkt me griezelig om echte lichamen zo te zien, maar ook fascinerend.
#1 - 11-08-2006, 15:22 uur

Dusza

Zelf heb ik hem niet gezien, maar een (Amerikaanse) vriend van ons wel, en hij zei ons dat we zeker moesten gaan kijken als we de kans kregen, want dat het heel erg fascinerend was.
Enerzijds wel een beetje luguber, omdat het zo 'echt' is, anderzijds inderdaad kunstig, maar ook heel erg leerrijk. Hij dacht dat onze zoon, die heel veel interesse heeft voor biologie, het zeker boeiend zou vinden.
Nu weet ik niet, Petra, of het iets is voor Saskia... Dat zal jij beter in kunnen schatten dan ik. (en misschien sla ik met dit te denken de bal wel helemaal mis)
#2 - 11-08-2006, 15:34 uur

PetraVS

Het zouden alleen Rick en ik zijn, want we gaan samen erop uit, terwijl de kinderen bij Grandpa logeren :D.
#3 - 11-08-2006, 17:22 uur

jaborg

Als de tentoonstelling in mijn buurt zou zijn, zou ik zeker gaan.

Ik weet niet of het geschikt is voor jonge kinderen.
Het ligt er ook aan hoe gevoelig ze zijn voor dit soort dingen.
#4 - 11-08-2006, 18:10 uur

Chiefram

Ik ken veel mensen die er geweest zijn, maar zelf is het er niet van gekomen om te gaan.

Vorig jaar toen wij in Illinois woonden was die tentoonstelling er ook en wilden we gaan. Echter, nadat twee vrouwen een 'baby' uit de Body Worlds serie hadden gestolen, was het afgelopen en konden we er niet heen, terwijl bijna iedereen die wij kenden er wel geweest zijn en ons zeer zeker aanbevolen ook te gaan kijken omdat het echt heel mooi was om te zien. Niet 'eng' zoals je zou vermoeden.

Tot de afgelopen week hebben wij hier in Colorado ook deze Body Worlds tentoonstelling gehad, alleen kwamen wij er pas achter twee weken voordat deze zou sluiten. Ook hier hebben wij van diverse mensen gehoord dat het zeker de moeite waard is om te gaan kijken. Of beter gezegd: het werd echt dringend geadviseerd om te gaan, omdat ook hier iedereen ontzettend positief was over deze tentoonstelling.

Helaas is er weer niets van gekomen en nu zijn ze dus weg. Stom, stom, stom!!!

Wel heeft men geadviseerd om on-line je tickets te reserveren en gelijk de tijd aan te geven wanneer je die tentoonstelling wilt gaan zien, omdat het anders wel eens te druk zou zijn en men niet zomaar een onbeperkt aantal mensen op hetzelfde moment willen laten gaan.

Dus nu zitten ze in Minneapolis? Hmmm... Moet daar binnen nu en 3 a 4 weken toch weer heen. Ik denk dat ik er dan maar voor ga, anders komt het er nooit meer van.
#5 - 11-08-2006, 18:38 uur

bgroeneveld

Ik heb de tentoonstelling gezien (mijn rouw is een vice president bij het Science Museum of Minnesota, dus ik 'moest' wel).

Niet zo griezelig als het lijkt, ik vond die lichamen net op papier mache lijken, het is bepaald niet zo dat ze gewone lichamen hebben met een raampje eerin, iets dat ik me wel voorstelde.

Wat mij het meest is bijgebleven: een opstelling met alleen de bloedvaten in het lichaam, ze hebben de rest weggebleekt. Al die kleine rode draadjes, indrukwekkend.

Makkelijkste is overigens om een toegangskaartje van tevoren te bestellen. Dat kun je doen via www.smm.org. Omdat het behoiorlijk druk is, kan je alleen op vooraf bepaalde tijden erin. Je kunt het risico nemen om gewoon op de bonnefooi te gaan, maar dan loop je de kans een tijdje te moeten wachten (is overigens een goede manier om wat tijd in het museum zelf rond te hangen, erg aardig, vooral de tentoonstelling over de Mississippi Rivier.)
#6 - 11-08-2006, 21:50 uur

Chiefram

Is er een beetje ruime parkeergelegenheid bij het Science Museum of Minnesota? Ik wil er toch wel serieus heen als ik er ben.
#7 - 11-08-2006, 22:07 uur

bgroeneveld

Parkeergarage in het museum en een parkeergarage er vlak naast. Parkeren is geen enkel probleem.
#8 - 12-08-2006, 03:40 uur

PetraVS

We hebben tickets voor de avond van de twintigste besteld, er was niet veel keus meer.  Ik ben heel benieuwd!
#9 - 12-08-2006, 19:14 uur

Chiefram

Parkeergarage in het museum en een parkeergarage er vlak naast. Parkeren is geen enkel probleem.


Bedankt! ;)
Ik ga er beslist heen!!!
#10 - 12-08-2006, 20:14 uur

bgroeneveld

Voor de liefhebbers: het Science Museum of Minnesota in St. Paul heeft de tentoonstelling verlengd tot 3 december.

Het museum heeft totaal bol gestaan van de bezoekers, en dat gaat maar door.
#11 - 08-09-2006, 05:29 uur

PetraVS

Dan zal ik ook mijn indrukken er maar eens over opschrijven.  We hadden tickets om om 17 uur de "Human Body" film te zien, die bij de Body Worlds tickets kwam.  Dit was een leuke film, niets nieuws, maar onderhoudend. 
Daarna moesten we ons 45 minuten bezig houden, voor we de Body Worlds tentoonstelling in mochten.  We keken wat rond in het museum en kochten een koffie bij Caribou Coffee.
Al gauw konden we in de rij aansluiten.  De eerste kamer van de tentoonstelling had voornamelijk botten en losse organen en een man met al zijn spieren en pezen tentoongesteld. 

Ik had me voorgenomen om er zo wetenschappelijk mogelijk tegenaan te kijken en bekeek dus hoe de bekende spieren en pezen liepen.   Om eerlijk te zijn was dit ene voorbeeld van het menselijk lichaam al genoeg voor mij.  Maar meer kamers volgden, we zagen de longen van rokers, werkelijk pikzwart (en vrijwel alle "modellen", die we daarna zagen, waren rokers) en het viel me op, dat het merendeel van de modellen mannelijk was. 

Er was een fakkeldrager, een gymnast aan de ringen en nog veel meer, na een tijdje liep ik er gewoon langs.  Voor de kamer met de vrouw, die acht maanden zwanger was, stond een lange rij.  Wij hadden nog een reservering voor het etentje voor onze trouwdag en mijn maag voelde al niet zo stabiel meer.  Gelukkig voelde mijn man zich hetzelfde, we hadden geen behoefte die zwangere vrouw te zien.  Op het laatst stonden er ook nog een paar vrouwen model.

Na de eerste kamer kreeg ik een sterk voyeuristisch gevoel en bij het aanschouwen van de lijken, want dat zijn het tenslotte, bleef ik me bedenken, dat dit ooit mensen waren, die net als wij liepen, lachten en leefden.  Eerlijk gezegd vond ik het luguber en Rick ook.  Je kunt er wetenschappelijk in geinteresseerd zijn, maar naar mijn mening zijn de meeste mensen "morbidly fascinated", zoals we dat in het Engels zeggen.  Mijn lichaam zal daar nooit staan, het idee, dat allerlei toeristen voor de eeuwigheid naar mijn blote lichaam staren maakt me misselijk.  Kennelijk zijn er (veel) mensen, die dit juist het perfecte einde van hun leven vinden.

Toch hadden Rick en ik geen van beiden deze ervaring willen missen.  Als de tentoonstelling ooit in Washington komt, zal ik niet weer gaan.  Maar het is wel uniek genoeg om er geweest te moeten zijn.  Ik zie nu alleen bij iedere goed gespierde man zo'n "model" voor me ;).  En het mannelijk sex orgaan zal nooit weer hetzelfde zijn in mijn ogen :'(  ;)  ;D.
#12 - 09-09-2006, 02:11 uur
« Laatst bewerkt op: 09-09-2006, 02:13 uur door PetraVS »

Chiefram

Hahaha... Heb je die ook grondig bestudeerd? LOL! Arme Rick... :)

Ik ben in Nederland ook een keer in Rotterdam in het ziekenhuis de snijkamers ingelopen. Nee, niet toevallig hoor maar mijn vrouw moest voor haar studie een dagje op de snijkamer zijn waar ook lijken liggen opengesneden. Voor mij leuk om mee te gaan, want had dit nog nooit eerder gezien.

Twee weken later rook ik nog steeds de lijkenlucht. Ik kreeg dat met geen mogelijkheid weg. (Formaldehyde was dit geloof ik). Aan het eind van de dag zat ik wel na het zien van een opengesneden pols met mijn hoofd tussen mijn benen om niet flauw te vallen. Ik ging echt van mijn graad.

Elke keer als ik nu een pols zie, dan weet ik wat er aan de binnenkant zit...
#13 - 09-09-2006, 04:30 uur

ceetje

Zou de tentoonstelling ook graag willen zien; jarengeleden was zoiets in Brussel.. wij erheen maar toen stonden er rijen van ruim drie uur wachten. Laat dan maar  embarressed Hebben jullie enig idee waar de tentoonstelling heengaat na Minneapolis ? Wellicht is het te combineren met een vakantie.
#14 - 09-09-2006, 09:19 uur

bgroeneveld

In New York is bij het South Street Seaport Museum een soortgelijke tentoonstelling. Ik heb daarvan plaatsjes gezien tijdens ons recente bezoek (terug) aan New York.

South Street Seaporet is een sscheepvaartmuseum, wellicht hebben ze die tentoonstelling daar om wat meer aandacht te trekken, dode mensen zijn interessanter dan doode schepen tenslotte.

Ik zou eens op de web site van het museum gaan rondkijken. En zoek eens op Body Worlds, d'r moet vast wel een tentoonstellingsprogramma zijn.
#15 - 09-09-2006, 17:41 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15