Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Credit History

Discussie gestart

Chiefram

Ergens op dit forum hadden we het laatst over hoe de Credit History in elkaar zit en wat je kunt doen om je Credit Score te verhogen en te voorkomen dat deze naar beneden bijgeschroefd zou worden.

Ik zou toen een stukje over de Credit History in Amerika schrijven, alleen kan ik die topic niet meer vinden!  ???

Dus dan maar even hier: (Helaas in drie delen, omdat er niet meer dan 10000 woorden per bericht geplaatst mogen worden).

Wat is en hoe werkt de Credit History in Amerika?

Iedereen die voor het eerst naar Amerika verhuist loopt met zijn hoofd tegen heel veel muren aan. De reden is dat er nog geen Credit History is opgebouwd in Amerika en zonder goed opgebouwde Credit History kun je gewoon heel erg weinig in Amerika beginnen.

De Credit History in Amerika is een klein beetje te vergelijken met de BKR welke wij in Nederland hebben. Ik zeg ‘een klein beetje te vergelijken’, want in feite werken deze twee eerder precies het tegenover gesteld van elkaar.

In Nederland heb je de BKR in Tiel. (BKR staat voor Bureau Krediet Registratie). Dit is een grote database met gegevens van alle Nederlanders welke in Nederland leningen, credit cards, bankkredieten en/of hypotheken hebben afgesloten.

De BKR slaat al deze gegevens op en mocht je bijvoorbeeld een lening aan willen vragen, dan kijkt de financiële instelling eerst bij de BKR of niet toevallig nog meer leningen/hypotheken elders hebt lopen en deze keurig netjes op tijd betaalt.

De kans dat je in Nederland voor een lening/hypotheek in aanmerking komt is groter als je bijvoorbeeld helemaal niet bij de BKR met andere leningen vermeld staat. Vindt men dat je al aardig wat leningen op je naam hebt staan, hoe keurig die ook worden afbetaald, dan is in Nederland de kans klein dat je alsnog een extra lening/hypotheek kunt krijgen. De kans is immers stukken kleiner dat ze hun geld terug zullen krijgen als er iets fout gaat, als anderen ook op je kunnen vorderen.

In Amerika heb je drie Credit Bureaus, namelijk Experian, Equifax en Transunion. Net als in Nederland worden ook hier van alle Amerikanen de financiële gegevens opgeslagen (eningen, hypotheken, credit cards, etc).

Tot zo ver zijn de BKR en deze drie Amerikaanse Credit Bureaus met elkaar te vergelijken. Toch zit er een heel groot verschil tussen het Nederlandse systeem en het Amerikaans systeem.

Zoals ik net al schreef wordt het in Nederland een stuk moeilijker om een ‘zoveelste’ lening te krijgen als je al meerdere leningen op je naam hebt staan.

In Amerika werkt dit net andersom: hier krijg je helemaal niets voor elkaar als je nog helemaal geen leninggeschiedenis op je naam hebt staan. Ook al kom je in Amerika met je salarisstrookje van $10.000 dollar per maand aanzetten en afschriften van je bankrekening waar $100.000 dollar op staat, je bent gewoon niet kredietwaardig voor ze en krijgt geen enkele lening, laat staan een hypotheek. Ook al werk je al meer dan 10 jaar bij dezelfde firma.

In Nederland wordt je met open armen ontvangen als je voor een lening/hypotheek gaat en er staat niets over je bij de BKR vermeld. Zeker als je een vast en regelmatig inkomen hebt. In Amerika ben je gewoon niets en blijven de deuren gesloten.

Hoe kun je in Amerika dan een Credit History opbouwen, als geen enkele instelling je een lening wilt geven. Dat is inderdaad moeilijk, zeker als je nieuw in Amerika aankomt als bewoner. Daarom loop je in Amerikaanse als nieuwe bewoner tegen zoveel muren aan.

Een voorbeeld: Je komt net in Amerika aan en wilt een mobiel telefoontje hebben om in ieder geval bereikbaar te zijn. Dan kom je mooi van een koude kermis thuis, want er is geen enkele provider die jou zomaar een mobiel telefoontje wil verkopen met abonnement. Ze checken namelijk je Credit History en die heb je niet. Dan kun je maar een ding doen, namelijk het storten van een deposit (borg) van $500 dollar per mobiel telefoontje.

Okay, daar kun je nog mee leven, denk je… Tuurlijk! Die deposit krijgt je toch over een jaartje weer teruggestort op je rekening als je geen schulden bij de provider hebt opgebouwd.

Maar je wilt ook een huis om in te wonen. Kopen kun je vergeten, je hebt geen Credit History en krijgt daarom ook geen hypotheek. (Note: in sommige gevallen kun je wel een hypotheek krijgen als je een flinke eerste aanbetaling doet. Maar dit laten we even buiten beschouwing, omdat de meeste mensen dit niet hebben).

Dan wordt het huren, in plaats van kopen. Dit gaat in de meeste gevallen nog wel, zolang je maar een a twee maanden borg wilt storten. Ook hier wordt vaak naar je Credit History gekeken, maar op de een of andere manier neemt men vaak al genoegen met de deposit van twee maandelijkse huurtermijnen.

Als je je huis gevonden hebt, dan wil je natuurlijk ook verwarming (gas) en elektriciteit hebben. Hier geldt hetzelfde als bij de aanschaf van het mobiele telefoontje: ze bekijken je Credit History waar nog niets op te zien is, dus dit wordt wederom storten van een deposit. Voor elektriciteitsrekeningen is dit gelukkig wat lager dan voor de gasrekeningen. De deposit voor de gasrekening is vaak $450 dollar.

Je ziet dat het op een gegeven moment niet meer leuk is om in Amerika met alle goede bedoelingen iets op te bouwen. Al je spaargeld gaat op deze manier op aan deposits. Geld dat je zeker in het begin dat je in Amerika aan komt juist zo hard kunt gebruiken om je nieuwe leven op te bouwen.

Maar dan? Dan heb je je huurhuis, je mobiele telefoon, je gas en elektra aansluiting. Je hebt hiermee nog steeds geen Credit History opgebouwd en zolang je die niet hebt, blijf je altijd tegen dit soort vervelende zaken aanlopen.

Je moet daarom iets meer te weten zien te komen over hoe de Credit History in elkaar zit, zodat je al gelijk vanaf de eerste dag dat je in Amerika bent je Credit History geleidelijk aan kunt opbouwen.

Je Credit History bestaat uit een aantal punten. Je moet deze punten verdienen. Verdienen van punten kan alleen als je bewijst dat je met je (geleende) geld kunt omgaan en je rekeningen keurig netjes op tijd betaalt. Elke maand weer. Pas na het eerste half jaar kun je al voldoende punten hebben opgebouwd, zodat de eerste bedrijven je al een kans willen geven door je te vertrouwen en je een krediet willen geven.
#1 - 10-03-2006, 06:11 uur
« Laatst bewerkt op: 10-03-2006, 06:15 uur door Chiefram »

Chiefram

Het puntensysteem van de Credit History ligt tussen de 350 en 850 punten. Dit noemt men de Credit Score. Hoe hoger je Credit Score, des te lagere rentepercentages worden er voor je berekend. Hoe lager je Credit Score, des te kleiner de kans dat je iets geregeld krijgt in Amerika, tenzij je de hoofdprijs wilt betalen aan rentepercentages.

Zoals ik al zei, de Credit Score ligt altijd ergens tussen de 350 en 850 punten en is als volgt opgebouwd:

Excellent   : 750 – 850 punten
Good   : 660 – 749 punten
Fair   : 620 – 659 punten
Poor   : 350 – 619 punten

Als nieuwe inwoner in de USA val je gelukkig niet direct in de klasse POOR, maar krijg je een aantal punten in de klasse FAIR toegewezen en gelukkig ook nog eens eerder richting GOOD dan POOR. Het ligt nu helemaal aan jezelf hoe je je de komende maanden gaat bewijzen.

Ter informatie: de gemiddelde Credit Score in Amerika is 678. Zorg dat je er boven komt, dit zal je leven in Amerika een stuk gemakkelijker maken in de toekomst.

Om een goede Credit Score op te bouwen zul je minimaal een half jaar lang moeten bewijzen dat je je rekeningen op tijd betaalt, met name de rekeningen die zijn aangemeld bij een van de drie Credit Bureaus: Experian, Equifax en Transunion.

Een goede Credit Score wordt opgebouwd als je tenminste 3 (drie) instellingen hebt die te volgen zijn in je Credit History Report. Zeg maar een 3-tal leningen. Alleen die heb je niet en krijg je niet.

Gelukkig melden de gasbedrijven en elektriciteits bedrijven je betalingsgedrag aan een van de drie Credit Bureaus, zodat je de eerste twee al binnen hebt en je kunt gaan beginnen met het opbouwen van je Credit History. Dit doe je door deze rekeningen ALTIJD OP TIJD te betalen!

Maar je hebt een derde nodig. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als je via een verhuurmaatschappij een woning huurt kunnen zij ook jou betalingsgedrag melden aan deze Credit Bureaus. Dit is helaas niet altijd het geval. Het is beter om direkt na aankomst in Amerika een credit card te nemen. Credit cards worden namelijk ook gemeld bij de Credit Bureaus.

Alleen krijg je in Amerika geen credit card als je geen Credit History hebt. Je goede gedrag met credit cards in Nederland kun je gewoon opzij schuiven. Met welke bewijzen je vanuit Nederland ook komt aanzetten, er is in Amerika geen hond die zich in jouw Nederlandse betalingsgeschiedenis zal verdiepen. Ze zeggen vaak van wel, maar uiteindelijk valt de negatieve uitslag op de mat dat je er in Amerika toch niet voor in aanmerking komt. Het is echt alleen de Amerikaanse Credit History waar hier naar gekeken wordt.

Toch is er een oplossing, namelijk de Secured Credit Card. Dit is een credit card, zoals alle credit cards, alleen betaal je (daar heb je het weer) een borg. Dit kan al vanaf een borg van $250 dollar.

Het is in ieder geval een begin. Als je $250 dollar borg stort, dan mag je je credit card gaan gebruiken tot het bedrag van $250 dollar. Betaal zoveel mogelijk lullige dingen met je credit card en betaal deze ook keurig netjes aan het eind van de maand weer af. Laat zien dat je met je credit card kan omgaan. Dit verhoogt je Credit Score aanzienlijk.

Zorg alleen dat je NOOIT de fout maakt om met je credit card meer uit te geven, ook al is het maar 10 cent dan waarvoor je borg hebt betaald. Dit wordt direkt keihard afgestraft met strafpunten op je Credit Score. Punten gaan er gemakkelijker af dan dat ze erbij komen! Dit geldt trouwens ook voor gewone credit cards, waarvoor geen borg is betaald. Hou hier goed rekening mee.

Ook is het zo dat hoe hoger de borg die je betaalt, hoe sneller je je Credit Score kunt opbouwen. Na een half jaartje zonder problemen je credit card gebruikt te hebben, is de kans groot dat je ineens een brief krijgt van de bank dat je Secured Credit Card automatisch is omgezet naar een gewone Credit Card en dat je limiet is verhoogd. Je krijgt dan je borg keurig netjes teruggestort. Je hebt je bewezen dat je kredietwaardig bent. Vanaf dat moment gaan er ineens veel meer deuren voor je open. Je Credit Score (punten) zijn dan inmiddels al aardig opgelopen.

#2 - 10-03-2006, 06:12 uur

Chiefram

Wat je ook kunt doen is een auto te kopen, waarvan je het grootste gedeelte zelf betaalt en het restant in de vorm van een lening neemt. Omdat je zeker in het begin geen Credit History hebt, dus een lage Credit Score, betaal je voor die lening wel de hoofdprijs als het om de rentepercentage gaat. Vaak is 20% of hoger geen uitzondering, maar regel.

Het is voor ons Nederlanders even slikken, maar op deze Amerikaanse manier van leven heb je er later alleen maar profijt van. Neem zo’n lening maar gewoon, dit is in Amerika echt geen schande. Na een half jaartje kun je die financiering weer omzetten naar een lager rentepercentage, als je tenminste een beter Credit Score (punten) hebt opgebouwd.

Wij Nederlanders zijn niet opgevoed om leningen te nemen, maar hier in Amerika moet je wel wil je een lage rente krijgen in de toekomst. Terwijl in Nederland, ongeacht voor wie dan ook de rentepercentages allemaal zo’n beetje gelijk liggen, is dit in Amerika totaal niet het gaval. Hier in Amerika betaal je een extreem hoge rente als je een lage Credit Score hebt en weer een zeer gunstige rente als je een hoge Credit Score hebt. Het percentage is dus afhankelijk van je eigen gedrag en niet van de markt.

Ik hoor je al denken: ‘Ik leen toch niet, dus de hoogte van de rente maakt mij geen zak uit!’

Tja, daar heb je wel gelijk in, totdat je een huis wilt kopen met een hypotheek! Heb je vanaf het begin dat je in Amerika komt ervoor gezorgd dat je een hoge Credit Score hebt, dan kun je een hypotheek krijgen tegen zeer gunstige rentepercentages. Heb je die niet voldoende opgebouwd, dan betaal je voor hetzelfde huis gewoon het dubbele aan rente!

Heel vervelend, zeker omdat je inkomsten en dergelijke allemaal hetzelfde zijn. Hier wordt alleen niet naar gekeken. Ja, er wordt wel naar gekeken, want ze willen zekerheid dat je een vast inkomen hebt. Maar je inkomsten bepaalt niet de hoogte van je hypotheekrente. Dat is je Credit Score die dit bepaalt.

Hoe meer meldingen van leningen en credit cards er op je Credit Report staan voor een langere periode en allemaal op tijd (af)betaald, hoe beter het er voor je Credit Score uitziet. Maar niet alleen de hoeveelheid van leningen is bepalend, maar ook de hoogte van de leningen. Als je leningen lekker hoog zijn, dan gaat ook je Credit Score bij goed gedrag lekker snel omhoog, waardoor je weer betere leningen/hypotheken kunt krijgen in de toekomst.

In Nederland zouden ze zich bij de BKR rot schrikken en je absoluut geen lening of hypotheek willen geven, maar hier in Amerika gaan dan juist de deuren voor je open die normaal dicht gebleven zouden zijn. Heel gevaarlijk allemaal, want je moet het wel allemaal op kunnen brengen aan het eind van de maand. Maar dat is jou probleem en niet van de financiële instellingen. Daarom zitten er zoveel Amerikaanse gezinnen hier in ernstige financiële problemen.

Dingen die je Credit Score negatief kunnen beďnvloeden zijn bijvoorbeeld het tussentijds aanvragen van leningen en/of credit cards, terwijl je Credit History/Score nog niet toereikend is.

Okay, dan word je toch afgewezen?

Ja, dat klopt, alleen te veel bedrijven die je Credit Report opvragen (om in te zien) en je aanvraag afwijzen heeft als gevolg dat je Credit Score (punten) weer fors gaan dalen. Dit is namelijk een teken voor andere financiële instellingen dat hun kollega’s jou niet vertrouwen, dus waarom zouden zij je wel met hun geld willen toevertrouwen.

Wij hebben dit ook aan den lijve ondervonden. Toen mijn zoon zijn (cash betaalde) Ford Explorer wilde inruilen voor een nieuwere en goedkopere auto in gebruik, heb ik hem geadviseerd om zowel zijn Ford Explorer en zijn spaargeld als aanbetaling te doen gebruiken en een restant van $4.500 dollar als financiering te nemen om zodoende ook zijn Credit History op te kunnen bouwen. Hij wil later toch ook een eigen huis hebben tegen een goede rente.

Omdat hij zelf geen Credit History had, heb ik me als ‘co signer’ aangesteld. De betalingen worden zowel op zijn als op mijn Credit History vermeld, dus zelf pluk ik daar ook de vruchten van, dacht ik…

Alleen omdat mijn zoon de hoofdaanvrager was, kreeg hij bij geen enkele instantie een krediet van $4.500 dollar! Het autobedrijf wist dit natuurlijk op voorhand en heeft onze aanvraag bij 25 financiële instanties neergelegd, die allemaal zowel zijn als mijn Credit Report gingen raadplegen. Mijn Credit Score heeft hierdoor een gigantische deuk opgelopen. Zoveel aanvragen in zo’n korte tijd is gewoon funest! Daar gingen mijn zuurverdiende opgebouwde Credit Score punten! Wat was ik giftig!!!

Ook (te) late betalingen werken zeer negatief op je Credit Score. Betaal dus ALTIJD je rekeningen op tijd! Neem NOOIT meer op met je credit card dan je limiet toestaat. Hoe klein het bedrag ook is, het wordt kei en keihard afgestraft en er staat een negatieve melding op je Credit Report. Ook je Credit Score wordt hiermee fors omlaag gehaald.

Wij zitten nu alweer bijna 16 maanden in Amerika en hebben er op alle mogelijke manieren voor gevochten om onze Credit Score op 720 punten te krijgen. Dit is GOOD en kan altijd nog beter.

Nu is het opbouwen van de hoogte van onze Credit Score alleen nog maar een kwestie van tijd. Na 3 jaar als keurig en braaf gezinnetje jezelf te hebben bewezen, zullen we wel de status EXCELLENT kunnen krijgen, maar dat is nog een lange weg te gaan.

Al doe je nog zo je best, de punten gaan maar tergend langzaam ophoog. Een klein misstapje en je punten kelderen terstond naar beneden. Met die 720 punten die wij nu hebben, kunnen we ons aardig redden. We hebben nu twee gewone Amerikaanse credit cards en een hypotheek tegen een redelijke rente. Borg wordt nergens meer gevraagd.

Het kan allemaal nog beter, als we ons maar blijven bewijzen. Over een half jaartje ga ik eens kijken of we onze hypotheek niet om kunnen zetten tegen een nog betere rente.

Zoals je ziet zijn de rentestanden hier niet gekoppeld aan de markt, maar aan de hoogte van je Credit Score.

Ik hoop dat het geen ik hier geschreven heb een beetje duidelijk is, zodat iedereen een beetje inzicht heeft wat er bedoeld wordt als het over Credit History gaat in Amerika en dit dus niet vergelijkbaar is met de BKR in Nederland.
#3 - 10-03-2006, 06:14 uur

Rebecca

Hey Chief!

Bedankt voor deze informatieve uitleg!!

Zoals je misschien wel eerder hebt gelezen gaan mijn vriend en ik hopenlijk aan het einde van dit jaar richting Amerika. Ik moet wel zeggen dat ik even de grond onder mijn voeten weg volde zakken terwijl ik dit aan het lezen was. Maar eigenlijk heb je een groot deel in eigen handen als ik het goed begrijp.  Zolang jij maar goed en op tijd betaalt, des te meer mogenlijk heden heb je.

Wel vind ik het minder fijn om te lezen dat het in het begin vooral zwaar gaat worden. Mijn vriend en ik trekken waarschijnlijk eerst bij zijn moeder in en hoeven dus nog niet te zorgen voor gas en electriciteit. Hierdoor zullen wij dus geen credits opbouwen  ???

Citaat
Ik hoor je al denken: ‘Ik leen toch niet, dus de hoogte van de rente maakt mij geen zak uit!’
Niet was niet per se gelijk mijn gedachte, lenen doen we wel, dat hebben we nu ook in hier, we hebben een hypotheek en we hebben wel eens een lening gehad omdat we een andere auto aan moesten schaffen. Wel dacht ik inderdaad dat ik niet al te veel wilde lenen, maar zoals je al zei, hoe meer je leent (en uiteraard op tijd terug betaalt) hoe beter je eigen credits worden.

Goh, dit was zeker wel een informatief verhaal Chief, maar ik moet zeggen dat ik er absoluut wel blij mee ben. Ondanks dat mijn vriend ook al het een en ander heeft verteld begrijp ik de situatie wat beter.

Ik ben er van overtuigd dat het zeker moeilijk gaat worden de eerste paar maanden, misschien wel langer........ Maar aan de andere kant ben ik er ook wel van overtuigd dat het allemaal goed komt. We moeten gewoon ons koppie erbij houden en zorgen dat je nooit in de problemen komt  ;)

Groetjes,
Rebecca


#4 - 10-03-2006, 09:21 uur
Onze blog-Bouwmanfamily
NBA Guru 2007!!

Frank S

Bedankt voor deze uiteenzetting Chief! Ik heb nog een paar vragen: ik begrijp uit je verhaal dat je Credit Score persoonlijk is, dus dat jij en je vrouw elk een eigen credit score hebben? Tellen dan je hypotheekbetalingen, en gas & electra-bills bij jullie allebei mee? (zijn jullie dan "co-signer" op deze contracten?). En je zegt dat je over een half jaar mogelijk je hypotheek omzet naar een lager rentetarief, moet je dan boeterente betalen, zoals dat in Nederrland het geval is als je voortijdig je contract omzet?
#5 - 10-03-2006, 09:29 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Bakvet

Wat een ontzettend duidelijk verhaal, super!

Ik zagooit een documentaire op PBS van iemand die na jaren eens een keer een paar dollar over-the-limit ging of z'n credit card rekening een paar dagen te laat betaalde of iets dergelijks. Die werd meteen afgestraft met een boete en een veel hogere rente op z'n credit card. Doordat ook z'n credit score daalde had dat meteen invloed op al z'n andere uitstaande leningen.

Bestaat er een mogelijkheid om al die rekeningen automatisch te betalen (zoals je in NL automatische incasso kent)?
#6 - 10-03-2006, 09:45 uur

Ventus

Interessant verhaal, maar op welke manier krijg je inzage in je Credit History? Bel  je gewoon met die Credit Bureaus en krijg je dan je 'puntenstand'?

Erwin

#7 - 10-03-2006, 10:47 uur

Dusza

Chief, bedankt voor deze hele duidelijke uitleg! Dit is van zeer praktisch nut voor heel wat mensen, en ik stel aan de moderator voor dat we hier een Sticky van maken!
#8 - 10-03-2006, 10:51 uur

usaxtreme

Ik maak hier meteen een sticky van.
Bedankt chief voor de grote en duidelijke uitleg !!  8)
#9 - 10-03-2006, 16:53 uur

Chiefram

Wow, bedankt voor de leuke reakties! Ik wist niet dat er zoveel belangstelling voor was om dit te lezen.  ;)

Ik zal dan maar gelijk zoveel mogelijk vragen beantwoorden, voor zover dit kan:

Rebecca:
Ja, in het begin is het echt heel erg moeilijk, omdat je gewoon niets voor elkaar krijgt. Maar dat komt na 6 maanen en daarna zo langzamerhand wel allemaal goed hoor. Wij merkten eigenlijk pas na 1 jaar dat we ineens alles voor elkaar kunnen krijgen wat we willen en dat gevoel dat je die credit verdient hebt, geeft ook wel weer een heel lekker gevoel. Nu kun je ook eens een keer van alle lekkere aanbiedingen gebruik maken als je wilt, welke normaal alleen voor well-qualified customers gelden. Daar zijn wij er nu (eindelijk) ook een van! LOL!

Frank S
ik begrijp uit je verhaal dat je Credit Score persoonlijk is, dus dat jij en je vrouw elk een eigen credit score hebben?
Ja, omdat je Credit Score gekoppeld is aan je Social Security Number. Deze zijn persoonsgebonden.

Tellen dan je hypotheekbetalingen, en gas & electra-bills bij jullie allebei mee? (zijn jullie dan "co-signer" op deze contracten?).
Nee, deze komen alleen op mijn eigen persoonlijke Credit Report te staan, omdat er maar 1 aanvrager kan zijn die voor de gas en elektra verantwoordelijk is. Voor de hypotheek is het en ander verhaal. Wij zijn wel c-signer voor de aankoop van de woning, dus als mij iets gebeurt kunnen ze mijn vrouw nooit uit huis zetten, maar ik ben zelf 100% verantwoordelijk voor de hypotheek. Ik heb dit gedan, omdat ik niet wil dat als er ooit iets met mij gebeurt, dat zij voor de kosten verantwoordelijk kan worden gesteld. Dit is een bewuste persoonlijke keus geweest en helaas wordt in al deze gevallen niet de Credit Score van mijn vrouw 'gespekt'.

En je zegt dat je over een half jaar mogelijk je hypotheek omzet naar een lager rentetarief, moet je dan boeterente betalen, zoals dat in Nederrland het geval is als je voortijdig je contract omzet?
Goeie vraag, durf ik zo een twee drie geen antwoord op te geven. Volgens mij niet, maar mocht het wel het geval zijn en wij toch 1 a 2 procent minder rente op onze hypotheek gaan betalen, dan neem ik die kostengewoon mee in de nieuwe hypotheek. Dan zijn alsnog onze maandelijkse lasten een stuk minder.

Ventus:
Je hebt minimaal 1x per jaar recht op volledige inzage in je Credit Report bij een van de drie Credit Bureaus, maar daar heb je niet veel aan als je tussentijds wilt weten hoe je ervoor staat. Ik heb mezelf (kost $24.95 dollar per maand ofzo) aangemeld bij http://www.freecreditreport.com en kan 24 uur per dag volledige inzage krijgen in mijn Credit Report. Mochten er meldingen zijn of veranderringen, dan wordt ik automatisch per email op de hoogte gehouden van deze veranderingen. Ja, zelfs als een instantie (zoals een bank) inzage zou hebben gehad in mijn gegevens, dan wordt ik hiervan op de hoogte gehouden per email.

Zo ziet zo'n Credit Report er dan uit:
http://www.freecreditreport.com/Message.aspx?PageTypeID=FullReport1B&SiteVersionID=461&SiteID=100133&sc=659400&bcd=

Chicago:
Graag gedaan en bedankt voor het sticky, ook al rook ik niet, hahahaha!!!!!!
 ;) ;D
#10 - 10-03-2006, 18:30 uur

Loek

Mooi compleet samengevat Chief.

Ik zelf ben hier in het prille begin ook tegenaan gelopen.  Wij kochten ons huis en kregen een hypotheek omdat we een aanbetaling deden van 50%.  Dat was de enige manier om een hypotheek te krijgen gezien het feit we geen credit history hadden.   Een paar maanden later zagen we een aanbieding van Sears voor een airconditioner: "No payments for a year".  Dat kwam ons wel uit want dan konden we in die tussentijd sparen.  Maar hier kwamen wij uiteindelijk niet voor in aanmerking omdat we nog steeds onvoldoende credit history hadden opgebouwd.

Het moeilijke is deze credit history op peil te houden zonder dat het je een vermogen kost aan rente.  Ons huis is afbetaald en dus zou onze credit rating weer omlaag gaan omdat we geen hypotheek meer betalen.  Echter om nu geld weg te gooien aan een dure lening vind ik ook zonde.  Wij hebben dus een "home-equity loan" genomen.  Deze leningen hebben de lage hypotheek rente, en zijn aftrekbaar van de belasting hetgeen niet het geval is met een personal loan.  Het bedrag wat wij hebben geleend is niet veel, maar voldoende om onze credit rating op "excellent" te houden.  En die rating wil je goed houden, want je weet nooit wanneer je het ineens nodig hebt.

Vreemd voor de mensen die zoals ik zijn opgevoed om alleen maar te kopen wat je kunt betalen, en niet torenhoge leningen af te sluiten, maar zo werkt het nu eenmaal hier.
#11 - 10-03-2006, 23:22 uur
« Laatst bewerkt op: 11-03-2006, 01:01 uur door Loek »

Chiefram

Dank je Loek,

En jij zit al heel wat jaartjes in de USA en hebt je Credit Score al lang verdient en toch moet je iets doen wat eigenlijk niet wilt om na alles wat je bewezen hebt in de loop der jaren, om je alsnog te blijven bewijzen...

Precies zoals je zegt: Wij Nederlanders zijn opgevoed alleen iets te kopen waar je geld voor hebt. Zo niet, dan eerst maar eens sparen. Hier kan dat niet, dan graaf je je eigen graf.

#12 - 11-03-2006, 03:34 uur

PetraVS

En je zegt dat je over een half jaar mogelijk je hypotheek omzet naar een lager rentetarief, moet je dan boeterente betalen, zoals dat in Nederrland het geval is als je voortijdig je contract omzet?
Goeie vraag, durf ik zo een twee drie geen antwoord op te geven. Volgens mij niet, maar mocht het wel het geval zijn en wij toch 1 a 2 procent minder rente op onze hypotheek gaan betalen, dan neem ik die kostengewoon mee in de nieuwe hypotheek. Dan zijn alsnog onze maandelijkse lasten een stuk minder.

Hier kan ik wel antwoord op geven.  Nee, je hoeft geen boeterente te betalen, tenzij je een speciale lening hebt opgezet.  Hypotheken zijn hier (ik weet niet hoe het in Nederland zit) niet altijd een bepaalde rente voor zoveel jaar.  Je kunt 1 year "arms" en meerdere jaren "arms" krijgen, waarin je een veel lagere rente tijdens die periode betaalt en daarna gaat je hypotheek omhoog naar de geldende rente.  Je hebt zo allerlei combinaties en bij sommige van die combinatie komt wel een boete kijken, als je tussendoor opnieuw financiert.  Maar over het algemeen kun je altijd zonder boete herfinancieren.  Je moet dan vaak wel zogenaamde "points" betalen (een procent van de lening per points) en closing costs (om alle kosten te dekken), maar dat maakt als het om een flink percentage rente verlaging gaat niet zoveel uit op het hele bedrag.
#13 - 11-03-2006, 03:44 uur

PetraVS

Dank je Loek,

En jij zit al heel wat jaartjes in de USA en hebt je Credit Score al lang verdient en toch moet je iets doen wat eigenlijk niet wilt om na alles wat je bewezen hebt in de loop der jaren, om je alsnog te blijven bewijzen...

Precies zoals je zegt: Wij Nederlanders zijn opgevoed alleen iets te kopen waar je geld voor hebt. Zo niet, dan eerst maar eens sparen. Hier kan dat niet, dan graaf je je eigen graf.



Dit zet me aan het denken en ik heb het Rick net gevraagd, maar hij lijkt er niet erg van onder de indruk ;).  Wij hebben vrijwel geen leningen, behalve een kleine (voor de grootte van het huis) hypotheek op het huis.  Maar wij betalen niet iedere maand onze credit card rekeningen helemaal af.  Zo bouw je ook credit history op.  Je houdt dan een balans op de credit cards, maar betaalt altijd tenminste het minimum op tijd.  Zo heb ik destijds ook, zonder huis of auto, mijn eigen credit history opgebouwd.  Ik heb nog steeds een erg hoge score, al werk ik al jaren niet meer en heb ik alleen een American Express kaart op mijn naam.  Het kan vreemd lopen ;).
#14 - 11-03-2006, 03:48 uur

Chiefram

Men ziet inderdaad liever dat je aan het eind van de maand inderdaad niet je balans van je credit card voldoet, maar hiervan een 'gedeelte' inlost. I know, maar dan betaal je wel een flinke rente op het nog openstaande bedrag. Dan gaat het je nog veel geld kosten ook als je je Credit Score wilt 'verhogen'.

Men zei tegen mij (hier in Amerika) dat het elke maand keurig netjes aflossen van je credit card alleen maar aantoont dat je verandwoordelijk met je verplichting omgaat, maar dat dit niets zegt over je betalingsgedrag bij leningen. En ik daar maar trots zitten vertellen dat ik keurig netjes alles optijd voldoe aan het eind van de maand...

 ???
#15 - 11-03-2006, 07:11 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15