Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Cultuurverschillen Amerika en Nederland

Discussie gestart

PetraVS

Maar wat doen die Hollanders dan als ze in Amerika wonen.......Klagen hahahahahha It`s to hot to work, My steak is to well done,  My neighbours have a noisy lawnmower hahahahahah

Ben jij dat van plan dan?  :o ;D  Dan zul je de Amerikanen zeker oppervlakkig gaan vinden, want "men" houdt echt helemaal niet van whiners ;).
#106 - 05-03-2005, 16:46 uur

Mississippi

Als je de in dit topic genoemde cultuurverschillen vergelijkt met de culturen in de rest van de wereld dan vallen die verschillen eigenlijk wel mee. Een manier om dit te meten is via een 5 dimensionaal model dat is ontwikkeld om culturen te vergelijken. In dat model scoren alle culturen in ieder van die dimensies. In dit geval zien de scores er als volgt uit:

Dimensie:                                     score NL      score USA

Power Distance:                             38                    40
Individualism:                                  80                    91
Masculinity:                                       14                    62
Uncertainty Avoidance:                   53                    46
Long Term Orientation:                   44                    29
[/table]

Het belangrijkste verschil is dus “Masculinity”. Dit duidt op een groter verschil tussen mannen en vrouwen en meer nadruk op prestaties in de USA.

NL scoort ook hoger op “Long Term Orientation”. Dat betekent dat ze meer pragmatisch dan normatief zijn en dat helpt bij het soepele handelsverkeer dat bekend is van Nederlanders.

De dimensies worden verklaard op de website van ITIM:
(http://www.geert-hofstede.com/index.shtml)

Je kunt zelf culturen vergelijken via diezelfde website:
http://www.geert-hofstede.com/hofstede_dimensions.php

#107 - 18-03-2005, 16:25 uur
« Laatst bewerkt op: 22-03-2005, 10:30 uur door Mr Mississippi »

heivalido

pragmatisch dan normatief

Pffff ik heb hier alleen een Engels woordenboek hoor hahahahahah :P
#108 - 31-03-2005, 01:05 uur

Mississippi

pragmatisch dan normatief

Pffff ik heb hier alleen een Engels woordenboek hoor hahahahahah :P

Je hebt helemaal gelijk. Je kan ook gewoon zeggen dat Nederlanders alles aan iedereen willen verkopen. (Denk maar eens aan de slavenhandel).

Er zijn er natuurlijk ook genoeg zoiets niet doen.
Dat zijn waarschijnlijk geen succesvolle handelaren. ;D
#109 - 31-03-2005, 21:28 uur

FreezeM

Dat verschil in Long Term Orientation blijkt ook goed uit het leen/spaar gedrag. Hoewel in Nederland meer wordt geleend dan vroeger, is het nog steeds een land van spaarders.

Appeltje voor de dorst. Wat achter de hand houden.

Allemaal onbekend in Amerika waar de economie veel meer draait om uitgeven en mensen veel minder sparen. Hoewel ik geloof dat ING hard zijn best doet om Amerikanen aan het sparen te krijgen :)
#110 - 04-04-2005, 09:11 uur

Chiefram

In Amerika word je min of meer VERPLICHT om schulden te maken, om zodoende je Credit History op te bouwen. Als je niet leent en keurig netjes alles afbetaald (op tijd bedoel ik dan), dan duurt het nog langer voordat je een hoge score hebt. En een hoge score heb je bijvoorbeeld weer nodig om een hypotheek te kunnen krijgen met en lage rente.

Er zijn in Amerika ook maar heel weinig mensen die een auto gewoon eventjes cash betalen, zonder lease of finance. Het lenen zit ze hier in het bloed, zoals in Nederland het sparen in het bloed zit.

Ik zeg het eerlijk, dat ik best wel moeite heb met de Amerikaanse manier van denken in dit geval. Ik haat schulden en leningen (op een hypotheek na dan), zeker als je ziet wat de gemiddelde schuld van een doorsnee Amerikaans gezin is: ruim $20,000 dollar !!!

Ik zou niet meer kunnen slapen...
#111 - 05-04-2005, 04:30 uur

PetraVS

Tja, als je een auto koopt zit je al gauw aan die $20,000 en zolang je netjes iedere maand afbetaalt is er niets aan de hand.  Maar ik moet toegeven, dat ik heel opgelucht was toen wij al onze schulden (mee uit mijn mans frivole single tijd) hadden afbetaald.  De enige, die we nu hebben is de hypotheek.
#112 - 05-04-2005, 17:40 uur

Chiefram

Wij zijn nu ook een klein beetje schulden aan het maken hier, om te laten zien dat wij ons aan de betalingstermijnen kunnen houden. Ergens zit het ons helemaal niet lekker, maar ja... we willen wel eind van het jaar een zo laag mogelijke hypotheekrente hebben en die krijg je alleen maar als je betalingsverplichtingen in het afgelopen jaar zijn goedgekeurd.

Leuk is anders, zelfs met miljoenen op de bank heb je nog geen goede credit history hier.

(Even voor alle duidelijkheid; wij hebben geen miljoenen op de bank hoor....

...eerder een miljard, hahaha!!!  ;D ;D ;D)!

<GEINTJUH...>
#113 - 05-04-2005, 18:30 uur

Norbert

Het is dus inderdaad heel anders dan in Nederland. Als je in Nederland bij een bank komt voor een hypotheek, en uit de BKR toetsing blijkt dat veel verschillende kredieten hebt openstaan bij andere geldverstrekkers, dan zal men toch gauw moeite doen om alles met de hypotheekverstrekking af te lossen.
Je wordt er eerder op aangekeken, dat je zoveel schulden hebt. ( Ik werk zelf bij een bank, dus die ervaring heb ik)
#114 - 05-04-2005, 19:02 uur

PetraVS

Nee, wat dat betreft is het niet zo anders.  Wat Martin schrijft is ook niet helemaal waar, veel schuld betekent misschien wel een aantrekkelijke klant voor de credit card companies, maar niet voor bijvoorbeeld een bank, die een hypotheek verstrekt.

De reden, dat Martin geen betere rente krijgt, is dat de bank geen idee heeft van zijn bestedingspatroon.

Wat men met een credit history wil zien, is dat je verantwoord maandelijks dingen af kunt betalen.  Daarbij vooral kijkend naar die grote aankoop (zeg wasmachine), die je op je creditcard hebt gezet en die je dan vervolgens binnen vrij afzienbare tijd afbetaalt, maar niet in een keer (want dat zegt niets over je bestedingspatroon).

Het is beslist niet goed om veel schulden te maken en vooral niet bij veel verschillende geldverstrekkers!  Bijna iedere grote winkel hier verstrekt zijn eigen credit card en dan krijg je 15% korting op je eerste aankoop.  Dat is aantrekkelijk als je een grote aankoop doet (en wij hebben er weleens gebruik van gemaakt), maar het is dan zaak om die rekening zo gauw mogelijk weer te sluiten.  Het gevaar is, dat je, om die kortingen te krijgen, telkens weer credit card rekeningen opent.  Ook al gebruik je die kaart na de eerste aankoop nooit weer, hij staat nog altijd open als een potentieel risico in je credit history en dat is een grote rode vlag voor eventuele hypotheek- of andere grote lening verstrekkers.
#115 - 06-04-2005, 00:51 uur

Barbaramama

In Nederland gebeurd het ook steeds vaker dat je bij grote winkelketen afbetalingsregelingen kunt treffen. In de praktijk blijkt dus dat je een soort creditkaart krijgt, waar dan dat aankoopbedrag openstaat voor bijv. 1 jaar uitgesteld betalen en dat je bijv. nog ruimte over hebt om op te nemen. Kan via pin! Ik heb op deze wijze 2 jaar terug een wasmachine gekocht en alles binnen 1 jaar afbetaald. Toen ik vorig jaar een hypotheek aan het afsluiten was bleek er een melding bij BKR te zijn van deze maatschappij, terwijl alles inderdaad afbetaald was. Ik heb heeeeeel veel telefoontjes moeten plegen (aangezien er haast bij was) om van die melding af te komen. Het moest allemaal met opzegtermijn etc. Uiteindelijk heb ik op hoge poten met een hoge pief aldaar gesproken en gezegd dat ik PER DIRECT wilde dat de rekening opgeheven werd en dat is me uiteindelijk dus gelukt. Blijkt dus ook in Nederland inderdaad een lastig iets te zijn! Zelfs mijn creditkaart van de bank (waar ook de hypotheek werd afgesloten) moest ik opzeggen, terwijl ik die gewoon maandelijks (indien gebruikt) netjes in 1x afbetaal. Gaat zelfs automatisch, ondanks dat moest ik hem opzeggen en 1 week later weer aanvragen. ECHT TE BELACHELIJK VOOR WOORDEN!

Gr. Babette
#116 - 06-04-2005, 12:17 uur

Chiefram

Komt mij bekend voor, dit verhaal van de BKR...

In 2001 hebben wij onze zaak in Nederland verkocht, echter de nieuwe eigenaar wilde niet de lease kontrakten overnemen van de koffie en frisdrankapparatuur. Wij hebben toen het leasekontrakt na de verkoop van onze zaak in een keer 'afbetaald' en kregen een soort 'korting' omdat het in een keer werd overgemaakt. Dan zouden wij er vanaf zijn, anders moesten we nog 2 a 3 jaar voor apparatuur moeten betalen die wij toch niet meer hadden.

Efin... niets aan de hand zou je denken, tot er ineens totaal onverwachts een brief van American Express op de deurmat viel, waarin ons werd duidelijk gemaakt dat onze credit cards waren geblokkeerd, omdat wij volgens het BKR wanbetalers zouden zijn.

Wanbetalers??!!! Wij hebben nog geen dubbeltje schuld en elke creditcard uitgave (hoe hoog het bedrag ook is), wordt eind van de maand altijd keurig netjes automatisch in een keer afgeschreven van onze bankrekening.

Ik AMEX gebeld natuurlijk, want dit zei ons echt helemaal niets, maar die verstrekken geen informatie over de BKR. Moesten we zelf maar uitzoeken. Wij dus bij de BKR een uitreksel opgevraagd via de bank en wat bleek: De lease-maatschappij had wel keurig netjes onze 'lease' afgemeld, maar was vergeten het restant (de korting die wij hadden gekregen) niet af te melden. Dus er stond al die tijd een kode achter onze naam dan wij niet alles hadden afbetaald.

Nou ja zeg! Ik zal maar zwijgen hoe lang het heeft geduurd voordat eindelijk de zaak rechtgezet werd en wij weer een bevestiging van AMEX kregen dat de blokkade op de kaart weer opgeheven was.

Ik bedoel maar... Als AMEX ons nooit had geinformeerd, dan zouden wij altijd te boek hebben gestaan als wanbetalers, terwijl wij juist het tegenovergestelde zijn. Wij hebben een hekel aan schuld en mochten wij iets of iemand moeten terugbetalen, dan staat dat helemaal bovenaan onze prioriteitenlijstje, ook al zouden we zelf geen eten hebben.

En dan krijg je dit...  :-[
#117 - 06-04-2005, 16:13 uur

visuar

Dat is kloten Martin. Ik had bijna een zelfde ervaring met Peugeot Finance. Ik had een uitstel van betaling van 13 maanden op mijn auto. Een paar maanden voordat dit afliep kreeg ik keurig een brief of ik het compleet of een deel wou overzetten in een lening. IK heb gekozen om 75% af te lossen en de rest om te zetten in een lening.

In het originele contract stond heel duidelijk dat het openstaande bedrag na die 13 maanden AUTOMATISCH afgeschreven zou worden. Prima.

Dat gebeurde echter dus niet (zowel niet het bedrag van 75% als 100%). Toen kreeg ik opeens een brief dat als ze het geld niet hadden de week erna ik negatief bij het BKR aangemeld zou worden. Leuk. Ik heb ze daar even flink de waarheid gezegd en gelukkig was de meneer aan de andere kant het met mij eens.

Toch maar wel het bedrag met spoed via telebankeren overgemaakt, better safe than sorry!

Leuk...... not!
#118 - 11-04-2005, 12:19 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Chiefram

Weet je wat het is, het is hun geld en hun registratie bij de BKR niet. Er wordt dan ook maar even snel iets afgehandeld, zonder over de konsekwenties voor een ander na te denken door even een extra check te doen.
#119 - 11-04-2005, 17:22 uur

Jez

Inderdaad, dat checken bij BKR gebeurd vaak niet goed. Ons is wel eens een bankrekening ontzegd (we wilden switchen naar een andere bank), omdat we bij BKR staan geregistreerd. Ja, inderdaad, iedereen met een hypotheek of lening staat geregistreerd, want dit zijn schulden. Maar als je netjes elke maand je termijn betaald, sta je POSITIEF geregistreerd. Dus als jouw naam bij BKR voorkomt, ben je niet automatisch wanbetaler!

Die muts bij de bank had dus alleen gezien dat we geregistreerd staan en niet gekeken of dit positief of negatief is.
#120 - 14-04-2005, 11:29 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

leden:

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15