Stichting Preventel is speciaal voor de telefonie. Als je bij een provider (om het even welke) een abonnement wilt afsluiten, doen ze meteen een check bij Preventel. Sta je daar geregistreerd (dus ben je wanbetaler), krijg je geen abonnement.
Als je wilt weten waarom die negatief is, dan ben je wel even bezig. In ons geval, ik heb erg veel gebeld, met Vodafone vooral. Uiteindelijk kreeg ik een postadres van Preventel, waar ik -schriftelijk dus- inzage kon vragen. Na 2 brieven kreeg ik eindelijk bericht terug. "Oeps, foutje, u stond onjuist geregistreerd." En dit had niet eens met onze naam te maken, maar puur met ons adres!
Stichting Preventel is trouwens errug geheimzinnig. Je krijgt alleen een postbus, het staat nergens geregistreerd (kwa telefoonnummer of adres ofzo) en je kunt ze dus alleen schriftelijk benaderen. De meeste medewerkers van Vodafone weten niet eens van het bestaan van Preventel; ik ben hier uiteindelijk via hun hoofdkantoor achter gekomen.