Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Cultuurverschillen Amerika en Nederland

Discussie gestart

ejb


Nederlanders (en mischien zelfs europeanen) zou ik graag met 1 woord willen beschrijven: LUI

Dat amerikanen harde werkers zijn staat mij wel aan :)  

Nederland schijtn juist een hele hoge arbeidsproductiviteit te hebben per persoon, hoger dan in de USA in ieder geval, dus met dat lui zijn valt het wel mee. Okay, Nederlanders willen wel veel vakantie en het liefst doen ze misschien niets voor hun geld, maar als er gewerkt wordt wordt er dus over het algemaan hard gewerkt.
#16 - 15-02-2005, 12:01 uur



HSmit

waar heb je dat gelezen of gehoord... ::)
#17 - 15-02-2005, 12:01 uur

ejb

waar heb je dat gelezen of gehoord... ::)
Dat weet ik niet meer precies, zijn resultaten van een onderzoek, volgens mij zo'n anderhalf jaar geleden.
#18 - 15-02-2005, 12:10 uur



ejb

waar heb je dat gelezen of gehoord... ::)
Dat weet ik niet meer precies, zijn resultaten van een onderzoek, volgens mij zo'n anderhalf jaar geleden.
Kijk maar eens naar deze twee sites, dan zie je dat we het zo slecht nog niet doen (de 1e kolom van de eerste site is de productiviteit per gewerkt uur).
http://stats.bls.gov/opub/mlr/1999/07/art3full.pdf
http://www.samuelbrittan.co.uk/text190_p.html
#19 - 15-02-2005, 12:25 uur



Chiefram

Ik merk dat Nederlanders wel degelijk harder werken dan de Amerikanen hoor. In Amerika hebben ze misschien wel langere werkdagen en minder vrije dagen, maar alles gaat hier zo tergent traag, dat ik al heel vaak spijt heb dat ik iets heb (aan)gevraagd!

In Nederland vraag je iets of wil je iets regelen. Er wordt direkt zonder poespas de juiste vragen gesteld en antwoord gegeven. Ben je in 5 a 10 minuten klaar.

Hier in Amerika ga je om te beginnen eerst een bedrijf opbellen... Heel vaak krijg je een antwoordapparaat, omdat niemand op zijn plaats schijnt te zitten. Heb je iemand aan de lijn, dan worden de vragen zo traag gesteld en kunnen ze je niet eens snel de juiste antwoorden geven. Heel vaak duurt zo'n telefoongesprek dan ook 45 minuten!!! Het gaat wel goed dan, maar zoiets is in Nederland gewoon ondenkbaar.

En stel maar niet de vragen die je zelf hebt, daar weten ze geen antwoord op. Je moet geduldig wachten tot zij je alle vragen gesteld hebben en dan maar hopen dat je daar zelf je antwoord uit kan halen. Alles is voorgeprogrammeerd en daar kunnen ze maar moeilijk van afwijken.

Vaak heb ik dan ook spijt als ik iets aan iemand vraag als je iets wilt weten. Eer je antwoord hebt, ben ik allang weer 'thuis'...

 8)
#20 - 16-02-2005, 00:02 uur

ejb

Ik merk dat Nederlanders wel degelijk harder werken dan de Amerikanen hoor. In Amerika hebben ze misschien wel langere werkdagen en minder vrije dagen, maar alles gaat hier zo tergent traag, dat ik al heel vaak spijt heb dat ik iets heb (aan)gevraagd!

Daarom hebben de Amerikanen langere dagen en minder vakantie, ze moeten toch dezelfde hoeveelheid werk gedaan krijgen  ;) ;D
#21 - 16-02-2005, 00:09 uur



PetraVS

Pff, wat een heerlijke generalisaties weer.  Er zijn zoveel verschillende branches van werk.  Natuurlijk kun je je oordeel helemaal baseren op de paar ervaringen met bedrijven  ::).
Een vriend van ons is manager voor Shell (Nederlander).  Hij heeft een aantal jaren hier in de VS gewerkt en ging toen terug naar Nederland.  Vreselijk vond hij het!  Mensen lieten midden in een belangrijk project alles liggen en gingen op vakantie.  Of ze belden dagen achter elkaar ziek, waardoor werk niet op tijd af kwam.  Hij vond de Nederlanders ronduit lui en geen teamplayers.
Hij vond het zo erg daar, dat hij weer overplaatsing heeft aangevraagd, nu zit hij in Hong Kong.
Ik heb trouwens zelf hier moeten werken, met lange uren en weinig vakantie en ik heb me uit de naad moeten werken en mijn collega's ook.  Als je dat niet doet sta je zo op straat namelijk, bij de meeste bedrijven.  Zonder pardon.
#22 - 16-02-2005, 02:05 uur
« Laatst bewerkt op: 16-02-2005, 02:07 uur door PetraVS »

HSmit

Ik merk dat Nederlanders wel degelijk harder werken dan de Amerikanen hoor. In Amerika hebben ze misschien wel langere werkdagen en minder vrije dagen, maar alles gaat hier zo tergent traag, dat ik al heel vaak spijt heb dat ik iets heb (aan)gevraagd!

Daarom hebben de Amerikanen langere dagen en minder vakantie, ze moeten toch dezelfde hoeveelheid werk gedaan krijgen  ;) ;D

LMAO
#23 - 16-02-2005, 11:42 uur

Mississippi


En stel maar niet de vragen die je zelf hebt, daar weten ze geen antwoord op. Je moet geduldig wachten tot zij je alle vragen gesteld hebben en dan maar hopen dat je daar zelf je antwoord uit kan halen. Alles is voorgeprogrammeerd en daar kunnen ze maar moeilijk van afwijken.


Ik heb exact dezelfde ervaring, met name bij middelgrote en grote bedrijven over de gehele VS. Er zijn altijd procedures die verhinderen dat iemand iets doet dat niet direct zijn of haar verantwoordelijkheid is.

Maar, het kan allemaal nog veel erger. Moet je maar eens iets gaan regelen in Mississippi  :-X


#24 - 16-02-2005, 20:29 uur

Bakvet

Ik denk dat we hier wel een punt hebben. In Nederland wordt het vaak op prijs gestelt dat je zelf besluiten neemt en alleen in geval van twijfel even met de baas overlegt, waarbij die van jou een advies verwacht. Als de baas er niet is, dan overleg je het met een collega wanneer iets om een snel besluit vraagt.

Ik weet dat in landen als Belgie en Duitsland de beslissing dan gewoon wordt uitgesteld tot de baas weer terug van weggeweest is. Zelf iets beslissen, dat kan daar niet. Ik neem aan dat het in de VS ook ongeveer zo is.

Laatst moest ik een of ander lullig contractje tekenen met een Amerikaans bedrijf. Mocht ik dus niet zelf tekenen van die Amerikanen, het moest per se iemand zijn die volgens het handelsregister tekeningsbevoegd was. En dat gaan ze nog eens controleren ook. Sukkels!
#25 - 16-02-2005, 22:05 uur
« Laatst bewerkt op: 16-02-2005, 22:09 uur door Bakvet »

Chiefram

Dat zeg je precies goed:

In Nederland kunnen en mogen de meeste werknemers (en dat wordt vaak ook van je verwacht) zelf een beslissing nemen. Uit ervaring weet ik ook dat dit niet in Belgie en al helemaal niet in Duitsland het geval is. Zelfs in Amerika hebben ze liever dat ze een bepaald patroon volgen, inplaats van direkt naar de kern van het probleem te gaan. Eerst alles via de opgelegde regeltjes.

Ok... het kost wat tijd extra, maar we komen er wel! LOL!  ;D
#26 - 16-02-2005, 22:23 uur

Bakvet

Nog zo'n cultuurverschil. Reed vanavond langs een tuincentrum dat open was (het was niet de gangbare koopavond), dus even binnen geweest. Het was er bijna uitgestorven.

Kom je bij de kassa, zegt die dame niet hartelijk "Goedenavond!" of zo, nee blijft gewoon doormiepen tegen haar collega, ik vang op: "Nou k'vin bij je kinderen zijn veel belangrijker als werk hoor".

Nou ja, je kent de routine, afrekenen en ik heb de spullen nog niet teruggezet in m'n wagentje of ze draait zich alweer om naar haar collega en miept lekker door: "Ik vind vanavond echt een kutavond."

Alleen al dit soort taal uitslaan waar klanten bij zijn, afgezien nog van haar werlinstelling. Dat is toch gewoon onvoorstelbaar? Dat ben ik in de VS echt nog nooit tegengekomen en daar heb ik ook heel vaak 's avonds door verlaten winkels heengelopen. Daar wordt je soms ook een beetje ziek van de opdringerige vriendelijkheid (soms interpreteer ik dat meer als "U komt toch niets stelen he?"), maar daar voel je je ten minste als klant nog een beetje serieus genomen.
#27 - 17-02-2005, 20:53 uur

HSmit

dus als ik het goed begrijp moet in de V.S , duitsland, belgie alles volgens de regels (dan zijn ze in nederland vrijer) maar in de V.S zijn ze omdat alles via de regels moet klantvriendelijker... 8) toch?
#28 - 17-02-2005, 21:09 uur

heivalido

Absoluut, van het Amerikaanse servicegehalte kunnen we hier nog veel leren.
#29 - 17-02-2005, 21:52 uur

HSmit

Absoluut, van het Amerikaanse servicegehalte kunnen we hier nog veel leren.
Dat komt dus omdat ze volgens jullie minder hard werken dan nederlanders en daardoor minder gestrest zijn (alhoewel een cassiere gestrest?). mischien zouden ze dat hier dan ook moeten doen gaat de klantvriendelijkheid hier mischien ook omhoog  ;)
#30 - 18-02-2005, 19:42 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15