Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Cultuurverschillen Amerika en Nederland

Discussie gestart

Mississippi

"Culture is more often a source of conflict than of synergy.
 Cultural differences are a nuisance at best and often a disaster."


(Prof. Geert Hofstede, Emeritus Professor, Maastricht University.)

Tussen Nederlanders en Amerikanen bestaat een cultuurverschil. Hiermee zal iedereen het eens zijn. Sommigen in Nederland spreken soms wel over “Amerikaanse toestanden” als ze een punt willen maken. Het cultuurverschil kan ook een reden zijn om te emigreren naar de USA. En omgekeerd! Er zijn zelfs Amerikanen die daarom liever in Nederland wonen.

Enkele verschillen:

Stereotype Amerikaan: Ambitieus en leeft om te werken, Macho en heeft bewondering voor prestaties (2nd =  first loser), Rijdt in een grote auto, liefst in SUV (stad) of Pickup (platteland), Trots op zijn land, Weet weinig van de rest van de wereld, Gaat in het weekend jagen, Religieus, Heeft meer moeite (homo)seksualiteit dan met het voeren van een oorlog.

Stereotype Nederlander: Werkt om te leven en wil veel vakantie, Prestatie is minder belangrijk (als je maar je best doet), Heeft sympathie voor minder bedeelden (verzorgingsstaat), Is een slappeling en streeft naar consensus voordat een beslissing genomen wordt, Is niet trots op zijn land, Rijdt in een zuinige auto of fietst, Tolereert coffeeshops, Voert geen oorlog maar stuurt een vredesmacht.


Kortom de USA heeft een mannelijke samenleving en Nederland een meer vrouwelijke samenleving.

Herkent iedereen dat? Of ben ik iets vergeten?
Wat is de belangrijkste reden om te emigreren?

#1 - 14-02-2005, 21:44 uur

PetraVS

Grappig, maar ik moet wel even iets rechtzetten.  Namelijk dat "heeft sympathie voor minderbedeelden".  Omdat de VS geen verzorgingsstaat is, wordt er door de bewoners prive ontzettend veel aan liefdadigheid gedaan.  Veel meer, dan ik ooit in Nederland heb gezien.  De "sympathie voor minderbedeelden" wordt hier door vrijwel iedereen daadwerkelijk getoond.  En juist de religieuzen zijn daar erg goed in, je zou versteld staan als je ziet wat er allemaal door de kerken wordt georganiseerd wat dat betreft.
#2 - 14-02-2005, 22:04 uur
« Laatst bewerkt op: 14-02-2005, 22:06 uur door PetraVS »

PetraVS

Ik heb er nog eentje:
Amerikaan = eeuwige optimist, vrijwel altijd vrolijk, klagen is "not done" (is niet altijd even makkelijk om mee te leven, kan ik je zeggen! ;))

Nederlander = meer pessimistisch, voorzichtiger, klaagt sneller
#3 - 14-02-2005, 22:07 uur

stinger

Goed,ik zal het alleen hebben over de Amerikanen en Nederlanders waar ik dagelijks mee te maken heb,dus de toerist op vakantie.

ik begin met de Nederlanders.
-Zijn avontuurlijk
-Nuchter.
-Snel klagen
-Eerlijk,zegt wat hij denkt
-wil graag zelf alles gaan ontdekken.
-altijd zeiken over speciale prijs,korting,
 discount of what ever.
-geeft zelden of nooit tip.
-heeft wel leuke humor.
is relaxed op zijn vakantie

De Amerikaan
-is overdreven
-is altijd vriendelijk
-geloofd alles wat je hem verteld.
-is snel blij te maken
-don't care about prices
-geeft altijd tip
-wil graag dat je alles voor ze regelt
 bv alle duiken,restaurantjes regelen,auto regelen
-is erg gehaast op vakantie
-en klaagt pas asl hij weer thuis is.
 bv stuurt een email en klaagt over de bootduik die hij  toch niet leuk vond.

Nogmaals,dit zijn verschillen waar ik dagelijks mee te maken heb,ik doel hier ALLEEN op de toerist  die op vakantie is.

hier maken ze altijd een grapje over de Amerikaan die op vakantie gaat,he leaves his brain in a locker on the airport.............after a week of vacation,he put it back in
(grapje is gemaakt door een amerikaan zelf hoor!!)

stinger

#4 - 14-02-2005, 22:37 uur

xerxesc

De "nuchtere" Nederlander denkt altijd alles beter te weten, Americans could give a shit!!
#5 - 14-02-2005, 22:42 uur

ejb

de winkelbedienden in Amerika zijn (vrijwel) altijd vriendelijk en (oogenschijnlijk) vrolijk, terwijl een groot deel van de Nederlandse winkelbedienden vaak chagerijnig zijn en (enigszins) onvriendelijk.

Ik moet zeggen, al is het in sommige gevallen misschien nog zo nep, dat vriendlijke/vrolijke is toch veel prettiger winkelen. Volgens mij werkt het ook voor de winklebedienden prettiger, want ik denk dat ze leukere reacties/ gesprekken krijgen dan hun chagerijnige collega's in Nederland. trouwens, ik vindt echt niet iedereen die in Nederland in een winkel werkt chagerijnig/ onvriendelijk, maar het komt hier toch wel heel erg veel voor.
#6 - 14-02-2005, 22:54 uur



PetraVS

Ik denk, dat je gelijk hebt, als je zegt, dat het leuker werken is.  Ik merk vaak, dat vooral cassieres het leuk vinden om echt een gesprek aan te gaan.  Vandaag was er eentje, die iedereen vroeg, wat hun Valentijnsdag plannen waren.  Niet alleen begon ze daarmee een gesprek met degene, die aan het afrekenen was, maar ook de andere mensen, die nog stonden te wachten, deden mee aan het gesprek.
Dit gebeurt vrij vaak en is altijd wel zo gezellig.  
#7 - 14-02-2005, 22:56 uur

ejb

Ik denk, dat je gelijk hebt, als je zegt, dat het leuker werken is.  Ik merk vaak, dat vooral cassieres het leuk vinden om echt een gesprek aan te gaan.  Vandaag was er eentje, die iedereen vroeg, wat hun Valentijnsdag plannen waren.  Niet alleen begon ze daarmee een gesprek met degene, die aan het afrekenen was, maar ook de andere mensen, die nog stonden te wachten, deden mee aan het gesprek.
Dit gebeurt vrij vaak en is altijd wel zo gezellig.  
Inderdaad en dit gebeurt in Nederland veel minder, sommige cassières in de supermarkten zeggen niet eens gedag terug hier. Dat is voor de klant niet prettiger, maar maakt je werk volgens mij ook veel minder leuk.
#8 - 14-02-2005, 23:01 uur



Jez

Kom eens naar De Slegte in Tilburg  ;)
Ik ben al een tijdje met een "vriendelijkheids-offensief" bezig............... Echt mensen, ik ben een stuk aardiger als je me eerst fatsoenlijk groet en niet meteen je vraag naar me blèrt!
#9 - 14-02-2005, 23:28 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Jez

En hoe moeilijk is het voor Nederlanders om bij een Amerikaans bedrijf te werken..........

'k Heb laatst het mokkel bij de McDrive op d'r ****** laten geven. Er kon geen goeiedag of eet smakelijk vanaf, het wisselgeld werd in mijn man's handen gedouwd en achteraf bleek dat ze de bestelling ook nog eens verkeerd had. Bij het volgende raampje heb ik aan haar (wèl vriendelijke) collega gevraagd dat eerste mokkel goede manieren bij te brengen. Haha! Ze zijn daar lekker hartstikke streng, dus waarschijnlijk heeft ze wel op d'r kop gehad.
#10 - 14-02-2005, 23:31 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

ejb

Kom eens naar De Slegte in Tilburg  ;)
Ik ben al een tijdje met een "vriendelijkheids-offensief" bezig............... Echt mensen, ik ben een stuk aardiger als je me eerst fatsoenlijk groet en niet meteen je vraag naar me blèrt!
Ik heb zelf 4 en een half jaar op vrijdagavond en zaterdag in een winkel gewerkt en probeerde altijd vriendelijk te zijn, ook als degene aan de andere kant van de toonbank niets terug zei omdat ze chagerijnig waren of een winkelbediende te min vonden. In ieder geval helpt het om zelf niet snel chagerijnig te worden vond ik en veel mensen werden zelf ook vriendleijker als ze vriendelijk benaderd werden.
#11 - 14-02-2005, 23:34 uur



Jez

Da's waar! Ik blijf gewoon net zolang "goedemiddag" tegen een klant zeggen tot die het begrepen heeft en dan pas geef ik antwoord op de vraag.
#12 - 14-02-2005, 23:33 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

ejb

Da's waar! Ik blijf gewoon net zolang "goedemiddag" tegen een klant zeggen tot die het begrepen heeft en dan pas geef ik antwoord op de vraag.
Da's helemaal een goeie en terechte!
#13 - 14-02-2005, 23:53 uur



stinger

een ding ben ik nog vergeten te zeggen,ik moet eerlijk zeggen dat ik liever met Amerikanen werk,een cursus geven aan een Amerikaan is erg leuk,dat tegenover de Nederlander,die het hoofdzakelijk toch allemaal wel beter weet,en die je niks meer hoeft te vertellen...........daar wordt je soms zooooooooo moe van!!!!!

Stinger
#14 - 14-02-2005, 23:51 uur

HSmit

Ik zelf kom uit friesland (geboren en getogen) dat is ook een zeer groot verschil met het midden of zuiden van het land als ik naar amsterdam ga (naar mijn vader) dan sta ik verteld van hoe groot amsterdam is (grootste stad hier heeft 90.000 inwoners) en hoe snel alles er gaat echt waar alles moet daar gewoon snel terwijl in friesland de mensen gewoon alles op zijn of haar gemak doen... vandaar dat ik ook heb besloten volgend jaar naar A'dam te verhuizen... dat is nou zo'n verschil tussen friesland en de rest van het land  ;)

Nederlanders (en mischien zelfs europeanen) zou ik graag met 1 woord willen beschrijven: LUI

natuurlijk heb je uitzonderingen dat zijn mensen die het liefst de hele dag werken.(zoals mij  ;))

echter over dat niet vriendlijke zijn heb ik geen last van hier zeggen de cassieres meestal wel fantsoenlijk hallo of goedendag. (behalve bij de aldi).alleen een superlang gesprek starten doen ze niet dat hoeft vanmij ook niet aangezien ik er toch kom om boodschappen te doen.

Dat amerikanen harde werkers zijn staat mij wel aan :)  

ik heb s een keer een verhaal van een duitser gelezen die een aantal jaar in de V.S heeft gewerkt lache echt wel... hij schreef hoezo land waar alles mogelijk is je moet je uit de naad werken...

als ik een bedrijf begin en dat groeit uit wil ik gaan outsourcen naar de V.S ;D dat is voormij eigenlijk de belangrijkste reden om mogelijk te gaan emigreren... ;)

#15 - 15-02-2005, 11:48 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15