Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Poll

Moet de doodstraf afgeschaft worden?

Ja, het werkt niet
35%
7 (35%)
Nee, het schrikt juist af
60%
12 (60%)
Geen mening
5%
1 (5%)

Totaal aantal stemmen: 16

De doodstraf

Discussie gestart

B-man

Het topic is (weer) redelijk hot op het moment dus nog maar eens kijken wat de meningen op het forum zijn.

B-man
#1 - 01-12-2005, 12:39 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

usaxtreme

Ik vind het erg als ik hoor dat er onschuldige mensen zijn gestorven bij de doodstraf.
Ik heb wel voor de doodstraf gestemd omdat ik het er zeker mee eens ben als er mensen zoals de al-qaeda bij betrokken zijn.
Die mogen van mij de doodstraf krijgen (alleen denk ik wel dat ze dat juist willen)
#2 - 01-12-2005, 17:30 uur

B-man

Ja het blijft een moeilijke vraag. Je zou kunnen zeggen dat je er voor bent als het gaat om kindermoordenaars, terroristen etc. maar tegen vanwege de mensen die onschuldig sterven. Ik ben in principe wel voor maar dan als er zeer zware misdaden begaan zijn en er zekerheid is dat de verdachte het ook echt gedaan heeft zoals doormiddel van DNA en/of getuigenis, al is dat zelfs nog geen garantie. Kortom, voor beide standpunten valt iets te zeggen denk ik.

B-man
#3 - 01-12-2005, 17:34 uur
« Laatst bewerkt op: 01-12-2005, 17:55 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

persianBrit

Ja het blijft een moeilijke vraag. Je zou kunnen zeggen dat je er voor bent als het gaat om kindermoordenaars, terroristen etc. maar tegen vanwege de mensen die onschuldig sterven. Ik ben in principe wel voor maar dan als er zeer zware misdaden begaan zijn en er zekerheid is dat de verdachte het ook echt gedaan heeft zoals doormiddel van DNA en/of getuigenis, al is dat zelfs nog geen garantie. Kortom, voor beide standpunten valt iets te zeggen denk ik.

B-man

dit is precies mijn mening.. niets aan toe te voegen..
wat je zegt inderdaad.. alleen als het dus echt 100% vast staat dat de potentiele dader het gedaan heeft, mag zo een straf uitgevoerd worden en dan ook bij zware misdrijven alleen zoals verkrachting, moord en dergelijke..
#4 - 01-12-2005, 20:17 uur

Chiefram

Dit topic hebben we al eerder gehad en mijn mening is nog steeds hetzelfde: ik ben voor de doodstraf.

Alleen niet (zoals de poll laat zien) omdat het afschrikt. Als het zou afschrikken, dan zou iedereen wel zorgen dat ze niet ter dood veroordeeld zouden worden. Dit schrikbewind schijnt dus niet te helpen. Voor mij is het alleen 'opgeruimd staat netjes'. Je hebt er niets aan dit soort langzittende uitschot in leven te houden.

Dat er ook onschuldige mensen ter dood zijn veroordeeld, ja... dat zou niet mogen. D

#5 - 01-12-2005, 22:03 uur

B-man

Dit topic hebben we al eerder gehad en mijn mening is nog steeds hetzelfde: ik ben voor de doodstraf.

Alleen niet (zoals de poll laat zien) omdat het afschrikt. Als het zou afschrikken, dan zou iedereen wel zorgen dat ze niet ter dood veroordeeld zouden worden. Dit schrikbewind schijnt dus niet te helpen. Voor mij is het alleen 'opgeruimd staat netjes'. Je hebt er niets aan dit soort langzittende uitschot in leven te houden.

Dat er ook onschuldige mensen ter dood zijn veroordeeld, ja... dat zou niet mogen. D



Daar zal iedereen zijn eigen mening wel over hebben denk ik en ik ben het ook wel met je eens dat als je de doodstraf kunt geven het weinig zin heeft om bijv. meervoudige moordenaars in leven te houden. Voor de een zal het afschrikken en voor de andere weer niet.

Wat je wel vaak hoort van mensen die VOOR de doodstraf zijn, is het argument dat wanneer iemand wordt geexecuteerd wij als belastingbetaler in ieder geval minder hoeven te betalen in vergelijking met het levenslang opsluiten van die persoon. Dit is dus niet waar. Een persoon executeren kost een staat veel meer dan hem levenslang in de gevangenis te houden!!!  :-\ :-\
Dat argument gaat dus al niet meer op.

B-man
#6 - 01-12-2005, 22:57 uur
« Laatst bewerkt op: 01-12-2005, 23:20 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Jez


Wat je wel vaak hoort van mensen die VOOR de doodstraf zijn, is het argument dat wanneer iemand wordt geexecuteerd wij als belastingbetaler in ieder geval minder hoeven te betalen in vergelijking met het levenslang opsluiten van die persoon. Dit is dus niet waar. Een persoon executeren kost een staat veel meer dan hem levenslang in de gevangenis te houden!!!  :-\ :-\
Dat argument gaat dus al niet meer op.

B-man

Daar heb ik toch mijn twijfels over. In de vorige discussie hierover had ik het voorbeeld gegeven van Mohammed B. en wat die allemaal aan faciliteiten krijgt in zijn nieuwe hotel, de gevangenis in Nederland. Nou weet ik natuurlijk niet of ze in Amerika ook zo idioot zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goedkoper is dan een eind aan zijn leven maken.

Tja, en als ik dan vandaag hoor dat er wéér een gevaarlijke TBS-er is ontsnapt, dan ben ik toch steeds meer voor invoer van de doodstraf in Nederland. Daar geloof ik dus al helemaal niet in, in TBS!
#7 - 02-12-2005, 08:39 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

B-man


Wat je wel vaak hoort van mensen die VOOR de doodstraf zijn, is het argument dat wanneer iemand wordt geexecuteerd wij als belastingbetaler in ieder geval minder hoeven te betalen in vergelijking met het levenslang opsluiten van die persoon. Dit is dus niet waar. Een persoon executeren kost een staat veel meer dan hem levenslang in de gevangenis te houden!!!  :-\ :-\
Dat argument gaat dus al niet meer op.

B-man

Daar heb ik toch mijn twijfels over. In de vorige discussie hierover had ik het voorbeeld gegeven van Mohammed B. en wat die allemaal aan faciliteiten krijgt in zijn nieuwe hotel, de gevangenis in Nederland. Nou weet ik natuurlijk niet of ze in Amerika ook zo idioot zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat goedkoper is dan een eind aan zijn leven maken.

Tja, en als ik dan vandaag hoor dat er wéér een gevaarlijke TBS-er is ontsnapt, dan ben ik toch steeds meer voor invoer van de doodstraf in Nederland. Daar geloof ik dus al helemaal niet in, in TBS!

Ik begrijp je twijfels Jez, ik zou zelf ook getwijfeld hebben als ik het zo had zien staan. Bij deze dus even wat voorbeelden:

**Total cost of Indiana's death penalty is 38% greater than the total cost of life without parole sentences
A study by Indiana's Criminal Law Study Commission found this to be true, assuming that 20% of death sentences are overturned and resentenced to life. (Indiana Criminal Law Study Commission, January 10, 2002)


** North Carolina spends more per execution than on a non-death penalty murder case
The most comprehensive death penalty study in the country found that the death penalty costs North Carolina $2.16 million more per execution than a non-death penalty murder case with a sentence of life imprisonment (Duke University, May 1993). On a national basis, these figures translate to an extra cost of over $1 billion spent since 1976 on the death penalty.

** Florida spends millions extra per year on death penalty
Florida would save $51 million each year by punishing all first-degree murderers with life in prison without parole, according to estimates by the Palm Beach Post. Based on the 44 executions Florida has carried out since 1976, that amounts to an approximate cost of $24 million for each execution. This finding takes into account the relatively few inmates who are actually executed, as well as the time and effort expended on capital defendants who are tried but convicted of a lesser murder charge, and those whose deathe sentences are overturned on appeal.

** Texas death penalty cases cost more than non-capital cases
That is about three times the cost of imprisoning someone in a single cell at the highest security level for 40 years.



B-man
#8 - 02-12-2005, 11:52 uur
« Laatst bewerkt op: 02-12-2005, 11:54 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Jez

Helaas. Ik ben nog steeds niet overtuigd. Waarin zitten die kosten dan? Nu vind ik wel dat men in Amerika errug lang vastzit voor het doodsvonnis wordt voltrokken. Kijk naar meneer Boyd; bijna 20 jaar na het plegen van de misdrijven. Als dat proces wat sneller ging, waren de kosten waarschijnlijk ook een stuk lager?
#9 - 02-12-2005, 13:34 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

B-man

Helaas. Ik ben nog steeds niet overtuigd. Waarin zitten die kosten dan? Nu vind ik wel dat men in Amerika errug lang vastzit voor het doodsvonnis wordt voltrokken. Kijk naar meneer Boyd; bijna 20 jaar na het plegen van de misdrijven. Als dat proces wat sneller ging, waren de kosten waarschijnlijk ook een stuk lager?

Ik ben helaas ook geen expert maar ik geloof die cijfers wel. Ze komen namelijk van verschillende bronnen/onderzoeken (o.a. door gerenomeerde universiteiten). Het zit hem met name in de proceskosten (die vele malen hoger liggen dan bij non-death penalty zaken), de executie zelf schijnt extreem duur te zijn en dan idd het houden van de persoon in death row.

Al met al zullen die cijfers echt niet liegen denk ik, dat zijn redelijk goed te controleren feiten. Of je het eens bent met onderzoeken of het wel of niet helpt is weer een ander verhaal.

B-man
#10 - 02-12-2005, 15:02 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Jez

Nee okay, ik was alleen nieuwsgierig waar die hogere kosten vandaan komen. Maar als dat inderdaad proceskosten zijn, dan zal het wel.
Ik denk alleen niet dat dat ook voor Nederland opgaat; onze proceskosten liggen veel lager, maar onze verzorgingskosten voor de gevangen volgens mij veel hoger. Vooropgesteld dat een terdoodveroordeelde (is dat 1 woord?) niet 20 jaar ofzo op zijn executie hoeft te wachten, ben ik van mening dat in Nederland doodstraf goedkoper is dan levenslang.
#11 - 02-12-2005, 15:10 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

In tbs geloof ik al helemaal niet. Daar is zoveel mee mis gegaan. Als die zielenknijpers denken te kunnen weten wat er in iemand omgaat, maar men heeft het veel te vaak mis. Ik ken maar erg weinig succes verhalen en goed afgelopen behandelingsmethoden.

Persoonlijk ken ik iemand die bij de RIAGG is geweest, omdat die persoon onzeker was omdat ze stotterde in bepaalde situaties. Nu heeft de RIAGG niets met tbs te maken, maar ze werd daar door de behandeld therapeut erop gewezen dat ze als kind door haar vader moest zijn misbruikt. Ze wist hier niets van, maar ging het aan het eind van de sessie wel geloven! Gevolg: de relatie met haar ouders is totaal kapot nu. De behandelend therapeut van de RIAGG (bleek na onderzoek achteraf) had namelijk in de studie boeken geleerd dat als je stottert dan is de kans groot dat je sexueel misbruikt bent binnen het gezin. Ja, dan moet je je patienten dingen gaan aanpraten die niet waar zijn, maar hierin zover gaan dat ze het nog gaan geloven ook en er nu helemaal een paar levens kapot is gemaakt.
#12 - 02-12-2005, 18:38 uur

B-man

In tbs geloof ik al helemaal niet. Daar is zoveel mee mis gegaan. Als die zielenknijpers denken te kunnen weten wat er in iemand omgaat, maar men heeft het veel te vaak mis. Ik ken maar erg weinig succes verhalen en goed afgelopen behandelingsmethoden.

Persoonlijk ken ik iemand die bij de RIAGG is geweest, omdat die persoon onzeker was omdat ze stotterde in bepaalde situaties. Nu heeft de RIAGG niets met tbs te maken, maar ze werd daar door de behandeld therapeut erop gewezen dat ze als kind door haar vader moest zijn misbruikt. Ze wist hier niets van, maar ging het aan het eind van de sessie wel geloven! Gevolg: de relatie met haar ouders is totaal kapot nu. De behandelend therapeut van de RIAGG (bleek na onderzoek achteraf) had namelijk in de studie boeken geleerd dat als je stottert dan is de kans groot dat je sexueel misbruikt bent binnen het gezin. Ja, dan moet je je patienten dingen gaan aanpraten die niet waar zijn, maar hierin zover gaan dat ze het nog gaan geloven ook en er nu helemaal een paar levens kapot is gemaakt.

Mijn god, wat was dat voor huis-tuin-&-keuken therapeut  ??? >:(

Tegenwoordig ben je ook gewoon een nummer voor die mensen of nog erger een testvarken voor hun rare opvattingen. Ik dacht toch echt dat die lui er waren om je beter te laten voelen en niet om je allerlei nare dingen aan te praten.

B-man
#13 - 03-12-2005, 12:37 uur
« Laatst bewerkt op: 03-12-2005, 12:48 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Chiefram

Van de mensen die ik ken die bij de RIAGG hebben gelopen, is er niet een beter op geworden. Zowat iedereen die ik ken zijn gestopt na een aantal sessies, omdat ze zich er alleen maar ellendiger door voelden en er niet naar ze geluisterd werd.

Nu klinkt het net alsof ik alleen maar met RIAGG patienten omga, nou... zo erg is het nu ook weer niet hoor! LOL! Maar zo nu en dan hoor je eens wat uit je omgeving. Het is alleen nooit positief over deze instelling(en).

#14 - 04-12-2005, 18:31 uur

Mrjn

Een paar jaar geleden heb ik overspannen thuis gezeten en mijn huisarts was ook zwaar teleurgesteld in het RIAGG. Ik kreeg dan ook geen verwijsbriefje naar het RIAGG, maar naar een "gewone" psycholoog. En ik kreeg net zoveel vergoed voor mijn sessies daar als dat ik voor het RIAGG gekregen zou hebben. Gelukkig maar. En ik ben er wel beter uitgekomen  ;)
#15 - 08-12-2005, 10:17 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15