Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Goede en slechte gewoontes

Discussie gestart

Poison ArroW

Toen wij aan het verbouwen waren kwam de niewe buurvrouw (niet aan ons huis) naar buiten. Dus ik zeg vriendelijk goeiedag. Tot op vandaag (6 maanden later) keurt ze me geen blik waardig en zegt niets.
Sorry, maar ik blijf geen maanden goeiendag zeggen totdat ze eindelijk wat terug zegt. Nu ben ik er wel achter dat de buren van haar er 4 maanden over gedaan hebben om antwoord te krijgen. Ze blijkt wel over alles te kunnen klagen. Dus van de zomer toch maar eens een zwoegersparty in de tuin geven. (heel flauw natuurlijk).
Ze praat wel tegen haar konijnen,geiten en paarden.

Ach, misschien is ze mensenschuw.

In Amerika kregen we geen eens de kans om als eerste goeiendag te zeggen. Ze waren me meestal voor. Zelfs in de hotels en motels hadden we de leukste gesprekken met medegasten. Je ziet ze de volgende dag niet meer, maar het is wel gezellig.
Ik heb nu nog contact met de eigenaresse van een B&B waren we gezeten hebben. Geen intensief maar gewoon af en toe een mailtje.
ja dat is waar onze ouwe buren in nederland top mensen  2006-01 maar hier waar ik woon nu alleen maar ruzie altijd als er iets gebeurd dan is het ons schuld...we hebben grote familie en die komt vaak hier in flat...en die buren altijd jullie kinderen of nichtjes neefjes en me ma zei zo van volgende keer dan pleur ik jullie planten naar beneden en die vrouw was gelijk stil en bang  2006-05
#31 - 15-03-2006, 16:00 uur

bgroeneveld

Dat verschilt overigens van staat tot staat. Ik woon "pas" 12 jaar in Minnesota (St. Paul), en we kennen pas twee buren: een echtpaar aan de overkant die ongeveer op dezelfde politieke lijn zit als wij, en een echtpaar waarvan het kind op dezelfde school zat als onze zoon.

We hebben in de loop der jaren af en toe wat mensen uitgenodigd voor een etentje, maar we hebben maar heel weinig invitaties terug gehad.

Minnesotans zijn wat dat betreft net als Nederlanders, zoek het zlef maar uit, we zijn wel vriendelijk, maar erg oppervlakkig.
#32 - 15-03-2006, 17:16 uur

Chiefram

Ik merk dat ik zelf ook het liefst oppervlakkig ben. Ik heb niet zo'n behoefte aan mensen om me heen en mijn allergrootste wens is dan ook om een keer in een trailer ergens in een dorre droge woestijn in Arizona te gaan wonen, verweg van de beschaving. Dat lijkt me ideaal, zeker als je de schitterende bergen om je heen hebt.

Mijn vrouw daarin tegen is totaal anders. Die MOET mensen om zich heen hebben. Zij vind het dan ook vreselijk dat ze hier nog geen werk heb kunnen vinden en bijna geen mensen kent. Ik zelf zit er niet zo mee, vind het wel best allemaal zo.

In Illinois hebben wij 11 maanden in een schitterende wijk gewoond, maar hebben (en dit is echt waar) pas op de dag dat we gingen verhuizen naar Colorado (de verhuiswagen werd ingeladen) voor de eerste keer onze direkte buren gezien en gesproken!!!

Ook hadden wij in Illinois vrienden (mijn vrouws familie komt uit Illinois, dus door haar familie hebben we daar veel mensen leren kennen) die al 9 jaar in hetzelfde huis woonden. Aan de ene kant hadden ze al 9 jaar buren wonen waarmee ze nog nooit 1 woord hadden gesproken en aan de andere kant hadden ze buren die ze misschien 3 keer 'gedag' hebben gezegd, maar verder niets. Dit kan aan Highland Park liggen, want dit is toch wel een heel appart en vreemd volk daar. Dit is ook precies de reden dat ik daar weg wilde. Hier in Colorado gaat het er totaal anders aan toe wat vriendelijkheid betreft. Hier hebben we ontzettend lieve buren aan beide kanten die wat zeggen en wel eens een praatje maken. Wat dat betreft voelden we ons hier vanaf de eerste dag al thuis, met name mijn vrouw.

Wat mij wel in Amerika (overal trouwens) opvalt is dat wanneer je ergens bent en er is jeugd, dat die eigenlijk altijd meteen een leuk praatje met je aangaat. Dit is zo opvallend, omdat dit in Nederland bijna nooit voor komt. De gesprekken zijn ook nog eens altijd hartstikke leuk.
#33 - 15-03-2006, 17:51 uur
« Laatst bewerkt op: 15-03-2006, 17:54 uur door Chiefram »

Glenwood

Ja dat 'oppervlakkige' heeft zo z'n voor en z'n tegens. Het is heerlijk dat mensen zich niet zo met elkaar bemoeien als in Nederland, maar soms ook ongezellig als mensen je bv niet terug uitnodigen.

Nou goed, maar ik ben door mijn tijd in de VS ook ontzettend netjes gaan rijden. Ik reed eerst echt als een Amsterdammer ;), veel te hard, gehaasd etc.  Mijn man durfde haast niet met mij in de auto. Maar na een paar jaar Colorado was dat echt wel over! Keurig stoppen voor stop borden, tergend langzaam door de bebouwde kom...
En ja nu we weer in Nederland wonen merk ik dat mijn man steeds nederlandser gaat rijden. Hij rijdt nu zelfs wel eens door oranje. Dat is voor hem heel wat!
#34 - 15-03-2006, 19:38 uur

bgroeneveld

In Teaneck, NJ, waar we de eerste 10 jaar van het leven van mijn zoon hebben gewoond, hadden we veel meer contact. Maar dat kwam ook door het kind, je bent niet jezelf, maar je bent "de vader van Matt". Bovendien ging hij om de hoek op school en al z'n vriendjes woonden in dezelfde straat, of een straat verderop.

In St. Paul ging zoonlief naar een prive school (goed openbaar onderwijs, maar veel te grote klassen, waar de middelmaat in verdrinkt). Vandaar dat we niemand kennen, of alleen mensen wat verder weg, waar de zoon met de kinderen speelde.
#35 - 15-03-2006, 20:50 uur

Loek

In de wijk waar ik tegenwoordig woon heb ik de meeste contacten van alle plekken waar we tot nu toe hebben gewoond.  Misschien omdat de huizen op wat grotere stukken grond staan, zijn de mensen wat minder afstandelijk (ongekeerd evenredig?).  We hebben af en toe barbeques of andere feestjes bij verschillende huizen in de wijk. 

We hebben af en toe ook een "progressive dinner".   Dat is een etentje waarbij elke gang bij een ander in huis wordt gehouden: dus drankjes bij mij, voorgerecht bij buren verderop, hoofdgerecht bij weer andere buren, toetje bij weer anderen.  We hebben de hoeveelheden van de gangen moeten verminderen omdat er gewoon teveel gangen zijn soms waardoor je je aan het eind van de avond helemaal vol naar huis moet laten rollen.

We stoppen ook regelmatig voor een praatje, en zo nu en dan komen mensen gewoon even spontaan aan om even over een drankje wat te kletsen.  Daardoor ken ik vrijwel alle buren bij voor en achternaam.  De wijk waar ik daarvoor woonde kende ik alleen de buren rechts en links van me.  In deze wijk war zo'n 80 huizen staan, ken ik zeker 60 van de huishoudens persoonlijk.


#36 - 15-03-2006, 22:22 uur

Chiefram

Hahaha, ik zie je al 's avonds naar huis rollen, Loek! Hahaha...  ;D ;D ;D

Maar wat een te gek idee trouwens, zo'n progressive dinner!!! Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar dit lijkt mij de meeste leuke en perfekte manier om de mensen wat beter te leren kennen. Tenslotte kom je op zo'n avond bij iedereen eventjes thuis om wat te eten en te drinken en ben je in een avondje helemaal klaar met alles en iedereen!

Echt een super goed idee dit !!!
#37 - 15-03-2006, 22:31 uur

Poison ArroW

Hahaha, ik zie je al 's avonds naar huis rollen, Loek! Hahaha...  ;D ;D ;D

Maar wat een te gek idee trouwens, zo'n progressive dinner!!! Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar dit lijkt mij de meeste leuke en perfekte manier om de mensen wat beter te leren kennen. Tenslotte kom je op zo'n avond bij iedereen eventjes thuis om wat te eten en te drinken en ben je in een avondje helemaal klaar met alles en iedereen!

Echt een super goed idee dit !!!

ik zie loek al betrapt worden met zijn buurvrouwen boven als iedereen druk bezig zijn met BBQ-en  2006-05
#38 - 15-03-2006, 23:27 uur

Loek

ik zie loek al betrapt worden met zijn buurvrouwen boven als iedereen druk bezig zijn met BBQ-en

Ik wordt niet boven betrapt, ik heb geen bovenverdieping  :P :P
#39 - 16-03-2006, 01:01 uur

Chiefram

Hahaha...

Jee, PoisenArroW!!!

Waar jij allemaal al niet aan denkt of je voor de geest haalt, hahahaha...
#40 - 16-03-2006, 03:38 uur

PetraVS

Progressive dinners, heel leuk!  Potlucks ook, dan hoeft niemand zich bezwaard te voelen.  Wij wonen in een heel sociale buurt, ik kom soms tijd tekort om alle contacten te onderhouden!  We hebben een maandelijkse Bunco avond, allerlei parties (dit weekend alleen al een St. Patrick's Day party en een bridal shower) en de voornoemde potluck dinners etc. etc.  Leuk, dat ik het vind!  ik geniet er gigantisch van!  In de buurt waar mijn ouders in Nederland woonden (en wij bij default) was het alleen maar vingertjes wijzen naar elkaar, geen gezelligheid (dat was toch Nederlands? ;)) te bekennen.  Vreselijk!  Maar ik ben me terdege bewust, dat het compleet aan de buurt ligt, niet overal is het zo leuk.
#41 - 16-03-2006, 04:39 uur

Annemiek

Het ligt inderdaad maar aan de buurt. Ik geloof ook dat het scheelt als alle huizen net nieuw gebouwd zijn en niemand elkaar kent. Dan wordt er misschien toch extra moeite gedaan om elkaar te leren kennen. In Nederland woonden we een keer in een nieuwbouw wijk waar het heel gezellig was, op een andere plek waar we woonden duurde het heel lang eer iemand iets terug zei. In de buurt waar ik opgegroeid ben was het juist weer erg gezellig, waar buren regelmatig op de koffie kwamen.

Waar wij nu wonen is niet eens echt een buurt, het is buitenaf. Er zijn wel 2 andere huizen op de oprit. Eentje is een huurhuis waar steeds andere mensen in wonen, en niet altijd de aardigste. De ander buren zijn wel aardig, en we maken wel eens een praatje, maar ze zijn erg op hun eigen.
Andere buren ken ik wel oppervlakkig, maar het heeft ook lang geduurd. Het zijn allemaal mensen die hun hele leven hier gewoond hebben, en ik geloof dat we na 13 jaar een beetje minder als nieuwkomers gezien worden ;)
Mijn sociale contacten zijn vooral via het werk en de scholen van de kinderen. Dat zijn er veel, en houden me genoeg bezig.
#42 - 16-03-2006, 13:29 uur

Poison ArroW

Hahaha...

Jee, PoisenArroW!!!

Waar jij allemaal al niet aan denkt of je voor de geest haalt, hahahaha...
nee je weet maar nooit met loek daarom  2006-10
#43 - 16-03-2006, 13:51 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15