Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Goede scholen vinden ?

Discussie gestart

Margo Wening

Na weer een avondje surfen op zoek naar ( nu nog nutteloze ) info over The States, vroeg ik mij af : STEL dat we winnen, en STEL dat we in 2007 in Amerika zitten, dan zijn onze meiden 14 en 16.... hoe kom ik te weten wat goede scholen c.q. goed bekend staande scholen zijn ?

En hoe zit dat nou met die scholen, *confused*. Ik weet dat onze middelbare school gelijk staat met high school / secondary education, maar wat is nou het verschil tussen college en university ?

( By the way als ik een eerder draadje over dit onderwerp heb gemist, sorry  :-[
#1 - 03-03-2005, 20:30 uur

xerxesc

Na weer een avondje surfen op zoek naar ( nu nog nutteloze ) info over The States, vroeg ik mij af : STEL dat we winnen, en STEL dat we in 2007 in Amerika zitten, dan zijn onze meiden 14 en 16.... hoe kom ik te weten wat goede scholen c.q. goed bekend staande scholen zijn ?

En hoe zit dat nou met die scholen, *confused*. Ik weet dat onze middelbare school gelijk staat met high school / secondary education, maar wat is nou het verschil tussen college en university ?

( By the way als ik een eerder draadje over dit onderwerp heb gemist, sorry  :-[

The difference between a college and a university is that a college just offers a collection of degrees in one specific area, while a university is a collection of colleges. When you go to a university you are going to be graduating from one of their colleges, such as the business college. As to which is better, it depends on what you want. Single colleges tend to be smaller while universities are bigger, but uni's are better known.  Verder maakt het niet veel verschil meer in de VS, want sommige colleges geven degrees in veel disciplines maar behouden het woord college in hun naam : Boston College in Boston, Massachusetts vs. Columbia University in New York, NY.  Maar een private medical school in Minnesota (Mayo Medical College) is alleen science gericht!!!!

De andere vraag, hangt echt af van waar je gaat wonen, in welke buurt in de stad, etc.  Vraag Petra/VS hierover of enny.  Vooral Petra is zeer knowledgable about this stuff!!!
#2 - 03-03-2005, 20:38 uur
« Laatst bewerkt op: 03-03-2005, 21:44 uur door xerxesc »

Chiefram

Men heeft mij hier geleerd dat hoe hoger de property tax, des te beter de scholen...

Of dit waar is weet ik niet (ik heb wel meer blunders begaan door alles en iedereen gelijk maar te geloven), maar dit is wat de Amerikanen mij hebben verteld.
#3 - 03-03-2005, 21:13 uur

Annemiek

Hoe meer property tax, hoe beter de scholen zijn zou ik maar vergeten.
Iedere staat heeft een minimum niveau waar aan voldaan moet worden en de kinderen worden regelmatig getest. Je zou naar de resultaten van de school kunnen kijken, maar in een kleine school kan 1 kind dat het niet goed doet de testresultaten al naar beneden halen.
Als ik zelf op zoek zou zijn naar een nieuwe school zou ik letten op;
-hoeveel kinderen slagen er met een high school diploma
-hoeveel gaan er verder studeren op een college
-hoe groot zijn de klassen
-hoeveel hulp is er in de vorm van bijles en hoe wordt het bepaald of een kind het nodig heeft
-wat zijn de niveau's die ze kunnen nemen (hier in NY regents, honors, en advanced placement genoemd)
-hoe behulpzaam en bereikbaar zijn de leerkrachten
-hoe is de sfeer in de school als je er binnenloopt
-de school regels

De meeste van deze dingen zijn een beetje moeilijk te bepalen vanuit Nederland.  

Xerxesc heeft het al wat uitgelegd wat college en universiteit is, maar het verschil is een beetje wazig. Volgens mij is er echt niet veel verschil en een naam die door elkaar gebruikt wordt.

Annemiek
#4 - 04-03-2005, 02:12 uur

enny

bijvoegseltje tot annemiek's opmerkingen:
"hoeveel gaan er verder studeren op een college"; ook belangrijk welke colleges, bijv. de Ivy colleges (dat zijn de beste colleges in de vs, zoals Harvard, Princeton, Colombia university) en ook hoeveel jaren, twee jaar programma of vier jaar programma. Dan zijn er ook allemaal soorten statistieken die bepalen welke school goed is, het is wel waar dat de test scores naar beneden gehaalt kunnen worden door een paar kinderen, maar meestal als je in een buurt van een goed "school system" woont, worden die kinderen juist extra geholpen. Mijn zoon die nogal wat concentratie problemen heeft krijgt 100% extra tijd met state tests, die heeft dus de dubbele tijd!
Bijv. Tenafly High School, NJ staat op de 1e plaats in NJ , volgens een serious survey van de Colombia university. :) :)
Voordat wij besloten waar we gingen wonen heb ik al mijn huiswerk op de computer gedaan, ondermeer door te kijken hoeveel kinderen gaan verder studeren, hoe lang en waar.
En Annemiek, ik geloof wel dat er verband ligt tussen property tax en school system. Hier verhuizen veel mensen die geen schoolgaande kinderen hebben door de hoge taxes die naar de scholen gaan. Ik denk dat ik zelf hier ook niet blijf wonen als mijn kinderen klaar met school zijn. :'(
#5 - 04-03-2005, 03:01 uur

Annemiek

Wat ik eigenlijk bedoel is dat hoge property tax niet automatisch betekend dat het goede scholen zijn.
In onze county zijn de property taxes hoger dan omliggende counties en de scholen zijn wel goed, maar dat betekend niet dat de andere scholen dat niet zijn. Als ik zie wat er van die property tax soms betaald wordt; een superintendant die maar 2 jaar hier was kreeg bij vertrek een compleet jaarsalaris uitgekeerd bv. Het geld komt niet altijd ten goede van de leerlingen.
Ik weet niet hoe het op andere plaatsen is, maar hier gaat alle property tax naar het schooldistrict. De hoogte van de property tax wordt door meerdere dingen bepaald.
Enny, het is inderdaad belangijk om te kijken of er extra hulp nodig is; mijn oudste had ontzettend problemen met leren lezen en hij had het zonder extra hulp zeker niet gered. Overigens had de basisschool waar hij naar toe ging een "slechte" naam, maar ik heb 3 kinderen op die school gehad en het is een geweldige school. Het is maar moeilijk voor die school van dat slechte beeld af te komen.
Verder was ik op zoek naar een website waar scholen vergeleken worden en in plaats daarvan kwam ik dit tegen www.greatschools.net
Er staat veel informatie in over dingen waar je op moet letten bij het zoeken van een school.
Annemiek
#6 - 04-03-2005, 13:55 uur

Jez

En bestaan er, naast college en university, ook soort van LTS-en of Streekscholen (1 dag leren, 4 dagen werken)?
Mijn zoon zal -als wij winnen- 17 zijn. Doordat hij dyslexie heeft, gaat leren niet zo geweldig. Hij weet wel precies wat hij wil: auto's leren ombouwen. Hier in Nederland gaat hij volgend schooljaar (als hij slaagt...........) naar het ROC: 1 dag leren voor en 4 dagen werken als autospuiter.

Bestaat dit soort onderwijs in Amerika ook?
#7 - 04-03-2005, 21:08 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

xerxesc

En bestaan er, naast college en university, ook soort van LTS-en of Streekscholen (1 dag leren, 4 dagen werken)?
Mijn zoon zal -als wij winnen- 17 zijn. Doordat hij dyslexie heeft, gaat leren niet zo geweldig. Hij weet wel precies wat hij wil: auto's leren ombouwen. Hier in Nederland gaat hij volgend schooljaar (als hij slaagt...........) naar het ROC: 1 dag leren voor en 4 dagen werken als autospuiter.

Bestaat dit soort onderwijs in Amerika ook?

yep, Trade Schools vb. Los Angeles Trade Technical College

http://www.lattc.cc.ca.us/
#8 - 04-03-2005, 21:41 uur

Jez

Geweldig; thanx xerxesc! En áls wij gaan, gaan we inderdaad eerst naar LA-Area!
#9 - 04-03-2005, 21:44 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Margo Wening

Bedankt voor alle info mensen :)

Dat wordt dus huiswerk maken tegen die tijd, statistieken bekijken etc...

Is er ook een soort overkoepelend orgaan dat al die statistieken bundelt ? Per staat of zo ?

Margo
#10 - 08-03-2005, 22:44 uur

Dusza

Onze Amerikaanse vrienden, én een aantal Belgische expats die wij kennen die in Amerika gezeten hebben, benadrukken naar ons toe altijd dat we de public schools best maar links laten liggen, en dat we best uitkijken naar een private school.
Sommigen zijn echt wel heel duur (tot 20.000 $/schooljaar), maar ze zeiden me ook om ook eens een kijkje te nemen bij de Jesuit Schools, de Quaker Schools en Catholic schools: die zouden ook heel goed zijn, en minder schoolgeld vragen (6000 à 12000 $).

Maar tot nu toe zie ik dat hier nog niks gemeld is over private schools. Jullie, Amerikaanse Nederlanders, zijn dus best tevreden van jullie public school?
#11 - 09-04-2005, 14:53 uur

Loek

Dat public schools niet goed zouden zijn is in mijn ogen sterk overdreven.  Het ligt er aan waar ze zitten, maar er zijn ook hele goeie public schools.
#12 - 11-04-2005, 21:47 uur

Natascha

veel informatie heb ik gevonde op de volgende web site: www.greatschools.net
#13 - 19-07-2005, 15:37 uur

Dusza

Als je op www.realtor.com
een huis zoekt in de regio waar je zou willen wonen, dan kan je daar ook info vinden over de school die bij dat huis hoort. Met cijfers en zo.

http://www.msnbc.msn.com/id/7723397/site/newsweek/
Hier kan je de, volgens Newsweek, beste 1000 scholen vinden van Amerika.
#14 - 21-07-2005, 10:01 uur

KKop

Ik weet niet hoe het in andere staten werkt, maar hier in Georgia gaan je kinderen gewoon naar de school waarin ze 'horen': m.a.w. je adres bepaalt naar welke school ze gaan, er valt niets te kiezen (tenzij je voor prive school kiest).

En laat die expats en rare amerikanen maar lullen, het is zeker niet zo dat public schools altijd waardeloos zijn.  Mijn dochter's scholen zijn tot nu toe prima bevallen, niveau zeker te vergelijken met NL.   En nog gratis ook...
#15 - 25-07-2005, 03:30 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15