Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Griepprikken in overvloed voor Amerikaans Congres

Discussie gestart

Frank S

Griepprikken in overvloed voor Amerikaans Congres

WASHINGTON - Hoewel in de rest van de Verenigde Staten een nijpend tekort heerst aan griepvaccins, kunnen leden en medewerkers van het Congres in Washington snel en gratis een prik krijgen, zelfs als ze jong en gezond zijn. Dat meldde dagblad The Washington Post woensdag.

Er is zelfs zo'n overschot aan griepvaccins op Capitol Hill, waar de Senaat en het Huis van Afgevaardigden zetelen, dat de arts van het Congres alle 535 volksvertegenwoordigers met klem heeft opgeroepen zich te laten inenten. Veel Congresleden hadden juist afgezien van een griepprik, na oproepen aan jonge en gezonde mensen om de weinige beschikbare vaccins te laten aan kwetsbare groepen, zoals ouderen, zuigelingen, chronisch zieken en zwangere vrouwen.

Bush
Deze oproep deed ook president George Bush tijdens het laatste televisiedebat voor de verkiezingen van 2 november. Zijn uitdager John Kerry greep het tekort aan griepvaccins in dat debat aan om nog maar eens te hameren op de puinhoop die de regering-Bush van de Amerikaanse gezondheidszorg zou hebben gemaakt.

De arts van het Congres liet via een woordvoerder weten dat Congresleden meer risico lopen omdat ze heel veel mensen de hand moeten schudden. Daarmee hebben zij niet alleen meer kans griep te krijgen, maar is de kans ook groter dat zij de ziekte verspreiden. Dat argument heeft ook de Republikeinse fractieleider in de Senaat, de hartchirurg Bill Frist, aangevoerd.

Regeringsbeleid
Niettemin staat de oproep van de arts haaks op het officiële Amerikaanse regeringsbeleid. Bovendien zijn het niet alleen de Congresleden die gratis een griepprik kunnen halen. De voorziening is beschikbaar voor iedereen die werkt op Capitol Hill, dus ook voor onder anderen veiligheidsbeambten, klusjesmannen, medewerkers van het restaurant en journalisten.

De afgelopen weken stonden in diverse Amerikaanse steden honderden mensen in de rij voor een griepprik. In de stad Bloomfield, in de staat New Jersey, besloot de gemeente maandag zelfs de beschikbare vaccins te verloten onder bejaarden om hun die marteling te besparen.

Het tekort aan griepvaccins is een gevolg van een productieverbod bij het Britse biotechnologieberdijf Chiron. Bij dat bedrijf werd bij controle begin deze maand vervuiling geconstateerd in het griepvaccin Fluvirine.
#1 - 20-10-2004, 13:35 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Ebelix

Het blijft een vreemde zaak. Er zijn de wereld nog veel meer producenten van griepvaccins.

#2 - 20-10-2004, 13:43 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

PetraVS

Ja, maar het is de FDA, die de griepvaccins goedkeurt en kennelijk waren alleen de vaccins van die twee bedrijven goed genoeg.  Er is ook nog FluMist, een vaccin dat in je neus wordt gespoten, maar daar was niet veel animo voor.

Er speelt veel meer, dan alleen wie en waar je griepvaccin kan krijgen.

Wat betreft het congres, de arts, die daar de scepter zwaait, heeft gezegd, dat hij wil dat iedereen daar een injectie krijgt.  Dit omdat ze veel menselijk contact hebben.  Het zet inderdaad heel wat kwaad bloed, vooral hier in Washington DC, waar mensen, die het veel harder nodig hebben, geen prik kunnen krijgen, maar een paar straten verderop de Congreslieden dus wel (hoewel sommigen in de risicogroep van +65 vallen :D).

Ik heb vanaf mijn kindertijd een griepprik gekregen, omdat ik er vroeger heel ernstig ziek van ben geweest.  Ik heb dat altijd voortgezet met mijn kinderen.  Maar dit jaar laten we het voorbij gaan.  Ja, ik maak me ietwat bezorgd, maar aan de andere kant zijn we allemaal gezond en hopelijk helpt veel handen wassen afdoend.  Met dit media circus hierover zou je in paniek raken ook al heb je nooit een griepprik gehaald  ::).

Zie hier: http://cagle.slate.msn.com/news/FluShortage/3.asp
#3 - 21-10-2004, 01:32 uur

marvi

Je hoeft niet bang te zijn zonder griepprik.

Mijn vrouw heeft vorig jaar voor het eerst een griepprik gehaald. En dat was bepaald geen succes.
Zij is volgens mij nog nooit zo vaak ziek geweest als afgelopen jaar.

Al vind ik de hele situatie in Amerika wel vreemd.

#4 - 21-10-2004, 07:56 uur

Ebelix

Antigriepine werkt ook na behoren als je de griep hebt of wanneer je voelt dat het begint.
#5 - 21-10-2004, 09:15 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Annemiek

Er komt inderdaad meer bij kijken dat er tekorten aan griepvaccines zijn. In het begin van het jaar moet een bedrijf al zijn vaccine voor het volgende seizoen ontwikkelen, daar gaat veel geld inzitten. Dan moeten ze bepalen hoeveel ze nodig hebben en als niet genoeg mensen zich in laten enten, blijven ze met de vaccines zitten. Het is voor de phamaceutische bdrijven dus niet erg rendabel om griep vaccines te maken, en daarbij komt ook nog de kans op juridische processen. Vaandaar dat er maar weinig zijn die het vaccine maken.
Ik hoop dat er dit jaar genoeg over blijft om de risicogroepen in te enten, vooral de ouderen in verpleeghuizen bv. Ja, wij kunnen wat antigriepine innemen en komen er wel bovenop, maar voor een oudere is het levensbedreigend. Vaak wordt trouwens iets de griep genoemd als het een zware verkoudheid is.
Wat er in Washington gebeurd vindt ik ook niet juist. Ws zijn er mensen die nu een spuit halen die het anders niet doen.
Annemiek





#6 - 21-10-2004, 14:18 uur

Ebelix

Er zijn ook heel veel ouderen die juist zwakker worden na het krijgen van een griepvaccin. De opa van mijn vrouw is hier een voorbeeld van. Hij was te zwak geworden door de prik en is vervolgens overleden.

Griep wordt inderdaad wel erg vaak gebruikt als het om een zware verkoudheid gaat. Als je daadwerkelijk griep hebt dan lig je bijna een week plat met koorts.

Het belangrijkste is om veel vitamines tot je te nemen. (het liefst via fruit en groente en als aanvulling tabletten)
#7 - 21-10-2004, 14:33 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

PetraVS

Ik weet niet hoe het bij jullie is, Annemiek, maar ik word helemaal gek van de plaatselijke media!  Nu wordt ieder potentieel griepgeval belicht, terwijl in een "normaal" griepprik jaar de meeste mensen in oktober nog niet eens zijn ingeend.  Grrrr!  Het is pure paniekzaaierij!  >:(
#8 - 21-10-2004, 18:21 uur

Annemiek

Ja, het is echt de media die zich op een verhaal heeft vastgeklampt en het niet loslaat. Dat zaait toch meer onrust dan nodig is.
Op het Syracuse nieuws zag ik dat er een griepkliniek in de mall gehouden werd voor kinderen; er waren niet veel mensen komen opdagen en ze hadden vaccines over.
Annemiek
#9 - 22-10-2004, 01:23 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15