Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Hebben de Amerikanen echt meer overgewicht dan bijv Nederlanders?

Discussie gestart

Chiefram

Ik hoor en lees vaak dat Amerikanen vaak te maken hebben met overgewicht, alsof het een typisch Amerikaans probleem is.

Nu zijn er hier inmiddels al heel wat mensen in Amerika geweest en hebben met eigen ogen kunnen aanschouwen of het in Amerika nu echt erger is dan in bijvoorbeeld Nederland. Ik vraag me af het terecht is dat Amerika zo wordt afgeschilderd.

Persoonlijk vind ik het wel meevallen. Natuurlijk zijn er 'dikke(re)' Amerikanen zo nu en dan, maar ik vind juist het merendeel gewoon normaal tot slank. Wat ik om me heen zie en merk is dat iedereen sport, zijn of haar dieet in de gaten houdt en toch echt wel goed opletten dat ze in een kleine strakke jeans kunnen rondlopen, zonder uitpuilende kwabben. Heel gek, maar met name de ouderen hier (vrouwen van boven de 65 jaar) zijn heel erg tenger. In Nederland vind ik dit juist precies vaker andersom, daar zijn de ouderen (met name vrouwen) vaker nogal 'gezet'.

Zo gemiddeld genomen vind ik dus geen verschil tussen Amerikaanse en bijvoorbeeld Nederlandse mensen qua omvang.

Hoe hebben jullie dit ervaren?
#1 - 26-08-2006, 19:54 uur

hollandranch

Gisteren was er op televisie een reportage over dikke Amerikanen in Houston, Texas, de dikste stad van de wereld. Probleem is The all you can eat restaurants, het gebrek aan lichaamsbeweging, veel wijken in Houston hebbeb geeneens troittors, dus een afstand van 20 meter naar de busstop werd per auto afgelegd.  Mijn ervaring persoonlijk is dat er vooral in de steden dikke mensen zijn, in Buffalo, waar ons huis staat, dus het platteland is er geen verschil met Nederland.
#2 - 26-08-2006, 19:58 uur

Mrjn

Ik heb me dit ook al eens afgevraagd. Misschien is het gemiddelde hoger dan in Nederland, omdat er ook meer heel erg veel te zware Amerikanen zijn, vergeleken met Nederland? Ik heb ook niet echt heel veel dikke mensen gezien, maar wel dikkere dikke mensen dan ik in Nederland tegenkom.
Of misschien zien wij het niet, omdat het meestal (net als in Nederland, eigenlijk) de wat armere gebieden zijn waar de dikkere mensen wonen en dat zijn niet echt de plekken waar je als vakantieganger komt, en ook niet de plek waar de meeste NL immigranten van dit forum lijken te wonen.
#3 - 26-08-2006, 20:10 uur

bgroeneveld

Misschien ook, omdat de sociale controle hier in de VS veel minder is. In Nederland wordt je meer aangekeken en er wordt meer druk op je uitgeoefend om net zo te zijn als alle anderen. In de VS hoeft dat niet.

Plus: grotere maten kleding zijn hier veel makkelijker te vinden, heb ik het idee. (Ben overigens zelf niet te dik, ze veranderen alleen de maten, vroeger kon ik een spijkerbroek met 32 inch middel aan, ze hebben die maat veranderd en de oude 32 is nu 40. Maar ik zie er "natuurlijk" nog precies hetzelfde uit als 30 jaar geleden!)
#4 - 26-08-2006, 20:38 uur

petratimmer

Ik denk dat het ook veel vooroordeel is.
Veel mensen in Nederland denken serieus dat amerikanen alleen hamburgers en friet eten, met een halve liter cola.  Ik betwijfel of er echt meer (te) dikke mensen zijn  dan hier. Er wonen ook iets meer mensen. Ik denk dat de media hier ook schuld  heeft aan dat imago.
Wat mij juist op valt is dat er bv op scholen veel meer aan sport gedaan wordt dan hier.

#5 - 26-08-2006, 22:37 uur

Rebecca

Ik denk dat er een nadruk gelegd wordt op de dikke Amerikanen. Men laat maar een kant van het verhaal zien. Natuurlijk zijn er dikke Amerikanen, maar er zijn dan ook meer dan genoeg "normale" Amerikanen.

Hier in Nederland vind je net zo goed dikke Nederlanders. Ik vind het dan ook erg moeilijk om hier een oordeel over te vellen. Natuurlijk is te dik zijn niet goed, maar als men zich er lekker bij voelt, then what is the deal? Dat is dan een keuze die men zelf maakt. Overigens heeft niet iedereen zijn overgewicht in de hand.

Ik vind het zo jammer dat mensen zo snel een stempel van te dik af kunnen geven op anderen. Mensen moeten eens wat meer naar zichzelf kijken, voordat ze een oordeel over anderen vellen. Bij mij mag er overigens ook wel een paar kilo vanaf, ik ben niet erg dik, maar wel iets te zwaar. Maar het laatste waar ik me durk om maak is wat andere mensen er van vinden hoe ik eruit zie  ;)
#6 - 26-08-2006, 23:03 uur
Onze blog-Bouwmanfamily
NBA Guru 2007!!

Jez

Zolang iedereen zich lekker in zijn eigen lijf voelt, is dat prima. Te dik, te dun of precies goed. Maar waar ik me in Nederland steeds meer aan stoor, of wat me steeds meer opvalt, is dat veel mensen zich niet (meer) kleden naar hun figuur. Vooral met die heupbroeken die helaas nog steeds in zijn. Ik vind het nou eenmaal geen gezicht, die veel te strakke, te korte broeken waardoor er aan alle kanten stukken lichaam overheen puilt. Of waar de string een meter bovenuit steekt. En let's face it, slechts ca. 8 op de 10 heeft een figuur dat in zo'n broek tot zijn recht komt. De rest zou beter af zijn met een broek tot in de taille, lijken ze veel slanker in.
#7 - 26-08-2006, 23:55 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Ik heb me dit ook al eens afgevraagd. Misschien is het gemiddelde hoger dan in Nederland, omdat er ook meer heel erg veel te zware Amerikanen zijn, vergeleken met Nederland? Ik heb ook niet echt heel veel dikke mensen gezien, maar wel dikkere dikke mensen dan ik in Nederland tegenkom.
Of misschien zien wij het niet, omdat het meestal (net als in Nederland, eigenlijk) de wat armere gebieden zijn waar de dikkere mensen wonen en dat zijn niet echt de plekken waar je als vakantieganger komt, en ook niet de plek waar de meeste NL immigranten van dit forum lijken te wonen.


Precies zoals ik het ook zie: Als je hier in de US een dik iemand tegenkomt dan kan dit heel erg dik zijn, zoals je in Nederland niet vaak ziet. Maar dat zijn er slechts enkele.

Toch (volgens sommige andere reakties) denk ik niet dat mensen die te dik zijn (ik heb het niet over een paar pondje meer, maar 'echt te dik') dat de meeste van hen niet echt blij zijn met dit feit, maar het gewoon erg moeilijk vinden op met dieten of sporten te gaan beginnen, dus eten ze nog meer om hun onvrede te verbergen waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Maar gemiddeld genomen denk ik dat het overwichtprobleem toch wel zo'n beetje gelijk ligt tussen deze twee landen en dat Amerikanen echt gemiddeld genomen niet dikker zijn dan bijvoorbeeld de Nederlanders.

Leuk trouwens om te lezen hoe iedereen dit ziet en ervaart.
#8 - 27-08-2006, 02:25 uur

jaborg

Wij zijn in Amerika ook niet echt veel te zware mensen tegengekomen. Nu had ik al wel gehoord dat Colorado het minst last heeft van overgewicht.
Maar in de andere staten kwamen we ze ook niet veel tegen.
Wel viel mij op dat de Amerikanen het meer op de heupen en billen hebben zitten.

Maar ik denk ook dat de Media een grote invloed hierop heeft. Net als dat ze denken dat Nederlanders nog op klompen lopen.
In Nederland worden de mensen ook steeds zwaarder.

Ik had de documantaire over te zware mensen in Houston ook gezien.






#9 - 27-08-2006, 13:05 uur

Mrjn

Ik heb er toch even wat cijfertjes bij gezocht, omdat ik mij ook kan herinneren dat ik alleen maar hoor dat het percentage te dikke mensen in de VS hoger is dan in de rest van de wereld.
Nou heb ik gezocht op "obese", dus echt veel te zwaar, een BMI van 30 of meer. Het percentage dat ik voor de VS kon vinden was 30% (mannen en vrouwen bij elkaar). In NL is het percentage 8,6% voor mannen en 10,2% voor vrouwen. Dat scheelt dus nogal.
Waarom wij die mensen dan niet zien in de VS heeft denk ik toch te maken met de plaatsen waar wij ofwel op vakantie gaan, ofwel wonen.

Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over?

#10 - 27-08-2006, 13:42 uur

Nynke

Interessant onderwerp. Mijn ervaring is zeker wel dat ik veel (veel te dikke) mensen tegen ben gekomen, meer dan in NL. Ik denk dat de meeste dikke Nederlanders niet al te dik zijn zeg maar.. net een beetje overgewicht en dat zie je niet zo snel. Ik heb op het (arme) platteland van Maine gewoond en het viel me daar echt op hoeveel mensen daar echt dik zijn.. en ook hoeveel mensen er met een verrot gebit rondlopen.

En ik denk dat het overgewichtsprobleem wel degelijk een maatschappelijk probleem is.. het kost de gezondheidszorg echt enorm veel! Al die dikke mensen hebben veel hogere risico's op diabetes, hart-en vaatziekten en kanker.
#11 - 28-08-2006, 09:58 uur

Annemiek

2 jaar geleden in Nederland viel het me op dat Nederland ook meer aan het uitpuilen is, maar obesitas is in Amerika een epidemie. Misschien zie je het niet zo als je op straat loopt, maar ik zie het als verpleegkundige elke dag. Nynke slaat de spijker op de kop met de kosten voor de gezondheidszorg! Te dik zijn werkt diabetes in de hand, en daarbij de enorme lijst met complicaties. Als dat er niet was zouden we heel wat minder werk hebben!

#12 - 28-08-2006, 15:13 uur

GoGriz

Mijn gevoel is dat er veel meer 'dikke' mensen zijn aan de Oostkust.  Hier in MT zijn er volgens mij zelfs minder dikke mensen dan in Belgie.

Ook denk ik dat de meeste dikke mensen in de arme buurten te vinden zijn - junk food is nu eenmaal goedkoper dan gezond eten in de US.  Het is hier echt moeilijker om gezond te eten dan vette hamburgers ed. te eten
#13 - 28-08-2006, 15:57 uur

Annemiek

Volgens de statistieken is het niet waar dat er aan de oostkust meer dikke mensen zijn: http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/obesity/trend/maps/index.htm
Interessante website, je kunt ook zien hoe obesitas is toegenomen in de laatste jaren. Dat is dus echt niet mijn eigen inbeelding geweest dat we steeds meer te dikke patienten zien.
Er is niet 1 oorzaak voor te geven, hoewel te veel eten en te weinig kalorien verbranden natuurlijk de hele oorzaak is, maar waarom zijn een hele lijst. Wat van mijn eigen observaties:
De afstanden zijn groter, en je fietst of loopt niet zo gemakkelijk ergens naar toe. Mensen wonen meer in de suburbs als vroeger, en daar ben je afhankelijk van een auto. Kinderen kun je niet goed ergens alleen naar toe laten fietsen vanwege het drukke verkeer.
We kijken te veel tv, en zitten te veel achter de computer (ahum), met mijn eigen kinderen zie ik het dat ze te veel computerspellen spelen, allemaal zittende dingen.
Er is een enorme keus aan voedsel. In mijn eigen huis is het ook vaak een gevecht voor het gezonde eten, en de pepsi's te verminderen. Het is een moeilijk gevecht.
De porties in restaurants zijn enorm. Nu hoef je dat niet allemaal op te eten, maar je eet vaak meer dan wat nodig is.
De lunches op de scholen zijn niet altijd het gezondste eten, al zie ik dat de laatste jaren iets veranderen. De frieten zijn geschrapt op de high school, en de soda machines zijn verwijderd, alvast een goed begin.
Ja, er zijn sporten op school, maar het is te veel gericht op prestatie. Alleen de besten worden uitgekozen voor de teams, de rest valt buiten de boot. Er zijn wel sporten te doen via andere organisaties, en niet via de school, ,maar daar ben je als ouder ook wel even zoet met al het wegbrengen en halen. Voor veel werkende ouders niet te doen.
Er is op de lagere scholen nog wel een speelpauze, maar op veel scholen worden die ingekort zodat er meer aan lessen gedaan kan worden.

#14 - 28-08-2006, 17:04 uur

Verelle

Wij zijn inmiddels bijna 8 maanden hier en hebben intotaal zo'n 13 of 14 staten aangedaan, en ik vind dat er wel degelijk een verschil met Nederland is. (Europa gaat wel hard de kant op van de States, zeker een land als Engeland).Toen we in Texas (Houston) begonnen met onze reis, viel het mij op dat er schrikbarend veel mensen er met overwicht zijn. En dan heb ik het niet over 10 kilo te veel of zo. In Wal*Mart zijn er speciale gehandicapt karretjes waarmee ze rondrijden, ze zijn zo dik dat ze niet eens meer kunnen lopen, waarschijnlijk van de parkeerplaats tot aan de deur of zo.
Ik denk dat het wel van staat tot staat verschilt, in Colorado heb je juist weer veel superfitte mensen. Dat komt omdat er zo veel sporten gedaan kunnen worden, wat mij daar opviel is dat er zo veel mensen fietsen. In Montana heb ik ook niet veel dikke mensen gezien.
Dit weekend waren we in Rapid City, SD, bij een rodeo en de hoeveelheid voedsel dat genuttigd wordt is schrikbarend, behoorlijk wat mensen met overgewicht zaten gewoon baken met nacho's en alle trimmings te eten. Kijk als je 30/40 kilo of meer overgewicht hebt moet je dan dus laten.
Eerder die week waren we in Wind Cave NP en daar was een gezin met 2 kinderen van rond de 7 en 9 jaar, allemaal hadden ze een behoorlijk overgewicht. We deden een tour in de grot en moesten zo'n 450 treden lopen over 1 mile verspreid, valt nog wel mee lijkt mij. De kinderen waren buitenadem toen we bij het eind punt kwamen. IIk zou "me de ogen uit mijn kop schamen" als ouders zijnde, deze kinderen moeten dat sprintend kunnen doen.
Wat opvalt is dat de kinderen in een gezin meestal een afspiegeling zijn van hoe de ouders er uitzien. Dikke ouders: dikke kinderen.
Ik denk dat de "rijkere" Amerikaan juist wat aan de dunnere kant is en de "armere"aan de dikke kant, omdat vet voedsel goedkoper is dan verse groenten en fruit. Kijk maar in de supermarkt een fles soda pop is goedkoper dan dezelfde hoeveelheid water.

Ik ben van mening dat je niet super dun hoeft te zijn, maar redelijk gezond leven vind ik wel belangrijk. Dus af en toe desert overslaan en niet elke dag nacho en chips eten hoort daar bij. Tevens de auto pakken voor elk wisse wasje vind ik absurd. Alles wat binnen een radius van zo'n 8 mile is doen we op de fiets, besparen we ook nog benzine.  wink
#15 - 28-08-2006, 18:01 uur
In april terug naar Amerika

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15