DETROIT - LeBron James, in wie velen de nieuwe Michael Jordan van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA zien, heeft donderdagavond in Detroit zichzelf overtroffen. De 22-jarige Amerikaan leidde zijn ploeg Cleveland Cavaliers op unieke wijze langs de Pistons: 109-107.
ANP
Daardoor kwam de stand in de finale van de Eastern Conference op 3-2 in het voordeel van de Cavaliers, die zich nog nooit voor de eindstrijd om de NBA-titel kwalificeerden.
Met nog twee seconden op de klok in de tweede verlenging schoot LeBron James de beslissende punten op het bord. Daarmee bracht hij zijn eindtotaal in de bloedstollende wedstrijd op 48 punten, een persoonlijke record voor James in de play-offs.
Inbreng
Opvallend was ook de geweldige inbreng van de nieuwe held van de NBA in de slotfase van het duel. Hij maakte 29 van de laatste 30 punten van zijn ploeg. Cleveland kan zaterdag voor eigen ploeg de beslissende vierde zege behalen. De winnaar van de finale in de Eastern Conference (best-of-seven) speelt om de NBA-titel tegen San Antonio Spurs, de ploeg van de Nederlander Francisco Elson.
'King' James liet zich na zijn masterclass bescheiden uit over zichzelf. "Ik wilde agressief en gretig spelen. Dat is gelukt. We hebben er heel hard voor geknokt. Het is gelukkig niet voor niets geweest. Ik ben doodmoe nu. Vrijdag neem ik een dagje vrij. Zaterdag sta ik er weer."
ZIE OOK: