Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Hoe zien de Amerikanen ons? Deel je ervaringen

Discussie gestart

B-man

Er waren nogal wat reacties op een ander topic (vermiste Amerikaanse meisje op Aruba) dus misschien leuk om daar en linkje over te openen (als die er al niet was?!). Hoe kijken (doorsnee) Amerikanen tegen ons en ons landje aan? Deel je ervaringen.

B-man
#1 - 20-02-2006, 23:25 uur
« Laatst bewerkt op: 20-02-2006, 23:28 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

usaxtreme

ja dat is wel leuk om te horen.
We staan natuurlijk wel bekend om drugs en hoeren maar wat heeft iedereen zoal gehoord ?
#2 - 21-02-2006, 00:16 uur

PetraVS

Ik ben dus met een Amerikaan getrouwd (wil hem absoluut niet doorsnee noemen ;)), die mij de eer heeft gedaan mijn taal te leren, ondanks het feit, dat hij nooit in Nederland heeft gewoond.  Ik vind het wel grappig te horen, hoe hij Nederlanders ziet.  Hij vindt de Nederlanders hartstikke leuk, over het algemeen en is dol op het land (hij zou er eerder wonen, dan ik ;)).  Maar er zijn een paar dingen, waar hij zich mateloos aan ergert.  Het eerste is, dat als hij Nederlands probeert te praten, de meesten hem in het Engels antwoorden.  In veel gevallen is zijn Nederlands beter, dan hun Engels  ::).  Het tweede zijn de mensen, die het de hele tijd hebben over "typisch" dit of dat (typisch Amerikaans, typisch Nederlands).  Hij snapt dat werkelijk helemaal niet, sommige van mijn NL vriendinnen hier zijn zo en hij rolt zijn ogen bij alweer zo'n observatie ;).  Intussen voel ik mij enorm gevleid, dat hij zich zo inzet, niet alleen om mijn taal te leren, maar ook om te zorgen (door zijn (soms gebroken) Nederlands met ze te blijven praten) dat onze kinderen Nederlandstalig zijn.
Wij wonen hier in een internationaal gebied en vrijwel iedereen weet van alles over Nederland, ik denk dan ook niet, dat ik over de "doorsnee Amerikaan" kan meespreken.
#3 - 21-02-2006, 04:22 uur

bgroeneveld

Voor de Amerikanen die ik ben tegengekomen/nog tegenkom: leuk land, lekker vrij, tulpen, molens, Heineken. Een van de landen waar ze ooit geweest zijn en heel enthousiast over zijn, of altijd nog eens naar toe zouden willen.

Tegenwoordig ook: niet alleen de 'coffeshops', maar ook abortus, de vrije prostitutie en soms: dat land waar ze ouden van dagen en babies afmaken als ze oud en/of ziek, of met een gebrek geboren zijn. Dat voor dat laatste goede regels gelden en toezicht gehouden wordt, plus dat het niet zo'n economische beslissing is als hier (in Nederland is het veel moeilijker om failliet te gaan aan een ziekte, of zorg voor een oude-van-dage of baby), dat weet men niet.

En o ja: veel mensen hebben gehoord over de moord op Theo van Gogh.
#4 - 21-02-2006, 05:35 uur

Dusza

Maar er zijn een paar dingen, waar hij zich mateloos aan ergert.  Het eerste is, dat als hij Nederlands probeert te praten, de meesten hem in het Engels antwoorden. 

Petra, da's een opmerking die ik ooit ook hoorde van een (Amerikaanse) papa in de school; hij vond het daardoor zo verdomd moeilijk om Nederlands te leren, en die kennis van redelijk wat Nederlands was wel een noodzaak als hij een job wou vinden.
En weet je, zelfs zijn vrouw bleef maar in het Engels tegen hem spreken!
#5 - 21-02-2006, 08:50 uur

Poison ArroW

hey,

zoals ik al zei...ik was in mexico vorig jaar, en ik ging met veel amerikanen praten daar...ik ben best pienter en sociaal op dat gebied... :P dus ik zei dat ik van holland kwam enzo, en hun nice nice en dat ze daar zijn geweest en dat er veel fietsers zijn en dat iedereen er engels kan enzo, en er was een dokter uit san fransisco die vondt het ook mooi enzo  2006-01 en het grappige is ze vroegen of ik dicht bij amsterdam woonde...ik wou zeggen nee...maar aangezien het niet eens een uur duurt zei ik dat ik er dichtbij wonen...zou een beetje raar zijn als ik zou zeggen dat het ver is tegen een amerikaan  2006-05
#6 - 21-02-2006, 09:26 uur
« Laatst bewerkt op: 21-02-2006, 09:31 uur door Poison ArroW »

Rebecca

Maar er zijn een paar dingen, waar hij zich mateloos aan ergert.  Het eerste is, dat als hij Nederlands probeert te praten, de meesten hem in het Engels antwoorden.  In veel gevallen is zijn Nederlands beter, dan hun Engels  ::)

Dat probleem heeft mijn verloofde ook idd. Hij doet zo onwijs zijn bets om Nederlands te praten en natuurlijk het gaat af en toe verkeerd. Hij sprekt iets anders uit of heeft een heel ander woord..... maar dat mensen dan Engels tegen hem terug gaan praten irriteert hem zo erg!!
#7 - 21-02-2006, 09:33 uur
Onze blog-Bouwmanfamily
NBA Guru 2007!!

B-man

Maar er zijn een paar dingen, waar hij zich mateloos aan ergert.  Het eerste is, dat als hij Nederlands probeert te praten, de meesten hem in het Engels antwoorden.  In veel gevallen is zijn Nederlands beter, dan hun Engels  ::)

Dat probleem heeft mijn verloofde ook idd. Hij doet zo onwijs zijn bets om Nederlands te praten en natuurlijk het gaat af en toe verkeerd. Hij sprekt iets anders uit of heeft een heel ander woord..... maar dat mensen dan Engels tegen hem terug gaan praten irriteert hem zo erg!!

Het lijkt me inderdaad zeer vervelend als je je best doet om een taal te leren en ze antwoorden terug in het Engels. Maar ze doen dit niet met opzet lijkt me, het is iets typisch Nederlands. Nederlanders zijn het niet gewend dat een buitenlander hun taal spreekt dus zijn ze ook niet gewend om dan in het Nederlands terug te antwoorden. We zijn best bescheiden daarin en willen liever niet dat de ander zich ongemakkelijk voelt en gaan daarom maar in het Engels praten en vergeten dan misschien dat die persoon dat juist NIET fijn vind.

B-man
#8 - 21-02-2006, 10:52 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

FreezeM

Sommigen hebben echt geen idee.... prachtig land, vooral jullie hoofdstad Kopenhagen is zo mooi, goed klimaat ook! Anderen weten meer dan wijzelf. We zaten in Michigan in een tourbus en de tourleider, een geboren Amerikaan, kon het hele Wilhelmus zingen. Zijn ouders waren in Nederland geboren en in die regio is een sterke Nederlandse gemeenschap. Hij is als kind altijd naar een Nederlandstalige kerk gegaan. Zo iemand weet dus vrij veel over Nederland.

We moesten in Californie erg lachen toen een Crime Scene Investigator, toch geen domme mensen denk ik dan, aan ons vroeg hoe de Nederlandse maatschappij omgaat met de vele depressieven en mentaal gestoorden en met al die teen moms. Eerst begrepen we niet wat hij bedoelde. Hij had de bel over drugsgebruik horen luiden maar had duidelijk geen idee waar de klepel was. Hij dacht "drugs is er legaal dus de problemen zullen enorm zijn". We hebben hem er op gewezen dat het aantal verslaafden in Nederland vele malen lager is dan in de VS en dat er in Nederland minder tienermoeders zijn dan in de VS. Het ging er niet in.... hahahaha.... zijn toen maar weer over sport gaan praten, dat ging hem beter af :)
#9 - 21-02-2006, 11:15 uur

vana

Bijna elke Amerikaan die wij spraken in de vakantie had óf in Nederland gewoond, óf was er op vakantie geweest (in Kopenhagen ;D)  óf zijn voorouders kwamen er vandaan.

We hebben in El Centro zelfs een tijdje gesproken met een bejaarde Amerikaan die paar jaar in Nederland gewoond had. Hij had meegewerkt aan de bouw van de metro in Amsterdam en vertelde daar heel boeiend over.
Ook wist hij van alles te vertellen over Nederland en zelfs over Koningin Wilhelmina. Hij wist meer van de geschiedenis van Nederland dan wijzelf!

Ook spraken we met de baas van een motel in Mariposa. Dat was een Indiër, die vroeger op de Albert Cuyp in Amsterdam gewoond had. Hij had daar hard gewerkt en gespaard om terug in India een eigen zaak te kunnen beginnen. Toen hij bijna genoeg geld bij elkaar had, werd hij van al zijn geld beroofd (ruim fl. 65.000, -). Berooid is hij daarop terug naar zijn land gegaan. Uiteindelijk is hij in Amerika terecht gekomen.


Marjon
#10 - 21-02-2006, 13:53 uur
REISVERSLAG 2004: http://wunnik.web-log.nl/
USA ZW

LIVE VERSLAG 2006: http://backtotheusa.web-log.nl/
USA Zuid en Midwest

REISVERSLAG 2008:
http://wunnik2008.web-log.nl

Canada en NW USA

marleencolorado

Mijn Amerikaanse vriend is ook Nederlands aan het leren. Hij is er fanatiek en ik kwam er na een paar maanden pas achter. Hij is nog nooit in Nederland geweest maar komt in december. Hij wil graag het één en ander kunnen verstaan en zeggen, ik heb echt heel veel bewondering voor hem dat hij het zo volhoudt!
Ik kreeg een keer een kaartje waar op stond: Ik liefde u met al mijn hart.....zo kun je zien wat Nederlands eigenlijk een rare en moeilijke taal is  ;) .

Wat betreft wat mensen zeggen en denken over ons Nederland heb ik verschillende dingen meegemaakt. Toen ik op highschool zat zij een jongen in mijn class; Ik wil echt graag een keer naar Amsterdam (speciaal voor de coffeeshops natuurlijk). Ik reageerde met; wat leuk, dan moeten we iets afspreken! Zegt hij; Ja maar ik ga naar Amsterdam niet naar Nederland......Hij had er geen idee van de A'dam de hoofdstad is. Ja op highschool heb ik wel gemerkt dat de geografie in de hoofden van sommige kids niet helemaal lijkt op de wereld kaart.

De tante en oom van mijn vriend waren al meer als 1 keer in Nederland geweest en vinden het geweldig dat er overal fietspaden naast de wegen zijn. Ze wonen in Louisville, Colorado en fietsen graag. Wat ik ook vaak te horen krijg is: Jullie doen "chocolatesprinkels on bread, that is so funny, it's like cake everyday". Zo kun je zien dat kleine dingetjes hier, waar wij niet bij stil staan, so gewaardeerd worden door toeristen.

Als ik dan weer even in Colorado ben en mensen beginnen over Nederland dan denk ik wel weer even, ja als ik hier echt woon dan is er wel een hoop dat ik mis.

Liefs,
Marleen.

#11 - 21-02-2006, 14:14 uur
Begonnen met een super leuke baan hier in Edwards, CO. Helemaal happy met mijn hubby

usaxtreme

Wat leuk marleen..dus jij hebt highschool gedaan in amerika ? hoe is dat zo gekomen ? en hoe lang heb je dat gedaan ? en in welke richting ?  2006-04
#12 - 21-02-2006, 14:48 uur

B-man

Wat leuk marleen..dus jij hebt highschool gedaan in amerika ? hoe is dat zo gekomen ? en hoe lang heb je dat gedaan ? en in welke richting ?  2006-04

Chicago houdt van vragen stellen!  ;)  ;)

B-man
#13 - 21-02-2006, 15:35 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

PetraVS


En weet je, zelfs zijn vrouw bleef maar in het Engels tegen hem spreken!

Oeps, caught red handed ;).  Dat doe ik met Rick dus ook.  Het is gewoon vanaf het begin de spreektaal tussen ons geweest en het is heel moeilijk om dat te veranderen.  In Nederland wilde hij dat wel heel graag, maar mijn brein wilde er niet aan.  Als je eenmaal gewend bent een taal met iemand te spreken is het heel moeilijk omschakelen, hoewel ik denk, dat als wij in Nederland zouden wonen ik dat wel zou doen.
#14 - 21-02-2006, 15:47 uur

Nynke

Petra, Grappig dat het jouw Amerikaanse man ook zo stoort dat Nederlands altijd maar weer praten over "typisch Nederlands" of "typisch Amerikaans" enzo.. Mijn Amerikaanse man vindt dat ook zo raar..
En ja, wij praten ook Engels onderling.. Steve zou ook graag meer Nederlands met me praten (hij kan het al aardig!), maar wat is dat moeilijk om vol te houden zeg!

Wat mijn man van Nederlanders vindt.. een beetje raar geloof ik :)  Hij vindt het weer hier (we wonen nu in Nederland) verschrikkelijk en de winters al helemaal. Verder stoort hij zich soms aan de slechte en langzame service in winkels, restaurants ed, en aan de sjagrijnige mensen.. erg positief is hij dus eigenlijk niet! Hij was even in Boston vorige week en vond het een erg groot verschil. Hij vond ook dat de Amerikanen veel meer energie hebben dan Nederlanders en veel relaxter met kinderen omgaan dan Nederlanders. En zelfs de Nederlandse koffie vindt hij niet om te drinken.. volgens hem kan je in de VS gemakkelijker goede koffie vinden. Oh, hij vindt dat Nederlanders maar raar eten.. de hagelslag, muisjes, beschuit enzo.. en ook de lunch die de meeste mensen in de trein bij zich hebben: een klein stukje brood met een zielig stukje kaas.. haha! En hij vindt de taal moeilijker te leren dan hij dacht. En oja, hij vindt de bossen zo raar.. met bomen netjes in rijen en netjes onderhouden struken, bomen enzo..en hij verbaasd zich steeds maar weer over de knotwilgen die hij overal ziet..dat mensen bomen zo raar toetakelen..

Nu nog maar even de positieve dingen: hij is erg blij met het openbaar vervoer en de fietspaden en de mooie historische binnensteden, en de kleinere auto's en eh.. dan houdt het zo'n beetje op.. hij zal nog wel in fase 2 van de cultuurschok zitten geloof ik als ik dit zo schrijf :) En ja, we gaan ook weer terug! (ik wil ook graag!!!!!!!!).. zo als het er nu naar uit ziet, gaan we in het najaar naar Boulder (Colorado)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JOEPIE!!!!!!
Marleen, waar woon jij precies??

Groeten, Nynke
#15 - 21-02-2006, 18:51 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15