Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

How americans see others

Discussie gestart

sweatbox

Kom op zeg, China biedt ontzettend veel mogelijkheden.

Stijgende benzineprijzen door de toenemende vraag uit China (verdubbeling per 10 jaar)
Verplaatsen van goedkope arbeid naar China ten koste van de VS
Het ontstaan van een nieuwe wereldmacht ten koste van de VS
San Francisco, New York, Los Angeles en vast nog een aantal hebben een China Town, m.a.w. de invloed van de migratie op de samenleving
Copyright piraterij uit China ten koste van Hollywood
Take-away voedsel
China en mensenrechten (Tibet en Plein van de Hemelse vrede)
China, communisme en kapitalisme
#31 - 18-10-2005, 21:32 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 21:45 uur door sweatbox »

B-man

Sweatbox begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf zeer geinteresseerd in China en alle economische ontwikkelingen (heb er ook papers over geschreven) maar dat is misschien een wat zwaar onderwerp om in een spreekbeurt in 5-vwo even ter sprake te brengen. De wat "normalere" cultuurverschillen zijn misschien wat herkenbaarder en luchtiger voor een spreekbeurt. De punten die jij noemt zijn uiteraard zeer leuk om te onderzoeken maar dat gaat dan toch meer over China.

B-man

#32 - 18-10-2005, 21:50 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

marcella

Hoi iedereen,
Heel erg bedankt voor jullie replies ik lees ze wel allemaal en wordt er wel opeens meer door geboeid want ik dacht voor die spreekbeurt ach dat doe ik wel "even" maar het begint zich nu toch wel flink uit te breiden zeker door dit forum.
Ik ga morgen naar de leraar toe om te vragen wat hij nou eigenlijk wilt dat ik doe donderdag want ik raak nu een beetje in de war en ik heb geen idee meer wat ik ga doen.
Ik hou jullie nog wel op de hoogte en als ik uiteindelijk een tekst heb geschreven zal ik hem nog wel op het forum zetten.
Ik heb net een stuk ontvangen van klasgenoten die wat vertellen over de immigratie:
We are going to talk to you about immigration to america after 1850.

The U.S was a great magnet for immigrants because it offered jobs and land for farms, as well as religious and political freedom. Earlier arrivals reported the streets were paved with gold, America was the land of opportunity.

Different groups of population came for different reasons. Jews came for religious freedom, Italians, British and Asians for work, Russians came to escape persecution (=vervolging). Irish people immigrated to America for several reasons, the potato famine (= aardappel misoogst), the british rule over their country, and the economic collapse.

The immigrants travelled to the U.S. by boat. These boats were packed to its utmost capacity. The food was terrible, they had very little privacy, everybody had lice (=luizen) and there were a lot of diseases among the people. The journey took about three months, but when steamships were introduced, it only took two weeks.

Before 1855 passengers were dropped off at the warf, later on Ellis Island, in New York, became an immigrant receiving center for Europeans,  and Angel Island, in San Francisco, for Asians. In these receiving centers, the people had to be checked for diseases and physical conditions, their documents from the home country had to be shown, and most important, the immigrants had to be ready for life in America.
Most immigrants settled near the port of entry, because they were to poor to move inland. The living conditions were very bad, people lived in very small apartments in the city, or houses in the slums (= achterbuurten). Most of the immigrants went to work in factories, for a very small pay. Children could get education after coming to America, but parents and others got no education.
The Polish, Italians, and the Jews had more of a social mobility then the Asians because racism and the way they look. Jews had some problems because of their religion. Italians had the most political representation of all the groups, because they had Ferillo LaGuardia, the mayor of New York. the poles and jews had small political representation and the Asians had none.
 Between 1900 and 1920 the number of immigrants sometimes rose to as many as a million a year. Many Americans feared that America was losing its established character and identity, and that the immigrants were taking away their jobs. In the 1920’s Congress passed quota restrictions. Immigration from the north and west of Europe was favored, and immigration from the south and east of Europe was limited. After the 1920’s immigration dropped.

Nowadays the numbers of immigrants have risen dramatically again. This time people are coming from latin America, Mexico, Asia and Cuba, eventhough commercial flights from cuba to the U.S were suspended in 1962. A lot of the immigrants these days are illegal. People moving to America are still hoping for a better life, and making more money, just like  the immigrants we talked about earlier.

You could call America a melting pot, the U.S is a country with inhabitants that feel united eventhough everybody has a different background. On the other side every American is proud of his origin and home country, wherever that may be. An example of this is a little italy and Chinatown in every major city, where they preserve their language and customs.

Zoiets moet het denk ik worden. Maar dit vind ik wel makkelijker gedaan omdat het gewoon het observeren is van cijfers, meningen zoeken van "de gemiddelde amerikaan" (kan je lang naar zoeken trouwens vind je toch niet) is toch wat anders.

Maar heel erg bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden!
Doei Marcella
#33 - 18-10-2005, 22:01 uur

sweatbox

Ik bedoel het niet persoonlijk hoor. Ze heeft gekozen voor China, dan hoort ze iets te vertellen over over China imho. En dat moet liefst niet al te zwaar zijn. Het grote voordeel van gemiddeld is toch dat je lekker ongecompliceerd en weinig politiek correct stellingen en vooroordelen neer mag zetten.
Zeker in een minuut zou ik te veel zoeken naar nuance. (bedoel je dat zelf niet ook met Amerikanen vs. Canadezen?)
#34 - 18-10-2005, 22:18 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 23:16 uur door sweatbox »

B-man

Je hebt net een stuk ontvangen van klasgenoten die wat vertellen over de immigratie zie ik.

Ze hebben het over Ieren, Aziaten, Russen, Britten en Joden.
Misschien is het juist wel leuk voor je klasgenoten om ook iets te vertellen over de Nederlanders die naar de Amerika zijn gegaan vanwege bijv. religieuze vervolging in eigen land. Denk bijvoorbeeld aan de "Pennsylvania Dutch" (laat je niet misleiden door de naam want "Dutch" komt eigenlijk van "Deutsch" en het zijn dus lang niet allemaal "Nederlanders") en de "Amish" daar zitten ook Nederlanders tussen. Veel mensen kennen de Amish wel maar weten niet precies helemaal hoe het nu zit.

Hou ons op de hoogte.

B-man

#35 - 18-10-2005, 22:47 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 22:53 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Jez

Je hebt net een stuk ontvangen van klasgenoten die wat vertellen over de immigratie zie ik.

Ze hebben het over Ieren, Aziaten, Russen, Britten en Joden.
Misschien is het juist wel leuk voor je klasgenoten om ook iets te vertellen over de Nederlanders die naar de Amerika zijn gegaan vanwege bijv. religieuze vervolging in eigen land. Denk bijvoorbeeld aan de "Pennsylvania Dutch". Veel mensen kennen de Amish wel maar weten niet precies helemaal hoe het nu zit.

Hou ons op de hoogte.

B-man



Ehm, dat zijn toch van oorsprong Duitsers? Ondanks wat de naam doet vermoeden, hebben ze niets met Nederland te maken: http://www.800padutch.com/amish.shtml

Wat dacht je van de grote groep Indische mensen, die eind jaren 50, begin jaren 60 naar Amerika zijn geëmigreerd. Dit omdat ze Indonesië uitgegooid zijn, in Nederland niet echt welkom waren en hier geen goede toekomst op konden bouwen en daarom naar Amerika zijn vertrokken. Vooral in California wonen erg veel Indo's.
#36 - 18-10-2005, 22:53 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

B-man

Klopt Jez, je was net iets sneller want ik was nog iets aan het toevoegen aan mijn eerste stukje. Penn. Dutch is iets anders dan Amish waar ook veel Nederlanders te vinden zijn.

B-man
#37 - 18-10-2005, 22:54 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 22:56 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

B-man

Ander leuk voorbeeld is natuurlijk New York. Eerst New Amsterdam, de  wijken Harlem, Brooklyn, Flushing (Meadows), etc stammen af van Nederlandse plaatsen. Er zijn in ieder geval veel Nederlandse invloeden te vinden in de Amerikaanse geschiedenis.

B-man
#38 - 18-10-2005, 22:59 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 23:25 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

PetraVS

Ik heb hier nog een opmerking over, al weet ik, dat het vechten tegen de bierkaai is.  Het stukje waar Marcella mee werkt is echter zo beledigend en zo bevooroordeeld, dat het me tegen de borst stuit, dat 5VWO studenten met zoiets intolerants worden geindoctrineerd.  En dat in een land, dat erop voorstaat zo tolerant omtrent andere culturen te zijn :(.
Marcella, in het stukje tekst, dat jij aanhaalde staat, dat Amerikanen niet met andere culturen in aanraking zouden komen, omdat het dichtstbijzijnde buitenland 3000 km weg is en er makkelijk een week in eigen land op reis kan worden gegaan.  De afstand en de grootte van dit land zijn waar, maar het niet in aanraking komen met andere culturen niet.  Je hoeft hier niet naar het buitenland om een andere cultuur te ervaren.  En het lijkt me, dat in multi-cultureel Nederland, dat nu ook wel duidelijk moet zijn.  Niet alleen wonen er zoveel verschillende culturen samen in dit land, maar de verschillende delen van dit immense land hebben afwisselende culturen.  Als wij in het westen op vakantie gaan wanen we ons in een ander land.  Ja, we spreken dezelfde taal, maar de achtergrond, geschiedenis en levenswijze van die mensen zijn compleet anders, dan waar wij vandaan komen.
"Hetzelfde land" hier in de Verenigde Staten betekent niet hetzelfde als "hetzelfde land" in Nederland.  Dezelfde staat, misschien, maar onze staat Virginia is al een aantal keren groter dan Nederland en heel divers, het noorden heel anders dan het zuiden.
Dit is iets, wat een grote verrassing is voor Nederlanders, die hierheen immigreren en al helemaal voor Nederlanders, die hier nooit geweest zijn.
Al te vaak worden de Verenigde Staten als een homogeen geheel gezien, maar dat is het geenszins.  
#39 - 19-10-2005, 03:50 uur

sweatbox

Ik heb hier nog een opmerking over, al weet ik, dat het vechten tegen de bierkaai is.  Het stukje waar Marcella mee werkt is echter zo beledigend en zo bevooroordeeld, dat het me tegen de borst stuit, dat 5VWO studenten met zoiets intolerants worden geindoctrineerd.  En dat in een land, dat erop voorstaat zo tolerant omtrent andere culturen te zijn :(.
Marcella, in het stukje tekst, dat jij aanhaalde staat, dat Amerikanen niet met andere culturen in aanraking zouden komen, omdat het dichtstbijzijnde buitenland 3000 km weg is en er makkelijk een week in eigen land op reis kan worden gegaan.  De afstand en de grootte van dit land zijn waar, maar het niet in aanraking komen met andere culturen niet.  Je hoeft hier niet naar het buitenland om een andere cultuur te ervaren.  En het lijkt me, dat in multi-cultureel Nederland, dat nu ook wel duidelijk moet zijn.  Niet alleen wonen er zoveel verschillende culturen samen in dit land, maar de verschillende delen van dit immense land hebben afwisselende culturen.  Als wij in het westen op vakantie gaan wanen we ons in een ander land.  Ja, we spreken dezelfde taal, maar de achtergrond, geschiedenis en levenswijze van die mensen zijn compleet anders, dan waar wij vandaan komen.
"Hetzelfde land" hier in de Verenigde Staten betekent niet hetzelfde als "hetzelfde land" in Nederland.  Dezelfde staat, misschien, maar onze staat Virginia is al een aantal keren groter dan Nederland en heel divers, het noorden heel anders dan het zuiden.
Dit is iets, wat een grote verrassing is voor Nederlanders, die hierheen immigreren en al helemaal voor Nederlanders, die hier nooit geweest zijn.
Al te vaak worden de Verenigde Staten als een homogeen geheel gezien, maar dat is het geenszins.  

Het stukje gaat niet over andere culturen, maar over andere landen. Er wordt helemaal niet ontkent dat er in Amerika mensen met verschillende achtergronden naast elkaar leven (hyphenated-Americans). Het beeld dat "de Amerikaan" van migranten heeft, wordt geprojecteerd op hun land van herkomst, volgens het stuk.

"Amerika is de wereld" klinkt ook nogal sterk door in jouw reactie.
#40 - 19-10-2005, 07:43 uur

PetraVS

Citaat

"Amerika is de wereld" klinkt ook nogal sterk door in jouw reactie.

Dit deel van het stukje is waar ik me aan erger:

Citaat
The fact that everyone who lives within 3.000 miles of an American is also an American gives the average citizen a seriously provincial point of view. Because Americans visit foreign countries relatively seldom, they assume that people all over the world are just like themselves, except for not speaking English or having decent showers.

Sorry, maar ik vind dit een nogal zwepende generalisatie, die een onwetendheid suggereert, die niet op de waarheid berust.  Het is helemaal niet zo, dat iedereen die binnen 3000 mijl woont ook een Amerikaan is.  Dit was misschien lang zo, maar veel van de nieuwe immigranten vestigen zich steeds meer overal in het land.   En velen zijn niet Amerikaans.
Amerika is in zoverre "de wereld", dat je vrijwel alle culturen hier tegenkomt.  Het stukje suggereert een homogeniteit, die er niet is.
#41 - 19-10-2005, 14:03 uur
« Laatst bewerkt op: 19-10-2005, 14:07 uur door PetraVS »

marcella

Hoi iedereen,
Ik heb uitstel gekregen voor de spreekbeurt, en nu moet ik het pas na de vakantie doen.
Ik ben na de les naar de leraar toegestapt en heb hem vervolgens voorgelegd dat de stof vol vooroordelen zit over Amerikanen en dat het belachelijk is dat wij de schrijvers mening over het land uit ons hoofd moeten leren. En dat dat op het zelfde neer komt als het boekje van Geert Wilders als leerboek publiceren.
Ook heb ik gezegd dat het moeilijk is en vrijwel onmogelijk om een gemiddelde Amerikaan te vinden. Hij zei hierop dat er wel een publiekelijke opinie is, die je ook bij Nederland zou kunnen toepassen. Dat vind ik wel kloppen maar Nederland is veel kleiner dan Amerika en dus een ander geval.
Het hele gesprek komt er eigenlijk op neer dat ik gelijk had (hij wist op gegeven moment niks meer en heeft me toen weggestuurd omdat er een andere klas binnenkwam waaraan hij een proefwerk moest geven..).
Maar ik moet de presentatie alsnog houden en dan wat vertellen over de publieke opinie van Amerika. Hoe ik dit ga oplossen is me nog een raadsel maar anders vertel ik gewoon dat ik met (half)Amerikanen heb gesproken en op welke problemen je dan stuit (geen gemiddelde amerikaan, moeilijk te vinden publieke opinie etc.)
Ik denk dat ik het dan zo maar aan ga pakken.
Iemand nog tips?
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik vind het echt gaaf dat er mensen zijn die zich bekommeren om mijn spreekbeurt die mij helemaal niet kennen  :).
Groetjes Marcella    
#42 - 19-10-2005, 15:55 uur

PetraVS

Wow, wat goed van jou!  Ik vind dat echt heel bewonderenswaardig, dat je zo je punt hebt gemaakt bij de leraar.

Wat publieke opinie peilingen betreft is het misschien interessant om naar de sites van de grote Amerikaanse opiniepeilingsbedrijven te kijken.  Een daarvan is http://poll.gallup.com/ , dat is denk ik wel de grootste hier.

Pewtrusts is een onafhankelijke organisatie, die ook veel opiniepeilingen doet om het publiek op de hoogte te houden: http://www.pewtrusts.org/ideas/index.cfm?issue=11

En specifieke publieke opinies over de buitenlandse politiek vind je hier: http://www.ccfr.org/publications/opinion/main.html




#43 - 19-10-2005, 16:37 uur

marcella

Heel erg bedankt petra, die sites zijn echt handig. En naar de leraar stappen was trouwens niet zon probleem, hij wil nog best wel eens over wat praten, maar ik had hem nog nooit uitgediscuseert dus ik ben wel blij.
Groetjes en nogmaals bedankt,
Marcella
#44 - 19-10-2005, 17:45 uur

sweatbox

Citaat

"Amerika is de wereld" klinkt ook nogal sterk door in jouw reactie.

Dit deel van het stukje is waar ik me aan erger:

Citaat
The fact that everyone who lives within 3.000 miles of an American is also an American gives the average citizen a seriously provincial point of view. Because Americans visit foreign countries relatively seldom, they assume that people all over the world are just like themselves, except for not speaking English or having decent showers.

Sorry, maar ik vind dit een nogal zwepende generalisatie, die een onwetendheid suggereert, die niet op de waarheid berust.  Het is helemaal niet zo, dat iedereen die binnen 3000 mijl woont ook een Amerikaan is.  Dit was misschien lang zo, maar veel van de nieuwe immigranten vestigen zich steeds meer overal in het land.   En velen zijn niet Amerikaans.
Amerika is in zoverre "de wereld", dat je vrijwel alle culturen hier tegenkomt.  Het stukje suggereert een homogeniteit, die er niet is.


Deze generalisatie is op schrift gezet door Paul H. Henning. Paul H. Henning is Amerikaan.

http://www.cepic.org/html/budapest/phh2.htm
http://www.stockanswers.com/pages/716898/index.htm

PetraVS, ik vond je verontwaardiging over vooroordelen nogal selectief. Je zit op de barricades als iemand zegt dat Amerikanen provinciaal denken en je loopt weg met de bijdrage van B-man, die minstens even grote onzinnige generalisaties bevat.

Wel een beetje jammer dat die leraar geen bron heeft vermeld.
#45 - 19-10-2005, 18:33 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15