Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

How americans see others

Discussie gestart

marcella

Hoi ik moet voor school een soort van spreekbeurt houden over hoe americanen andere mensen uit andere landen zien.
Nou dacht ik om een keer te gaan chatten met een amerikaan in een chatbox maar ik kan helaas geen enkele vinden.
Heeft een van jullie misschien nog een tip voor een goede chatbox of een goede informatiebron hiervoor?
Groetjes Marcella (5e klas vwo)
#1 - 17-10-2005, 13:47 uur

usaxtreme

Ik ken wel wat mensen.
Ik zal is vragen of iemand een interrigation wil ondergaan  ;D ;)
#2 - 17-10-2005, 16:14 uur

PetraVS

Wat een vreemde opdracht, hij lijkt me heel moeilijk te volbrengen!  Welke "Amerikanen" ga je ondervragen?  De Europese, Aziatische, Afrikaanse of Indiaanse?  En hoe weet je bij zoiets, dat je een doorsnee van meningen krijgt?  Een persoon, die in het midden westen van het land woont, zal vrijwel zeker een ander zicht op buitenlanders hebben, dan iemand, die in het oosten of westen of zuiden woont.
#3 - 17-10-2005, 17:13 uur

marcella

Ja ik weet dat het moeilijk is aangezien er zon grote "melting pot" is maar ik moet een minuut praten over de invalshoek van "de gemiddelde amerikaan" op een bevolkingsgroep zoals de fransen of de nederlanders of iets dergelijks.
Als jullie nog iemand weten of enige informatiebron weten zou ik deze graag willen hebben.
Dat zou echt super handig zijn.
Groetjes Marcella    
#4 - 17-10-2005, 17:50 uur

marcella

Ik ken wel wat mensen.
Ik zal is vragen of iemand een interrigation wil ondergaan  ;D ;)

Dank je wel!
#5 - 17-10-2005, 17:51 uur

PetraVS

Mijn man is Amerikaan, of hij gemiddeld is betwijfel ik.  Als je bepaalde vragen hebt wil ik ze wel aan hem stellen.  Ik ben zelf trouwens ook Amerikaanse, maar niet van geboorte.  Ik ken geen "gemiddelde" Amerikanen, sorry ;).
#6 - 17-10-2005, 18:56 uur

Jez

 Ik ken geen "gemiddelde" Amerikanen, sorry ;).

We hadden toch ook besloten dat die niet bestaat, de gemiddelde Amerikaan? Net zomin als de gemiddelde Nederlander, de gemiddelde Belg, etc.? Klinkt als een beetje bevooroordeelde leraar, die zo'n opdracht geeft. Misschien kan je het beter dáár over hebben!
#7 - 17-10-2005, 21:37 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

PetraVS

Ik krijg bij deze opdracht sterk het gevoel, dat er een bepaalde kant op moet worden gedacht, anders is het niet "gemiddeld".  Wat doe je tenslotte, als je tien "gemiddelde" Amerikanen spreekt, waarvan er 5 een bloedhekel aan alles wat Frans is (ik noem maar wat) hebben en de andere 5 dol zijn op Frans eten, Frans spreken en "Europe" in het algemeen?  Welke mening neem je dan als die van de "gemiddelde" Amerikaan?  
#8 - 18-10-2005, 00:47 uur

sweatbox

Ik krijg bij deze opdracht sterk het gevoel, dat er een bepaalde kant op moet worden gedacht, anders is het niet "gemiddeld".  Wat doe je tenslotte, als je tien "gemiddelde" Amerikanen spreekt, waarvan er 5 een bloedhekel aan alles wat Frans is (ik noem maar wat) hebben en de andere 5 dol zijn op Frans eten, Frans spreken en "Europe" in het algemeen?  Welke mening neem je dan als die van de "gemiddelde" Amerikaan?  

Ik weet niet of de opdracht verkeerd is. Er bestaat toch nog altijd zoiets als de mening van de meerderheid, de grootste gemene deler.
Ik denk dat de methode van Marcella kansloos is. De enige juiste weg is literatuuronderzoek.
#9 - 18-10-2005, 07:51 uur

Frank S

Aangezien verdere informatie over de opdracht ontbreekt, blijft het gissen naar de bedoeling, maar ik denk niet dat het om een statistisch dichtgetimmerd onderzoek hoeft te gaan. Het gaat om een spreekbeurt, met op zich een aardig onderwerp. Enkele fragmentarische voorbeelden over de beeldvorming die een "willekeurige" Amerikaan (ik denk dat je hier beter over kunt spreken dan over de "gemiddelde" Amerikaan) heeft over het buitenland is denk ik wel geschikt materiaal voor een spreekbeurt.
#10 - 18-10-2005, 09:34 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

marcella

Hallo iedereen,
De leraar heeft ons een stencil gegeven met een aantal topics zoals how they see others, the feel-good factor e.a. waarin beschreven wordt hoe de "gemiddelde amerikaan" reageert op bepaalde dingen.
O.a. staat in dat stencil dat amerikanen heel erg op winnen ingesteld zijn en zichzelf ook nog altijd als winnaar beschouwen.
Ook wordt er besproken dat amerikanen heel gastvrij en jou ontvangen als een vriend en meteen doen alsof ze jou al 20 jaar kennen maar de volgende ochtend ze je misschien wel weer vergeten zijn.
Het is dus een bevooroordeeld geschreven stuk en ik weet niet of het ook klopt want ik ken geen enkele "gemiddelde amerikaan" laat staan een andere amerikaan.
Maar ik moet dus proberen om zon gemiddeld standpunt van een aantal amerikanen te vinden wat moeilijk gaat worden.
Maar als jullie nog tips hebben (ik moet donderdag die spreekbeurt doen) zou ik dat heel erg waarderen.
Groetjes en bedankt voor het reageren,
Marcella
#11 - 18-10-2005, 10:21 uur

B-man

Klinkt nogal bevooroordeeld ja!

Maar het lijkt me het beste als je gewoon iets over hun cultuur schrijft en wat algemener over hoe zij tegen Europeanen aankijken in plaats van tegen alleen Nederlanders. Maar zelfs dit is nog zeer moeilijk omdat dat veelal persoonlijk is maar er zijn wel wat algemene opvattingen waar de meeste Amerikanen het over eens zullen zijn (wat denk je dat de meeste Amerikanen van de Fransen vinden?).

Dat ze heel gastvrij zijn klopt maar ik ben het dan weer niet eens met het feit dat ze je de volgende ochtend vergeten zijn. Veel Amerikanen die ik ken en heb gesproken kennen Europa goed en zijn er ook meerdere malen geweest. De verhalen dat ze Amsterdam als land zien, of Kopenhagen de hoofdstad van Nederland, of dat wij hier nog steeds op "wooden shoes" lopen, zijn voorbeelden die voor de grap vaak worden gebruikt om de "onwetendheid" van die "oppervlakkige" Amerikanen aan te tonen . Alweer vooroordelen dus en zo kun je wel bezig blijven (al moet ik eerlijk toegeven dat ik ook zeer intelligente mensen heb ontmoet die dachten dat Nederland een stad was). Er lopen hier in Nederland ook mensen rond die denken dat New York de hoofdstad is van Amerika of die op vakantie Australie op de kaart aanwijzen als Nederland omdat "dat ook aan het water ligt". Is dat de "gemiddelde Nederlander", tuurlijk niet.

Amerikanen houden inderdaad van sport en winnen/succes (kijk maar naar "The American Dream") maar welk land stuurt duizenden malloten met Oranje kazen op hun hoofd, waarmee ze hossend door de straten gaan, naar elke uithoek ter wereld om "hun" sporters aan te moedigen? Juist!

Je kan een hele leuke vergelijking maken tussen de Amerikaanse cultuur en de Nederlandse/Europese zonder al die vooroordelen te hoeven gebruiken, al kun je die altijd als leukigheidje sporadisch opnemen. Kijk naar hun historie, hun manier van zaken doen, hoe ze feestdagen/verjaardagen vieren, wat ze eten, waar en hoe, waarom er zoveel "convenient" moet zijn, hoe ze sport ervaren, we kennen de Engelse humor maar wat is nou de Amerikaanse? etc. Probeer eens een aantal van die lompe vooroordelen te ontkrachten. Er zijn genoeg websites te vinden over de Amerikaanse cultuur waar je echt nog wat van kunt leren en je klasgenoten ook (en zeker je leraar als ik het zo zie).

Succes!

B-man
#12 - 18-10-2005, 12:39 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 12:47 uur door B-man »
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Annemiek

IK zal mijn 17 jarige zoon eens vragen of hij wat met je wil chatten, hij spreekt trouwens geen Nederlands.
Ik vindt het onderwerp ook wel heel erg breed. Je krijgt dan antwoorden van 1 persoon uit de miljoenen en dat kan nooit het gemiddelde zijn. En wat zijn de anderen? De Fransen, Chinezen of Brazilianen?
#13 - 18-10-2005, 12:39 uur

sweatbox

Lees eens wat stukken van Frans Verhagen op http://www.amerika.nl/politiek/. Hij schrijft al jaren stukken over Amerika, de samenleving en de politiek. Bovendien heeft hij er jaren lang gewoond. Een andere optie is het boekje van Charles Groenhuijsen over de VS.

Ik denk dat je chat methode geen zinnig resultaat op zal leveren. Veel te willekeurig. Als je een goed restaurant in Parijs zoekt ga je toch ook niet ad random nummers uit het telefoonboek bellen?
#14 - 18-10-2005, 13:52 uur

PetraVS

Charles' boek is inderdaad een goed idee, het vergelijkt meer.  Ik vind B-mans stukje heel goed geschreven.  Ik heb Marcella's vragenlijstje voor de Amerikanen op het prikbord gezien en dat is toch echt wel heel gelimiteerd en simpel.  "Zien alle Chinezen er hetzelfde uit?", denk je dat hier alleen maar idioten wonen?  Ik vind het bijna beledigend!  Mijn man lachte tenminste keihard, toen ik hem de vragen stelde.   Als hem die vraag serieus gesteld zou worden, zou hij er voor de grap "Ja" op antwoorden.  Zo krijg je echt een goed idee, wat de gemiddelde Amerikaan denkt  ::) ;D Er wonen hier in Amerika ook miljoenen Chinezen en er is op iedere hoek een Chinees restaurant.

Marcella, ik zou ook eens proberen de invalshoek te nemen, die het vooroordeel ontkracht.  Schrijf over de grote diversiteit in de VS en de vele verschillende culturen, die hier samen wonen en geintegreerd zijn.  
Schrijf, hoe je geen "gemiddelde" Amerikaan hebt kunnen vinden, omdat die niet bestaat.  Probeer inderdaad met een aantal Amerikanen online te spreken over hun beeld van Europa en Azie, maar vanuit het uitgangspunt, dat ze net zo intelligent zijn als jij.  In 5 VWO kun je best wat dieper op dingen ingaan.

[edit: Ik zie, dat je op het prikbord al een te verwachten antwoord hebt gekregen van "Mr. Bush", de "gemiddelde"  ;D ;)  :P Nederlander denkt namelijk, dat alle 280+ miljoen mensen in dit land hetzelfde denken ;)]
#15 - 18-10-2005, 14:14 uur
« Laatst bewerkt op: 18-10-2005, 15:10 uur door PetraVS »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15