Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerikaanse leefgewoonten - de vooroordelen

Discussie gestart

saaartje

Goedendag,

Voor mijn opleiding tot binnenhuisarchitect doe ik onderzoek naar het typische Amerikaans wonen. Dit onderzoek doe ik puur om inspiratie op te doen, het is geen onderzoek dat hoeft te kloppen met de werkelijkheid, juist niet!
Het moeten gewoonten zijn waar Amerikanen om bekend staan, hoe meer vooroordelen, hoe beter. Heel realistisch hoeft het niet te zijn. Het gezin waar ik voor ontwerp zijn de Johnson's. Zij hebben allen een tandpastaglimlach. Dus dit is ook nogal opgeblazen!

Ik doel dus op: Hoe woont de familie Johnson? Hoe slapen zij? (slapen man en vrouw apart?), hoe eten zij? (dinner parties?) etc.

Wie weet mij de meest typische vooroordelen wat betreft wonen te vertellen?

Alvast bedankt!
#1 - 04-11-2006, 16:15 uur

hollandranch

Goedendag,

Voor mijn opleiding tot binnenhuisarchitect doe ik onderzoek naar het typische Amerikaans wonen. Dit onderzoek doe ik puur om inspiratie op te doen, het is geen onderzoek dat hoeft te kloppen met de werkelijkheid, juist niet!
Het moeten gewoonten zijn waar Amerikanen om bekend staan, hoe meer vooroordelen, hoe beter. Heel realistisch hoeft het niet te zijn. Het gezin waar ik voor ontwerp zijn de Johnson's. Zij hebben allen een tandpastaglimlach. Dus dit is ook nogal opgeblazen!

Ik doel dus op: Hoe woont de familie Johnson? Hoe slapen zij? (slapen man en vrouw apart?), hoe eten zij? (dinner parties?) etc.

Wie weet mij de meest typische vooroordelen wat betreft wonen te vertellen?

Alvast bedankt!

Als ze een tandpasta glimlach hebben is het geen trailertrash maar wonen ze in de suburbs, rijden in een SUV (busje) hebben veel gras om het huis, wat elke zaterdag gemaaid moet worden.

Vrouw: elke maand naar kapper en nagelstudio, golfen met vriendinnen, shoppen tot ze erbij neervalt
man: werkt zich natuurlijk helemaal kapot, in het weekend naar een baseballwedstrijd en een barbeque-feest

who's next?
#2 - 04-11-2006, 17:17 uur

Dusza

Saaartje, ik denk niet dat wij je nog meer kunnen vertellen dan wat je hier al te horen kreeg:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=6&i=26622&t=26622
Iemand nog andere ideeën voor dit 'onderzoek'?
#3 - 04-11-2006, 18:11 uur

Annemiek

Ik moet hierbij aan de SIMS denken.

Net zoals ik moeite heb me een typische Amerikaan voor te stellen, heb ik moeite me een typisch Amerikaanse inrichting voor te stellen. De huizen zijn van buiten al zo verschillend, en van binnen net zo. Als het niet realistisch hoeft te zijn, hoef ik je ook niet te vertellen hoe het er werkelijk uit ziet. Voor vooroordelen hoef je maar wat Nederlanders om je heen te vragen.

Misschien heb je aan deze website wat: http://www.hgtv.com/
Een tv zender alleen over inrichting en doe het zelven.

#4 - 04-11-2006, 19:13 uur

PetraVS

Inderdaad, Annemiek, ik zat ook al aan de Sims te denken.  Heel leuk om met dat programma huizen in te richten, van sjiek tot super kitsch, afhankelijk van je bui!
#5 - 04-11-2006, 22:08 uur

Bertorelli

Ik moet hierbij aan de SIMS denken....

Ik zal zelf eerder aan de Simpsons te denken  2006-10

Daar zie je alle vooroordelen wel voorbij komen.
En het is nog leuk om te zien ook.
#6 - 06-11-2006, 10:56 uur

Chiefram

Goedendag,

Voor mijn opleiding tot binnenhuisarchitect doe ik onderzoek naar het typische Amerikaans wonen. Dit onderzoek doe ik puur om inspiratie op te doen, het is geen onderzoek dat hoeft te kloppen met de werkelijkheid, juist niet!
Het moeten gewoonten zijn waar Amerikanen om bekend staan, hoe meer vooroordelen, hoe beter. Heel realistisch hoeft het niet te zijn. Het gezin waar ik voor ontwerp zijn de Johnson's. Zij hebben allen een tandpastaglimlach. Dus dit is ook nogal opgeblazen!

Ik doel dus op: Hoe woont de familie Johnson? Hoe slapen zij? (slapen man en vrouw apart?), hoe eten zij? (dinner parties?) etc.

Wie weet mij de meest typische vooroordelen wat betreft wonen te vertellen?

Alvast bedankt!

Als ze een tandpasta glimlach hebben is het geen trailertrash maar wonen ze in de suburbs, rijden in een SUV (busje) hebben veel gras om het huis, wat elke zaterdag gemaaid moet worden.

Vrouw: elke maand naar kapper en nagelstudio, golfen met vriendinnen, shoppen tot ze erbij neervalt
man: werkt zich natuurlijk helemaal kapot, in het weekend naar een baseballwedstrijd en een barbeque-feest

who's next?

Hahaha... Dit is een schot in de roos over het leven van de Amerikaan! LOL! Helamaal juist! :)

Wat de inrichting van veel Amerikaanse huizen betreft kunt je misschien het best eens kijken op de websites van de Amerikaanse real estate. Daar staan naast de foto's van de voorkant van het huis ook vaak een aantal extra foto's van de inrichting. Ik verbaas me er maar al te vaak over hoe simpel de meeste Amerikanen hun huis inrichten. Vaak staat het vol met smaakloze troep. Dingen die wij als Nederlander vaak bij het grove vuil neerzetten staan daar gewoon in huis.

Zelf merk ik (en dat zeggen de Amerikanen zelf ook) dat ze NIETS weggooien, maar alles gebruiken. Kijk maar eens naar de garage sales die je wekelijks ziet. Alles grof vuil wordt in de garage uitgestald en vaak ook op de driveway. Mensen komen er als vliegen op een hoop ****** op af en vaak gaat alle troep nog weg ook.

Wat ik persoonlijk ook heb gezien in Amerika bij mensen thuis is dat ze in de woonkamer zelfs gigantische fitness apparatuur hebben staan. Iets dat ik in Nederland nog nooit gezien heb. Ik denk ook dat Nederlanders meer het 'gezellig' en 'huiselijk' inrichten van hun woning belangrijker vinden dan de meeste Amerikanen. Als er maar een bank en een TV staat en een tafeltje op hun drinken op te zetten dan is het wel best zo.

Aan de andere kant kom ben ik ook in Amerikaanse huizen geweest waar je je ogen uit kijkt omdat die het juist wel heel erg gezellig en romantisch hebben ingericht. Ja, heel erg smaakvol zelfs, dus ze kunnen het wel. Het is vaak of smaakvol of heel erg kitsh.

Ook iets dat mij opvalt in Amerika is dat heel veel huizen minimaal een opvallende muur (of meerdere muren) bordoux rood hebben geverfd. Soms een beige kleur, maar bordoux rood zie je volgens mij het meest.

Een ander groot verschill tussen de meeste Nederlandse en Amerikaanse huizen is de indeling van het huis. Zie je in Nederland allemaal vierkante kamer(tje)s die allemaal afgesloten kunnen worden met een deur, in Amerika zijn de floor plans vaak 'open' en heel erg speels. Niets geen vierkante hokjes. Vaak hebben de Amerikaanse woningen meerdere 'kamers' om in te leven/wonen. Ze zijn vaak uitgerust met een officiele woonkamer, een bijkamer, een apparte eetkamer, een speelkamer, etc... Vandaar dat je vaak in advertenties ziet dat het om een 10 kamer woning gaat, iets dat je in Nederland niet zo snel tegen zult komen. Een gemiddeld Amerikaans huis heeft ook meerdere badkamers. Drie badkamers of meer is geen uitzondering. De Master bedroom alleen heeft in de meeste gevallen al een eigen badkamer.

Ook hebben de meeste huizen een gigantische basement, al dan niet gefinished. Als het niet gefinished is dan wil je niet weten wat de Amerikaan er allemaal in opslaat aan rommel! Is het wel gefinished, dan weet je vaak niet wat je ziet zo mooi is dit gedaan. Helemaal in is het hebben van een eigen thuis bioscoop in de basement. Daar kan menig lokale bioscoop niet tegenop qua luxe.

Mij vallen deze verschillen tussen de Nederlandse en Amerikaanse huizen op, omdat ik zelf mijn diploma's (in Nederland) heb gehaald in architektuur en binnenhuis architektuur. Ik heb het wel meer gezegd: Laat een Nederlandse archtitekt de huizen aan de buitenkant ontwerpen en neem een Amerikaanse architekt voor de indeling van deze huizen. Dan moet je gewoon een super mooi huis kunnen bouwen!

:)
#7 - 08-11-2006, 13:25 uur

Dusza

Laat een Nederlandse archtitekt de huizen aan de buitenkant ontwerpen en neem een Amerikaanse architekt voor de indeling van deze huizen. Dan moet je gewoon een super mooi huis kunnen bouwen!
DAT is exact wat ik ook al dikwijls gedacht heb!

Voordeel van die 'afsluitbare' kamers die wij in Be/Nl hebben, is dat je de verwarmingskosten van je huis een beetje beter in de hand kan houden?
#8 - 08-11-2006, 16:00 uur

Chiefram

Dat dacht ik vroeger ook, maar volgens mij mag het niet zoveel verschil maken als de indeling 'open' is. Ons huis is ook open tot en met naar boven toe. Toch vallen de stook/airco kosten reuze mee. Je verwarmt/verkoelt het gehele huis vrij snel. In gesloten ruimten verwarm je soms niet de aangrenzende ruimten, waardoor er toch warmte/koude verloren gaat.
#9 - 09-11-2006, 03:08 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15