Ik weet genoeg

Lakers basketbalkampioen VS
ORLANDO - De Los Angeles Lakers zijn voor de vijftiende keer kampioen van de Noord-Amerikaanse basketballiga NBA geworden.
Het team won zondagavond het vijfde finalespel tegen Orlando Magic met 99 tegen 86 en behaalde daarmee de beslissende zege in de finalereeks, die op 4-1 uitkwam.
Opnieuw was Kobe Bryant de uitblinker bij de Lakers met 30 punten. Het was al de vierde NBA-titel voor de 30-jarige guard.
Voor coach Phil Jackson van LA was het al zijn tiende kampioensring.
Odom
Los Angeles nam controle over de wedstrijd in het tweede kwart, toen het een achterstand van vier punten omboog in een voorsprong van twaalf (52-40).
In het derde kwart nam de ploeg dankzij driepunters van Larry Odom nog meer afstand (71-55) en die riante voorsprong kwam in het laatste deel van de wedstrijd niet meer in gevaar.
"Waren de Lakers het beste team in de finale? Ja, daarom zijn zij de kampioen", oordeelde center Dwight Howard van het verliezende Orlando sportief.
Bryant
Bryant was de grote man in de finalereeks. Hij kwam tot een gemiddelde van 32,4 punten per wedstrijd. De guard behaalde voor het eerst de titel zonder de befaamde Shaquille O'Neal aan zijn zijde.
"Ik heb bewezen dat die mensen die zeiden dat ik het niet zonder hem kon, verkeerd zaten. Dat geeft wel een lekker gevoel", zei Bryant.
Vervolgens noemde hij de titel vooral speciaal omdat het al de tiende was voor coach Jackson. "Het was al een tijdje geleden dat hij een champagnebad had genomen. Ik wist dat, dus heb er even voor gezorgd dat hij er helemaal bijhoorde in de kleedkamer. Hij zette zijn bril af, gooide zijn hoofd achterover en sprong erbij."
Harder
De Spaanse forward Paul Gasol herinnerde nog even aan de zure nederlaag die de Lakers vorig seizoen leden in de finale tegen Boston Celtics. "Die ervaring deed pijn en heeft ons harder gemaakt. Als team zijn we daardoor gegroeid."
De verliezende Howard van Orlando kon dat alleen maar beamen. "Zij speelden als een team dat veel hongeriger was naar de titel dan wij."