Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Pledge of Allegiance

Discussie gestart

DavidH

Ik zat me zomaar eens af te vragen hoe dat zit: de Pladge of Allegiance wordt op veel plaatsen en vaak gebruikt (op veel scholen iedere ochtend zelfs, geloof ik)?

Waarom is dat daar zo'n big deal?

En ook: hoe gaan mensen die niet gelovig zijn hiermee om? "One nation, under God"... Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de behoefte voelt om dat uit te spreken.

En tot slot: in welke mate is het verplicht hieraan mee te doen? Zijn er gevolgen als je 't niet wilt doen?

Alvast bedankt voor reacties :)
#1 - 08-02-2011, 16:29 uur
"Is het mogelijk heimwee te hebben naar een plaats waar ik nog nooit ben geweest?"

DavidH

Gos, nu kan ik de Edit-knop nergens vinden... Maar ik bedoel PlEdge natuurlijk ;)...
#2 - 08-02-2011, 16:40 uur
"Is het mogelijk heimwee te hebben naar een plaats waar ik nog nooit ben geweest?"

Johan

Leuke vraag:

Mijn kinderen moeten iedere ochtend de pledge of allegiance uitspreken op de basisschool. En alhoewel ik zeg dat ze het moeten is dat niet helemaal waar. Men kan het niet verplichten alhoewel je dan wel buiten de boot (norm) valt. Onze kinderen hebben besloten gewoon mee te doen wat dan ook gewaardeerd wordt.

Het is verboden dit verplicht te stellen bij mijn weten daar het een schending is van het eerste amendement: Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Feitelijk zeer je trouw aan de Amerikaanse vlag en Republiek!
#3 - 08-02-2011, 18:23 uur

Pieter79

Nee, inderdaad niet verplicht. Net zoals het meezingen van het volkslied.

Ik heb besloten om er wel aan mee te doen. Als nieuwe immigrant (alweer bijna 2 jaar) heb ik er voor gekozen om in dit land te gaan wonen en wil zo veel als mogelijk 'Amerikaan' worden. Verder vind ik dat ik ook niet veel respect zou tonen als ik er niet aan mee zou doen terwijl het wel m'n nieuwe vaderland is.
#4 - 08-02-2011, 19:17 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Johan

Het wel of niet met de pledge meedoen zegt natuurlijk niets over hoe goed je integreert in dit land.
Alhoewel ik er altijd begrip voor heb als mensen er aan meedoen, ik heb echter geen begrip voor mensen die het respectloos zouden vinden als je er niet aan meedoet. Juist dat is 1 van de redenen waarom de supreme court heeft bevolen dat het niet verplicht mag worden gesteld.

Maar zoals gezegd mijn kinderen doen het ook maar ik zou ze het nooit opleggen!

Daarnaast is natuurlijk mijn vaderland nog steeds Nederland, daar ben ik immers geboren!
#5 - 08-02-2011, 20:51 uur

Pieter79

Johan's en mijn inzicht hierover zouden best wel eens uiteen kunnen lopen vanwege de verschillende situatie waarin we verkeren; Johan heeft zijn eigen familie uit Nederland (vrouw, kinderen) en ik heb hier alleen m'n Amerikaanse vrouw, kind+ haar familie. Niemand uit Nederland dus. Thuis praat ik Engels, Johan en familie waarschijnlijk Nederlands.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat als je als enige Nederlander hier bent dat verder integreren waarschijnlijk stukken belangrijker is dan wanneer je je hele Nederlandse familie hier hebt. Een soort van 'survival' instinkt. Stel je voor dat ik mezelf zou afsluiten voor deze dingen, ik denk niet dat ik daar gelukkiger van zou worden (en m'n schoonfamilie waarschijnlijk denken waarom ik hier eigenlijk naar toe ben gekomen. ;) ) Johan heeft altijd z'n eigen familie om op terug te vallen hier in de States (ik ook wel in NL als het moet maar dat is toch anders).

Nederland blijft voor mij ook het vaderland, alleen is de US m'n nieuwe vaderland geworden!


Gr. Pieter
#6 - 08-02-2011, 23:20 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Sinds ik in 2003 Amerikaan ben geworden (en Nederlander gebleven) zeg ik altijd trouw de Pledge mee (daarvoor altijd niet, want ik was immers geen Amerikaan). Maar ik gebruik altijd de oorspronkelijke tekst, geschreven door een dominee, waar de zin "One nation under god" niet voorkomt. Die regel is in de jaren 1950 aan de pledge toegevoegd, tijdens de kooude oorlog, om te laten zien dat de VS een "godvrezend" land nis, in tegenstelling tot "die communisten." Ik ben daardoor Amerikaanser dan vele Amerikanen, vind ik zelf altijd.
#7 - 09-02-2011, 00:31 uur

Johan

Mmm inderdaad nogal een groot verschil van inzicht: integreren is niet belangrijker voor de een dan de ander, voor iedere immigrant is integreren even belangrijk. En nee ik geloof absoluut niet dat de pledge daar perse een onderdeel van hoeft te zijn. Althans het opnoemen van de pledge dan! Dat zegt inderdaad in mijn ogen niets over de kwaliteit van integratie. Hier zijn met een Nederlands gezin maakt het overigens wellicht nog moeilijker om te integreren doordat je consequent elkaar met Nederlandse dingen blijft beïnvloeden.

Ik ben wars van alle soorten norm bepalingen en morele verplichtingen omdat het nou eenmaal zo zou moeten. Ik vind dat ook erg on Amerikaans maar helaas wel erg menselijk! Ik mag me gelukkig prijzen met veel mensen om mij heen die dit niet doen!

Mijn kinderen zijn vrij al dan niet mee te doen met de pledge en als ze het niet zouden willen doen op school zou ik ze niet tegenhouden. Sterker nog ik zou het recht op die keuze verdedigen tot op het bot. Weliswaar zou ik de kinderen duidelijk maken wat de consequenties zijn als je niet met die norm mee zou gaan. Maar ze maken een andere keus en das ook goed, als het maar een eigen keus is net zoals jij die maakt.

Wat helemaal leuk is, is dat de kinderen de pledge overigens feilloos op kunnen noemen en dat ik het altijd mooi vind om te horen!
#8 - 09-02-2011, 05:57 uur
« Laatst bewerkt op: 09-02-2011, 06:16 uur door Johan »

Pieter79

Hier zijn met een Nederlands gezin maakt het overigens wellicht nog moeilijker om te integreren doordat je consequent elkaar met Nederlandse dingen blijft beïnvloeden.

Dat geloof ik zeker ja. Alleen het lijkt mij wel dat het ook minder noodzakelijk is om zoveel als mogelijk te integreren?

Om een voorbeeld te noemen; met je Nederlandse gezin ervoor kiezen om geen Thanksgiving te vieren daar ligt niemand wakker van. M.a.w. als je er niet aan mee zou willen doen is dat jullie keus en misschien niet eens iemand die het 'doorheeft'. Aan de andere kant, als je hier als Nederlander alleen bent met Amerikaanse partner en schoonfamilie, dan heb je die keus niet (dit is niet helemaal waar, je hebt die keus natuurlijk wel, maar in realiteit gaat niemand zich ervoor afzonderen).

Gr. Pieter
#9 - 09-02-2011, 19:14 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Johan

Ik denk dat het zeker noodzakelijk is zoveel als mogelijk te integreren! En jazeker ik ben het met je eens dat wij makkelijker nee kunnen zeggen tegen Thanksgiving of iets dergelijks . Maar ook ik doe juist met dat soort dingen graag me en ik kan niet ontkennen dat ik mijn gezicht graag laat zien in de kleine community hier aangezien inmiddels het grootste deel van de mensen ons hier kent en dat waardeert. Eerlijkheidshalve doe ik dat voor mijzelf meer uit business perspectief dan iets anders maar vooral voor de kinderen liggen die motieven natuurlijk anders.

Maar ook in Nederland vierde ik geen kerstfeest omdat anderen dat wilde ;-) Ook daar werkte dat soort verplichtingen niet bij mij. Alhoewel ik natuurlijk genoeg kerst heb gevierd ik weiger dat te doen vanwege de morele verplichting ;-) Kortom heb ik een x geen zin dan ben ik er niet so simple is that. En ik maak er dan ook geen smoesje van naar anderen als we aangeven niet te komen! Kortom geen zin is geen zin. Hebben anderen daar problems mee, jammer dan ;-) Maar ook hier weer is dat makkelijker om te zeggen voor mij dan voor jou als het gaat om dit soort bijeenkomsten. Voor de pledge denk ik daar echt anders over ;-)
#10 - 09-02-2011, 21:29 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15