Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Tips en vragen over fooi

Discussie gestart

Chiefram

Meestal hangt dit af van wat soort restaurant het is; a king crab of red lobster zijn meestal zo als beschreven, maar er zijn zat restaurants die meer hang out zijn.

ik ken zat restaurants waar mijn vrienden en ik urenlang blijven na ons dinee (natafelen!!!)

Zijn dat niet die restaurants waar ze jullie liever zien gaan dan komen? <GRIN>

Hahaha... (geintjuhhh...) haha  ;)
#16 - 04-11-2004, 11:06 uur

Chiefram

Chief, dit is helemaal waar! In Holland kan je gerust zeggen: "Nou... we wachten nog even met het toetje", al dan niet gevolgd door de opmerking: "breng eerst nog maar eens een fles wijn."  En als je dan echt geen trek hebt, sla je het desert alsnog over. Geen hond die daar moeilijk over zal doen of raar van zal opkijken.

In de States hebben ze de in mijn ogen onhebbelijke gewoonte om, als je een fles wijn bestelt, je glas alweer bij te willen schenken zodra het half leeg is. Sodemieter even op zeg! Mijn vriendin en ik bepalen zelf wel wie er vanavond tipsy wordt. En we gaan ook echt niet voor elke fles of karaf vijf of tien dollar fooi geven!

Wij hebben het volgende meegemaakt bij een Chinees restaurant in Laramie, Wyoming:

Ontzettende lieve mensen (familie) die daar werken. Wij zaten aan een tafeltje en 'oma' die in de keuken stond, keek door het luikje en riep ons alsof we daar wekelijks kwamen. (Het was onze eerste keer trouwens). Toen wij opkeken zwaaide ze ons en groette ons met zoveel blijdschap, dat je bijna zou denken dat ze iemand anders voor zich had. Wij keken al verbaasd om of ze niet iemand anders bedoelde, maar wij waren de enige mensen in die bewuste hoek waarnaar ze keek. (Hopelijk was ze niet scheel, anders zaten we alsnog voor schut daar).

Maar om een lang verhaal kort te maken: Mijn zoon dronk uit een glas (of was het een bloemenvaas??) Dr. Pepper, met de twee rietjes in zijn mond. Halverwege kwam de serveerster en vroeg of hij de Dr. Pepper lekker vond. Ja dus, maar hij was net op de helft met drinken. Terwijl de rietjes in zijn mond zaten en mijn zoon flink aan het zuigen was, trok ze zonder pardoes het glas (of de bloemenvaas) uit zijn mond en nam het mee.

Wij keken elkaar verbaasd aan. Wat hadden wij gezegd?? Wij zeiden toch dat het lekker was? En waarom namen ze het dan mee?

Nou, om het halverwege gewoon weer bij te vullen. Met een breede glimlach duwde ze daarna het volle glas met Dr. Pepper weer in zijn handen.

In dit gaval was de bedoeling echt hartstikke lief! Reden om een dikke vette tip te geven, zo vriendelijk en zorgzaam dat deze mensen waren.  ;) :D
#17 - 04-11-2004, 11:14 uur

heivalido

Waarschijnlijk hebben wij dan altijd veel geluk gehad met onze keuze van restaurants in Florida, want onze ervaringen zijn echt compleet het tegenovergestelde. Goede vriendelijke service en genoeg tijd om flink na te tafelen. Dat hebben we hier in Rotterdam al lang niet meer meegemaakt  :'(
#18 - 04-11-2004, 23:07 uur

Bakvet

Wat is eigenlijk tegenwoordig het gangbare tarief voor een kamermeisje? Vijftien of twintig jaar geleden was het een kwartje per persoon per nacht. Tegenwoordig ga ik uit van $1 per gast. Of eventueel $2 in hotels waar ze een kunstwerkje van de handdoeken vouwen en je consequent vriendelijk gedag zeggen op de gang. Klopt dat een beetje of geef ik teveel / te weinig?

Vraag 2: als je maar 1 nacht verblijft, hoef je dan als regel geen fooi achter te laten?
#19 - 07-11-2004, 00:02 uur

xerxesc

Wat is eigenlijk tegenwoordig het gangbare tarief voor een kamermeisje? Vijftien of twintig jaar geleden was het een kwartje per persoon per nacht. Tegenwoordig ga ik uit van $1 per gast. Of eventueel $2 in hotels waar ze een kunstwerkje van de handdoeken vouwen en je consequent vriendelijk gedag zeggen op de gang. Klopt dat een beetje of geef ik teveel / te weinig?

Vraag 2: als je maar 1 nacht verblijft, hoef je dan als regel geen fooi achter te laten?

ik weet niet hoe het in NL is, maar hier in de VS, wanneer ik een nacht blijf dan laat ik natuurlijk wel fooi achter, ik laat altijd iets van $2-4 voor een nacht ($2 a night), meer dan 4 nachten $20-25 na de stay to show my appreciation for folding things nicely and making me feel welcome at their establishment.
#20 - 07-11-2004, 01:30 uur

PetraVS

Om nog even terug te komen op dat natafelen, zoals Xerxes zegt, dat kan en gebeurt in veel restaurants wel degelijk.  Ik ben heel regelmatig tot sluitingstijd in een restaurant met vriendinnen aan het kletsen en dat kan net zo een TGI Friday's zijn als een sjiek Frans restaurant.
Ook gebeurt het vaak, dat mensen naar een restaurant gaan om alleen dessert en koffie te eten en dan gezellig te kletsen onder het genot van een drankje.
Dat het bord wordt weggehaald als je klaar bent is een cultuur verschil.  Hier meent men, dat met een leeg, vies bord voor je neus zitten niet smakelijk is.  Het heeft niets te maken met hoe snel je klaar moet zijn.
Als Europese toerist krijg je misschien inderdaad het gevoel, dat je snel door je maaltijd wordt gejaagd, maar je hoeft helemaal niet weg.
Wel is het zo, dat veel Amerikanen vaker buitenshuis eten, dan Nederlanders en daardoor niet altijd de behoefte aan natafelen hebben, het is dan gewoon hun avondeten, dat ze redelijk snel opgediend willen krijgen.  De bediening is daarop ingesteld, vooral in de goedkopere ketenrestaurants, want mensen komen daar meestal niet voor de sfeer, maar voor een snelle, goedkopere maaltijd.
#21 - 07-11-2004, 15:47 uur

PetraVS

Wat is eigenlijk tegenwoordig het gangbare tarief voor een kamermeisje? Vijftien of twintig jaar geleden was het een kwartje per persoon per nacht. Tegenwoordig ga ik uit van $1 per gast. Of eventueel $2 in hotels waar ze een kunstwerkje van de handdoeken vouwen en je consequent vriendelijk gedag zeggen op de gang. Klopt dat een beetje of geef ik teveel / te weinig?

Ik betaal inderdaad $1 per persoon per nacht.  Ik laat het iedere ochtend achter met een bedankbriefje.  De reden, dat ik niet tot het einde van ons verblijf wacht is tweevoud: 1. op deze manier weet de schoonmaakster, dat ze een tip krijgt en zal beter haar best doen 2. een vriendin van mij was vroeger kamermeisje en haar supervisor wist altijd precies wanneer mensen uitcheckten en ging dan de fooien van de kamermeisjes opstrijken.  Zou me niet verbazen als dat vaker gebeurt.

Citaat
Vraag 2: als je maar 1 nacht verblijft, hoef je dan als regel geen fooi achter te laten?

Tja, eigenlijk wel natuurlijk, maar ik moet toegeven, dat ik dat weleens gewoon vergeet.
#22 - 07-11-2004, 15:52 uur

Bakvet

Dan doe ik het toch zo slecht nog niet  :). Ik laat het ook altijd per dag achter. Maar als je teveel geeft dan maken ze er een soepzooitje van en als je te weinig geeft dan is je kamer helemaal perfect de volgende dag. Het is gewoon de omgekeerde wereld.

Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier in de VS, wanneer ik een nacht blijf dan laat ik natuurlijk wel fooi achter.

Bij mijn weten laat men in Europa geen fooi achter in hotels, ja misschien zakenmensen die zelf hun verblijf niet hoeven te betalen, maar toeristen niet volgens mij. Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje paraciteren op anderen, kijk eens naar de inflatie: van $0.25 per persoon naar $1.00 in vijftien jaar tijd. Maar wel lekker op Bush stemmen die het minimumloon weigert te verhogen!
#23 - 07-11-2004, 17:08 uur

PetraVS

Ik weet zeker, dat heel veel mensen geen fooi achter laten voor de kamermeisjes.  Het wordt ook nooit vermeld, dus hoe is het parasiteren?  Ik snap die redenering gewoon niet.  Als er nu iemand met zijn handje op zou staan voor ze de kamer schoonmaken zou het wat anders zijn, maar dit is gewoon vrijwillig.  Er staat ook nergens geschreven, dat het $1 per persoon moet zijn, een kwartje is alleen vandaag de dag wel heel weinig  ;D.
De enige keer, dat ik echt heb gezien, dat er om tips wordt gevraagd is na een cruise.
#24 - 07-11-2004, 18:56 uur
« Laatst bewerkt op: 07-11-2004, 18:57 uur door PetraVS »

xerxesc

Ik weet zeker, dat heel veel mensen geen fooi achter laten voor de kamermeisjes.  Het wordt ook nooit vermeld, dus hoe is het parasiteren?  Ik snap die redenering gewoon niet.  Als er nu iemand met zijn handje op zou staan voor ze de kamer schoonmaken zou het wat anders zijn, maar dit is gewoon vrijwillig.  Er staat ook nergens geschreven, dat het $1 per persoon moet zijn, een kwartje is alleen vandaag de dag wel heel weinig  ;D.
De enige keer, dat ik echt heb gezien, dat er om tips wordt gevraagd is na een cruise.

Petra, je snapt de redenering niet omdat er geen logica er in zit; it's passive aggressive US bashing!!!

it's just so boooooooooooooooooooooooooooooring!!!! 8)
#25 - 08-11-2004, 00:32 uur

PetraVS

Ik heb net, in het filmtheater nb, geleerd, dat van iedere $100 in een restaurant besteed, de eigenaar $5 profijt heeft.  Dat is toch wel erg laag en laat niet echt ruimte over om hun personeel nog meer te betalen.  Dus is het of fooi betalen door de klant, of een flinke toeslag op de maaltijd, als de eigenaar daarvoor moet opdraaien.  Ik bepaal liever zelf hoe ik de bediening waardeer (vanavond overigens een heel goede bediening gehad en dan heb ik geen problemen dat in de tip te laten zien).
#26 - 08-11-2004, 02:33 uur

Frank S

Ik heb het bij Wolfgang Puck (DownTown Disney) het volgende meegemaakt: de serveerster liep zich het vuur uit de sloffen om het de gasten naar de zin te maken, maar de koks (die niet op basis van fooi werken daar) liepen er de kantjes vanaf. Op een gegeven moment hebben ze in de keuken ruim 20 minuten lang de verjaardag van een collega gevierd, terwijl de gasten zaten te wachten. Ik heb zelden een serveerster zo kwaad zien worden op eigen collega's.... Al was het niet kies van haar om dat aan de gasten te laten weten...
#27 - 08-11-2004, 09:44 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Bakvet

Ik heb net, in het filmtheater nb, geleerd, dat van iedere $100 in een restaurant besteed, de eigenaar $5 profijt heeft.

Kijk dat bedoel ik nou: de eigenaar die met alle lasten zit en ook nog eens de kok moet betalen en de schoonmaker en de slager en de visboer, die houdt aan het einde van de rit maar $5 ( ;) ) over.

Degene die een paar keer heen en weer loopt met wat bordjes en een glaasje cola steekt $15 tot $20 in z'n zak / haar tas. En maar klagen dat het op deze manier moet omdat ze niet van het minimumloon kunnen leven. Paracieten zijn het!
#28 - 08-11-2004, 20:44 uur

heivalido

Ik heb net, in het filmtheater nb, geleerd, dat van iedere $100 in een restaurant besteed, de eigenaar $5 profijt heeft.

Kijk dat bedoel ik nou: de eigenaar die met alle lasten zit en ook nog eens de kok moet betalen en de schoonmaker en de slager en de visboer, die houdt aan het einde van de rit maar $5 ( ;) ) over.

Degene die een paar keer heen en weer loopt met wat bordjes en een glaasje cola steekt $15 tot $20 in z'n zak / haar tas. En maar klagen dat het op deze manier moet omdat ze niet van het minimumloon kunnen leven. Paracieten zijn het!

Ik zou het je graag 8 uur willen zien doen, met zo'n joekel van een dienblad met 6 borden tegelijk van gemiddeld 2 kilo per bord. En dat dan een keer of 40 op een goede dag. Deze "parasieten" verdienen iedere stuiver die ze krijgen.
#29 - 13-11-2004, 12:22 uur
« Laatst bewerkt op: 13-11-2004, 12:23 uur door heivalido »

Bakvet

Een artikel uit de Philidelphia Enquirer van vandaag over 'tipping' waarin ook wordt verklaard waarom je vaak  :) :) en "Thank You"s onderaan de rekening vindt.



(http://img158.exs.cx/img158/1046/tipping2zf.gif)

Een samenvatting van enkele opmerkelijke feiten uit het verhaal:

Na een onderzoek van maar liefst 18 miljoen genoten maaltijden, genuttigd bij 1383 verschillende restaurants in 41 verschillende markten blijkt dat inwoners van Philadelphia het meest genereus fooi geven, gemiddeld 19,2 procent. Het landelijk gemiddelde ligt rond de 18,6 procent.

In de afgelopen tien jaar is de werkgelegenheid in de sector van restaurants met bediening gestegen van 29800 naar 36700 mensen. [Zo weinig? Dat cijfer zal wel niet kloppen.]

Slechts zes procent van de klanten geeft nooit een tip.

Het gemiddelde salaris onder de bediening is $6.80 per uur, inclusief fooi. [Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk laag.]

Een serveerster zegt in het artikel: "De slechtse klanten zijn de 'verbal tippers', de mensen die de hele maaltijd gezellig met je zitten te kletsen en dan maar een dollar fooi achterlaten of helemaal niets" [Kijk dat bedoel ik nou, deze dame is alleen maar op een vette fooi uit.]

Professor Michael Lynn, die consumentengedrag onderzoekt, zegt dat "fooi geven" gebruikelijk is in gemeenschappen waar veel belang wordt gehecht aan iemands status. De personen in de bediening benijden de mensen die het geld hebben om hun diensten af te nemen. De mensen die de arbeid afnemen voelen zich schuldig. Door fooi te geven wordt dat weer gladgestreken.

Lynn deed wetenschappelijk onderzoek in familierestaurant-ketens als Applebee's en Olive Garden en ontdekte dat eenvoudige aanpassingen grote gevolgen kunnen hebben voor het inkomen.

Serveersters die bloemen in hun haar staken om meer op te vallen kregen hierdoor 17% meer fooi. Vooroverbuigen, waardoor je de klant recht in de ogen kijkt bij de bestelling [ik dacht altijd dat het ergens anders voor was ;) ]zorgde voor 3% meer inkomen.  "Thank You" op de bon schrijven leverde 2% meer op aan maandinkomen en een happy face  erop tekenen bracht nog eens 3% extra in het laatje. Bij mannelijke bedienden werkt dat laatste overigens niet en zorgt het juist voor een daling van 3%. Blijkbaar hebben de gasten hun bedenkingen bij volwassen kerels die smileys op de rekening tekenen.
#30 - 19-12-2004, 11:36 uur
« Laatst bewerkt op: 19-12-2004, 14:55 uur door Bakvet »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15