Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Tips en vragen over fooi

Discussie gestart

Jez

Dat je in Nederland geen fooi hoeft te geven en de bediening daarom misschien minder zijn/haar best doet, is ons vanavond gebleken!

Onze zoon had ons een Italiaans restaurant in Waalwijk aangeraden. Hij is 16, weet hij veel...........

Mijn man en ik gingen er gezellig met z'n tweetjes naartoe (bij de Pannekoekenbakker zat het vol, vandaar ;D).
Om een uurtje of 7 waren we binnen en we bestelden een voorgerecht en ook meteen pizza als hoofdgerecht.

Het voorgerecht duurde wel even, maar was lekker. Viel ook niet veel aan te verknoeien; parmaham-met-meloen en carpaccio-met-pesto.

Tja, en toen wilden we ons hoofdgerecht....... Dat duurde nogal. Er liep wel 1 serveerster rond, bijna alle tafeltjes waren bezet, dus die had geen tijd te informeren of we niet nog een glaasje drinken wilden tijdens het wachten.

Om 10 over 8 was er nog geen pizza in zicht en onze tong hing onderhand op de vloer van uitdroging. We hadden haar stilzwijgend nog 5 minuten gegeven om met de pizza te komen en jawel, 4 minuten later kwam ze vertellen dat de pizza's nú in de oven gingen en er zó aankwamen.
En inderdaad, ruim 3 kwartier na ons voorgerecht kregen we onze pizza's. Toen konden we ook een 2e ronde drinken bestellen.

Mijn man zijn pizza was wel goed (niet mjam, mjam, lekker, maar wel goed) maar bij mijn pittige pizza met kaas, ham, salami, paprika en champignons kon ik het pittig en de salami niet vinden. Gelukkig moesten we ook weer op ons drinken wachten, zodat ik tijdens het eten van de eerste punt de tijd had die salami en het pittig te zoeken. Het was er echt niet.

Dus toen ons drankje werd gebracht, heb ik geïnformeerd of er niet salami op hoorde te zitten? Ja, inderdaad, beetje slordig. Of ik het alsnog wilde? Ja, natuurlijk!

Mijn 3/4e pizza ging weer gezellig mee naar de keuken. Even later kwam 'ie weer terug, mèt salami. Hij was nog even in de oven geweest en gelukkig had de kok het meest zwart geblakerde randje eraf gesneden. De serveerster vertelde vrolijk dat ze m'n pizza voor me in punten had gesneden (want dan viel, dacht zij, die verwijderde zwarte rand niet op.....) (maar dat zei ze er niet bij)

De salami leek inderdaad op salami, maar de smaak was kennelijk samen met het pittig verdwenen. Ik heb nog wel 2 punten naar binnen gewerkt (na de hele dag gewerkt te hebben en bijna 1,5 uur gewacht had ik best trek) maar toen vond ik er echt niets meer aan.

De serveerster kwam informeren of alles gesmaakt had. Nou, nee. Oh nee? Wat was er dan niet goed? De ondertussen keiharde rand, waar ze gelukkig de zwarte randen af had gesneden (ja, dat heeft de kok gedaan), de salami kwam niet echt over aangezien die niet direct was meegebakken en het pittig was ruim daarvoor al op de loop gegaan.

Oh, okee. Wilden we dan misschien nog iets drinken? Nee, we hebben nog. Nou, dan wilde ze wel mijn pizza van de rekening afhalen, of alles dan naar tevredenheid was? Want ze zouden ons graag nog eens terug zien. Ja, dan is het mooi opgelost!

Na weer een kwartier nog maar eens naar de rekening gevraagd. Die kwam opeens heel snel! Alles stond er netjes op, dus ook mijn pizza die ze van de rekening zou halen.........

We hebben het bedrag minus mijn pizza en uiteraard ook minus fooi neergelegd en zijn gegaan.
Of we hier nog eens komen? Raad eens.........

Ligt het aan mij of worden dit soort blunders in Amerika een stuk beter opgelost?
#61 - 19-03-2005, 21:47 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Mississippi

Nou nou Jez, daar gaat je "gezellige" avondje.  :(

Dit is zo'n typisch horror restaurant dat je vaker in Europa tegenkomt. Dat kan je ook gebeuren in Frankrijk of Italie. In de VS heb ik het zo erg nog niet meegemaakt. Zo'n restaurant is in korte tijd zijn klanten kwijt.
(behalve in een National Park, daar heb je beperkte keus).

Persoonlijk vind ik het systeem van opschieten in de VS prima. Als je na 1 uur weer buiten te staat kan je weer wat anders gaan doen. :P

In Nederland kan je meestal de hele avond te blijven zitten. De bediening is daarop ingesteld. Het is dan niet zo erg om een half uurtje op de volgende gang te wachten. Moet je wel iets te drinken krijgen natuurlijk :-[

In dit geval heb je terecht geen fooi gegeven.



#62 - 20-03-2005, 13:03 uur

Dusza

Gegevens die ik gevonden heb over 1999:
Volgens de Fair Labor Standards Act hoeven werkgevers hun medewerkers die fooien krijgen, zoals obers en serveersters, niet meer dan 2.13 dollar/uur te betalen. Maar als het totaal aantal aan fooien plus 2.13 dollar per uur minder is dan het minimumloon van 5.15 dollar/uur, dan moet de werkgever het verschil bijleggen.

Dar komt dan nog eens bij dat die serveersters hun fooi moeten delen met diegenen die de tafels toewijzen, de afwas doen,... Dus als jij 10 dollar tip geeft, gaat die niet integraal naar de serveerster!
#63 - 25-07-2005, 22:06 uur

PetraVS

Hoi Dusza,

Nu ben ik altijd een advocate voor hoge fooien en ik geef zelf standaard 20%, maar ik wil wel even nuanceren.  Degenen, die bedienen, kunnen echt wel een goed salaris verdienen!  Ik ken een heel stel mensen, die hun carriere hebben gemaakt met tafels bedienen.  Natuurlijk wel in de betere restaurants.
Degenen, die absoluut niets verdienen, zijn degenen, die de tafels afruimen, de afwassers en dergelijke.  De tips worden daar wel mee gedeeld, maar er is zeker een hierarchie.  Wij geven degene, die ons van water en brood voorziet ook vaak nog een paar dollar extra.  
#64 - 26-07-2005, 04:07 uur

Dusza

Nu ben ik altijd een advocate voor hoge fooien en ik geef zelf standaard 20%, maar ik wil wel even nuanceren.  Degenen, die bedienen, kunnen echt wel een goed salaris verdienen!  Ik ken een heel stel mensen, die hun carriere hebben gemaakt met tafels bedienen.  Natuurlijk wel in de betere restaurants.

Dat wordt inderdaad ook in het boek vermeld van Barbara Ehrenreich.
Had ik misschien even als voetnoot kunnen gebruiken.
#65 - 26-07-2005, 07:57 uur

Bakvet

Ben onlangs in Frankrijk geweest en heb gegeten in het soort gelegenheden waar je als toerist in de VS normaal ook eet. Wat een verademing zeg, dat eeuwige gezever met fooien bestaat daar helemaal niet. Maaltijden zijn er niet duurder dan in Amerika, het personeel werkt er net zo hard, misschien nog wel harder. De hotelkamers zijn er ook niet ontzettend vies of zo (zonder fooi voor het kamermeisje) al zijn ze natuurlijk wel een paar maatjes kleiner.

Kortom: ik blijf bij wat ik in het begin van deze discussie gezegd heb: met het fooien-belongingssysteem loopt men in de VS honderd jaar achter. Het dient alleen maar om de klant nog eens extra uit te melken en voor de rekening van diensten die er nu eenmaal toch bij horen op te laten draaien.

N.B. In de VS geef ik altijd minimaal 15% tip in een restaurant, in de grote steden meer.
#66 - 26-07-2005, 19:58 uur
« Laatst bewerkt op: 26-07-2005, 20:03 uur door Bakvet »

Dusza

Ben onlangs in Frankrijk geweest en heb gegeten in het soort gelegenheden waar je als toerist in de VS normaal ook eet. Wat een verademing zeg, dat eeuwige gezever met fooien bestaat daar helemaal niet.

De discussie over fooien heb je inderdaad niet in Frankrijk, maar daar heb je wel andere kosten als je op (deftig) restaurant gaat:
couvert-kosten! Je bestelt dus je eten, stel dat einderekening 80 euro is, en plots komen daar nog die couvert-kosten bij: dat is voor het gebruik van de tafel en het couvert!!!

In Frankrijk is het ook zo dat men je de drankjes op een terras duurder mag aanreken dan wanneer je hetzelfde drankje neemt binnen in die zaak.
Of ze rekenen je extra aan als je bediening aan tafel wilt (i.p.v. het zelf aan de toog te gaan halen).

Dus ja, in Frankrijk heb je geen discussie over 'verplichte' fooi, maar daar heb je er weer andere...
#67 - 27-07-2005, 11:22 uur

Mrjn

Die couvert-kosten heb je ook in duurdere restaurants in Italie. Coperta heet het daar geloof ik. Tafelkleed-geld dus eigenlijk. Ben alleen even vergeten hoe het daar verder ging met fooi enzo...
#68 - 27-07-2005, 15:39 uur

Pieter79

In the US vullen ze de glazen (fris en koffie) toch ook gewoon weer gratis bij?? Hier in Nederland of Frankrijk moet je daar wel weer voor betalen.
#69 - 27-07-2005, 22:03 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Jez

En zo'n miniatuurglas dat je in Nederland krijgt is zó leeg!
#70 - 27-07-2005, 22:04 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dusza

In the US vullen ze de glazen (fris en koffie) toch ook gewoon weer gratis bij?? Hier in Nederland of Frankrijk moet je daar wel weer voor betalen.

Men heeft dat ooit in een restaurant bij ons (toen we nog in Belgisch Limburg woonden) geprobeerd, maar al heel snel terug afgevoerd: er kwamen families, en die kochten 1 of 2 drankjes, en hun 2 kinderen dronken van de gratis refills!   :o
#71 - 27-07-2005, 22:17 uur

Jez

Laat me raden: Nederlandse families?
#72 - 27-07-2005, 22:24 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dusza

Laat me raden: Nederlandse families?

Tuurlijk!
(neen hoor, ook gewoon Limburgers)
#73 - 27-07-2005, 22:34 uur

Chiefram

Laat me raden: Nederlandse families?

HAHAHAHA  ;D ;D ;D

Daar zeg je zoiets, Jez... maar je hebt wel degelijk gelijk! HAHAHAHAHAHA

Wij zaten een keer in Noorwegen of Zweden (weet het even niet meer) toen wij tijdens een ontbijtje een paar tafels verderop mensen allemaal broodjes zag inpakken en in servetjes stoppen om die vervolgens in hun (hand)tasjes te proppen.

Op zich niet zo opvallend, maar wat opviel was HOE ze het deden. Door juist heel onopvallend eerst om zich heen te kijken of niemand het zag en daarna een arm heel onopvallend met brood naar de handtas te laten zakken, DAT VIEL OP!

Wat bleek, toen we diezelfde mensen later in de hal tegen het lijf aanliepen: het waren Nederlanders...

HAHAHA Ik had het kunnen weten....
#74 - 27-07-2005, 22:35 uur

Jez

Hahaha, ons ben' zunig..............

Heb eerlijk gezegd ook wel eens een donutje of 2 meegepikt bij een motel, voor onderweg  :-[ :-[
#75 - 27-07-2005, 22:41 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15