Dat je in Nederland geen fooi hoeft te geven en de bediening daarom misschien minder zijn/haar best doet, is ons vanavond gebleken!
Onze zoon had ons een Italiaans restaurant in Waalwijk aangeraden. Hij is 16, weet hij veel...........
Mijn man en ik gingen er gezellig met z'n tweetjes naartoe (bij de Pannekoekenbakker zat het vol, vandaar
).
Om een uurtje of 7 waren we binnen en we bestelden een voorgerecht en ook meteen pizza als hoofdgerecht.
Het voorgerecht duurde wel even, maar was lekker. Viel ook niet veel aan te verknoeien; parmaham-met-meloen en carpaccio-met-pesto.
Tja, en toen wilden we ons hoofdgerecht....... Dat duurde nogal. Er liep wel 1 serveerster rond, bijna alle tafeltjes waren bezet, dus die had geen tijd te informeren of we niet nog een glaasje drinken wilden tijdens het wachten.
Om 10 over 8 was er nog geen pizza in zicht en onze tong hing onderhand op de vloer van uitdroging. We hadden haar stilzwijgend nog 5 minuten gegeven om met de pizza te komen en jawel, 4 minuten later kwam ze vertellen dat de pizza's nú in de oven gingen en er zó aankwamen.
En inderdaad, ruim 3 kwartier na ons voorgerecht kregen we onze pizza's. Toen konden we ook een 2e ronde drinken bestellen.
Mijn man zijn pizza was wel goed (niet mjam, mjam, lekker, maar wel goed) maar bij mijn pittige pizza met kaas, ham, salami, paprika en champignons kon ik het pittig en de salami niet vinden. Gelukkig moesten we ook weer op ons drinken wachten, zodat ik tijdens het eten van de eerste punt de tijd had die salami en het pittig te zoeken. Het was er echt niet.
Dus toen ons drankje werd gebracht, heb ik geïnformeerd of er niet salami op hoorde te zitten? Ja, inderdaad, beetje slordig. Of ik het alsnog wilde? Ja, natuurlijk!
Mijn 3/4e pizza ging weer gezellig mee naar de keuken. Even later kwam 'ie weer terug, mèt salami. Hij was nog even in de oven geweest en gelukkig had de kok het meest zwart geblakerde randje eraf gesneden. De serveerster vertelde vrolijk dat ze m'n pizza voor me in punten had gesneden (want dan viel, dacht zij, die verwijderde zwarte rand niet op.....) (maar dat zei ze er niet bij)
De salami leek inderdaad op salami, maar de smaak was kennelijk samen met het pittig verdwenen. Ik heb nog wel 2 punten naar binnen gewerkt (na de hele dag gewerkt te hebben en bijna 1,5 uur gewacht had ik best trek) maar toen vond ik er echt niets meer aan.
De serveerster kwam informeren of alles gesmaakt had. Nou, nee. Oh nee? Wat was er dan niet goed? De ondertussen keiharde rand, waar ze gelukkig de zwarte randen af had gesneden (ja, dat heeft de kok gedaan), de salami kwam niet echt over aangezien die niet direct was meegebakken en het pittig was ruim daarvoor al op de loop gegaan.
Oh, okee. Wilden we dan misschien nog iets drinken? Nee, we hebben nog. Nou, dan wilde ze wel mijn pizza van de rekening afhalen, of alles dan naar tevredenheid was? Want ze zouden ons graag nog eens terug zien. Ja, dan is het mooi opgelost!
Na weer een kwartier nog maar eens naar de rekening gevraagd. Die kwam opeens heel snel! Alles stond er netjes op, dus ook mijn pizza die ze van de rekening zou halen.........
We hebben het bedrag minus mijn pizza en uiteraard ook minus fooi neergelegd en zijn gegaan.
Of we hier nog eens komen? Raad eens.........
Ligt het aan mij of worden dit soort blunders in Amerika een stuk beter opgelost?