Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

USA Talk: Wat vind jij nou prettig aan de Amerikaanse samenleving?

Discussie gestart

Wop

Wat vind jij nou prettig aan de Amerikaanse samenleving? 
#1 - 14-03-2014, 10:17 uur

martinm

Veel vriendelijker
#2 - 15-03-2014, 09:25 uur

Cees A

Moeilijk te beantwoorden vraag.
Zeker voor mensen die niet in Amerika wonen en werken, maar het alleen als toerist bezoeken.
Zelfs toeristen die, zoals ik, Amerika regelmatig bezoeken moeten voorzichtig zijn met het vormen van een mening.
Ik bezoek Amerika sinds 1990 jaarlijks en in 1995, na 5 bezoeken, dacht ik het land vrij goed te kennen.
Nu, 19 jaar later, weet ik dat ik er toen flink naast zat dus ik kijk nu wel uit ................. Wie weet hoe ik er over 10 jaar over denk.

Toch, voor wat het waard is, wat losse gedachten en ervaringen.
Amerika is een in zichzelf gekeerd land.  Alles buiten Amerika is of niet interessant of het is bedreigend.
De kennis over dat niet interessante of bedreigende buitenland is minimaal.
Maar .......... Tegelijkertijd denk ik dan aan al die Amerikanen die ik ontmoette en die dit vooroordeel moeiteloos wisten te ontkrachten.
Zoals bijvoorbeeld de vele Mormoonse jongeren in Utah die perfect Nederlands (of andere Europese talen) spraken omdat ze als missionaris een paar jaar in Europa hadden gewoond en gewerkt.

Amerika is een land met een "harde" buitenschaal (de grote dichtbevolkte steden langs de kustlijnen) en een "zachte" binnenkant (het vriendelijke platteland)
Dit klopt wel, maar is niet voorbehouden aan Amerika. De samenleving in kleine dorpjes is overal ter wereld vriendelijker dan in de grote steden.

Opvallend:
In Europa verandert iedereen die in een auto stapt in een "beest" . In Amerika is iedere automobilist een "heer in het verkeer"
Ik heb me dikwijls afgevraagd hoe dat komt.
Het kan niet aan de verkeersdrukte in Nederland liggen, want rondrijden in grote steden als LA of Miami is ook niet echt een feest.

Ook opvallend maar niet zo prettig:
De ronduit onvriendelijke en soms intimiderende houding van CBP-ambtenaren. Absoluut geen goede 1e indruk van Amerika
Nergens ter wereld wordt je aan de grens zo onvriendelijk ontvangen als in Amerika.
Gezien het kleine percentage bezoekers dat wordt geweigerd / teruggestuurd moet men toch beseffen dat de overgrote meerderheid met vriendelijke bedoelingen naar Amerika komt en op een andere manier verwelkomd dient te worden.
Misschien wordt die houding veroorzaakt door mijn eerdere opmerking over hoe men in de VS denkt over dat boze, onbekende, bedreigende buitenland
Maar dan nog.  Buurland Canada bewijst dat streng controleren ook mogelijk is met een glimlach.






 
#3 - 15-03-2014, 10:14 uur

Jez

Ik hou van de hands-on mentaliteit. Als er iets is gebeurd, worden de troepen gemobiliseerd, gaan de schouders eronder en samen werken we aan een oplossing. Dat bevalt me beter dan blijven hangen in de ellende. Gebeurd is gebeurd en laten we vooral vooruit gaan!

Hoewel de kennis van wat er buiten Amerika gebeurt laag en soms bedroevend is, is mijn ervaring dat men wel geďnteresseerd is. Op elke vakantie hebben we wel leuke gesprekken over waar we vandaan komen, wat de verschillen zijn tussen ons land en hun land, etc. En ik moet ook wel lachen als men zich verontschuldigd voor de Amerikaanse politiek, zoals we in de Bush-tijd regelmatig meemaakten.

Met Amerikanen hebben we vaak de leukste gesprekken. Door sommigen als oppervlakkig bestempeld, maar ik hou er wel van! Lekker ongecompliceerd, gezellig babbelen, afscheid nemen met een op dat moment wel gemeend "nice to have met you" en weer verder. Ook het "Hi, how are you" vind ik als toerist erg plezierig. In elk geval een stuk prettiger dan het gemiddelde gechagrijn in de winkels hier in Nederland. Ik heb sowieso het idee dat het humeur van de gemiddelde Amerikaan een stuk opgewekter is dan hier in Nederland.

Ja, als ik dit teruglees denk ik toch echt dat ik Amerikaanse ben, geen Nederlandse....  ;)
#4 - 15-03-2014, 12:10 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Pieter79

Amerikanen hebben een positievere kijk op het leven, zijn optimistischer, verlangen minder van de overheid en houden ervan zelf meer controle te hebben over hun leven. Als je in Amerika iets presteert, pluk je daar de vruchten van, prestatie wordt beloond. In Nederland wordt iedereen die er ook maar iets bovenuit steekt neergemaaid. Voor mij zijn dit de belangrijkste redenen om nooit meer in Nederland te gaan worden. Het hele klimaat is er te 'verstikkend'.

Gr. Pieter
#5 - 15-03-2014, 15:18 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Johan

Wel grappig is als je Floridianen dezelfde vraag stelt over Europa!

Je krijgt dan te horen dat Europeanen nog normen en waarden hebben, vriendelijk zijn en veel kennis van zaken hebben! Hier in Florida zijn de mensen maar lui, nooit op tijd en onvriendelijk.

Mijn eigen mening is ook anders: ik vind mensen hier vriendelijker dan in Nederland maar wel minder punctueel, Floridianen zijn inderdaad zelden op tijd op hun afspraken, de positieve kijk op het leven en om problemen het hoofd te bieden is inderdaad wel een pluspunt van de Amerikanen. Ze beroepen zich inderdaad ook niet zo snel op hun overheid en zien meer eigen verantwoordelijkheid voor zichzelf om het er van te maken.

De interesse van Amerikanen naar het buitenland toe is hier juist heel groot. In de zin dat ze het interessant vinden en geweldig vinden als ze met Europeanen van doen hebben en al zeker met Nederlanders.
#6 - 16-03-2014, 04:46 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15