Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

VS stuurt KLM-toestel terug naar Schiphol

Discussie gestart

Mississippi

VS stuurt KLM-toestel terug naar Schiphol

Een KLM-vliegtuig is door de VS teruggestuurd naar Schiphol, omdat er twee terroristen in zouden zitten. Het toestel werd de toegang tot het Amerikaanse luchtruim geweigerd. In het toestel zaten 278 passagiers. Onder hen waren twee passagiers die op de lijst van terreurverdachten van de VS staan. Ze zijn in Nederland niet verdacht. Het vliegtuig, dat op weg was naar Mexico, vloog al boven Canada toen het werd teruggestuurd. Normaal informeert de VS de KLM veel eerder. Bijtanken en omvliegen was niet mogelijk en daarom is het vliegtuig teruggevlogen. De twee 'verdachte' passagiers zijn op Schiphol uitgestapt en het toestel is later zonder hen weer richting Mexico vertrokken.

< Hoe kan dit? Als deze passagiers zo gevaarlijk zijn, waarom hebben de autoriteiten in de VS dan niet verzocht om deze passagiers aan te houden? >




#1 - 12-04-2005, 14:17 uur

visuar

In een andere krant stond ook nog dat de VS alleen toegang tot passenger lijsten zou moeten hebben als de vlucht ook land in de states. Deze vloog alleen over de states om te landen in Mexico. KLM wil geloof ik nu van de regering weten hoe ze aan deze lijst gekomen zijn....
#2 - 12-04-2005, 15:05 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

visuar

Ik hoor echt NET op het nieuws (radio) dat KLM vanaf nu ook de lijsten gaat controleren op vluchten die over de US vliegen om dit soort problemen te voorkomen in de toekomst...
#3 - 12-04-2005, 15:07 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

PetraVS

Tja, als het inderdaad terroristen zijn is het natuurlijk goed mogelijk, dat ze het vliegtuig dwingen te landen in de VS of iets anders doen boven de VS.  Ik vind het zo vreemd niet, dat de VS die informatie over alle vluchten, die door ons luchtruim vliegen, willen hebben.
#4 - 12-04-2005, 15:22 uur

Chiefram

In een andere krant stond ook nog dat de VS alleen toegang tot passenger lijsten zou moeten hebben als de vlucht ook land in de states. Deze vloog alleen over de states om te landen in Mexico. KLM wil geloof ik nu van de regering weten hoe ze aan deze lijst gekomen zijn....

Ik denk dat de Nederlandse regering beter haar lijst van verdachten moet gaan bijhouden, dan te gaan uitzoeken hoe die lijst in handen van de VS is gekomen! Wees blij dat die lijst in de VS terecht is gekomen!
#5 - 12-04-2005, 15:25 uur
« Laatst bewerkt op: 12-04-2005, 15:26 uur door Chiefram »

Chiefram

< Hoe kan dit? Als deze passagiers zo gevaarlijk zijn, waarom hebben de autoriteiten in de VS dan niet verzocht om deze passagiers aan te houden? >

Is dat dan niet de taak van Nederland, of moet Amerika overal als een kleuterleidster achteraan gaan en vervolgens (weer) de schuld krijgt toegewezen dat ze zich met het beleidt in andere landen bezig houden.
#6 - 12-04-2005, 15:28 uur
« Laatst bewerkt op: 12-04-2005, 15:29 uur door Chiefram »

Mississippi


Is dat dan niet de taak van Nederland, of moet Amerika overal als een kleuterleidster achteraan gaan en vervolgens (weer) de schuld krijgt toegewezen dat ze zich met het beleidt in andere landen bezig houden.


Deze passagiers stonden in Nederland niet op een lijst dus zonder verzoek van de VS konden ze niet worden aangehouden  :(
#7 - 12-04-2005, 15:34 uur
« Laatst bewerkt op: 12-04-2005, 15:35 uur door Mr Mississippi »

Chiefram

Dan hadden de landen (in dit geval dus Nederland en Amerika) hun lijsten moeten synchroniseren. Lijkt me in iedergeval het aller eerste dat je doet in het geval van terrorisme.

Ik moet er niet aan denken dat ik in dat toestel zat en dan ter hoogte van Canada te worden teruggestuurd! Ik ga er vanuit dat de pasagiers niet weten waarom ze terug gestuurd werden... Dan voel je je niet helemaal lekker tijdens de terugrit, toch? Ik neem aan dat ze niet omroepen dat er twee verdachte terroristen aan boord zitten en de VS ze daarom terug stuurt...

Zouden ze nog wel voldoende koffie aan boord gehad hebben voor de onverwachtte terugreis? Of broodjes?
#8 - 12-04-2005, 15:39 uur
« Laatst bewerkt op: 12-04-2005, 15:40 uur door Chiefram »

Mississippi

Dan hadden de landen (in dit geval dus Nederland en Amerika) hun lijsten moeten synchroniseren. Lijkt me in iedergeval het aller eerste dat je doet in het geval van terrorisme.

Dat moeten ze zeker doen ! Er zijn in Nederland ook al kamervragen met deze strekking gesteld aan minister Donner.

Toch jammer dat door zo'n 'foutje' deze personen konden ontkomen. Door een verzoek tot aanhouding vanuit de VS kan dat in de toekomst mogelijk worden voorkomen  :)
#9 - 12-04-2005, 15:47 uur

Chiefram

Wat ik dan niet begrijp is dat wanneer de VS een toestel met 2 verdachte personen van terrorisme (we hebben het hier niet over een diefstalletje ofzo), dat die personen zo wie zo niet aangehouden worden tot nader onderzoek uit veiligheidsoverwegingen. Nederland laat altijd maar van alles lopen door de ene fout na de ander fout! Wat is dit voor een land? Een Mekka voor dit soort gasten?
#10 - 12-04-2005, 16:00 uur

Mississippi

Inderdaad, die gasten kwamen uit Mekka of zo  ;D

Ik neem aan dat nu wordt uitgezocht waarom de samenwerking tussen de VS en NL hier niet goed heeft gewerkt.
#11 - 12-04-2005, 16:05 uur

Chiefram

Haha... Maar die 'gastjes' lopen nu dus lekker vrij rond, opzoek naar een andere bestemming om vandaar uit een nieuwe vlucht te boeken richting Mexico of in een van die omliggende landen?

Toen ik in Nederland werkte, kwam ik ook regelmatig achter de schermen op Schiphol. Dan werd je (te samen met het VASTE personeel) helemaal gescreend en betast en moest je echt door een behoorlijk pittige kontrolepost heen met je spullen.

Zodra je er net doorheen was en je kwam er achter dat je je schroevendraaier was vergeten, kon je die oppakken en moest weer dezelfde kontrolepost door, ook al hadden ze je niet uit het oog verloren en kon je echt niets bijzonders hebben gedaan in die tussen tijd.

Op zich ok natuurlijk, ook al is het lastig, maar ik ben blij dat het zo is gaat. Nu in Amerika zijn de beveiligseisen (ik ben nu een passagier op de luchthavens) voor binnenlandsevluchten ook aangescherpt, maar soms kun je ook zowat doorlopen zonder enige vorm van kontrole, terwijl je de week erna zowat uitgekleed wordt.

Dus ook hier laten ze wel eens steken vallen hoor! Niet alleen in Nederland. Maar ja, wat wil je met zoveel mensen per dag... de spontaniteit gaat er wel vanaf op deze manier.

#12 - 12-04-2005, 16:16 uur

Mississippi

KLM gaat passagiers naar Mexico toch screenen

Uitgegeven: 12 april 2005 16:13
Laatst gewijzigd: 12 april 2005 16:33


AMSTELVEEN - KLM gaat voortaan passagierslijsten controleren van alle vluchten die door het luchtruim van de VS gaan. Tot nu toe deed het bedrijf dat alleen met vluchten met een bestemming in de VS. De vervoerder wil voorkomen dat de VS opnieuw een toestel weigeren, omdat er ongewenste personen aan boord zitten.

De maatschappij geeft de Amerikanen geen inzicht in de gegevens van de reizigers, aldus een woordvoerder dinsdag. KLM zegt principieel tegen het screenen van passagiers te zijn die alleen door het luchtruim van de VS worden vervoerd. "Maar de praktijk wijst uit dat we wel moeten", aldus de zegsman.


De Verenigde Staten hebben de waarschuwing over twee verdachte passagiers op de KLM-vlucht naar Mexico die ze dit weekeinde weigerden toe te laten tot het luchtruim, waarschijnlijk van Mexico gekregen. KLM wil niet dat Mexico passagiersgegevens doorspeelt aan de Amerikanen zonder toestemming van de luchtvaartmaatschappij.

Opheldering

KLM geeft Mexico informatie over passagiers op vluchten naar het land. De maatschappij wist niet dat de Amerikanen deze gegevens ook krijgen. KLM wil dat de Europese Unie de Mexicanen om opheldering vraagt.

De Amerikanen weigerden vrijdagavond een KLM-toestel dat op weg was naar Mexico, over Amerikaans grondgebied te laten vliegen. Dat gebeurde omdat twee passagiers aan boord op de Amerikaanse no-fly-list staan. Ze waren via Londen en Amsterdam op doorreis naar Mexico. De twee zijn volgens ingewijden van Saudische afkomst.

Het KLM-vliegtuig moest terugkeren naar Schiphol. De twee verdachte passagiers zijn daarna via Londen naar Saudi-Arabië teruggevlogen.

#13 - 12-04-2005, 16:55 uur

PetraVS

Belachelijk toch???  :o  Zijn we niet allemaal bezig terrorisme te bestrijden?  Mexico werkt tenminste samen met de VS.  Wat als zulke figuren van plan waren het KLM toestel boven de VS op te blazen, roept KLM dan nog zo hard?  Lijkt me geen goede reclame voor de maatschappij!  Ik weet liever zeker, dat er geen van terrorisme verdachte individuen in mijn vliegtuig zitten, of we nu naar Mexico of Timbuktu gaan!
#14 - 12-04-2005, 21:12 uur

Chiefram

Inderdaad belachelijk!!!

KLM moet juist blij zijn dat Mexico deze gegevens aan de Amerikaanse overheid heeft gegeven, anders waren er weer twee van terrorisme verdachte personen in Amerika aangekomen. Wat is dit voor ongelooflijke onzin van KLM zeg! Zijn we nou met z'n allen aan het proberen om 9/11 te voorkomen, of speelt Nederland weer een eigen spelletje?

Wat een malloten... Ben blij dat ik uit Nederland weg ben zeg. Moet er niet aan denken om transatlantische vluchten te moeten maken als het op deze zielige manier gaat.

 >:(
#15 - 12-04-2005, 21:55 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15