Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wonen in USA en Nederlandse (spaar-)bankrekening?

Discussie gestart

Pieter79

Volgend jaar April verhuis ik naar New Jersey en ben nu alvast op zoek naar een nieuwe bank. Net als hier in Nederland wil ik een personal account (dus checking account and een savings account). Tot mijn verbazing echter zie ik dat de rentes die je krijgt bij Amerikaanse banken fors lager zijn dan hier in Nederland. In Amerika zijn de rente percentages 0.5% tegenover ongeveer 3.5% in Nederland. Als je dus geld spaart dan wordt dat onder invloed van inflatie op je spaarrekening alleen maar minder waard. Ook moet je een paar dollar per maand betalen voor je spaarrekening.

Is het mogelijk om een Nederlandse spaarrekening te hebben als je in Amerika woont? Hebben mensen die nu in Amerika wonen hier ook ervaring mee?? Hopelijk heeft iemand tips hierover!

Gr. Pieter
#1 - 28-06-2008, 12:19 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Mrjn

Volgens mij hebben zowel Hollandranch als Bgroeneveld nog bankrekeningen in Nederland. Ze zullen vast wel reageren. Of anders kun je hen pm'en  ;)
#2 - 28-06-2008, 14:07 uur

Chiefram

Dit is totaal geen probleem. Toen wij naar Amerika verhuisden, zijn wij naar de bank geweest (ABN-AMRO) en hebben verteld dat we onze rekeningen en credit cards gewoon wilden houden, omdat er ook in Nederland nog zaken afgehandeld moesten worden, zoals de belastingdienst en de verkoop van ons huis.

Ruim 2 1/2 jaar lang hebben wij onze Nederlandse bankrekening en spaarrekening aangehouden met inderdaad een veel hogere rente dan in Amerika het geval is. Vorig jaar hebben we toch maar alles in Nederland afgezegd, want er gebeurde daar niet veel meer. Helemaal niets eigenlijk.

Dus ja, het kan en is totaal geen probleem.
#3 - 28-06-2008, 16:06 uur

Staceybeesie

Wij hebben ook gewoon onze bankrekening in NL gehouden.
Er zijn wel een aantal dingen waar je aan moet denken.
Je moet je spaartegoed ook opgeven in Amerika bij de IRS doe je dat niet op de aangifte kan dat een behoorlijke boete opleveren.
En wij moeten geloof ik iets van 5 euro per drie maanden betalen voor verzending van de afschriften naar NL, maar daar is goed over heen te komen.
Wil je geld overmaken van die NL rekening naar Amerika, kies dan voor de kosten optie OURS. Dat wil zeggen dat alle kosten worden berekend aan de NL bank.
Die zijn over het algemeen veel lager dan in Amerika.

En nog een tip misschien. Bij de amerikaanse ING bank kun je online een Orange savings account aanmaken en die heeft wel een hoge rente.
http://home.ingdirect.com/
#4 - 28-06-2008, 18:43 uur
Groetjes Petra

ned in MO

Ik heb na 12 jaar in ned ook nog een nederlandse bankrekening.
Betaal ik lidmaatschappen voor mijn vrouw mee en ik haal er van af als ik in ned op vakantie ben.
Dollars inwisselen is teveel schrikken op het moment.
Ik word alleen moe van het bureaucratische gezeik van de postbank >:(
Elke keer als ik een pasje wil aanvragen in ned komt het pas aan als ik al weer terug ben. Je moet het persoonlijk ophalen namelijk embarressed
#5 - 29-06-2008, 04:48 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Mississippi

Dollars inwisselen is teveel schrikken op het moment.

Dit lijkt me ook een hele goede reden om geld in Euro's  te bewaren...

#6 - 29-06-2008, 10:54 uur

Chiefram

Ik heb na 12 jaar in ned ook nog een nederlandse bankrekening.
Betaal ik lidmaatschappen voor mijn vrouw mee en ik haal er van af als ik in ned op vakantie ben.
Dollars inwisselen is teveel schrikken op het moment.
Ik word alleen moe van het bureaucratische gezeik van de postbank >:(
Elke keer als ik een pasje wil aanvragen in ned komt het pas aan als ik al weer terug ben. Je moet het persoonlijk ophalen namelijk embarressed

Wij kregen de pasjes van ABN-AMRO gewoon in Amerika opgestuurd. Afhalen zou een beetje van de gekke zijn. Alleen het opzeggen van onze Nederlandse rekeningen gaf nogal wat voeten in de aarde. Ze zeiden doodleuk dat ik dit persoonlijk moest doen. Hiervoor ga ik toch echt niet eventjes op en neer vliegen van Denver naar Amsterdam natuurlijk, dus hebben we er alles aan gedaan om mijn moeder in Nederland te machtigen, zodat zij alles kon afhandelen.
#7 - 29-06-2008, 16:19 uur

Pieter79

Bedankt voor de snelle reacties en waardevolle tips. Ik ga mijn rekening (betaal en spaar) voorlopig dus ook maar gewoon aanhouden.

Een andere vraag nog:
Kun je je NL rekening laten omzetten in een Dollar rekening? Dit zou ik op zich wel handig vinden...
#8 - 29-06-2008, 22:26 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Loek

Gewone rekening bij een amerikaanse bank (checking/savings), gebruik je om je salaris op te storten en om je rekeningen mee te betalen.  Bij de meeste banken kun je hier voor wel iets gratis vinden, en inderdaad vrijwel geen rente op te verwachten.  Als je een echte spaarreknening wilt hebben, kun je beter een moneymarket account openen bij een investor (Oppenheimer, Princor of Janus), of een van hun non-retirement  funds.  De moneymarket accounts leveren rond de 3% de non-retirement funds ligt er helemaal aan hoeveel risico je wilt lopen.  Bijvoorbeeld de Janus Contrarian fund, zie hier het resultaat van de afgelopen jaren.  Ondanks een minder dan optimale aandelenmarkt.
#9 - 30-06-2008, 00:40 uur

bgroeneveld

Ik heb indertijd een ABN AMro rekening gehad. Die keurig afrekeningen naar de VS stuurde. Maar heb die opgegeven toen ze onzinnige dingen gingen doen, als het niet begrijpen dat ik niet 'eventjes' langs kon wippen om mijn pasje op te halen.

Heb al enige tijd een Postgiro rekening waar ik zeer tevreden over ben. Heb die geloof ik aangevraagd toen ik op bezoek was in Nederland, maar het kan ook zijn dat ik dat van hier gedaan heb en een kopie van m'n (Nederlandse) paspoort heb opgestuurd.

Pasje kwam keurig naar de VS via de post. Afrekeningen ook, al hebben ze dat gelukkig eindelijk stopgezet, ik kijk dagelijks via het internet, dus die afrekeningen heb ik niet nodig.

De pas gaat gewoon door de Amerikaanse geldautomaten, en bij de kruidenier om de hoek (en bij Target en zo). Overboeken naar de VS is ook makkelijk te doen via het Internet. Inderdaad wel zeggen dat je in Nederland de kosten wilt betalen. Mijn bank in de VS rekent ook nog eens $20 om mijn geld te ontvangen. Doe ik dus alleen als ik redelijk wat veel tegelijk wil overboeken, anders trek ik geld uit de muur en loop dan met een stapeltje $20 biljetten naar het loket (snelste en goedkoopste manier, 1,82 euro ipv de 14 euro die de Postbank berekent voor een overboeking).

Wel even je Amerikaanse bank om hun Swift/BIC code vragen (even doorvragen als ze daar nooit van gehoord hebben), vindt de Postbank toch wel erg prettig, voor zover ik dat ervaren heb.
#10 - 10-07-2008, 19:11 uur

ned in MO

Ik heb na 12 jaar in ned ook nog een nederlandse bankrekening.
Betaal ik lidmaatschappen voor mijn vrouw mee en ik haal er van af als ik in ned op vakantie ben.
Dollars inwisselen is teveel schrikken op het moment.
Ik word alleen moe van het bureaucratische gezeik van de postbank >:(
Elke keer als ik een pasje wil aanvragen in ned komt het pas aan als ik al weer terug ben. Je moet het persoonlijk ophalen namelijk embarressed

Wij kregen de pasjes van ABN-AMRO gewoon in Amerika opgestuurd. Afhalen zou een beetje van de gekke zijn. Alleen het opzeggen van onze Nederlandse rekeningen gaf nogal wat voeten in de aarde. Ze zeiden doodleuk dat ik dit persoonlijk moest doen. Hiervoor ga ik toch echt niet eventjes op en neer vliegen van Denver naar Amsterdam natuurlijk, dus hebben we er alles aan gedaan om mijn moeder in Nederland te machtigen, zodat zij alles kon afhandelen.

Probleem is dat ik mijn afschriften naar mijn ouders in ned laat sturen.
Volgende keer moet ik het regelen voordat ik naar ned ga zodat het pasje en pincode op mij liggen te wachten.
ooit wel eens geld proberen te krijgen in ned zonder pincode? :banghead: :banghead: :banghead:
#11 - 10-07-2008, 23:13 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Chiefram

Schreef ik twee weken geleden nog dat ik geen problemen (meer) zou hebben met de ABN-AMRO Bank in Nederland... sinds vorige week kom ik er op terug! Het is huilen met de pet op.

Zie hier het stukje dat ik vorige week op mijn weblog schreef over de ABN-AMRO Bank: http://matosh.web-log.nl/matosh/2008/07/hahaha.html

Je rekening aanhouden is geen probleem... Opzeggen is een totaal ander verhaal.
#12 - 12-07-2008, 17:37 uur

sweatbox

Afschriften gaat tegenwoordig bij de ABN-AMRO via internet, als pdf op de website. Opsturen is dus geen probleem meer.
#13 - 12-07-2008, 20:53 uur

Yessica

Schreef ik twee weken geleden nog dat ik geen problemen (meer) zou hebben met de ABN-AMRO Bank in Nederland... sinds vorige week kom ik er op terug! Het is huilen met de pet op.
Zie hier het stukje dat ik vorige week op mijn weblog schreef over de ABN-AMRO Bank: http://matosh.web-log.nl/matosh/2008/07/hahaha.html
Je rekening aanhouden is geen probleem... Opzeggen is een totaal ander verhaal.

Ik zal je nog iets mooiers vertellen.

Ik heb bij de ABN Amro gewerkt als bankemployee, dus op een filiaal. ik deed onder andere ook de debiteurenadministratie. Er was toen een klant geëmigreerd naar de States en hij had daar vrolijk de totale limiet van zijn creditcard opgebruikt. Om die vervolgens niet meer af te lossen. Mijn "dreig"brieven dat ie moest betalen maakten niet zo veel indruk. En om daar een deurwaarder in te schakelen is bijna onmogelijk. Dus... klanten die over de grens gingen wonen mochten hun creditcard niet meer meenemen. (Later ben ik bij de rabo gaan werken en daar hetzelfde verhaal).

Verder... betaalrekeningen zijn zo'n beetje de grootste kostenposten van banken. Daarom mag je vaak maar één betaalrekening hebben per persoon. En iemand die zijn betaalrekening niet gebruikt zijn ze liever kwijt dan rijk, want dat kost alleen maar geld. Wij mochten bij ABN niet eens een rekening openen als de klant er niet zijn salaris op zou laten binnenkomen. Duidelijke instructie. Dus waarom ze nu zo moeilijk doen daar in Dordrecht.....  ???

#14 - 13-07-2008, 22:11 uur



Hella

Bedankt voor de snelle reacties en waardevolle tips. Ik ga mijn rekening (betaal en spaar) voorlopig dus ook maar gewoon aanhouden.

Een andere vraag nog:
Kun je je NL rekening laten omzetten in een Dollar rekening? Dit zou ik op zich wel handig vinden...


Dit is een ietwat andere situatie maar, ik wilde dit toch even met jullie delen: een poosje terug heb ik banken bijlangs gebeld om te vragen of ik ook een dollarrekening bij hen kon openen. Alle banken gaven als unaniem antwoord: nee/no.  Helaas... :(
#15 - 17-07-2008, 20:37 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15