Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

american citizenship

Discussie gestart

Chiefram

Sterker nog, als je als Amerikaans staatsburger naar Nederland gaat verhuizen, dan ben je nooit illegaal! Deze status van Illigaliteit wordt namelijk niet toegepast op Amerikanen, ook al zijn er in feite wel 'illegaal'.
#16 - 03-10-2005, 16:23 uur

Loek

Voorzieningen voor oudere is niet te vergelijken met wat je hier krijgt, niks! :'(
Je moet hier sparen voor de oude dag, anders moet je nog werken als je 70 bent (ik moet er niet aan denken).

Het is natuurlijk niet helemaal niets.  Vanaf 62 kom je hier in aanmerking voor Social Security, maar als je langer wacht krijg je meer.  Bij 65 jaar krijg je 100% en als je wacht tot 70 jaar kun je je uitkering nog iets verhogen.  

Voorbeeld van de SS site (http://www.ssa.gov/OACT/quickcalc/):  Als je nu 65 jaar bent en je hele leven normaal SS taxes hebt betaald en je laatst verdiende inkomen van $40000/jaar, dan kom je in aanmerking voor een uitkering van $1070/maand.   Het is geen vetpot, maar het moet worden gezien als een aanvulling op wat je hebt gespaard in IRA's, 401k, spaargeld en andere pensioenvoorzieningen.  

USA is geen Nederland, en centraal in de gedachtengang van dit land is dat je zelf verantwoording draagt, dus niet de staat zoals in NL.  Het is dus een beetje naief om nooit geld opzij te zetten voor je oude dag.  Ik zie mensen in mijn omgeving die in zeer dure auto's rondrijden, maar geen cent opzij zetten voor hun oude dag.  Dat is hun goed recht, maar dan moeten ze niet als ze 70 zijn gaan klagen dat ze geen of te weining inkomen hebben.  

Ik kies voor een iets goedkopere auto, iets minder luxe huis en leg wat meer geld opzij in pensioen beleggings fondsen.  Dat was moeilijk toen ik wat jonger was, maar ik kan daar later de vruchten van plukken.  Financiele onafhankelijkheid is iets wat je hier zelf in de hand hebt (uitzonderingen daar gelaten).



#17 - 03-10-2005, 19:08 uur
« Laatst bewerkt op: 03-10-2005, 19:09 uur door Loek »

sweatbox

Het is dus een beetje naief om nooit geld opzij te zetten voor je oude dag.  Ik zie mensen in mijn omgeving die in zeer dure auto's rondrijden, maar geen cent opzij zetten voor hun oude dag.

Ook in Nederland is dit geen slim plan.

Je bent in Nederland net zo goed zelf verantwoordelijk voor eigen financiele situatie. Je oude dag moet je toch echt zelf regelen, wil je van meer dan het minimum rondkomen. Een AOW-uitkering is beslst geen vetpot.
#18 - 03-10-2005, 19:28 uur

FreezeM

Sociale zekerheid is een ilusie.

Maar nu dwaal ik af van het onderwerp :)
#19 - 03-10-2005, 21:14 uur
« Laatst bewerkt op: 03-10-2005, 21:14 uur door FreezeM »

schorp

Ik heb vrijwillig het Nederlands burgerschap opgegeven.  Ik kon niet wachten om dit te doen.

Ik kan mij in Loeks antwoord goed vinden.  Don't waist a seat of someone who would want to fully participate!!!
#20 - 03-10-2005, 21:33 uur

Jez



Voorbeeld van de SS site (http://www.ssa.gov/OACT/quickcalc/):  Als je nu 65 jaar bent en je hele leven normaal SS taxes hebt betaald en je laatst verdiende inkomen van $40000/jaar, dan kom je in aanmerking voor een uitkering van $1070/maand.   Het is geen vetpot, maar het moet worden gezien als een aanvulling op wat je hebt gespaard in IRA's, 401k, spaargeld en andere pensioenvoorzieningen.  

USA is geen Nederland, en centraal in de gedachtengang van dit land is dat je zelf verantwoording draagt, dus niet de staat zoals in NL.  Het is dus een beetje naief om nooit geld opzij te zetten voor je oude dag.  Ik zie mensen in mijn omgeving die in zeer dure auto's rondrijden, maar geen cent opzij zetten voor hun oude dag.  Dat is hun goed recht, maar dan moeten ze niet als ze 70 zijn gaan klagen dat ze geen of te weining inkomen hebben.  

Ik kies voor een iets goedkopere auto, iets minder luxe huis en leg wat meer geld opzij in pensioen beleggings fondsen.  Dat was moeilijk toen ik wat jonger was, maar ik kan daar later de vruchten van plukken.  Financiele onafhankelijkheid is iets wat je hier zelf in de hand hebt (uitzonderingen daar gelaten).


Loek, dan is het in Nederland niet beter, hoor! Mijn vader is net 65 geworden, heeft en groot gedeelte van zijn leven in de WAO gezeten en dus nooit pensioen opgebouwd. Mijn moeder is 61, heeft ook WAO en ook geen pensioen opgebouwd. Nu mijn vader 65 is, krijgt hij een AOW, zij een WAO en da's netto samen ongeveer €1100,- per maand. Net zo min een vetpot!
#21 - 03-10-2005, 22:18 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Dan zit ik voor die 1100 euro toch wel liever in Amerika (hihi) dan in Nederland, toch?!

 :D
#22 - 03-10-2005, 22:20 uur

Jez

Met die huurprijzen van jullie? Denk dat ze dan liever hier blijven, met een huur van €280,- per maand...........
#23 - 03-10-2005, 22:29 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

sweatbox

Sociale zekerheid is een ilusie.

Doe niet zo dramatisch.
Sociale zekerheid is een vangnet, geen hangmat!
#24 - 03-10-2005, 23:31 uur

Chiefram

Met die huurprijzen van jullie? Denk dat ze dan liever hier blijven, met een huur van €280,- per maand...........

Oh ja... zo heb ik dat nog niet bekeken, hihi...

Maar je kunt hier ook voor $280 huren hoor, alleen niet hier. :)
Ik denk ook niet dat men voor de 280 euro huur in Nederland een vrijstaande woning hebben met 4 slaapkamers en 3 badkamers, een dubbele garage, twee woonkamers, etc...
#25 - 04-10-2005, 00:32 uur

Jez

Volgens mij bestaan zulke huizen niet eens in Nederland..........  ;)
In elk geval zeer onwaarschijnlijk als huurwoning!
#26 - 04-10-2005, 22:40 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

maartena

Aangezien Nederland je niet de mogelijkheid geeft om een dubbele nationaliteit te hebben vraag ik me af wie zijn nederlandse nationaliteit heeft opgegeven voor een Amerikaanse?
Wat zijn de voordelen om je Nederlandschap aan te houden met een greencard ernaast (moet je elke 10 jaar verlengen)?

Als je een pensioen hebt opgebouwd in Nederland, dan raak je dat niet kwijt als je Nederlander blijft. Als je dat niet (of nauwelijks) hebt, dan maakt het niet veel uit. Als je 20 jaar in Nederland gewerkt hebt voordat je naar de VS vertrok, dan zou ik het Nederlanderschap wel aanhouden.

Als je getrouwd bent met een Amerikaanse trouwens, dan kun je het Nederlanderschap aanhouden en het Amerikaanse aannemen. Ik ben momenteel bezig het Amerikaanse staatsburgerschap aan te vragen bijvoorbeeld.

Een andere reden om het Nederlanderschap aan te houden is als er in de toekomst een mogelijkheid is dat je weer terug gaat naar Nederland. Het politieke of economische klimaat in de VS kan zodanig veranderen dat je liever weer in Nederland woont bijvoorbeeld. Je kunt nadat je het Nederlands staatsburgerschap hebt opgegeven niet naar Nederland terug verhuizen zonder dat je eerst middels het consulaat het Nederlanderschap weer opnieuw aanvraagt. Het is natuurlijk niets meer dan een formaliteit aangezien je in Nederland geboren bent, maar dat kan toch een jaar duren voordat je dat weer helemaal rond hebt natuurlijk.

Als je in de VS woont, van plan bent om in de VS te blijven, dan lijkt het me verder ook niet meer dan logisch dat je uiteindelijk Amerikaan woont. De meeste Nederlanders verwachten dat ook van de immigranten die naar Nederland komen: Wordt Nederlands, spreek Nederlands, wees Nederlands, en dat geldt natuurlijk net zo min voor Nederlanders die voorgoed in de VS willen blijven.
#27 - 17-10-2005, 21:37 uur
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both"
-- Benjamin Franklin.

Annemiek

Citaat
Wat zijn de voordelen om je Nederlandschap aan te houden met een greencard ernaast (moet je elke 10 jaar verlengen)?

Als je een greencard hebt blijf je gewoon Nederlander tot je citizenship aanvraagt. Dan ligt het eraan of je je Nederlanderschap opgeeft; in sommige gevallen kun je het behouden, bv. als je met een Amerikaan getrouwd bent vervalt het niet automatisch.


#28 - 17-10-2005, 22:03 uur

maartena

Sterker nog, als je als Amerikaans staatsburger naar Nederland gaat verhuizen, dan ben je nooit illegaal! Deze status van Illigaliteit wordt namelijk niet toegepast op Amerikanen, ook al zijn er in feite wel 'illegaal'.

Dat is nieuw voor mij :) Mijn vrouw verhuisde naar Nederland en kon toch echt geen SoFi nummer krijgen zonder eerst de papiertjes van de immigratiedienst te laten zien. En zonder SoFi nummer kun je niet werken.

Sterker nog, ik ken een Amerikaanse die anderhalf jaar illegaal bij haar Nederlandse vriend verbleef, en uiteindelijk hebben ze het maar legaal gemaakt omdat het anders zo moeilijk was om naar de dokter to kunnen, op de ziektekostenverzekering van de man te kunnen etc, etc..... De reden waarom ze eerst illegaal waren had er trouwens mee te maken dat je moet kunnen aantonen dat je minimaal een bepaald bedrag verdient om je partner te ondersteunen, en studenten verdienen meestal niet zo veel. ;)

Bovendien moet je kunnen aantonen dat je minimaal 3 of 5 jaar een legale verblijfsvergunning hebt gehad als je in aanmerking wilt komen voor het Nederlanderschap.

Amerikaan of Marokkaan, in principe zijn de immigratiewetten op beiden hetzelfde van toepassing. Een Amerikaan kan alleen heel gemakkelijk visa-loos Nederland in, net als een Nederlander dat gemakkelijk kan in Amerika met de visa waiver.

Ik heb in 1998 de hele procedure doorlopen om mijn Amerikaanse vrouw in Nederland te krijgen, en ik kan met zekerheid zeggen ook Amerikanen een officiele immigratieprocedure moet doorlopen.

Mensen van andere EU landen, dat is weer een heel ander verhaal. Maar Amerikanen vallen daar zeker niet onder.
#29 - 17-10-2005, 23:44 uur
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both"
-- Benjamin Franklin.

RedBaron

jah ok ik vind die wetten maar niks eigenlijk want je bent eigenlijk al gevangen als je geboren word het land waar je geboren word kom je niet zomaar uit laten we het zo maar even zeggen

zou eigenlijk toch wel fijner zijn als je met je 18 of 21 je nationaliteit kon kiezen waar je naar toe wil maarja dat zou ook choas brengen maar toch best wel beetje jammer   :-[
#30 - 18-10-2005, 00:39 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15