Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

datum interview bekend

Discussie gestart

Ebelix

Heel veel felicitaties van onze kant. Weet je al waar je naartoe gaat in America. Kortom heb je al iets van concrete plannen bedacht?

Petra en Eric
#76 - 12-01-2009, 21:51 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Mississippi

Geweldig Johan ! Gefeliciteerd !!

 patriot
#77 - 12-01-2009, 23:04 uur

Johan

Allemaal bedankt voor de felicitaties! Nu een dag later begint het eigenlijk pas echt een door te dringen wat er allemaal is gebeurt ;-)
Ik heb voor jullie zoals gisteren beloofd een evrslag van de dag gemaakt, veel plezier ermee.

De dag van het interview:

Na een onrustige nacht in ons bedje en na een weekend wat maar niet over leek te gaan is de dag eindelijk aangebroken. Na 7 jaar meedoen met de diversity lottery, krijgen we vandaag ons laatste interview waarin de consul zal bepalen of we onze greencards krijgen. Ik ben blij dat ik geen bloeddrukmeter thuis heb want die zou me zeker een rit naar het ziekenhuis kosten voor een extra check up. De dag dat we naar ons medical interview moesten liep de bloeddruk ook al hoog op (het bewijs was de meting hahaha).

Om 10.30 rijden we aan naar Amsterdam (weliswaar onder normale omstandigheden een anderhalf uur durend tripje maar je zou maar te laat komen door een of andere file) zodat we dik anderhalf uur reserve tijd hebben ingebouwd. Kortom 13.30 is onze afspraak. Thuis hebben we onze map met bewijzen, diploma’s, waardebepalingen en alle andere benodigde documenten wel 10 keer doorgekeken of we niets waren vergeten.  Onze apointment letter met checklist wat we mee moeten nemen hebben we dusdanig gelezen dat een examen over de inhoudt ons een dikke tien zal geven. Afijn alles compleet en op naar het consulaat. Onderweg  naar het consulaat worden we naar een ruime parkeerplaats verwezen door de politie voor een algemene politiecontrole door agenten in wording. Een jong doch aardige agent legt ons uit een algemene check te doen op de staat van de auto. Al snel hebben we het over ons doel van deze reis en dat levert een alleraardigste conversatie op. Nadat de agent de kwaliteit van onze auto als voldoende heeft beoordeeld mogen we weer verder reizen. Ongeveer 100 km van huis schiet het ons te binnen, ondanks 10 keer de map met documenten en de letter te hebben bekeken schiet ons te binnen dat we die ene pasfoto die we nog moeten inleveren, zijn vergeten. Verdorie die ligt nog thuis op de tafel. Afijn niets meer aan te doen, daar zal het niet van afhangen nemen we maar aan.

Om 12.50 uur staan we zenuwachtig als eerste voor het consulaat te wachten. Na een druk op het belletje begrijpen we dat we buiten moeten blijven wachten en dat om exact 13.30 uur de poort open zal gaan. Net na ons komen er langzaamaan meer mensen, van verschillende pluimage, in de rij staan. Van nette zakelijke mensen tot vieze op zwervers lijkende mensen staan te wachten. Exact om 13.30 komt er een dame naar de poort en vraagt wie het consulaat bezoeken voor een immigrant visa. Het blijkt dat wij als enige onze vingers opsteken en we mogen rechts van de poort wachten terwijl de anderen om het hoekje (buiten de poort ) in een rij moeten gaan staan. De rij krijgt de instructie hun mobiele telefoon uit te zetten en de batterij te verwijderen, verder dienen ze deze batterij gescheiden te bewaren van hun telefoon. De dame richt zich tot ons en verzoekt ons al eerste naar binnen te komen. Kennelijk hebben immigrant visa kandidaten een streepje voor want we hoeven dus niet in de rij te staan. Na een check met detectiestaaf en het laten zien van onze uitnodiging moeten we de batterij uit onze telefoon halen mogen we doorlopen naar een deur even verderop. Na een paar minuten komt er een bewaker die ons verzoekt alle 4 binnen te komen ondanks het feit dat een groot bord op de deur vermeld dat er maar 1 persoon per keer naar binnen mag. Bij deze portier worden onze paspoorten bekeken en moet de handtas worden ingeleverd met daarin onze sleutels, aansteker, telefoons en al het andere aan metaalwaren. Alleen de portefeuille  en onze map met documenten mogen mee naar binnen. Ons wordt verteld dat we naar loket 5 mogen om onze papieren in te leveren.

Binnengekomen valt het ons op dat er twee verschillende ruimtes zijn. Een grote ruimte met 5 loketten (schijnbaar voor de non immigrant visa’s) en daarlangs een wat kleinere ruimte met 3 loketten voor immigrant visa bezoekers en Amerikanen. Het lijkt erop alsof we nu al een streepje voor hebben. Bij loket 5 aangekomen staat er een man op ons te wachten die zo neutraal mogelijk tracht te doen. Hij begint met het afnemen van vingerafdrukken van ons maar de kinderen worden overgeslagen. Daarnaast controleert hij de paspoorten en de uitnodiging van het consulaat. Vervolgens merkt hij op dat mijn vrouw de winnaar is en warempel hij maakt een grapje en zegt: uw vrouw is vandaag belangrijk voor u. Ik kan dat alleen maar bevestigen om vervolgens te benadrukken dat er wel meer dagen zijn dat ze belangrijk is voor me. De man ontdooit zienderogen verder. Dan is het tijd om  alle benodigde documenten te overhandigen zoals geboorteakten, huwelijkscertificaat, financiële rapporten en diploma’s. Na de diploma’s te hebben overhandigd merkt de man op dat hij een havo diploma mist en dat hij er daardoor vanuit ging dat we op basis van werkervaring moeten kwalificeren. Aangezien mijn vrouw qua werkervaring niet voldoende zal hebben (denken we) krijgen we het nu toch wel even benauwd. Het lukt mij echter om koel te blijven (van buiten dan) en ik merk op dat we contact hebben gehad met het consulaat en dat we voor het gebrek aan diploma’s in ons geval niet hoefde te vrezen volgens de vrouw aan de telefoon. Daarnaast overhandigde we hem wat certificaten en ik verzocht hem hier eerst maar eens rustig overheen te kijken. Het allerlaatste certificaat wat mijn vrouw heeft behaald staat niet op haar meisjesnaam maar op onze familienaam waardoor de man in eerste instantie denkt dat het een diploma van mij is. Hij deponeert het resoluut onder het raam en vermeld dat hij het niet vervelend bedoelt maar geen tijd heeft om mijn diploma’s door te nemen en dat hij hierin geen interesse heeft. Verbouwereerd bekijk ik het document en vermeld hem dat het absoluut een certificaat is van mijn vrouw. Hij kijkt er nog eens overheen en ziet zijn vergissing. Dan krijgen we onze röntgen foto’s en medische verklaringen in een grote bruine enveloppe in handen gedrukt. Hij merkt op dat we deze enveloppe in de koffer moeten meenemen naar Amerika en dat het onderdeel is van ons persoonlijk dossier. In tegenstelling tot wat velen denken hoeven we deze enveloppe niet in te leveren als we de eerste keer door de immigration heenkomen. Dan vraagt hij ons de vereiste pasfoto’s en als we opmerken dat we die vergeten zijn geeft hij ons een adres in Amsterdam voor het maken van pasfoto’s. Na het gesprek kunt u daar foto’s laten maken en deze inleveren bij de portier. De man merkt op dat we aan loket 5 klaar zijn en dat de kassier ons zo zal roepen om de benodigde fees te betalen waarna de consul ons wil spreken.

Na een paar minuten op het bankje te hebben zitten wachten worden we bij loket 7 geroepen om 3100 dollar aan visa kosten af te rekenen. We mogen in euro’s of dollars betalen (contant of met credit card, pinnen is niet mogelijk). Wij hebben voor dollars in contanten gezorgd en zien dat we daar slim aan hebben gedaan. Want op z’n zachtst gezegd zijn de koersen op het consulaat fors anders dan bij de bank. Op de bank kregen wij voor elke euro 1.38 dollar terwijl het consulaat diezelfde euro maar 1.25 dollar waard vind. Kortom we besparen 3100 x 13 cent (ruim 400 dollar) doordat we dollars bijhebben. Dat is nogal wat. Na de betaling krijgen een bonnetje en mogen we weer plaats nemen op de bank. Bijna een uur later worden we door de consul naar loket 6 geroepen en moeten we een door de computer gekozen vinger op de scanner leggen ter identificatie. Als blijkt dat we in dat uur nog steeds dezelfde personen blijken te zijn begint de man  wat vragen te stellen over de diploma’s van mijn vrouw. Omdat hij ziet dat ze dichtklapt merkt hij op dat ook Nederlands mag worden gesproken alhoewel hij de voorkeur geeft aan het Engels. Terwijl mijn vrouw een uitleg probeert te geven over haar diploma’s en certificaten  zie ik dat de consul er werkelijk gene hout van snapt. Hij kijkt vervolgens mij aan en vraagt wat voor werk ik doe. Als ik hem uitleg voor de rijksoverheid te werken vraagt hij hoe lang ik daar al voor werk. Na te hebben verteld dat ik al 15 jaar als operational manager in dienst ben van de rijksoverheid begint hij te lachen en maakt opmerkingen in de trand van “good”. Vervolgens pakt hij onze papieren en moeten wij onze handtekening zetten onder het formulier voor ons social security number. Dan vraagt hij waar we willen gaan wonen en na onze voorkeur te hebben vermeld moeten we onze rechterhand opsteken en beloven dat we alles naar waarheid hebben vermeld.  Nog steeds staan wij in twijfel of we nu wel of niet door zijn echter dan merkt de consul op dat de paspoorten eind van de week  bij ons binnen zullen zijn. Ik kijk hem vragend aan en zeg “so we are approved?” waarop hij lachend vermeld: yes sir you are.

Ongeveer om 15.00 uur staan we weer buiten en hebben we ons visum. Onszelf nog niet realiserend dat het nu werkelijkheid is geworden en dat 7 jaar deelname aan de lottery ons nu aan dit felbegeerde papiertje heeft geholpen gaan we nog even pasfoto’s maken in Amsterdam om die een half uur later weer in te leveren op het consulaat. Daarna volgde voor ons een dag van ontlading en sms’en met familie en vrienden. Thuis aangekomen zijn er nog wat vrienden op bezoek geweest om samen met ons dit nieuwe gegeven te vieren.

Zo sluiten we de dag af en merk ik dat ik erg slecht in slaap kom en ik heb het nog 4 uur zien worden op de klok. Het zal alle onrust en de spanningen van de afgelopen tijd wel zijn die daarvoor zorgen!

So far de dag van het interview!

#78 - 13-01-2009, 09:58 uur

Johan

Als dat dezelfde is als de onze sinds vandaag voor OZ, dan
GEFELICITEERD!!!!!!

Bart

Nou das ook wat zeg dan mogen we vanaf deze kant ook zeggen:

GEFELICITEERD :afro: :afro:
#79 - 13-01-2009, 10:05 uur

Coyote

Johan,

 dansbanaan Van harte gefeliciteerd!!!  dansbanaan

 cheer cheerb cheerg cheerr

Roland
#80 - 13-01-2009, 12:13 uur


Lees mijn reisverslagen op: www.rschotanus.com

benny

Proficiat met dit geweldige nieuws.  Je ziet dat de aanhouder wint hé.
Waar willen jullie zich gaan vestigen en wat willen jullie daarginds doen om de kost te verdienen?
 :dance: :dance: :dance:
#81 - 13-01-2009, 12:44 uur
"Tramps like us"

Johan

We weten eigenlijk nog helemaal niet waar we ons willen vestigen, we zullen goed moeten gaan kijken in welke regio's werkgelegenheid nog goed is en we zullen ook gaan onderzoeken wat mogelijkheden zijn om een eigen bedrijf te starten. We hebben ook nog wel even de tijd (zeker 1,5 jaar) en die zullen we ook wel benutten verwacht ik. We zijn zeker niet de mensen die volgende week op het vliegveld staan.

Bedankt wederom voor de felicitaties!
#82 - 13-01-2009, 15:01 uur

Tekkel

Dat is een spanend dagje geweest :afro:
Maar.....1,5 Jaar de tijd?
Tjeezus, wij moeten voor 11-07-2009 in OZ zijn, om ons visum te valideren.
Maar da's geen probleem, na bijna 2 jaar actief bezig zijn met het bemachtigen, kan het ons niet snel genoeg gaan.
Alleen het huis nog even verkopen, iemand belangstelling ^-^


Bart
#83 - 13-01-2009, 17:04 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

Johan

Nou ook wij moeten binnen een half jaar heen en weer om ons visum om te zetten in een permanent resident card. Vanaf dat moment gaat het jaar in waarin we ons moeten vestigen dus daarmee hebben we in principe anderhalf jaar. En in het ergste geval kun je zelfs een re- entry permit aanvragen waardoor 1,5  zelfs verlengd kan worden met nog een jaar. Dan moet je daar natuurlijk wel een goede reden voor hebben.
#84 - 13-01-2009, 17:28 uur

Mrjn

WOOOHOOOOOOOO!!!!
Gefeliciteeeeerd!  cheer cheerb cheerg cheerr dansbanaan dansbanaan :dance:
#85 - 13-01-2009, 19:40 uur

FreezeM

Johan, ook van mij natuurlijk van harte gefeliciteerd!!! We hopen je te kunnen volgen en ik lees daarom met extra veel interesse je verhaal :)
#86 - 13-01-2009, 21:24 uur

Dusza

Johan, wat ben ik blij voor jullie! Ein-de-lijk! Van harte proficiat!
Wij hebben nu al weer voor de 4de keer meegedaan. Hopelijk moeten wij geen 7 jaar wachten...
#87 - 13-01-2009, 21:30 uur

Staceybeesie

Gefeliciteerd en veel succes gewenst met alle verdere plannen!!
#88 - 13-01-2009, 23:39 uur
Groetjes Petra

PetraVS

We weten eigenlijk nog helemaal niet waar we ons willen vestigen, we zullen goed moeten gaan kijken in welke regio's werkgelegenheid nog goed is en we zullen ook gaan onderzoeken wat mogelijkheden zijn om een eigen bedrijf te starten. We hebben ook nog wel even de tijd (zeker 1,5 jaar) en die zullen we ook wel benutten verwacht ik. We zijn zeker niet de mensen die volgende week op het vliegveld staan.

Bedankt wederom voor de felicitaties!

Ik heb je elders al gefeliciteerd, maar nogmaals :).  Onze regio heeft nog steeds een goede werkgelegenheid (de aanwezigheid van de Federale regering helpt daarbij enorm).  Misschien is Virginia een idee?
#89 - 14-01-2009, 05:09 uur

Johan

Wow allemaal weer bedankt voor de felicitaties en gelukswensen!
Leuk om dergelijke reacties te zien.

Nu we inmiddels 2 dagen weten dat we definitief kunnen vertrekken hebben we ook wel zo af en toe kriebels en rare gevoelens in ons buikje.
Op zich ook logisch want nu wordt het eigenlijk pas allemaal echt.
We kunnen ons nog steeds af en toe niet voorstellen dat het nu werkelijk zo ver is, wat wil je ook na zoveel jaren meedoen.

Inderdaad Petra onze interesse gaat ook zeker uit naar staten als Virginia.
We houden echt alle opties open en elke specifieke regio heeft denk ik buiten de werkgelegenheid om zijn eigen voordelen voor US freaks als ons.
Daarom moeten we ons nu in de aankomende tijd heel goed bezig houden met dit soort keuzes, ik zorg ervoor dat jullie het allemaal kunnen volgen.
Grappig om gisteren een tv uitzending van Maarten van Rossem te zien waarin hij iedere nu naar Amerika emigrerende west Europeaan als gek betiteld.

Ik zal een paar topics openen die wel handig kunnen zijn als verzameling op het forum t.a.v. emigratie.
#90 - 14-01-2009, 08:41 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15