Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

In Amerika een verblijfsvergunning aanvragen?

Discussie gestart

Rutger1

Hallo allemaal, een goede bekende van mij woont nu al 25 jaar in Amerika maar zou nu graag naar nederland op vakantie willen.
Er is alleen 1 probleem hij is daar 25 jaar geleden heen gegaan maar heeft nooit een verblijfsvergunning aangevraagd.
Hij betaald wel gewoon belasting in amerika en heeft ook een geldig rijbewijs. Kan hij nu ook in Amerika een green card aanvragen zonder dat hij het land uit wordt gezet? En is er enige kans dat hij een vergunning of iets dergelijks zal krijgen?

Zou graag van jullie horen. groetjes
#1 - 11-11-2010, 18:36 uur

Pieter79

Mijn korte antwoord is ja, ik geloof dat ik dat een keer gezien of gelezen heb. Ik heb nu geen tijd om het uit te zoeken (lunch break) maar je zou alvast uscis.gov en visajourney.com kunnen doorbladeren. Je moet dan wel een bepaalde lange tijd in de US hebben gewoond, of voor een bepaald jaar al daar zijn gaan wonen.
#2 - 11-11-2010, 19:36 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Als dat zou mogen, zouden er veel minder illegale immigranten in de VS zijn!

Je kennis heeft grote kans dat hij als hij eenmaal weg is, het land nooit meer in komt.
#3 - 11-11-2010, 20:38 uur

Pieter79

Ik heb het opgezocht; als je voor 1 januari 1972 in de USA bent gaan wonen (onafgebroken) dan kom je in aanmerking voor een Green Card (zie punt 8 op de 2de pagina van de pdf http://www.uscis.gov/files/form/i-485instr.pdf )

Deze aanvraag zou dus via de I-485 form moeten gaan. Onder punt 9 op de 2de bladzijde lees ik dat je de USCIS kunt bellen als je denkt of vragen hebt over het verkrijgen van een Green Card. Het zal moeilijk worden, en waarschijnlijk heel wat kosten maar onmogelijk lijkt het me niet (vanwege 25 jaar wonen en belasting betalen in USA).

Zie hier ook de website over de I-485: http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.5af9bb95919f35e66f614176543f6d1a/?vgnextoid=3faf2c1a6855d010VgnVCM10000048f3d6a1RCRD&vgnextchannel=dd346d26d17df110VgnVCM1000004718190aRCRD

Ik herinnerde me dit nog van anderhalf jaar geleden toen ik I-485 heb moeten invullen om na m'n bruiloft met m'n Amerikaanse vriendin hier te kunnen blijven.

Succes!

Gr. Pieter
#4 - 11-11-2010, 23:30 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Dat is dus geen oplossing Pieter, die amnestie van voor 1972. Aansnijder van dit onderwerp heeft het over iemand die meer dan 25 jaar in de VS woont. Dat moet dan fors wat langer zijn dan 25 jaar. Ik ben in 1976 gekomen en dat is bijna 35 jaar geleden.

Overigens niet slim om zo lang hier illegaal te blijven, 25 jaar geleden was immigratie een stuk makkelijker.

En de stemming onder de legale Amerikanen is er ook niet beter op geworden, er was de laatste paar jaar zelfs verzet tegen Nederlandse boeren die koeien wilden gaan melken in het noorden van het Midden Westen. De inboorlingen moesten daar toen al niets van al die buitenlanders hebben, zelfs als ze blank, Noordeuropese ervaringen landbouwers waren die een miljoen (of wat) meebrachten en de plaatselijke kaasfabriek draaiende hielden.
#5 - 12-11-2010, 03:03 uur

Pieter79

Dat is dus geen oplossing Pieter, die amnestie van voor 1972. Aansnijder van dit onderwerp heeft het over iemand die meer dan 25 jaar in de VS woont. Dat moet dan fors wat langer zijn dan 25 jaar. Ik ben in 1976 gekomen en dat is bijna 35 jaar geleden.

Dat had ik zelf ook al gezien en ik beweer nergens dat hij vanwege die reden een verblijfsvergunning kan krijgen. De oplossing die ik aanbreng is om I-485 goed door te lezen omdat daar heel wat meer reden in staan waarom je juist wel een kans hebt of juist niet. Er is een telefoonnummer te vinden om informatie in te winnen over zijn situatie, en hij heeft zelfs een geldig State ID in de vorm van een rijbewijs.
#6 - 12-11-2010, 13:33 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Dat rijbewijs doet ook niets. Vroeger was het heel makkelijk om een Amerikaans rijbewijs te krijgen, je leverde je Nederlandse rijbewijs in, deed een theorie test (net alsof je een rijbewijs van een andere staat had ipv een buitenlands rijbewijs) en dat was alles, geen vraag naar je visum en/of status. Da's ook een stuk moeilijker geworden.

#7 - 12-11-2010, 13:46 uur

hdeweert

Wat er kan gebeuren als je ilegaal in Amerika verblijft en naar Nederland gaat.
http://forum.verenigdestaten.info/index.php/topic,11164.0.html
Harm
#8 - 12-11-2010, 17:25 uur

Wop

Ik heb het opgezocht; als je voor 1 januari 1972 in de USA bent gaan wonen (onafgebroken) dan kom je in aanmerking voor een Green Card

DAMN... Ik ben op 02 jan '72 geboren. Daar trappen ze dus niet in  >:D ^-^
#9 - 13-11-2010, 09:20 uur

Rutger1

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ik vind het overigens wel moeilijk om het uit te zoeken want er zitten zoveel haken en ogen aan als ik dit zo lees. pieter ook bedankt, echt leuk dat mensen hier gewoon wat voor je op gaan zoeken :).
Maar er is nog  1 probleem de persoon in kwestie durft zelf in amerika niet achter de papieren aan te gaan want is bang dat ze hem automatisch het land uitzetten als hij het aanvraagt. Zou er misschien ook een advocaat of iets dergelijks in nederland zijn die stappen kan ondernemen? Hoor graag van jullie.

Groeten.
#10 - 15-11-2010, 18:32 uur

bgroeneveld

Heeft ie dus wel z'n Nederlandse paspoort bijgehouden? Want anders kan hij nog problemen krijgen om Nederland binnen te komen (Scheveningen kunnen zeggen is niet genoeg!).

Hoewel een Nederlandse diplomaat mij eens gezegd heeft dat als je ooit Nederlander bent geweest en het gevaar hloopt statenloos te worden, je altijd kan terug kan vallen op dat Nederlanderschap.

Het lijkt me overigens dat je kennis eerst, voordat hij de VS uitgaat, met een advocaat hier moet gaan praten over eventueel terugkomen.
#11 - 15-11-2010, 19:31 uur

Pieter79

Inderdaad het land niet verlaten totdat je de juiste papieren hebt. Ga er vanuit dat als hij Amerika verlaat en zonder officiele documenten terug wil komen dit niet zal lukken. Zoals bgroeneveld aangeeft zal hij vrijwel zeker een immigratie advocaat nodig hebben. Hij zou zichzelf ook moeten verdiepen in alle informatie die beschikbaar is online op USCIS.gov omdat dat de actuele regelgeving is en die advocaat daar ook niet van kan afwijken (dit 'beschermt' je ook enigszins tegen advocaten die vanalles beloven en alleen maar op je geld uit zijn).

Als hij een relatie heeft met een (vrouwelijke) US Citizen dan is dit wellicht het moment om te trouwen. Als hij niet bereidt is verder te leven buiten de USA dan kan hij voorlopig zijn reisplannen beter vergeten.
#12 - 15-11-2010, 23:32 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15