Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Emigreren: mijn levensdroom

Discussie gestart

jort

Oke, de topictitel klinkt misschien raar, maar toch wil ik hier even mijn verhaal doen. Hopelijk kan iemand me van mijn zorgen verlichten!

Ik ben een jongen van 16 jaar. Ik doe VWO en zit nu in de 4e, dus heb nog 2 jaar te gaan. Al een paar jaar is het mijn levensdroom om later in de VS te gaan wonen en werken. Sinds kort lijkt het me ook heel gaaf om er te gaan studeren als ik mijn VWO diploma heb (weet nog niet wát ik wil studeren overigens... tips?).
Maar nu heb ik eens zitten lezen op dit forum, en heb ik het idee dat het echt super moeilijk is om als Nederlander te emigreren. Als dit zo is dan zou dat dus betekenen dat mijn levensdroom dus al in duigen valt  :'(.

Daarom dus deze topic. Kunnen jullie mij vertellen of er überhaupt een reeël grote kans is voor mij om die droom in vervulling te laten gaan. Aangezien je met die Green Card ook nog maar geluk moet hebben dat je hem krijgt, en trouwen doe ik alleen maar uit ware liefde ;D. Is er geen mogelijkheid om iets te gaan studeren ín de VS waar ze ook nog eens behoefte aan hebben daar (voorbeelden?), en wat leuk is om te studeren. En dan bijvoorbeeld ná mijn studie daar te blijven wonen.
Of is er een mogelijkheid dat de regels over 3 à 4 jaar (als ik dus mijn diploma heb) wat versoepelt zijn?

Oftewel, moet ik me nu alvast zorgen gaan maken over deze levensdroom van mij, of valt het allemaal nog wel mee :)? Alvast bedankt voor de reacties!
#1 - 10-02-2006, 21:14 uur

visuar

Het is zeker moeilijk, maar niet onmogelijk. Ik ga er vanuit dat je daar geen directe familie hebt wonen. In jou geval zijn er dan de volgende kansen (als ik me niet vergis):

1. dit is waarschijnlijk gevaarlijk (in de zin van je moet wel doen wat je leuk vindt en je weet nooit hoe de markt gaat worden), maar als je toch nog een studie richting uit moet zoeken kan je kijken naar iets wat ze heel hard nodig hebben in Amerika. Dan *zou* je geluk kunnen hebben dat een Amerikaans bedrijf je in dienst kan nemen

2. gaan werken bij een groot concern wat kantoren in Nederland *en* Amerika heeft (hoofdkantoor nog beter misschien?). Dan zou je intern daar weg gezet kunnen worden

3. indien de greencard loterij er nog steeds is daar aan mee doen

4. trouwen met een Amerikaanse

5. flink sparen (en/of veel geld gaan verdienen) en een bedrijf kopen in Amerika

Dat was het dacht ik wel...

p.s. het is helemaal niet gek, veel mensen hebben die droom hier op het forum. Ik ook
#2 - 10-02-2006, 22:12 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Chiefram

Jort,

NOOIT je droom opgeven, dat heb ik ook niet gedaan. Ondanks het mij ook atijd onmogelijk leek om in Amerika te kunnen gaan wonen en werken is het mij ook gelukt. Je bent nog maar 16 jaar jong en hebt jaren en jaren om er naar toe te werken. Het gaat je uiteindelijk wel lukken.

#3 - 11-02-2006, 04:51 uur

bgroeneveld

Dromen is goed.

Een ander idee: journalist worden. Amerika heeft een speciaal visum voor journalisten (leve het eerste amendement op de grondwet!). Ik heb dat indertijd zlefs als freelancer gekregen op basis van journalistiek werk in Nederland. Het is een ideaal visum, vier jaar lang geldig en ze vragen je niets als je binnenkomt, geen geld, geen retourbiljet.

Ik heb geluk gehad: een goede advocaat gevonden, die voor 'labor certification' kon zorgen (dat betekent dat je werk hebt gevonden dat niet door een werkeloze Amerikaan gedaan kan worden -- journalist zijn voor Nederlandse en Belgische media is iets dat niet veel werkeloze Amerikanen kunnen) en een groene kaar gekregen. En TOEN met een Amerikaanse getrouwd (die ik in een taxi in Washington DC ben tegengekomen). In november 2003 Amerikaan geworden en Nederlander gebleven, dat kan tegenwoordig.

Ook een goed idee: Engels gaan studeren, of Amerikanistiek, of een mengeling. Amerikanistiek is nuttig omdat je dan een eenvoudige ingang hebt in de VS. Engels is goed, omdat dat hier de taal is -- en er zit meer aan vast dan de gemiddelde Nederlander denkt. Dankzij mijn studie kon ik al meteen woordspelingen maken toen ik in New York aankwam.

Je ziet: allerlei mogelijkheden. Blijf dromen. En vergeet niet, dat je niet per se meteen met je 20ste in Amerika hoeft te zitten, omdat het er anders niet van komt. Ik ben met mijn 29e pas vertrokken (alleen, is een stuk makkelijker). Je moet dan wel zorgen dat je OF vrijgezel blijft OF een partner hebt die ook naar de VS wil.

Succes, en: don't let the dream die!
#4 - 11-02-2006, 05:00 uur

XcIsIoN

Het is al besproken maar zoek een studie die internationaal is.
Ik studeer nu bijvoorbeeld voor moleculaire biologische laborant. Omdat de opleiding in Nederland zo hoog is qua niveau willen universiteiten in Amerika me graag hebben voor de stage. Als je het goed aanpakt is de kans dan ook groot dat je een baan krijgt aangeboden.
En zoals andere mensen zeggen, laat je niet tegen houden is alleen een kwestie van tijd
#5 - 20-02-2006, 13:26 uur

Poison ArroW

ja wat xcision al zei, als je een slimme jongen bent kom je d'r wel  2006-01  2006-18
#6 - 20-02-2006, 17:47 uur

marleencolorado

Hoi Jort,
Ik zou als ik jou eens kijken naar organisaties zoals EF Foundation. Hier is een uitwisselingsprogramma voor highschool maar ook voor college.

Ook zijn er vele Amerikaanse universiteiten die studies en programma's aanbieden aan internationale studenten. Op sommige is het geen probleem om geaccepteerd te worden andere hebben een heel lang process van selectie. Één ding is wel zeker, je moet wat geld bezitten want studeren in America is prijzig en er bestaat geen studiefinanciering zoals wij die kennen. Dit was de grootste reden waarom ik niet in de VS kon studeren, ik had niet genoeg geld. Er zijn vaak wel enkele scholarships voor internationale studenten beschikbaar, dat is per universiteit anders, dus dan moet je even kijken.
http://www.colorado.edu/prospective/international/index.html
Kijk even op deze site, dit is de Universiteit van Colorado en deze heeft dus bijv. een programma voor internationale studenten.

Veel succes er mee. Als studeren in Amerika, kies hier dan een studie die je natuurlijk leuk lijkt maar je ook een stap dichter bij Amerika brengt.

Groetjes,
Marleen.
#7 - 21-02-2006, 13:51 uur
Begonnen met een super leuke baan hier in Edwards, CO. Helemaal happy met mijn hubby

jort

Allemaal héél erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb zeker veel meer vertrouwen gekregen dat mijn droom uiteindelijk toch nog kan uitkomen, terwijl ik eerst dacht dat het haast onmogelijk was.

Ook hebben jullie me op een paar goeie ideeën gebracht. Zelf zat ik al te denken aan een studie journalistiek, omdat ik het leuk vind om artikelen en recensies te schrijven. En wat is er nu leuker, dan om een leuk beroep uit te oefenen in het beste land dat er bestaan  ;)
En wat XcIsIoN zei over een internationale studie, zijn hiervan nog meer voorbeelden?

Ook het idee van een studie op een Amerikaanse college zie ik wel zitten. Alleen vraag ik me af, kan ik allebei de dingen combineren? Op een Amerikaanse college journalistiek gaan studeren, en dan daarna in Amerika een journalist blijven (eventueel voor een Nederlandse krant/TV zender etc.). Of is dit heel lastig? Kan ik ook ergens informatie vinden over dat speciale journalisten visum?

Ook nog een andere vraag. Zoals jullie zelf al aangaven, ben ik pas 16, en nog jong. Is het mogelijk dat over een aantal jaar het (veel) makkelijker is om daadwerkelijk daar te gaan wonen?

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik weet dat ik veel vraag, maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met informatie inwinnen, en als mensen nog meer tips/ideeën/reacties hebben, dan laat maar komen  2006-01
#8 - 21-02-2006, 17:00 uur

usaxtreme

ja man waar een wil is, is een weg  ;)
#9 - 21-02-2006, 17:05 uur

Dusza

Je kan in Nederland bijvoorbeeld ook Amerikanistiek gaan studeren, en dan kan je op uitwisseling gaan naar Amerika.

Er zijn zeker Nederlandse journalisten die in de  VS gestationeerd zijn om reportages te maken voor de thuismarkt, maar meestal zijn dat geen permanente opdrachten, en moet je dus na een aantal jaren terug naar Nederland (cfr. Charles Groenhuijsen van de NOS, geef zijn naam hier maar eens in bij 'zoeken').
#10 - 21-02-2006, 17:15 uur

bgroeneveld

Als je journalistiek leuk vindt en 16 jaar bent, zou ik eens informatie inwinnen bij een van de scholen voor de journalistiek in Nederland. 't Vak is namelijk veel meer dan alleen maar leuke stukjes en recensies schrijven, er komt een hoop taal bij te pas (duh, zoals ze hier in de VS zeggen), plus dingen als: hoe interview ik iemand, hoe bouw ik een verhaal op, enz.

Die scholen voor de j. hebben vast wel cotnacten met organisaties in andere landen, inclusief Amerika.

Wat werken in de VS betreft: besef wel, dat Engels iets moeilijker is dan het in Nederland lijkt. Ik heb Engels gestudeerd aan de universiteit van Amsterdam (acht jaar lang, dat kon in de jaren zestig nog), veel cotnact gehad met Amerikanen (anti-Vietnam oorlog) en zit nu al weer bijna 30 jaar in de VS. Ik schrijf al een aantal jaren in het Engels en maak zelfs stukjes voor een plaatselijk radiostation, maar er zijn nog altijd ogenblikken dat ik hulp moet vragen omdat ik net net weet of mijn taalgebruik wel helemaal goed is. Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar weet waar je aan begint.

Wat correspondentschap betreft: daarvoor kun je het beste in Nederland proberen bij een krant of een zender te komen. Ik heb jaren voor de Wereldomroep en de BRTN gewerkt als freelance, gewoon omdat ik in de VS was en ze net op dat ogenblik iemand zochten. Maar ik heb ook meegemaakt, dat de NRCV mij vertelde dat ik met een interne sollicitatie naar een vast correspondentsschap had meegedaan, zonder dat ze mij dat verteld hadden, overigens, en of ik maar een paar maanden als correspondent wilde optreden 'totdat de vast man kwam'. Kranten en omroepen sturen het liefst iemand vanuit Nederland een paar jaar naar de VS. En je bent dan afhankelijk van wat de bazen willen (zie Charles Groenhuiyzen-- spelling?).

Dat gezegd zijnd, het is allemaal natuurlijk niet onmogelijk, ik heb bijvoorbeeld een krant gevonden (Agrarisch Dagblad) die veel wil afnemen, en waarvoor een vast correspondent veel te duur s. Dankzij de redelijk lage stand van de dollar (en mijn vrouw die een goed salaris en een ziekteverzekering heeft) is dat toch een redelik bedrag, dat ik aanvul met vertalen en telefoontolken (zie je, daar komt die kennis van het Engels weer naar boven).

Samengevat: hard leren, veel Engels studeren, proberen artikelen geplaatst te krijgen (mogelijk in het begin onbetaald), en vasthouden aan je droom.

Succes.
#11 - 21-02-2006, 17:17 uur

Mrjn

Behalve de scholen voor journalistiek, zijn er nu ook universiteiten die journalistiek aanbieden, soms ook als een soort van verdieping na een andere studie. Zo zou je misschien Amerikanistiek of Engels kunnen studeren en daarna een jaar journalistiek. Heb je 2 paarden waar je op kunt wedden.
Of helemaal geen journalistiek studeren, maar wel blijven schrijven en ook artikelen proberen gepubliceerd te krijgen. Journalist is een vrij beroep, iedereen mag zich in principe journalist noemen, dus daar heb je dat papiertje niet voor nodig.
#12 - 22-02-2006, 11:02 uur

Jur

Heey,

Ik ga dit jaar een jaar naar Amerika toe. Aangezien jij te oud ben voor highschool na je VWO (meen ik) ga je toch een jaar universiteit doen? Kan je zien of je het werkelijk wel zo leuk vind!

Just my 10 cents ;)....
#13 - 08-03-2006, 21:12 uur

Dusza

Ik ga dit jaar een jaar naar Amerika toe. Aangezien jij te oud ben voor highschool na je VWO (meen ik) ga je toch een jaar universiteit doen? Kan je zien of je het werkelijk wel zo leuk vind! Just my 10 cents ;)....

Je zal heel wat meer nodig hebben dan die 10 cent van je, als je een jaar aan de unif wilt studeren ginder. Lees maar eens wat verder op dit forum: bedragen van $20,000 tot $33,000 zijn maar heel normaal hoor.
#14 - 08-03-2006, 21:36 uur

Pieter79

Just my 10 cents (of my 2 cents) is alleen maar een uitdrukking Dusza, meer om duidelijk te maken dat je een tip geeft over iets waarmee veel kosten of ellende mee te besparen zijn!

Just my 2 cents....... :D
#15 - 08-03-2006, 22:19 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15