Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

free lance fotograaf - werken zonder visum?

Discussie gestart

corinne

Ik ben bijna klaar met mijn fotografie opleiding. Direct na mijn eindexamen wil ik voor 3 maanden naar New York om te zien of ik daar werk kan vinden. Maar mijn toekomstige werkgevers zijn tijdschriften en reclamebureaus die me, ook in de toekomst, alleen als freelancer zullen inhuren, nooit bereid zullen zijn om mij te sponsoren en een werkvisumaanvraag voor me te doen. Is het mogelijk om 3 maanden als toerist te gaan met voldoende zakgeld, en eventueel een leuke klus aan te nemen en deze gewoon via een Nederlandse factuur te laten betalen? Is er een speciale regeling voor kunstenaars of in ieder geval freelancers in vrije beroepen?
Ik hoop op een goed advies!! Alvast bedankt!
#1 - 19-02-2006, 22:00 uur

bgroeneveld

Als je als fotograaf in de VS wilt werken, moet je of een speciaal visum hebben, of een bedrijf dat je sponsort. Fotografen (en journalisten) hebben echter het geluk dat er voor hen een special visum is: het journalistenvisum (I of J visum, dat weet ik niet meer). Dat was indertijd vier jaar geldig voor onbeperk in- en uitreizen, maar ik heb het nu over 30 jaar geleden, d'r zal ook daar wel wat veranderd zijn.

Om zo'n visum te krijgen, moet je een krant of tijdschrift in Nederland een briefje laten schrijven dat ze je als freelance fotograaf naar de VS sturen. Een vast verband is natuurlijk beter, maar een echte, serieuze fotograaf met een goede brief (en een contactpersoon) moet kunnen lukken. Als je ooit foto's bij die krant/tijdschrift geplaatst hebt gekregen is dat natuurlijk ook nooit weg.

Freelance mag, het gaat er alleen om dat je degelijk aan kunt tonen dat je een serieus mediapersoon bent, die voor een serieuze krant werkt (ik ben indertijd als medewerker van de Groene Amsterdammer binnengekomen, links, rechts, of midden maakt in dit verband niet uit, als het maar niet een schoolkrantje is.)

Neem een contact op met de ambassade/consulaat en/of kijk eens op de website van het ministerie van buitenlandse zaken van de VS: www.state.gov.

Succes.
#2 - 20-02-2006, 03:36 uur

FreezeM

bgroeneveld heeft je vraag al goed beantwoord, voor meer informatie kan je op de site van de US Embassy kijken.
Foreign Media Visas

Citaat
Freelance Journalist
Each application will be reviewed on a case-by-case basis. Visas are limited to the duration of the project.

1. A letter from you explaining your qualifications, job description, experience, the project, where in the U.S. it will take place, and the intended length of stay.

2. A copy of the contract from the media organization commissioning you for the work.

3. Membership of an accredited professional journalist association, such as the Netherlands Association of Journalists (NVJ), may be required.
#3 - 20-02-2006, 09:03 uur

corinne

Bedankt voor de hulp!  Ik heb het zover mogelijk zelf uitgezocht maar nu zou ik graag advies willen over hoe ik een en ander moet interpreteren. Het is mij namelijk niet duidelijk of ik dan wel als freelance fotograaf voor AMerikaanse opdrachtgevers mag werken. Als dat niet mag is het niet het juiste visum.. helaas..

Graag advies over de volgende quotes:

 
Citaat
The admission of an alien of the class defined in section 101(a)(15)(I) of the Act constitutes an agreement by the alien not to change the information medium or his or her employer until he or she obtains permission to do so from the district director having jurisdiction over his or her residence. An alien classified as an information media nonimmigrant (I) may be authorized admission for the duration of employment.
te vinden op http://uscis.gov/lpBin/lpext.dll/inserts/slb/slb-1/slb-20/slb-457?f=templates&fn=document-frame.htm#slb-act101a15i

Citaat
Representatives of the foreign media traveling to the United States on assignment may be eligible for an I-visa. Applications are reviewed on a case-by-case basis.

Definition of the term "representative of the foreign media" includes, but is not limited to: members of the press, radio, or film whose activities are essential to the foreign media function, such as reporters, film crews, editors, employees of independent production companies, free-lance journalists working under contract, and persons in similar occupations. Only those who are actually involved in the newsgathering process are eligible. People involved in associated activities such as proofreaders, librarians, set designers, etc. are not eligible for I-visas.

The Immigration and Nationality Act is very specific with regard to the requirements which must be met to qualify for I-visas. I-visas may only be issued to employees of a) media organizations, b) employees of independent production companies under contract to a media organization, and c) freelance journalists under contract to media organizations.

Projects must be of an informational or educational nature. Individuals who plan to work on a film which is intended primarily for commercial, entertainment or advertising are not eligible for I-visas, and must obtain the appropriate work visa (O, P, or H). A work visa involves obtaining employment authorization from the U.S. Citizenship and Immigration Services (USCIS) prior to submitting a visa application.


Alvast bedankt voor jullie hulp! Corinne
#4 - 20-02-2006, 23:10 uur

bgroeneveld

Ik denk niet dat je als buitenlander op een journalistenvisum in de VS voor Amerikaanse opdrachtgevers mag werken. Dan doe je immers werk dat ook door Amerikanen gedaan kan worden (tenzij je werkgever kan aantonen dat je zo bijzonder bent, dat je een groen kaart moet hebben, maar da's een hele andere, lange procedure).

Was ik nog vergeten: een belangrijk ander voordeel van een journalistenvisum is dat je hulp kunt krijgen van de Foreign Press Centers in New York, Washington en Los Angeles. (al moet je daarvoor ook een brief van de Nederlandse ambassade hebben). Die centra kunnen heel wat voor je regelen: van perskaarten van de politie in New York, tot toegang tot de perskamer van het Witte Huis. Of LA je in de Oscars kan krijgen, weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.

Dat gezegd zijnde: er is ook nog zoiets als een visum voor mensen die een belangrijke wetenschappelijke of kunstzinnige bijdrage leveren aan de Amerikaanse maatschappij. Dat geldt voor kankeronderzoekers bijvoorbeeld, maar ook voor echte kunstenaars. Aantonen dat je daarvoor in aanmerking komt, is natuurlijk een heel andere zaak, en zal zeker niet makkelijk zijn.

Maar geeft de moed niet op, kom gewoon eens op vakantie hier en kijk eens wat rond. Wie weet wat voor moois je tegenkomt. Misschien zelfs een mooie Amerikaan, ben je gelijk van alle immigratieproblemen af.

#5 - 21-02-2006, 05:50 uur

Poison ArroW

Ik denk niet dat je als buitenlander op een journalistenvisum in de VS voor Amerikaanse opdrachtgevers mag werken. Dan doe je immers werk dat ook door Amerikanen gedaan kan worden (tenzij je werkgever kan aantonen dat je zo bijzonder bent, dat je een groen kaart moet hebben, maar da's een hele andere, lange procedure).

Was ik nog vergeten: een belangrijk ander voordeel van een journalistenvisum is dat je hulp kunt krijgen van de Foreign Press Centers in New York, Washington en Los Angeles. (al moet je daarvoor ook een brief van de Nederlandse ambassade hebben). Die centra kunnen heel wat voor je regelen: van perskaarten van de politie in New York, tot toegang tot de perskamer van het Witte Huis. Of LA je in de Oscars kan krijgen, weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.

Dat gezegd zijnde: er is ook nog zoiets als een visum voor mensen die een belangrijke wetenschappelijke of kunstzinnige bijdrage leveren aan de Amerikaanse maatschappij. Dat geldt voor kankeronderzoekers bijvoorbeeld, maar ook voor echte kunstenaars. Aantonen dat je daarvoor in aanmerking komt, is natuurlijk een heel andere zaak, en zal zeker niet makkelijk zijn.

Maar geeft de moed niet op, kom gewoon eens op vakantie hier en kijk eens wat rond. Wie weet wat voor moois je tegenkomt. Misschien zelfs een mooie Amerikaan, ben je gelijk van alle immigratieproblemen af.


heb je geen mooie buurmeisje  :P
#6 - 21-02-2006, 09:37 uur

JDenalane

Ik was hier dus ook erg benieuwd naar.
Iedereen mag zichzelf toch fotograaf noemen? Of je nu wel of niet daadwerkelijk fotonica hebt afgerond of de foto- of kunstacademie..
Zou dat ook voor foto-en modestylist gelden?
#7 - 09-04-2006, 22:59 uur

FreezeM

Om in aanmerking te komen voor een visum als fotograaf zul toch aangesloten moeten zijn bij een beroepsvereniging en werk moeten overleggen lijkt me.
#8 - 10-04-2006, 09:25 uur

visuar

Dat klopt. Ik heb daar eens naar gekeken. Om als "pers / fotograaf" met een visum (dat je dus mag "werken") het land in te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. In ieder geval moet je een brief hebben van het bedrijf / blad etc. waar je voor werkt dat jij voor hun foto's gaat maken. Ik geloof dat zeker in het geval van pers het bedrijf ook echt zo geregistreerd moet staan etc.
#9 - 10-04-2006, 12:25 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

JDenalane

En als je nou gewoon autonoom kunstenaar bent?
#10 - 15-04-2006, 13:54 uur

visuar

Ik weet het niet, maar als je daar serieus mee bent zou ik contact opnemen met het Amerikaanse consulaat hier in Amsterdam en de vraag aan hun voorleggen.
#11 - 02-05-2006, 14:19 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15