Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Greencard via werkgever / vrouw mee?

Discussie gestart

McTweety

Hallo,

Zie hier mijn eerste posting.
Ik heb dit forum gevonden via de beruchte Google Search en ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij wat kunnen helpen... heb een aantal vragen!

Ik ben Nederlander en werk voor een bedrijf in Nederland. Nu ben ik gevraagd om te komen werken op het hoofdkantoor in de VS. Dit lijkt me echt een geweldige kans en ik heb aangegeven dat ik het wel zie zitten!  :D

Ik wil gelijk voor een Employment-based Greencard gaan, zodat ik niet met een tijdelijke werkvergunning/-visa in de VS hoef te werken, maar echt kan emigreren. Weet iemand hoeveel kans ik maak? Ik heb een Universitair diplma (Masters) en zeker 5 jaar specifieke werkervaring als Engineer. Uiteraard werkt het Amerikaanse bedrijf mee in de visum aanvraag  ;)
Voor de duidelijkheid, ik doe dus niet mee met de Greencard lottery.

Tweede probleem: ik heb een vriendin (waarmee ik overigens ga trouwen in Juni). Stel dat ik een Greencard krijg, betekent dit dat mijn vriendin/vrouw op basis hiervan ook een Greencard kan krijgen? Of krijgt zij die alleen als zij ook een baan vindt in de VS?
Deze vraag geldt denk ik net zo goed voor mensen die via de lottery een Greencard hebben gekregen...krijgen de echtgenoot en/of kinderen ook gelijk een Greencard?

Mijn vriendin wil graag mee, maar alleen als ze daar zelf ook kan werken! Alleen een "verblijfsvergunning" is dus niet genoeg  :'(
#1 - 20-12-2004, 15:22 uur

Chiefram

Ik zou ten alle tijden ALTIJD mee blijven doen (kan nog nu) met de DV, oftewel de Green Card Lottery!!!

Ook al krijg je een werk visum of wat dan ook, je krijgt NIET een Green Card zomaar! Ik ken heel veel mensen hier die in de USA zijn komen wonen en werken voor meer dan 6 jaar en langer, maar tot op de dag van vandaag nog steeds worden afgewezen voor een Green Card. Dus hoe je ook de USA binnen komt, blijf meedoen met de Green Card Lottery!!!
#2 - 21-12-2004, 00:55 uur

McTweety

Hey Chiefram,

Bedankt voor de tip. Uiteraard is het verstandig om met die (gratis) loterij mee te blijven doen  :)

Maarre, stel nu dat ik uiteindelijk die Greencard krijg (via loterij of werk...maakt even niet uit), krijgt mijn vrouw dan automatisch ook een Greencard? Of krijgt zij dan alleen een "verblijfsvergunning" zodat ze wel in de VS kan wonen maar niet kan werken?

Thanx ;)

McT
#3 - 21-12-2004, 09:44 uur

enny

Als jullie getrouwd zijn dan krijgt je vrouw automatisch ook de greencard.
Je kan via L1 visa een greencard krijgen. Wij waren hier mee bezig toen ineens de lottery in onze schoot werd geworpen. Het hangt er ook vanaf of je werkgever de hele procedure voor je betaald, want anders loopt het in de duizenden (dollars). Wij waren er bijna (greencard via werk), maar mijn man moest nog meer zaken duidelijk maken, ondertussen ging de zaak slecht en hij wou niet liegen wat aantal werknemers betreft enzo. Dus toen liet hij de hele zaak even met rust tot we besloten ons eigen bedrijf op te zetten en we een E2 visa wilden aanvragen (investering non-immigrant visa), maar nogmaals de lottery kwam ertussen.
Met een L1, L2 visa wat jij waarschijnlijk via werk krijgt kan je vrouw ook gewoon werken (dat is 2 jaar geleden veranderd, daarvoor kon de vrouw niet werken)
#4 - 21-12-2004, 14:41 uur

McTweety

Thanx Enny.

Tja een L1-visum zal in mijn geval waarschijnlijk de makkelijkste weg zijn voor m'n werkgever. Het is goed om te weten dat in zo'n geval mijn vrouw gewoon kan werken met een L2-vsium.

Het vervelende is dat dit een non-immigrant visum is, zodat ik de VS moet verlaten zodra m'n baan eindigt :( Het liefst ga ik voor de Greencard (wie niet ;) ) maar dat zal wel enkele jaren duren, gezien het "Labor Certification" proces :(
Is het een goed idee om eerst een L1-visum te regelen en om ondertussen de Greencard aanvraag op te starten?

...en met de lottery mee blijven doen natuurlijk  ;D
Trouwens, volgens mij deden er vorig jaar 5,9 miljoen mensen een "gokje" en aangezien er maar 50.000 visa zijn, is die kans nog geen eens 1%  >:(
#5 - 21-12-2004, 16:01 uur

Chiefram

Dat moet je zo niet zien!

Je maakt best een redelijke kans om te winnen en dat er 6 miljoen (ik dacht trouwens eerder dat het er 10 miljoen waren) meedoen, wil niet zeggen dat er een hele gigantische lading Nederlanders meedoen. Er zijn landen bij waarbij zowat iedereen meedoet, maar het wordt wel eerlijk verdeeld tussen de landen en ik blijf nog steeds zeggen dat je als Nederlander een redelijk goede kans maak hoor, dus ga ervoor!

Speel elk jaar mee. Wij hebben het in 3 keer meedoen gekregen.

We hadden ook al een casenummer gekregen (goedgekeurd) op familie-basis. Wachttijd: 12 jaar! En door het meedoen met de DV Lottery hebben we die tijd kunnen verkorten met 8 jaar!!!

Als we dat niet gedaan hadden, waren we pas over 8 jaar hierheen gekomen, met een visum, maar geen Green Card!

Ik adviseer dan ook iedereen die echt wil emigreren: DOE ALTIJD MEE, want je komt echt aan de beurt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 ;)
#6 - 21-12-2004, 18:24 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15