Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

hoeveel vakantie dagen heeft ....

Discussie gestart

AtlantaFan

een Amerikaan ?
En als je buitenlander  in een Amerikaanse bedrijf komt te werken ?
En hoe zit het met de Amerikaande feestdagen. Welke zijn er allemaal ?

groeten AtlantaFan.
#1 - 03-08-2008, 16:17 uur

Chiefram

Dit is bij elk bedrijf anders, maar wat ik om me heen hoor is dit gemiddeld 3 weken doorbetaalde vakantie per jaar, maar vaak alleen voor hen die al jaren bij hetzelfde bedrijf werkzaam zijn.

Ons bedrijf gaf mij het eerste jaar 1 week betaalde vakantie. Ja, daar moet je het dan mee doen.  :( :o ???

Ik heb het geluk gehad dat ik het tweede jaar 2 betaalde vakantie weken kreeg (staat in mijn kontrakt), maar dit hebben ze voor nieuwe werkgevers naar 3 jaar geschoven. Pas na 5 jaar in dienst te zijn krijg ik eindelijk mijn 3e week doorbetaalde vakantie per jaar en dat is een luxe hier in de US.

Ook zijn er bedrijven (waar mijn vrouw heeft gewerkt) die helemaal geen betaalde vakantiedagen in haar programma heeft zitten. Wil ze een weekje weg, dan is het voor eigen rekening.

De Amerikaanse vakantie/feest dagen (die bij ons bedrijf ook doorbetaald worden, zonder dat deze van je eigen vakantiedagen afgetrokken worden) zijn:

- New Years Eve
- Good Friday
- Memorial Day
- Independence Day
- Labor Day
- Thanksgiving Holiday
- Christmas Holiday

Nu geldt voor al deze dagen 1 dag (doorbetaald) vrij. Wij hebben ook een 'Floting Day' per jaar, dus een dag die je extra en doorbetaald mag opnemen. Nu kent Amerika maar 1 Kerstdag en niet twee, maar als het bijvoorbeeld op een donderdag zou vallen (ik geloof dat dit dit jaar het geval is), krijgen wij van de zaak (en doorbetaald) ook de vrijdag gewoon vrij, zodat we alsnog een lang weekend hebben.

Maar nogmaals, dit is per bedrijf verschillend. Er zijn genoeg bedrijven die gewoon op de feestdagen doorwerken. Banken en overheidsinstellingen hebben zelfs nog een aantal dagen extra vrij op Amerikaanse feestdagen niet als officiele feestdagen geboekt staan.
#2 - 03-08-2008, 17:06 uur

Pieter79

Dat wordt even wennen als je er als Nederlander 37 vrij besteedbare dagen (doorbetaald) gewend bent...  :D
#3 - 03-08-2008, 21:26 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

pw.van.andel@hccne

ik was in dienst bij 2 (zeer) grote multinationsl in de US en het viel nogal mee:
-10 gegarandeerde feestdagen
-15 vakantiedagen (de 1e zoveel jaar, daarna 4 weken)

MAAR de werkethiek was nogal anders. In de US reis je in de baas zijn tijd, elke meeting gaat vrijdag-middag als een nachtkaars uit omdat de mensen gewoon verdwijnen. Als je ook maar 1 minuut op kantoor bent (om de presentielijst te tekenen) is het zeker geen vakantiedag. Ik had collegae die langdurig met "iets" bezig waren, zoals de verbouwing van hun huis zonder dat dit van hun vakantie afging. Alle persoonlijke verplichtingen (zieken in de familie, school, jury duty) gaan onder werktijd. En de laatse jaren met tele-werken wist je helemaal niet meer waar je staf mee bezig was. Wel per mobile bereikbaar maar aan de geluiden te horen niet aan het werk.

Dan had je vele (zomer) maanden per jaar de mogelijkheid tot 4 dagen van 10 uur werken (met 30 + 48 minuten verplichte rusttijd). Kortom, op papier minder maar in de praktijk zeker niet slechter dan in NL. Wel is het "not done" om lang (meer dan 3 weken) op vakantie te gaan.           
#4 - 03-08-2008, 22:47 uur

Texasboy

Tsja, ik heb nogal mazzel geloof ik!
Ik heb 4 weken doorbetaalde vakantie met als optie er nog 1 bij te kopen. Uiteraard doe ik dat en heb dus 5 weken totaal.
Verder hebben sommige bedrijven een 9/80 schedule: maandag t/m donderdag 9 uur werken en dan om de vrijdag vrij, De vrijdag dat je werkt is dan 8 uur.
Een aantal Ingenieursbureaus in de Oil & Gas hebben deze regeling.

Ik mag dus niet klagen.....
#5 - 04-08-2008, 04:07 uur
« Laatst bewerkt op: 04-08-2008, 18:51 uur door Texasboy »

Loek

Mijn regeling: 18 betaalde vakantiedagen, geen sick days.
De holidays verschillen van jaar tot jaar.  Dit jaar hadden/hebben we:
- New Year's day
- Memorial Day
- Independence Day
- Laborday
- Thanksgiving
- Day after Thanksgiving
- Christmas Eve
- Christmas Day
- New Year's Eve.
#6 - 04-08-2008, 20:54 uur

nbraakman

Mijn regeling: 18 betaalde vakantiedagen, geen sick days.
De holidays verschillen van jaar tot jaar.  Dit jaar hadden/hebben we:
- New Year's day
- Memorial Day
- Independence Day
- Laborday
- Thanksgiving
- Day after Thanksgiving
- Christmas Eve
- Christmas Day
- New Year's Eve.

Wat houden sick days in precies?
Dat je betaald 'ziek mag zijn' ofzo?
Maw - geen sick days = vakantiedag opnemen als je ziek bent, en anders unpaid leave ofzo?
#7 - 05-08-2008, 17:18 uur



Fisherman

sick days zijn inderdaad dagen die je betaald krijgt als je ziek bent,als je sick days op zijn dan krijg je niet betaald als je ziek word!
Dit klonk voor mij echt heel raar toen ik dat voor de eerste keer hoorde :o! Dan is het in Nederland toch wel beter geregeld!
#8 - 06-08-2008, 16:23 uur

Loek

Zoals hierboven dus al vermeld de regeling van sick days.  Sommige bedrijven splitsen nog steeds de vrije dagen op in "vacation days" en "sick days", maar de meer en meer gaat men over op "personal days".  Het is dus aan jou om te beslissen of je vrije dagen opoffert aan een dag ziek zijn.  Je kunt er echter ook voor kiezen om onbetaald verlof te nemen.  Vaak ben je die "sick days" overigens kwijt als je ze niet gebruikt, dus als je nooit ziek bent wordt je daarvoor gestraft.  Vandaar de invoering van "personal days" die niet verlopen (of niet zo snel).  Ik weet niet hoe het in andere bedrijven aan toe gaat, maar in de afgelopen 5 bedrijven waar ik heb gewerkt werden de dagen dat je ziek bent vaak onderhands een beetje geregeld.  Het hangt er vanaf of je er een potje van maakt, en elke week een dagje ziek bent, dan stellen ze zich wat minder flexible op.  Maar ik heb ook meegemaakt van iemand die herstellend is van een zware operatie dat het bedrijf zijn (of haar in dit geval) werktijden aanpaste en een oogje dichtkneep als ze niet kon werken, en dit was in de herstel periode zeer vaak.  Men ging er dan vanuit dat ze het later wel weer inhaalt.
#9 - 07-08-2008, 00:30 uur
« Laatst bewerkt op: 07-08-2008, 00:32 uur door Loek »

Tekkel

Is het in de USA ook zo dat; als kerst bijvoorbeeld op een zondag valt, je in plaats daarvan de maandag er na vrij bent?

Bart
#10 - 07-08-2008, 16:01 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

Loek

Ja, als een holiday in het weekend valt, krijg je de maandag erna of de vrijdag ervoor vrij.  Althans, bij de bedrijven waar ik heb gewerkt.  Er is niet zoiets als een nationale regeling, ieder bedrijf stelt zijn eigen regels samen.  Maar als hun regels in negatieve zin teveel gaan afwijken van de norm, dan wil niemand daar werken en is het inhuren van personeel bijna niet mogelijk.
Er zijn alleen wat algemene regels gesteld op federaal en staatsniveau, zoals max. werkuren per week, minimum loon, regels m.b.t. kinderarbeid etc.
#11 - 07-08-2008, 16:16 uur

MiamiHeat

Is het in de USA ook zo dat; als kerst bijvoorbeeld op een zondag valt, je in plaats daarvan de maandag er na vrij bent?

Bart

Tja dat hebben wij nou weer niet!
#12 - 07-08-2008, 17:04 uur

MissCali

Zoals hierboven dus al vermeld de regeling van sick days.  Sommige bedrijven splitsen nog steeds de vrije dagen op in "vacation days" en "sick days", maar de meer en meer gaat men over op "personal days".  Het is dus aan jou om te beslissen of je vrije dagen opoffert aan een dag ziek zijn.  Je kunt er echter ook voor kiezen om onbetaald verlof te nemen.  Vaak ben je die "sick days" overigens kwijt als je ze niet gebruikt, dus als je nooit ziek bent wordt je daarvoor gestraft.  Vandaar de invoering van "personal days" die niet verlopen (of niet zo snel).  Ik weet niet hoe het in andere bedrijven aan toe gaat, maar in de afgelopen 5 bedrijven waar ik heb gewerkt werden de dagen dat je ziek bent vaak onderhands een beetje geregeld.  Het hangt er vanaf of je er een potje van maakt, en elke week een dagje ziek bent, dan stellen ze zich wat minder flexible op.  Maar ik heb ook meegemaakt van iemand die herstellend is van een zware operatie dat het bedrijf zijn (of haar in dit geval) werktijden aanpaste en een oogje dichtkneep als ze niet kon werken, en dit was in de herstel periode zeer vaak.  Men ging er dan vanuit dat ze het later wel weer inhaalt.



Ik zou graag nog wat meer willen weten over de sick days. Stel je bent langdurig uit de running (bijvoorbeeld door een operatie o.i.d.) dan neem ik an dat je dat met evt. opgespaarde 'personal days' niet kunt compenseren? Kun je je daar dan ook tegen verzekeren (dat je in een soort 'aanvullende ziektewet'  komt ofzo??)
#13 - 01-11-2008, 16:44 uur

ned in MO

Ik hoef het maar aan de "baas" te vragen en het is goed.
Ik ben dan ook zelfstandig ondernemer ;D
#14 - 02-11-2008, 02:50 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Loek

Het is bij veel bedrijven mogelijk een short term of long term disability insurance af te sluiten.  Als het bedrijf het niet biedt, zijn er meestal daarvoor ook opties bij verzekeringsbedrijven.  In de praktijk zie je toch dat weining mensen voor dit soort verzekeringen kiest.  De short term disability gaat in als je 30 dagen uit de running bent en houdt op na 6 maanden, op welk moment de longterm disability het overneemt.  Ik heb alleen gekozen voor de long term disability via het werk, aangezien ik 6 maanden inkomen zelf wel kan dekken.  Deze keert bij arbeidsongeschiktheid 70% van mijn laatstverdiende inkomen uit tot mijn 70ste jaar.  De statistieken voor mijn bedrijf waar in totaal 65000 mensen werken toont aan dat minder dan 12% van medewerkers deze verzekering nemen en minder dan 1% kiest voor de short term disability.  Men loopt liever het totale risico zelf.  Overigens zijn de voorwaarde van uitkering behoorlijk streng.  Het gaat echt om blijvende invaliditeit, geen "vage symptomen" die niet medisch aantoonbaar zijn.
#15 - 03-11-2008, 02:31 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15