Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

L1B TOT GREENCARD???

Discussie gestart

midass

Hallo geachte forumleden, ik hoop dat het met iedereen goed gaat.
 
Ik had laatst gelezen dat je door middel van een L1b een green card kan krijgen.

Maar er is iets wat ik niet begrijp...

Als je zelf een bedrijf opzet in amerika terwijl je nog een bedrijf hebt in nederland, bijv hetzelfde bedrijf enzo, kom je dan als eigenaar die manager is in aanmerking for zo'n L1b of moet dat echt een andere werknemer zijn dan de investor zelf?

En zou het wel kunnen dat je zo'n visum kon krijgen, hoe gaat het greencard process dan ter gaande? Ik had namelijk gelezen dat je werkgever de greencard moet aanvragen voor je, dus stel dat jezelf de werkgever bent en manager tegelijk kan je dan veranderen voor jezelf van L1b tot greencard?

Ik ben over ongeveer anderhalf jaar klaar met studeren, en ben men plannen aan het bekijken voor amerika, om daar business te doen met mijn vader die ook business man is en een bedrijf heeft in nederland. Maar ik wou weten wij dus ook in aanmerking komen voor een greencard door een L1b of is ons enige kans dus een eb5 investor immigrant?
#1 - 31-01-2007, 23:31 uur

PBBI

Je hebt het over 2 verschillende typen visa die elk hun voor en nadelen hebben.
Bij een L1 kun je in principe je zelf als manager naar de VS sturen als je in Nederland een bedrijf hebt en zover ik weet kun je op die manier ook een greencard aanvragen. Nadeel is dat je met bijv. een eenpersoons onderneming weinig kans maakt, elke zzp'er zou zich dan op die manier toegang kunnen verschaffen tot de VS. Maar goed, je bent eigenaar van een onderneming met een aantal werknemers, dan kun je je eigen naar de VS sturen naar een nieuw te openen onderneming. Je moet je werk in Nederland wel over laten nemen door iemand anders en het bedrijf in Nederland blijft verantwoordelijk voor je terwijl je in de VS bent. Stel het bedrijf in de VS loopt niet dan moet het bedrijf in Nederland je terug naar Nederland halen. Verder duurt het een aantal jaren voor je een greencard aan kunt gaan vragen.

Met een EB5 is het anders, je investeert in de VS, wat er in Nederland is of was is niet van belang. Van belang is de investering en de werkgelegenheid voor 10 Amerikanen. Verder kun je na 1 jaar en 9 maand al een aanvraag voor een greencard indienen.
#2 - 03-02-2007, 21:41 uur

legssmit

Stel het bedrijf in de VS loopt niet dan moet het bedrijf in Nederland je terug naar Nederland halen. Verder duurt het een aantal jaren voor je een greencard aan kunt gaan vragen.


Hee, dat is een interessant draadje, een van de weinige over L1 visum. Ik zit precies zo als de thread starter te denken, maar alleen zit ik in de positie van zijn vader.

PBBI, ik begrijp dat jij nogal veel ervaring op dit vlak hebt. Stel ik hoef mijn brood niet te verdienen met het bedrijf in de US, bijv. omdat ik voldoende prive kapitaal heb en aan het rentenieren ben. Dan heb ik maar héél weinig omzet nodig om het bedrijf in de US te laten draaien (desnoods koop ik als privé persoon wat van m'n eigen producten/diensten....). Het is misschien wat onrechtvaardig, maar niet illegaal... of mis ik hier iets?

Dat "aantal jaren voordat je een greencard kunt aanvragen", weet je hoeveel jaar dat is (of waar ik dat kan vinden?)?
#3 - 05-02-2007, 14:19 uur

midass

Bedankt voor je reply pbbi
#4 - 05-02-2007, 21:48 uur

PBBI

Citaat
PBBI, ik begrijp dat jij nogal veel ervaring op dit vlak hebt. Stel ik hoef mijn brood niet te verdienen met het bedrijf in de US, bijv. omdat ik voldoende prive kapitaal heb en aan het rentenieren ben. Dan heb ik maar héél weinig omzet nodig om het bedrijf in de US te laten draaien (desnoods koop ik als privé persoon wat van m'n eigen producten/diensten....). Het is misschien wat onrechtvaardig, maar niet illegaal... of mis ik hier iets?

Dat "aantal jaren voordat je een greencard kunt aanvragen", weet je hoeveel jaar dat is (of waar ik dat kan vinden?)?

Voor alle duidelijkheid, wij werken met een visum advocaat in de VS en natuurlijk steek ik hier een en ander van op, maar de advocaten zijn de personen die voor onze cliënten de aanvraag indienen dus dit is niet helemaal mijn expertise. Maar globaal genomen zal ik wel meer expertise hebben dan de doorsnee Nederlander, dat is waar.

Er moeten financiële gegevens komen en voor een startup is een jaarlijkse verlenging nodig. Dit betekent dus elk jaar met de billen bloot en heel weinig omzet kan betekenen dat de aanvraag / cq. verlenging niet wordt gehonereerd. In principe kan volgens mij een aanvraag direct worden gestart, maar ik weet dat dit wel enkele jaren kan duren voor hier wat aan gedaan wordt. E.e.a. zal misschien te maken hebben met het bedrijf, omzet, kwalificaties etc. maar dat weet ik niet omdat dit soort dingen aan mij voorbij gaan omdat dit rechtstreeks met de advocaat wordt gedaan. Wij hebben daar niets meer mee te maken, in principe is ons werk gedaan als het bedrijf gekocht is. Wij doen ook alleen bedrijfsovernames, geen startups. Met sommige cliënten hebben we nog wel contact en ik weet van iemand die bezig is met een greencard aanvraag, maar hoe en wat precies daar hou ik me niet mee bezig.

Vergeet niet, het bedrijf in Nederland moet blijven bestaan tijdens de hele periode, incusief personeel en de persoon die jou vervangt. Want dat is een eis, de persoon die uitgezonden wordt moet vervangen worden door een ander. Nu weet ik ook niet of ze dit controleren. Ik sta na zoveel jaar nog steeds versteld van waar onze advocaat af en toe mee komt aan oplossingen. 
#5 - 05-02-2007, 22:13 uur

legssmit

Helder verhaal, PBBI (Hans was het, meen ik gelezen te hebben), bedankt Hans!
#6 - 06-02-2007, 09:07 uur

midass

Heel erg bedankt Hans voor je informatie, en help, en ik hoop op een dag met jullie zaken te doen duurt nog wel effe, maar ik ben denk ik goed bezig met men business studie, de tijd gaat snel. Groetjes  2006-01
#7 - 06-02-2007, 22:03 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15