Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Loopt elke emigratie goed af?

Discussie gestart

Pieter79

Ik vraag me af, zijn er mensen hier op het forum die eens naar de VS geëmigreerd zijn en na een tijdje weer terug naar Nederland zijn gegaan? Of mensen die in het proces zitten om weer terug te gaan? Op welke manier heb je geprobeerd er een succes van te maken? Was het gemakkelijk om vrienden te maken, werk te vinden? Had je een Green Card of was het op voorhand al een verblijf voor bepaalde tijd?

Gewoon enkele vragen die misschien wel een heleboel ervaringsverhalen opleveren om zo toekomstige emigranten van dienst te zijn.

Gr. Pieter
#1 - 07-01-2013, 00:16 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

martinm

2008 naar US verhuisd maar moet voor mijn werk deze zomer weer terug naar NL.

Aan alles komt een eind, mooie tijd gehad maar ook zijn we allemaal (vrouw en dochter van 15) blij om weer terug te gaan.
#2 - 07-01-2013, 01:36 uur
« Laatst bewerkt op: 07-01-2013, 01:55 uur door martinm »

Yessica

Ik ben natuurlijk voorbarig want ik vertrek 11 januari pas, maar ik was afgelopen twee weken in Nederland (woonde sinds anderhalf jaar in Italië) en dank god op mijn blote knietjes dat ik niet in Nederland hoef te blijven. Al die grote waffels en dan natuurlijk dat kloteweer... Ik kom er ook echt op visite, ik ben er zeker niet 'thuis'.
#3 - 07-01-2013, 07:01 uur



Ebelix

Nee hoor niet elke emigratie loopt goed af. In het verleden is Hein en Esther op het forum actief geweest en die zijn na anderhalf jaar Florida weer teruggegaan naar Nederland omdat ze heimwee hadden. Ook op andere fora kom ik voorbeelden tegen van mensen die weer terug zijn gegaan.

Het schiet me te binnen dat we nog een voorbeeld hebben op dit forum en dat is Peter. Die woonde in Tallahassee en is samen met zijn Amerikaanse vrouw naar Nederland gekomen omdat ze geen toekomst meer zagen in Amerika. Hij heeft heel wat jaren in Amerika gewoond.
#4 - 07-01-2013, 12:56 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

bgroeneveld

Ben in 1976 naar de VS vertrokken, met een journalistenvisum. En ik woon nog steeds hier. Wel de Nederlandse nationaliteit gehouden nadat ik Amerikaan ben geworden (ben al weer 30 jaar getrouwd met een Amerikaanse, dus dat mag nu), maar ik blijf vrijwel zeker in de VS. Ik had in het begin moeite met zelfs in Nederland op vakantie te gaan, maar dat is nu over, heb vorig jaar 'officieel' afscheid genomen van mijn geboortestad Amsterdam. Dit jaar even terug geweest en kan nu ontspannen in de stad rondlopen, ben net een echte toerist nu, hoewel wel eentje die precies de weg weet in Amsterdam en de taal nog steeds zonder Amerikaans accent spreekt.

Een geslaagde emigratie uit Nederland dus. Helemaal zelf geregeld, ben mijn vrouw pas tegen gekomen vijf jaar nadat ik op eigen kracht een groene kaart had gekregen (dat kon lang voor 9 september nog).

Voornaamste punt voor mij: je kunt in de VS echt opnieuw beginnen, vooral in New York, waar vrijwel iedereen ergens anders vandaan komt en dus weet hoe eenzaam je kunt zijn. Niemand die je eraan herinnert dat je in het verleden wel eens andere ideeen hebt gehad.
#5 - 07-01-2013, 15:04 uur

Freckles49

Een aantal jaren geleden was er een tv programma van Yvonne Habets. Zij ging op bezoek bij mensen die in een ander land zijn gaan wonen. Zo kwam ze in Australie en Amerika enz. Hier zagen we mensen die het echt gemaakt hadden maar ook mensen die geen nagel hadden om aan hun r*** te krabben. Ook wij hadden ooit een droom om in Amerika te gaan wonen, toen vonden we het jammer dat dit niet is doorgegaan. Nu denk ik dat we toen een goede beslissing gemaakt hebben. Mijn man heeft longkanker is bijna 1 jaar in de ziektewet geweest en is gewoon 100% doorbetaald. Ik ben zelf sinds vandaag weer aan het werk na 4 maanden thuis geweest te zijn en ook 100% doorbetaald. Het gras is altijd groener aan de andere kant. Amerika blijft voor ons een fantastich land, maar wij hebben het hier in Nederland zo slecht nog niet ondanks alle bezuinigingen. Ja, de zorgverzekering gaat omhoog maar ik denk dat we blij moeten zijn met alle sociale voorieningen die we nog hebben. Mijn man had vorig jaar na 41 jaar in de bouw te hebben gewerkt vroeger recht om met de fut te gaan, hij mag nu werken tot z'n 66. Kijk ik dan naar bv Florida, daar worden we in de supermarkt geholpen door mensen die bij ons achter de Geraniums zitten. Deze oudjes werken echt niet allemaal omdat ze eenzaam zijn. Zolang je gezond bent en geld genoeg hebt kan je overal naar je zin leven.
#6 - 07-01-2013, 20:09 uur

Pieter79

2008 naar US verhuisd maar moet voor mijn werk deze zomer weer terug naar NL.

Aan alles komt een eind, mooie tijd gehad maar ook zijn we allemaal (vrouw en dochter van 15) blij om weer terug te gaan.

Erg knap dat je dit avontuur toch bent aangegaan, ondanks de tijdelijkheid ervan waarvan je van te voren van op de hoogte was. Goed om te horen dat je naar je zin hebt gehad maar je ook weer mentaal voorbereidt om terug naar Nederland te gaan. Misschien horen we nog eens je ervaringen na je remigratie?!
#7 - 08-01-2013, 21:48 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Pieter79

Ik zou liever in NL wonen vanwege vakantiedagen / familie / vrienden / kwaliteit huizen / taal / mentaliteit / levenswijze / cultuur maar mijn vrouw wil alleen maar in de VS wonen. Dus maak ik er maar het beste van hier in de VS. Ik zou huwelijksmigranten wel aanraden heel goed na te denken of alles opgeven het wel waard is.

Wow, Peter, dit klinkt mij vrij ernstig in de oren. Van andere topics had ik wel een indruk maar nu begrijp ik het nog beter. Je hebt een Amerikaanse vrouw? Ik dacht zelf altijd dat het juist voor 'alleenstaanders', die voor een relatie en huwelijk naar de VS vertrekken (zoals ook mezelf), het veel gemakkelijker zou zijn om te integreren. Je kunt dan immers gewoon 'aanhaken' met alle gewoonten, gebruiken en feestdagen d.m.v. je partner en zijn of haar familie. Bij jou is dit dus niet echt het geval geweest.

Ik heb de indruk dat je er zelfs spijt van hebt? Je hebt zoiets alles opgenoemd dat je maar in iemands leven kunt bedenken, waar je hier niet gelukkig mee bent. Heb je in je zelfde beroep als in Nederland ook werk in de US gevonden of ben je iets heel anders (moeten) gaan doen?
#8 - 08-01-2013, 21:57 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Pieter79

Ik ben natuurlijk voorbarig want ik vertrek 11 januari pas, maar ik was afgelopen twee weken in Nederland (woonde sinds anderhalf jaar in Italië) en dank god op mijn blote knietjes dat ik niet in Nederland hoef te blijven. Al die grote waffels en dan natuurlijk dat kloteweer... Ik kom er ook echt op visite, ik ben er zeker niet 'thuis'.

Dit dacht ook ik in begin 2009, en ik denk er nog steeds zo over ;)
Veilige reis volgende week, en alvast welkom!
#9 - 08-01-2013, 21:59 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Pieter79

Nee hoor niet elke emigratie loopt goed af. In het verleden is Hein en Esther op het forum actief geweest en die zijn na anderhalf jaar Florida weer teruggegaan naar Nederland omdat ze heimwee hadden. Ook op andere fora kom ik voorbeelden tegen van mensen die weer terug zijn gegaan.

Dit verhaal staat me ook nog bij; ze liepen overal tegen muren op en konden het uiteindelijk niet meer trekken. Vanwege hun, en Chiefram aka Martin, heb ik de indruk dat het juist moeilijker is om als volledig Nederlandse familie 'Amerikaan' te worden. Erg jammer voor ze, aangezien ze altijd graag op vakantie gingen, de Green Card Lottery wonnen, maar dan uiteindelijk niet echt lekker in je vel.

En op één ding hoef je hier niet terug te vallen; je kunt pas staatsteun krijgen op het moment dat je 10 jaren gewerkt hebt (40 credits).
#10 - 08-01-2013, 22:05 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Pieter79

Voornaamste punt voor mij: je kunt in de VS echt opnieuw beginnen, vooral in New York, waar vrijwel iedereen ergens anders vandaan komt en dus weet hoe eenzaam je kunt zijn. Niemand die je eraan herinnert dat je in het verleden wel eens andere ideeen hebt gehad.

Mooi dat jouw droom wel is uitgekomen. Je laatste alinea; was het meer als avontuur, misschien met een tijdelijke insteek, of wilde je echt helemaal opnieuw beginnen en bij voorbaat al met de gedachte om nooit meer terug te gaan? Heeft het vinden van je partner geholpen bij het integreren? Zou je zonder het vinden van een partner waarschijnlijk terug naar Nederland gegaan zijn?
#11 - 08-01-2013, 22:10 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bgroeneveld

Het was in het begin inderdaad een avontuur maar ik voelde me zo thuis in New York, dat ik alles in het werk heb gesteld om er te kunnen blijven. Echt eenzaam heb ik me er nooit gevoeld, het is niet slecht om een iets oudere (30) blanke heterosexuele man te zijn in New York!

Moest na acht maanden terug naar Amsterdam omdat mijn geld op was, maar heb meteen mijn uiterste best gedaan om weer naar de VS terug te gaan. Is gelukt, als correspondent van Het Parool en toen dat afliep, kreeg ik gelukkig een andere baan.

Ik heb toen op eigen kracht een groene kaart gekregen (bedrijfje opgericht met een kennis en dat heeft mij in dienst genomen -- was indertijd wat makkelijker dan nu).

Het tegenkomen van mijn vrouw (in een taxi in Washington DC op weg naar het vliegveld) bezegelde de boel.

Heb een jaar of 25 op een groene kaart geleefd, toen Nederland de wet veranderde en ik Amerikaan kon worden en Nederlander blijven, heb ik dat meteen gedaan.

Nooit betreurd, Amerika heeft zijn goede en slechte kanten, maar het is een groot land, waar voor iedereen die geluk heeft wel een plekje te vinden is waar je je echt thuis kan voelen (voor mij is dat New York/Brooklyn).
#12 - 09-01-2013, 14:50 uur

coulthard

Zo ernstig is het nu ook weer niet. Ik heb sinds de emigratie binnen mijn vakgebied werk gevonden en inmiddels ook een stap omhoog gemaakt. Mijn huwelijk is prima, we hebben een schitterend zoontje en verder alles aardig op orde. Maar ik ben geen Amerikaan en heb ook niets met de VS. Dus ik ben puur vanwege gezinshereniging naar de VS gekomen en heb geen intrinsieke motivatie (ik ben beslist geen Amerikofiel of idolaat van de VS). Uiteraard waardeer ik de goede dingen: klantvriendelijkheid / grote auto's / goedkope benzine / gemakkelijkere sollicitatieprocedures enzovoorts maar weinig vrije tijd / hoge kosten onderhoud woning / gemis familie en vrienden zijn toch wel de mindere aspecten.

Hoi Peter,

Als alles goed gaat zal ik dit jaar ook naar de VS verhuizen; we zijn bezig met het K1 visum. Ik heb altijd iets gehad met de VS, voelde altijd al dat ik in het verkeerde land geboren ben lol. Nou lees ik in je stukje dat de sollicitatie procedures makkelijker zijn. Kun je mij uitleggen waarom en hoe? Ik zal toch ook aan de bak moeten als ik daar ben. Wil ook in dezelfde beroepsgroep gaan werken (Customs broker, is naar mijn idee een vrij internationaal en algemeen over de hele wereld) als dat ik nu doe. Maak me stiekem toch wel wat zorgen daarover en wil een beetje weten wat me te wachten staat.

gr Coulthard
#13 - 10-01-2013, 18:46 uur
‘Without a song, the day would never end; without a song, a man ain’t got a friend; without a song, the road would never bend - without a song.' So I keep singing a song. Goodnight. Thank you.”

TondeG

Misschien  zou op dit forum een topic gestart kunnen worden voor mensen die dolgraag naar de USA willen maar nog geen werk kunnen vinden in de USA.  Het doel is om bij onze eigen organisaties te kijken of er mogelijkheden zijn voor deze zoekende. Niet geschoten is altijd mis.  ;)
#14 - 10-01-2013, 22:00 uur

coulthard

Met een Amerikaans CV (genoeg voorbeelden op internet te vinden), een mooi LinkedIn profiel (met bij voorkeur Amerikaanse connecties) en goede werkervaring (bekende bedrijven helpen enorm) plus Amerikaanse referenties moet het eindelijk wel lukken. Kwestie van mazzel: stug blijven solliciteren. Zorg dat je CV de juiste termen heeft in een VS context binnen je vakgebied. En ook Amerikaanse termen gebruiken: dus niet medewerker administratie = employee bookkeeping maar financial analyst en niet hbo transport = higher professional education transportation maar bachelor of business administration in logistics.

Mijn ervaring met solliciteren is dat in tegenstelling tot NL er geen IQ-proeven / psychologen / 10 gesprekken / 3 maanden aan te pas komen: meestal is het na 1 middag / ochtend met een paar gesprekken met PZ / directeur / directe leidinggevende al binnen een week ja of nee zonder poespas. Het nagaan van kredietwaardigheid / diploma's / werkervaring / referenties / urine onderzoek duurt 1 a 2 weken maar daar hoef je weinig voor te doen (wel even een plasje doen bij een laboratorium).

Ok, dank je! Dat neemt wat spanning weg. Heb gelukkig al een goed uitziende cv, met naar mijn (en mijn verloofdes) idee de correcte terminologie. Ook aan ervaring geen gebrek, doe het al 13 jaar waarvan 10 bij Fedex. Wat is de gebruikelijke 'dress code' om op gesprek te gaan? Had ook ergens gelezen dat je je moet inlezen in het bedrijf (wat, waar, hoeveel etc) waarbij je solliciteert, klopt dit? Nogmaals bedankt.

gr Coulthard
#15 - 10-01-2013, 22:34 uur
‘Without a song, the day would never end; without a song, a man ain’t got a friend; without a song, the road would never bend - without a song.' So I keep singing a song. Goodnight. Thank you.”

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15