Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

american citizenship

Discussie gestart

maartena

zou eigenlijk toch wel fijner zijn als je met je 18 of 21 je nationaliteit kon kiezen waar je naar toe wil maarja dat zou ook choas brengen maar toch best wel beetje jammer   :-[

Ja, dat doen ze dus in Myan-Mar - destijd Birma. Je wordt daar geen staatsburger tot je 18e, en dan kun je pas een paspoort krijgen. Een vriend van me hier in California verhuisde op zijn 4e naar de VS, en werd dus "staatsloos", maar kreeg als vluchteling van een oorlog toch een verblijfsvergunning. Hij is nu 38, en voelt zich meer Amerikaan dan wat dan ook, en nu heeft ie problemen met het aanvragen van de Amerikaanse nationaliteit omdat zijn land eigenlijk niet meer bestaat en hij eigenlijk "nergens" vandaan komt. Hij kan dus geeneens een geboortecertificaat etc, bemachtigen.
#31 - 18-10-2005, 00:47 uur
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both"
-- Benjamin Franklin.

Frank S

T.a.v. het verkrijgen van AOW: volgens mij bouw je die rechten op met 2% per jaar vanaf je 15e, voor elk jaar dat je in Nederland woonachtig bent geweest. Als je dus van je 15e tot je 65e in Nederland hebt gewoond, dan heb je recht op 100% AOW. Vertrek je op je 40e voorgoed naar de USA, dan krijg je met je 65e nog 50% van het oorspronkelijke AOW-bedrag.
#32 - 18-10-2005, 14:50 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Jez

T.a.v. het verkrijgen van AOW: volgens mij bouw je die rechten op met 2% per jaar vanaf je 15e, voor elk jaar dat je in Nederland woonachtig bent geweest. Als je dus van je 15e tot je 65e in Nederland hebt gewoond, dan heb je recht op 100% AOW. Vertrek je op je 40e voorgoed naar de USA, dan krijg je met je 65e nog 50% van het oorspronkelijke AOW-bedrag.

Dat zou best eens waarkunnen zijn. En daar wil ik nog aan toevoegen: welke nationaliteit je ook hebt aangenomen, je recht op AOW blijf je behouden.
#33 - 18-10-2005, 22:26 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dutchman

Ik dacht dat het zo was, dat je altijd je Nederlandse nationaliteit kan behouden als je de Amerikaanse nationaliteit krijgt. De VS erkent je Nederlandse nationaliteit dan niet officieel, maar dat maakt verder niets uit, want Nederland blijft hem wel gewoon erkennen. Maar misschien gaat dit niet op als je via het winnen van een greencard uiteindelijk Amerikaan wordt. Ik weet het ook niet zeker, maar dacht dat het zoiets was...
#34 - 20-10-2005, 16:11 uur
« Laatst bewerkt op: 20-10-2005, 16:12 uur door Dutchman »

usadutch

Verlies van het Nederlanderschap

In het algemeen geldt onder de nieuwe regeling dat Nederlanders die vrijwillig een andere nationaliteit krijgen, het Nederlanderschap verliezen. Daarop gelden de volgende uitzonderingen:

-het Nederlandschap gaat niet verloren als hij of zij gehuwd is met iemand van die andere nationaliteit
-een Nederlander die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar zijn hoofdverblijf heeft op het moment dat hij die andere nationaliteit krijgt, behoudt het Nederlanderschap.
-een Nederlander die als minderjarige vijf jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit blijft het Nederlanderschap behouden.
-Ook Nederlanders die bovendien een vreemde nationaliteit bezitten, zullen het Nederlanderschap verliezen als zij na meerderjarigheid tien jaar buiten Nederland en de EU wonen. Zij kunnen dat verlies voorkomen door binnen die periode een Nederlands paspoort of bewijs van Nederlanderschap aan te vragen

Zie ook deze link; http://tinyurl.com/6umzc
#35 - 21-10-2005, 05:29 uur
FORUM http://www.usadutch.com/forum
usa WEBLOG+VIDEO http://www.usadutch.com/blips

Webmaster USADUTCH.com

RedBaron

Ik snap het niet helemaal ??? kijk he als iemand naar amerika verhuist en daar 5 jaar blijft en amerikaanse staatsburger word. Dan ben je je nederlandsburgershap kwijt toch? Maar zoals ik al begrepen heb kan je hoe dan ook altijd terug naar nederland komen klopt dat?
zou wel fijn zijn als iemand me hier iets kan vertellen ;D
#36 - 21-10-2005, 11:44 uur

Jez

Wat is nou het nadeel als je je Nederlandse nationaliteit opgeeft?
#37 - 21-10-2005, 23:43 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

PetraVS

Ik snap het niet helemaal ??? kijk he als iemand naar amerika verhuist en daar 5 jaar blijft en amerikaanse staatsburger word. Dan ben je je nederlandsburgershap kwijt toch? Maar zoals ik al begrepen heb kan je hoe dan ook altijd terug naar nederland komen klopt dat?
zou wel fijn zijn als iemand me hier iets kan vertellen ;D

Nee, je bent je Nederlands staatsburgerschap niet bij voorbaat kwijt.  Als je met een Amerikaan getrouwd bent, kun je het behouden of (zoals in mijn geval) terugvragen.  Ik ben nu bezig het terug te vragen (want ben noodgedwongen voor de wetswijziging Amerikaanse geworden) en dat is bepaald niet makkelijk!  Ik moet allerlei documenten overleveren, die moeilijk te verkrijgen zijn.  Maar ja, voor mij maakt het niet veel uit, voor mijn kinderen wel.  Dus ik ga er aan.
#38 - 22-10-2005, 05:18 uur

Frank S

Ik snap het niet helemaal ??? kijk he als iemand naar amerika verhuist en daar 5 jaar blijft en amerikaanse staatsburger word. Dan ben je je nederlandsburgershap kwijt toch? Maar zoals ik al begrepen heb kan je hoe dan ook altijd terug naar nederland komen klopt dat?
zou wel fijn zijn als iemand me hier iets kan vertellen ;D

Nee, je bent je Nederlands staatsburgerschap niet bij voorbaat kwijt.  Als je met een Amerikaan getrouwd bent, kun je het behouden of (zoals in mijn geval) terugvragen.  Ik ben nu bezig het terug te vragen (want ben noodgedwongen voor de wetswijziging Amerikaanse geworden) en dat is bepaald niet makkelijk!  Ik moet allerlei documenten overleveren, die moeilijk te verkrijgen zijn.  Maar ja, voor mij maakt het niet veel uit, voor mijn kinderen wel.  Dus ik ga er aan.

Waarom wil jij je Nederlands staatsburgerschap terug?
#39 - 22-10-2005, 10:07 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

petratimmer

Ik zou er een lief ding voor over hebben als ik mijn ned staatburgerschap kon inruilen voor een amerikaanse. Ik zat net met stijgende verbazing te lezen over die 2 controleurs van SVB. Het is toch van de absurde dat die mensen van min 65 jaar, mininaat 5500 km van nederland af gaan controleren of ze niet stiekem samen wonen?
Volgens mij is er maar 1 land ter wereld waar ze zo iets idioots kunnen verzinnen. Nederland blinkt in ieder geval uit in 1 ding. Het verzinnen van de meeste stupide regels en wetten.   >:(
#40 - 05-11-2005, 00:09 uur

PetraVS

Ik snap het niet helemaal ??? kijk he als iemand naar amerika verhuist en daar 5 jaar blijft en amerikaanse staatsburger word. Dan ben je je nederlandsburgershap kwijt toch? Maar zoals ik al begrepen heb kan je hoe dan ook altijd terug naar nederland komen klopt dat?
zou wel fijn zijn als iemand me hier iets kan vertellen ;D

Nee, je bent je Nederlands staatsburgerschap niet bij voorbaat kwijt.  Als je met een Amerikaan getrouwd bent, kun je het behouden of (zoals in mijn geval) terugvragen.  Ik ben nu bezig het terug te vragen (want ben noodgedwongen voor de wetswijziging Amerikaanse geworden) en dat is bepaald niet makkelijk!  Ik moet allerlei documenten overleveren, die moeilijk te verkrijgen zijn.  Maar ja, voor mij maakt het niet veel uit, voor mijn kinderen wel.  Dus ik ga er aan.

Waarom wil jij je Nederlands staatsburgerschap terug?

Voor mezelf hoef ik het niet zozeer terug, maar als ik het niet terug vraag voor hun achttiende, hebben mijn kinderen ook geen recht meer op het Nederlanderschap.  En ik wil niet op mijn geweten hebben, dat ze me later gaan verwijten hen die kans te hebben ontnomen.  Zodoende.  En zoals mijn grootmoeder altijd zei: "Wie weet waar het goed voor is".  De kans is er, dus grijp ik hem :).
#41 - 05-11-2005, 00:37 uur

pellemans

Petra, misschien weet jij dit wel? Mijn dochter is geboren in Nederland en heeft daar 4 jaar (de eerste 4) gewoond (mijn ex-vrouw, haar moeder was en is Amerikaanse). Vanaf haar geboorte heeft mijn dochter zowel de Nederlandse als de Amerikaanse nationaliteit. Vanaf haar vierde jaar woont ze in de VS. .

Ik ben nog steeds Nederlander en blijf dat ook behouden( hoewel ik ook bezig ben met een aanvraag voor een US Citizenship, maar ben getrouwd met een Amerikaanse dus kan beide nationaliteiten hebben).

Mijn dochter is pas 18 geworden. Nu is mijn vraag, wat zijn de regels voor het Nederlanderschap van mijn dochter? Kan ze dat verliezen?

Bedankt!

Peter-FL
#42 - 29-11-2005, 22:09 uur

PetraVS

Nee, er is me verteld, dat zolang ze een geldig Nederlands paspoort houdt, ze het Nederlanderschap ook behoudt voor de rest van haar leven.  Dit is nog niet zo lang geleden veranderd, want eerst moest je na je 18e iedere 10 jaar tenminste een jaar in Nederland hebben gewoond om het te behouden.  Dat was echter oneerlijk, want degenen, die gewoon al in Nederland woonden, hadden zo een onevenredig voordeel om de dubbele nationaliteit te houden (althans zo is het mij uitgelegd).  Ik heb een goede kennis, die op die afdeling van de ambassade in Washington werkt en als ik eraan denk, zal ik het haar morgenavond voor de zekerheid nog eens vragen.
#43 - 30-11-2005, 23:49 uur

pellemans

Dank je wel. Dan zal ik toch eens een Nederlands paspoort voor haar aanvragen want haar laatste Nederlandse paspoort heeft nog een baby foto. Al lang verlopen dus. Ze reist normaal op haar Amerikaans paspoort.

Peter

#44 - 02-12-2005, 05:24 uur

bgroeneveld

Zoals al regelmatig gezegd: Je houdt je Nederlanderschap als je de nationaliteit van je echtgenoot of echtgenote aanneemt.

Mijn zoon is in de VS (Manhattan) geboren, is dus automatisch Amerikaan. Heeft vanaf ongeveer zijn geboorte een Nederlands paspoort omdat ik dat meteen voor hem heb aangevraagd (onder lengte stond eens 'in de groei'). Maar toen hij zijn Nederlandse paspoort wilde verlengen nadat hij 18 geworden was, wilde het consulaat wel aangetoond hebben dat ik Nederlander was toen hij 18 was. Omdat ik mijn Nederlanderschap nooit verloren heb (getrouwd met een Amerikaanse), was dat geen probleem en als hij dat paspoort maar regelmatig verlengt, blijft hij twee nationaliteiten houden.

Nederlanderschap opgeven heb ik nooit gewild, ik had 20 jaar geleden al Amerikaan kunnen worden, maar heb gewacht tot ze (eindelijk) de dubbele nationaliteit toestonden. Maar: terug naar Nederland? Ik denk van niet, ik ben gewend aan de ruimte in de VS.

#45 - 30-03-2006, 22:06 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15