Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Plan B

Discussie gestart

Frank S

We hebben nu 2x meegedaan met de loterij, maar (zoals zovelen) nog zonder resultaat.

Inmiddels heb ik plan B maar geactiveerd. Ik werk bij een onderneming die ook een aantal vestigingen in de USA heeft. Ik heb wat contacten daar en 1 daarvan wil me wel "sponsoren" voor een international transfer. Ik zou dan op een L1 aan de slag kunnen en in de tussentijd een green card kunnen aanvragen. Inmiddels heb ik gesolliciteerd bij een Amerikaanse Director van onze company. Mijn sponsor (ook Director, maar niet van het onderdeel waar ik het beste tot mijn recht kom) en mij baas zorgen voor "endorsement". Het wachten is nu op de reactie...

Plan B is meteen ook ons laatste plan. Tot voor kort zouden wij nog wel willen wachten totdat die loterij een keer "prijs" geeft en dan een baan zoeken in de USA. Maar 7 weken geleden is onze dochter geboren (ons eerste kind) en we vinden nu dat we iets minder risico kunnen nemen dan voorheen. Dus niet zomaar meer ontslag nemen en we zien wel waar we eindigen. Bij mijn huidige werkgever kan ik zowel in Nederland als in de USA een goede boterham verdienen. Bovendien behoud ik mijn anciënniteit als ik overstap naar de Amerikaanse organisatie en dat heeft ook zijn voordelen (b.v. t.a.v. verlofdagen). Als ik dus niet via mijn werkgever kan overstappen, dan blijven we hier.
#1 - 05-09-2006, 09:52 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Wop

Succes Frank, ik hoop voor je dat het lukt!
#2 - 05-09-2006, 10:13 uur

Dusza

en nog een voordeel: STEL dat het je tegenvalt in Amerika, dan zal het bedrijf je terug naar NEderland laten komen (= afloop van het visum), op hun kosten.

Wat ik me wel afvraag: ook bij ons zegt het bedrijf dat, indien het meevalt voor ons, zij ons willen helpen met de aanvraag van de Green Card. Maar zou dat zo makkelijk zijn als het lijkt te zijn, zo'n L1 laten omzetten in een Green Card?
Iemand die daar iets zinnigs op kan zeggen?

#3 - 05-09-2006, 18:26 uur

PBBI

Laat ik het zo zeggen, een bedrijf heeft er (over het algemeen) weinig zin en behoefte aan om aan de aanvraag van een greencard mee te werken. Want een greencard betekent dat de werknemer vrij is om naar een ander bedrijf te gaan.  Het kost ze geld en tijd en de vraag is, wat krijgen ze ervoor terug. Blijf je dan is het goed, maar voor hetzelfde geld (meestal voor meer geld  ;D ;D ) ga je weg.
#4 - 05-09-2006, 21:23 uur

Dusza

Laat ik het zo zeggen, een bedrijf heeft er (over het algemeen) weinig zin en behoefte aan om aan de aanvraag van een greencard mee te werken. Want een greencard betekent dat de werknemer vrij is om naar een ander bedrijf te gaan.  Het kost ze geld en tijd en de vraag is, wat krijgen ze ervoor terug. Blijf je dan is het goed, maar voor hetzelfde geld (meestal voor meer geld  ;D ;D ) ga je weg.

Maar: ze weten ook dat jij misschien helemaal niet meer terug wi komen naar België (Nederland), dus als je visum afloopt, en zij je terug halen, bestaat de kans dat je vrij snel je ontslag geeft, om naar een ander bedrijf in de States te trekken. Je hebt ginder immers wel een sociaal leven gehad gedurende 5 tot 7 jaar, en dan heb je aardig kunnen 'netwerken'.
Dus heeft het bedrijf de keuze: ofwel houden ze jouw als werknemer, maar dan in hun Amerikaanse vestiging, ofwel halen ze je terug, met een grote kans om je helemaal kwijt te spelen...
Ik weet dat ze het in bepaalde bedrijven toch wel doen hoor, dat helpen met het bekomen van een Green Card, vanaf de functie van senior director of Vice President.

Maar Hans, je hoort ook dat mensen een Green Card aanvragen op basis van het feit dat ze reeds 5 jaar in Amerika werken op een non-immigrant visum. Weet jij daar iets over? wordt dat (vlot) goedgekeurd?
#5 - 06-09-2006, 07:38 uur

Frank S

Laat ik het zo zeggen, een bedrijf heeft er (over het algemeen) weinig zin en behoefte aan om aan de aanvraag van een greencard mee te werken. Want een greencard betekent dat de werknemer vrij is om naar een ander bedrijf te gaan.  Het kost ze geld en tijd en de vraag is, wat krijgen ze ervoor terug. Blijf je dan is het goed, maar voor hetzelfde geld (meestal voor meer geld  ;D ;D ) ga je weg.


Dat risico lopen ze inderdaad. Maar ik ben nu 8 jaar in dienst bij deze werkgever (in de ICT is dat sowieso al een eeuwigheid) en ben juist gemotiveerd om bij deze werkgever mijn Amerikaanse carriere voort te zetten. Als ze me op een L1 willen houden, dan is het na 5 of 7 jaar toch al afgelopen. Als ik een Green Card krijg, dan kunnen ze me op hun eigen loonlijst nemen, wat toch weer een stuk goedkoper is dan inhuren van de Nederlandse organisatie.
#6 - 06-09-2006, 11:30 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Dusza

Als ik een Green Card krijg, dan kunnen ze me op hun eigen loonlijst nemen, wat toch weer een stuk goedkoper is dan inhuren van de Nederlandse organisatie.

Voilà, ook onze redenering.
Trouwens, zo'n bedrijven weten je toch wel te 'kooien' door aandelen, opties, spaarplannen en weet ik veel, dat de concurrentie na al die jaren dienst al met héél veel geld over de brug moet komen om je weg 'te kopen'.
Trouwens, ik heb ook al een aantal keer gezien dat mensen, die een beperkte tijd in Amerika geweest zijn, en dan terugkomen, toch hun ontslag geven om naar een ander bedrijf over te stappen. Dat risico loop je als werkgever nou eenmaal altijd.
#7 - 07-09-2006, 13:24 uur

Liberator

Plan B  2006-10

Ikzelf ben bezig met Plan A en dat is jouw Plan B, mijn Plan B is studie in de USA,.. na B worden de plannen steeds risicovoller.
Ik ben nu 26 en ben op zijn laatst op mijn 30ste in de USA, one way or the other.
#8 - 07-09-2006, 13:46 uur
« Laatst bewerkt op: 07-09-2006, 13:49 uur door Liberator »
American Patriot living in Europe

Frank S

I love it when a plan comes together...

Ik ben zelfs 8 jaar geleden in de ICT gaan werken met dit plan in mijn achterhoofd. Ik was werkzaam als logistiek manager, maar mijn inschatting was dat ik me daarmee onvoldoende kon onderscheiden om in de USA kans te maken. Je zou dus kunnen zeggen dat ik met een redelijk lange planningshorizon heb gewerkt....
#9 - 07-09-2006, 13:57 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

FreezeM

Zeg ken jij het alfabet... dat gaat van A B C :)

Hier nog zo'n planner (en jonge vader :) ) Wij blijven wel meedoen met de Lottery maar ik begrijp je punt van risico wel. Ben trouwens ook werkzaam in de IT en zou het liefst 'met een baan' naar de VS gaan.
#10 - 07-09-2006, 21:32 uur

Frank S

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n planner, dus tot "C" zal het zeker niet komen. Ik blijf overigens gedurende die L1 wel aan de lottery meedoen, totdat ik een green card heb.
#11 - 08-09-2006, 10:31 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Frank S

Ik kreeg vrijdagavond een voicemail van een recruiter, die opdracht had gekregen van de VP HR in Noord-Amerika om contact op te nemen met mij. Hij klonk erg enthousiast. Morgenmiddag bel ik hem terug (afspraak daarover gemaakt via email) om e.e.a. te bespreken.
#12 - 10-09-2006, 09:23 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Frank S

Ik heb inmiddels met die recruiter gesproken. Hij was erg enthousiast. Wel werd duidelijk gemaakt dat ik geacht werd me in (de buurt van) Dallas of Houston te vestigen, omdat daar onze belangrijkste kantoren zitten.

Afspraak gemaakt dat er deze week een tweede (telefonisch) interview volgt, nu  met een Nederlander die daar al een paar jaar zit. Toevallig blijken wij echter dezelfde baas te hebben gehad...
#13 - 13-09-2006, 11:08 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

hollandranch

Ik heb inmiddels met die recruiter gesproken. Hij was erg enthousiast. Wel werd duidelijk gemaakt dat ik geacht werd me in (de buurt van) Dallas of Houston te vestigen, omdat daar onze belangrijkste kantoren zitten.

Afspraak gemaakt dat er deze week een tweede (telefonisch) interview volgt, nu  met een Nederlander die daar al een paar jaar zit. Toevallig blijken wij echter dezelfde baas te hebben gehad...

Mocht je tijdelijk onderkomen zoeken, wij zitten precies tussen Dallas en Houston  2006-05 en we hoorden gisteren van onze makelaar dat ons huis helaas niet meer verhuurd is  :'( Maar met een beetje mazzel zitten we er zelf binnen 2 maanden. Keep in Touch
#14 - 13-09-2006, 11:14 uur

Frank S

Wij zullen aanvankelijk ook moeten huren. Ons huis in Nederland hebben we begin dit jaar alvast verkocht en zitten nu tijdelijk in een huurhuis hier. Daarmee zijn we tenminste vrij om te gaan wanneer we willen. Het liefst zouden we direct kopen, maar dat zal gezien (het ontbreken van) de creditrating er wel niet inzitten...
#15 - 13-09-2006, 11:25 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15