Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rijbewijs

Discussie gestart

dr. Mowinckel

Hallo, ik heb een vraag over mijn rijbewijs en de procedures in de VS.

Ik heb sinds kort een visum voor de VS via de Fiancé Visa procedure en heb dus 6 maand om naar de VS te reizen. Ik ga op 27 juni naar de VS te gaan(eindelijk na een procedure van bijna een jaar). Nu heb ik begrepen dat je als immigrant niet mag autorijden en dus een amerikaans rijbewijs moet halen, maar ik vroeg me af wanneer dit ingaat. Gaat dit in als je een social security number hebt en een greencard of gaat dit direkt al in op je tijdelijke verblijfsvergunning.

Groeten,

Arjen
#1 - 03-06-2008, 12:36 uur

Fisherman

Hallo Arjen

Je kunt je nederlandse rijbewijs gebruiken voor 1 jaar in de US (je hoeft geen internationaal rijbewijs te hebben)! Dus je moet na je immigratie binnen een jaar je amerikaanse rijbewijs halen. Dat is mij persoonlijk verteld door de motor vehicle commission in New Jersey! Ik ben vorig jaar naar de US gekomen en heb tot vorige week gewoon m'n nederlandse rijbewijs gebruikt(heb vorige week m'n US drivers license gehaald :))! Trouwens gefeliciteerd dat de procedure rond is :)!

Groeten Jeroen
#2 - 03-06-2008, 15:13 uur

Pieter79

Jeroen,

Kun je misschien vertellen hoe die procedure gaat, het aanvragen van je US rijbewijs? En wat kost het? Is het ook mogelijk om gelijk je motorrijbewijs erbij te zetten als je dat nog niet hebt in Nederland?

Gr. Pieter
#3 - 03-06-2008, 16:33 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Dusza

Hallo Arjen

Je kunt je nederlandse rijbewijs gebruiken voor 1 jaar in de US (je hoeft geen internationaal rijbewijs te hebben)! Dus je moet na je immigratie binnen een jaar je amerikaanse rijbewijs halen. Dat is mij persoonlijk verteld door de motor vehicle commission in New Jersey! Ik ben vorig jaar naar de US gekomen en heb tot vorige week gewoon m'n nederlandse rijbewijs gebruikt(heb vorige week m'n US drivers license gehaald :))! Trouwens gefeliciteerd dat de procedure rond is :)!

Groeten Jeroen

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het is afhankelijk van de staat waar je woont.
Best eens opzoeken op "department of motor vehicle + [staat waar je woont]'.
Soms is het 3 maanden, soms is het 6 maanden. Een gans jaar, daar had ik nog niet van gehoord.
#4 - 03-06-2008, 22:48 uur

Fisherman

Hey Pieter

Ik ben naar het DMV gegaan en heb gevraagd hoe ik m'n US rijbewijs kan halen,ze vertelden mij dat ik alleen een vision and knowledge test (theorie examen) hoefde te doen en geen praktijk test en nadat ik dat had gehaald kreeg ik m'n US rijbewijs! Het koste ongeveer 26 dollar! Motorrijbewijs is net als in Nederland een andere categorie dus dat moet je apart halen,ik ben er zelf nu ook over aan het informeren maar wat ik zo heb gelezen moet je ook een knowledge test afleggen en moet je de roadtest afleggen op je eigen motor,je moet zelf voor de motor zorgen! Voor vrachtwagen geld hetzelfde,je moet zelf voor je tractor/trailer zorgen als je dat wilt halen!

En Dusza,het is toch echt zo! Het is mij persoonlijk door iemand van het DMV verteld dat je in New Jersey een jaar lang mag rijden met je nederlandse rijbewijs,en dat is in de meeste staten zo! Dit komt van de website van het DMV: As a tourist,your foreign license is valid in most states for up to one year. Some states offer a shorter grace period,but regardless of your length of stay,make sure the license contains photo identification. Dit geldt ook voor mensen die naar de US emigreren!

Groeten Jeroen
#5 - 04-06-2008, 00:53 uur

Liberator

Ik heb zelf vorige week de written test gedaan en heb maandag mijn rijexamen. Written test stelt nix voor,.. gewoon de test gedaan met NL kennis en de test gehaald.
Let wel op dat waneer je een auto koopt je binnen 10 dagen bezig moet zijn met je rijbewijs !!! Ondekken ze dat je dat niet gedaan hebt dan krijg je een boete van 600 dollar.
#6 - 04-06-2008, 04:52 uur
American Patriot living in Europe

GvD

Klopt. Ik las net de California Driver Handbook daar stond het onderstaand in vermeld. Geldt dit ook wanneer je een auto huurt? Liberator...ik zie dat je in bay-area zit. Heb jij een idee wat de markt daar is voor ITers daar (met name SF / Berkeley) op dit moment? Ik heb een enkeltje geboekt voor 18 juli :)

"New Residents
When you make your home here
or take a job and you want to drive
in California, you must apply for
a California driver license within
10 days.
Residency is established by: voting
in California elections; paying
resident tuition at a California
college or university; filing for
a home owner’s property tax exemption;
obtaining a license; or
receiving any other privilege or
benefit not ordinarily extended to
nonresidents."
#7 - 04-06-2008, 13:01 uur

Fisherman

Geldt dat voor als je een auto op jouw naam hebt? of geldt het voor elke nieuwe resident in California? :-\  En moet je daar ook een rijexamen doen als je een NL rijbewijs hebt?  Wat een groot verschil dan met hier! Hier heb je een jaar de tijd om je US license te halen. Maar het stelt inderdaad weinig voor zoals Liberator verteld,met nederlandse kennis kom je een heel eind ;)
#8 - 04-06-2008, 16:56 uur

marleencolorado

Ik ben net een week woonachtig in Colorado, ook getrouwd met een amerikaan. Hier in Colorado zijn weer andere regels. Ik mag 90 dagen met mijn Nederlandse rijbewijs rijden en moet hier de written test en ook de rij test doen.
Dusza heeft gelijk, in elke staat is het anders. In sommige kun je rijbewijs direct krijgen op vertoon van je nederlandse, in andere staten moet je alleen de written test doen en in andere weer allebei de tests. Ook is er inderdaad verschil met het aantal maanden dat je mag rijden.
Het advies van de USCIS is dat je zo snel mogelijk een Amerikaans rijbewijs haalt zodat je een amerikaans ID hebt.
#9 - 05-06-2008, 20:40 uur
Begonnen met een super leuke baan hier in Edwards, CO. Helemaal happy met mijn hubby

Loek

...Motorrijbewijs is net als in Nederland een andere categorie dus dat moet je apart halen,ik ben er zelf nu ook over aan het informeren maar wat ik zo heb gelezen moet je ook een knowledge test afleggen en moet je de roadtest afleggen op je eigen motor,je moet zelf voor de motor zorgen! ...

In de meeste staten kun je bij een MSF (Motorcycle Safety Foundation) aangesloten organizatie voor niet al te veel geld een cursus van twee dagen doen.  Zij nemen ook een soort examen af en je krijgt vervolgens een papiertje waar je mee bij de DMV je motorcycle endorsement kunt krijgen.  Je hoeft dus niet zelf een motor te hebben en veel verzekeringen geven ook korting indien je een MSF course succesvol hebt afgesloten.  Ook al is het maar twee dagen, de cursus is vrij intensief en je bent die twee dagen zeker 8-10 uur actief op een motor.  Ik had al 15 jaar geleden mijn NL motorrijbewijs gehaald, maar ik had ook toch wel profijt van deze cursus en ik kan hem van harte aanbevelen.
#10 - 05-06-2008, 22:33 uur
« Laatst bewerkt op: 05-06-2008, 22:35 uur door Loek »

Fisherman

Hey Loek dat klinkt goed! Bedankt voor de tip,ik had er nog niet eerder van gehoord! Zal eens informeren of dat ook hier in New Jersey kan.
#11 - 06-06-2008, 06:11 uur

dr. Mowinckel

Dank allen voor de hulp! Het heeft even geduurd maar ik was mijn wachtwoord kwijt.

Ik vraag me nog af of het uitmaakt waar je je wettelijk ingeschreven hebt en waar je woont. Ons wettelijk adres is namelijk in de staat NY en ons woonadres is in Washington DC. Kan ik dan in DC mijn rijbewijs halen? Ik heb al contact gehad met DMV maar daar wordt je niet veel wijzer van omdat je alleen maar "cassettes" aan de lijn krijgt. Ik denk dat als ik daar ben maar even bij DMV op bezoek moet gaan. Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee!
#12 - 17-06-2008, 12:46 uur

bgroeneveld

Volgens mij bepaalt je wettelijke adres (waar je als kiezer geregistreerd staat, da's zo ongeveer het enige 'wettige adres' hier) waar je je rijbewijs moet halen en waar je je auto moet verzekeren. Hier in Minnesota willen mensen die vlak bij de grens met Wisconsin wonen wel eens daar hun auto registreren, maar dan moeten ze ook echt in die staat wonen, en een rijbewijs van Wisconsin hebben.

Misschien dat het stadhuis kan helpen?
#13 - 20-06-2008, 16:40 uur

ned in MO

Ik heb zelf vorige week de written test gedaan en heb maandag mijn rijexamen. Written test stelt nix voor,.. gewoon de test gedaan met NL kennis en de test gehaald.
Let wel op dat waneer je een auto koopt je binnen 10 dagen bezig moet zijn met je rijbewijs !!! Ondekken ze dat je dat niet gedaan hebt dan krijg je een boete van 600 dollar.


Dit is ook niet overal hetzelfde dan want hier in missouri mag je volgens mij gewoon een auto kopen en in rondrijden met een ned rijbewijs, tenzij dat veranderd zou zijn.
#14 - 23-07-2008, 04:52 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Loek

Als je in colorado woont moet je binnen 90 dagen je rijbewijs halen.  Ook mag je niet langer dan 90 dagen men out-of-state license plates rondrijden.  Dat laatste zijn ze momenteel nogal streng op in verband met de registration fee (belasting) die daaraan is gekoppeld.
#15 - 26-07-2008, 23:30 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15