Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Studeren in San Jose CA

Discussie gestart

B-man

Het is idd misschien  helemaalniet zo gek wat Liberator zegt. Als je je bachelor in Ned. doet kun je via je school eventueel best een uitwisseling regelen met een school in de VS (misschien zelfs eentje in San Jose). In de tussentijd kun je genoeg geld verdienen om een groot deel van je master te betalen. Een andere optie is om toch een andere school te kiezen en dan met name eentje waar je bijv. een scholarship of lening kan krijgen of waarvoor je van Nederland of de EU wel een beurs kan krijgen. Als een VWO-diploma die kansen alleen nog maar vergroot dan moet je dat natuurlijk ook niet meteen wegwuiven.

Het is en blijft gewoon peperduur dus je moet echt goed nadenken voor je iets beslist en alle opties overwegen.

B-man
#16 - 18-09-2006, 10:38 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

jennie.oc.

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum (hoewel ik wel allang een account had). Het is niet allemaal zo moeilijk als het lijkt hoor, de weg naar een studie in Amerika. Ik zelf ben in mn 2e jaar bezig in Riverside, CA, community college (RCC) (Ik begon eigenlijk in Orange County, Santa Ana College)

De simpleste manier om hier te beginnen met hogere onderwijs is community college. Heel veel doen er 2-3 jaar over om genoeg vakken te krijgen om een AA or AS (Associate Degree) te krijgen, en/of te transferen naar een 4-jaar college/university (de beste zijn de UCs, en daarna Calstate, en er zijn ook wat private schools) Dan heb je je bachelor en zie je verder wat je wil doen. De (meeste?) community colleges in California hebben een contract met de UCs en Calstates voor de transferprogramma (IGETC heet dat). Het wordt allemaal duidelijk als je eenmaal op de school zit en lessen volgt, met mensen praat etc...

De makkelijkste manier om te applyen is direct naar de school's website te gaan en zoeken naar "International student application" (bij "New students" ofzo, elke site is anders). (ik weet dat je bij die site ustudy.nl hebt aangemeld, maar ik kan niet tegen die organisaties die geld vragen voor services die je eig ook zelf kan, dus ik leg uit voor andere mensen die hier misschien iets aan hebben)
Voor San Jose zou ik gaan voor de community college daar: http://www.sjcc.edu/StudentServices/International/iss.shtml
(Misschien is er ook een ander CC daar hoor). Er is volgens mij ook een San Jose State University (=Calstate) maar die zijn duurder...

Volg de instructies, fax/mail of laat je tante daar de application bezorgen (met het geld, hier $100 :o, bij mij was het maar $50 ofzo) en de benodigde andere papieren (health screening, geldfonds..) Het geld is heel belangrijk. Meestal vragen ze bewijs dat je geld hebt om hier 1 jaar te blijven, dat zij dan hebben berekend, iets van $18000. Je hoeft het maar 1 keer te laten zien, en tja, het wordt een beetje moeilijk als je het niet hebt, maar misschien kan je met ze praten ofzo, je bank statements laten zien dat je het wel kan overleven, je weet maar nooit! Die community colleges zijn dol op international students, daar komt volgens mij het meeste geld van binnen!

Over de kosten zelf, ik heb gemerkt dat het wel zwaar is, maar je moet er wel wat voor over hebben natuurlijk om hier in SoCal te wonen! De tuition zelf gaat zo: Als internationaal student moet je minimaal 12 units/semester nemen, per unit betaal je bijna $200 (bij RCC$205!. bij SAC$185, bij San Jose volgens mij $160!:) Noord Cal is volgens mij goedkoper dan hier bij LA)
Dus betaal je ong $2400/semester, met boeken (die je online of van anderen used gaat kopen!) ongeveer $200/jaar erbij, en dan ook nog living expenses: huur voor een apartment iets van $700/maand? (ik weet niet hoeveel het daar noorden is) eten enzo $100/maand. Totaal zou het iets zijn van $5000/jaar school en $10000/jaar leven (je kan natuurlijk ook bij familie wonen! of een kamer sharen, das natuurlijk veeeel goedkoper!)
Als je klaar bent met CC kan je je bachelor halen, maar dat gaat veel meer kosten. Bij de UCs is het iets van $8500/quarter voor tuition+health, maar bij Calstates (die ook goed zijn hoor!) iets van de helft ofzo per semester (dat weet ik niet zeker hoor!). Je kan natuurlijk altijd op de CC blijven en wachten totdat je een Green Card wint of je toekomstige echtgeno(o)t(e) hebt gevonden!

Over studiebeurzen vanuit Nederland: Ik had er niet veel succes mee, de meeste waren uitwisselingen van scholen uit NL, of je moet een specifieke studie gaan doen en alles. Meestal heeft de College scholarships, en dan moet je degene zoeken die geen proof of financial spul nodig heeft (alsin taxreports enzo). Je kan altijd on-campus werken, je mag verder niet werken. Maar je kan wel een baantje gaan vragen in de (kleinere) Mexicaanse/Vietnamese/Koreaanse supermarkten/restaurants ofzo waar ze je cash betalen, maar daar ga ik maar verder niet op in...

Maar hier is het goede nieuws! Ik weet niet of jullie nieuws kijken, maar ik hoorde van mn vader dat het ministerie van onderwijs net heeft besloten om niet alleen studies te financieren voor mensen die buiten NL in de EU willen studeren, maar ook wereld wijd! zie hier http://www.minocw.nl/persberichten/12012

Oja en als ik jou was (Unal) zou ik niet nog VWO gaan doen, want als je toch van plan bent om hier te gaan studeren, heb je niks aan de extra vakken die je moet doen, hier moet je toch een extra jaar doen om je general ed-vakken voor je bachelor te doen (alsin BA/BS in NL is 3jaar, BA/BS in USA is 4jr)

Sorry voor het lange bericht mensen, ik probeer alleen te helpen. Ik ben altijd open voor verder vragen/suggesties.
groetjes Jennie
#17 - 19-09-2006, 00:06 uur

Tompy

Zo het is weer bijna een jaar geleden dat ik op het forum ben geweest. Maar nog steeds gaat mijn liefde uit naar de States. Alleen staan we er nu iets beter voor. Na lang rond zwerven heb ik besloten om met UStudy in zee te gaan toch omdat zei veel wegen kent die je zelf toch lastig kunt vinden. Het is een vrij prijzige investering maar het is het zeker waard. Ben al bij haar langs geweest en 4 oktober ga ik een SAT test doen. En heeft ze 6 universiteiten geselecteerd voor me, die we dan aan gaan schrijven. Nou heb er erg veel zin in !!! Ik doe nu het 1ste jaar HBO en wil nog wel mijn P halen hier want dan kan ik mocht het daar niet gaan na 2 jaar weer terug naar het HBO want zolang blijft je P geldig.

Nou het zou mij benieuwen wat het gaat worden, maar het lastigste is toch wel WAAR, ik heb zelf al aardig was op USNews.com gekeken, maar het blijft lastig, want waar wil je nu studeren?
Wat zijn jullie voorkeuren?

Groeten Tom
#18 - 23-09-2006, 13:53 uur

Unal

Sorry van mijn late reactie

Ik zie in dat ik waarschijnlijk HBO moet gaan doen de kosten voor community college zijn hoog en als je dit zou vergelijken met het hbo dan ben ik met het HBO goedkoper uit overigens kan ik dan ook mijn master halen als ik mijn bachelor heb gehaald op het HBO.
Alleen baal ik wel want ik wil naar Amerika heel erg graag en die 3 4 jaar dat is voor mij veel en dat is nu dus nog 5 a 6 jaar!!.
Ik moet er helaas aan toegeven voor mij is dit een ramp het probleem ligt in de financien.
Ik heb nog tijd dus ik wil niks uitsluiten ik zal niet rusten tot ik verzekerd ben van een verblijf in de VS.
De hoop is er nog en ik zou rond de 8 a 9000 euro kwijtzijn aan collegegeld+boeken (2 jaar) ik heb wel het voordeel dat ik bij mijn tante terrecht kan.
En dat voor 2 jaar community college ik zou heel graag willen en me ouders zijn er nog mee bezig dus het kan nog alle kanten op.

In ieder geval erg bedankt voor de informatie en adviezen

Unal
#19 - 25-09-2006, 15:54 uur

B-man

Als je echt wil dan gebeurt het vast nog wel een keertje. Jij loopt eigenlijk een beetje tegen hetzelfde probleem aan als de meeste mensen en dat is GELD. Het is gewoon peperduur om in de VS te studeren als je geen scholarships krijgt. Zelfs community college is dan idd al erg duur in vergelijking met Nederland en als je naar de gerenommeerde universiteiten wilt dan is dat al helemaal moeilijk. Probeer dus een master van een jaar te doen in de VS en gebruik de tijd die daar tussen zit om zo veel mogelijk geld te verdienen en in en USA-potje te stoppen, probeer studiebeurzen (zowel in Europa en de VS) bij elkaar te sprokkelen, denk eventueel na over de studentenlening van je bank, etc. Dit forum is er tegen die tijd uiteraard nog dus je kunt hier altijd terecht voor advies of gewoon voor het vertellen van de geboekte vooruitgang!

B-man
#20 - 27-09-2006, 15:04 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Liberator

Citaat
Maar hier is het goede nieuws! Ik weet niet of jullie nieuws kijken, maar ik hoorde van mn vader dat het ministerie van onderwijs net heeft besloten om niet alleen studies te financieren voor mensen die buiten NL in de EU willen studeren, maar ook wereld wijd! zie hier http://www.minocw.nl/persberichten/12012

Ik heb begrepen dat als je financiering krijgt uit de USA of uit thuisland of in je thuisland is je beroep een schaarse is dan krijgt je visa zo goed als altijd een clausule dat je voor zeker 2 jaar terug naar je eigen land moet + je mag geen ander visa aanvragen in die tijd. Dit zou het voor mij totaal nutteloos maken als optie om een visa te bemachtigen. Kijk hier dus mee uit en vraag dit na !!!
#21 - 11-10-2006, 12:44 uur
American Patriot living in Europe

Timmo

Nieuw!
Ik ben een van de gelukkige die wel de stap heeft kunnen maken. Na mijn Tweetalig VWO heb ik besloten om in de VS te studeren. Sindskort studeer ik nu aan Pasadena City College (PCC), wat een community college is. Na 2 jaar wil ik naar een universiteit transferren (zoals USC) om double major Business Administration en Computer Science te doen.

De beste manier om in de VS te studeren is via community colleges. Ze zijn stukke goedkoper dan de universiteiten en je eerste 2 a 3 jaar van onderwijs is in principe hetzelfde, je moet namelijk nog je general education  (GE) afmaken. Je krijgt dus gewoon nog vakken als engels, wiskunde en muziek (of iets anders, mag je zelf kiezen). Daarnaast krijg je natuurlijk ook je major vakken, momenteel doe ik de Business major en krijg ik dus vakken als accounting en economie. Zoals al is gezegd, het is nutteloos om na je HAVO VWO te gaan als je ZEKER weet dat je naar de US gaat en omdat je budget wat beperkt is. Universiteiten tuitions zijn eenmaal erg duur, vooral voor internationale studenten want die betalen altijd de volle fee. Mijn advies is dus om via community college te starten, een volwaardige manier om zo later je bachelor te halen. Sommige CC zijn erg goed, mijne staat bekend als een van de betere in het land (zeg ik trots) :) Je kunt natuurlijk ook naar PCC gaan en in het weekend afreizen naar San Jose naar je tante.

Mijn kosten zijn ongeveer $3500 per semester voor 15 units, per jaar betaal ik dus ongeveer $7000 (dat is excl. winter en summer intersessions). Sindskort heb ik iets nieuws gevonden, wanneer je 1 jaar aan PCC hebt gestudeerd en 24 units hebt voltooid, dan krijg je 50% korting op je tuition. Dat betekent voor mij dat mijn tuition volgend jaar gehalveerd zal worden. Over 2 jaar gezien moet ik dus maar $11,500 in totaal betalen en ik heb het dus alleen over tuition. Zeker betaalbaar over 2 jaar. Alleen heb je nog geen rekening gehouden met de kosten van de boeken. Per semester zul je ongeveer $400 tot $800 aan boeken en schoolmateriaal moeten betalen. Dan heb ik het wel over 2e handse boeken, anders swingt het echt de pan uit :)

Dan heb je nog de living expenses. Heb je de mogelijkheid om bij je tante in te trekken? Dat zou echt heel veel schelen. Het feit dat ik hier heb kunnen studeren is dat ik familie in Pasadena heb, ik woon nu dus ook bij hen. Had ik die niet, dan was het een hele andere verhaal geweest en zou ik misschien hier niet eens zijn. Meeste eten wordt voor mij gezorgd, maar af en toe moet ik ook zelf voor mijn eten zorgen. Gemiddeld moet ik ongeveer $250 per maand besteden aan eten en andere living expenses. Dan heb ik het wel over een relaxte leven. Ik hoef dan geen zorgen te maken over de financien wanneer ik ga eten. Af en toe naar Starbucks of naar een restaurant of een milkshake kopen is geen probleem. Je mag helaas niet werken, wel on-campus zoals in de library of kantine etc. Gelukkig heb ik een 'internet bedrijf' in Nederland waardoor ik nog gewoon een nog een inkomen die mijn living expenses kan dekken. Misschien is dat een idee...

Natuurlijk kun je in Nederland je bachelor halen, maar je mist dan wel het 'college leven' in de VS. Ik wilde ook dolgraag naar de VS om te studeren en daarvoor heb ik ook dingen moeten opofferen. Laat geld aub geen struikelblok zijn, want dat is het in meeste gevallen wel en dat vind ik zonde. Ik heb gehoord dat IB Groep volgend jaar de mogelijkheid geeft om een lening af te sluiten voor studenten die in buitenland gaan studeren. Ik weet het niet zeker, informeer er eens naar. Als dat wel zo is, dan is dat je ticket.

Mocht je geinteresseerd zijn, ik heb een blog: http://usa.tripham.nl/
Wekelijks post ik informatie over mijn college life, misschien dat het jou een indruk kan geven over hoe het is.
#22 - 26-10-2006, 03:14 uur
« Laatst bewerkt op: 26-10-2006, 03:18 uur door Timmo »
College student weblog: http://usa.tripham.nl/

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15