Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Studie in Amerika?

Discussie gestart

marleencolorado

Hoi Daan,

Sorry voor de late reactie, ben even niet ectief geweest op het forum.

Je vraag over hoe je het met school moet regelen: Ik ben na mijn eindexamen Havo naar Amerika gegaan, dus heb niets moeten regelen met mijn middelbare school. Ik weet wel dat het kan en ik verwacht dat jouw opleiding niet moeilijk zal doen over als je een jaartje er tussen uit gaat naar de VS (best belangrijk voor ontwikkeling), zolang ja natuurlijk een goede student bent.

Je zegt dat je 16 bent als je heen gaat, dit is best jong. En hoogstwaarschijnlijk wordt je een junior in Highschool. Dit is jammer want dan mis je de Senior experience met Graduation en nog veel meer leuks (junior zijn is ook leuk hoor). Ik zou als ik jou was wachten tot je je VWO afgerond hebt. Niet alleen ben je dan ouder maar je hoeft als je terug komt niet meer terug naar het VWO (ik weet van mensen die het gedaan hebben en die vonden het verschrikkelijk). Doordat jij je een jaar ergens anders hebt ontwikkeld kan het heel erg tegen vallen om in NL op school te zitten, met niet te vergeten kinderen van een jaar jonger. Ik weet niet of ik je goed begrijp maar je zegt dat je in het vijfde jaar van je studie gaat, betekend dit dat je dit jaar in NL niet hoeft te doen. Naar mijn weten staat het school systeem in de VS niet gelijk aan die van NL en kan dat jaar dan ook niet tellen als een jaar op de middelbare school. Maar dit is met jouw opleiding misschien anders.

Ik ben het 100% eens met UStudy: Hoge scores halen op je SAT and ACT's, AP classes volgen (en neem van mij aan die zijn soms erg moeilijk omdat je de voorkennis niet hebt meegemaakt, je springt zo in het laatste of 1 na laatste jaar). Met als conclusie, het is niet makkelijk.

Je zegt in 1 van je laatste berichtjes dat je denkt dat het je niet gaat lukken. Als je het echt wil moet je er echt voor gaan. Een full ride zal je waarschijnlijk niet krijgen, maar denk aan je bent nog jong en er zijn voldoende mogelijkheden. Mocht je plan om volledig te studeren in de VS niet lukken dan kun je altijd met een organisatie een jaar College volgen in de VS of een studie in NL doen gerelateerd aan de VS: American Studies in Groningen. Ik ken een aantal mensen die als deel van die studie minstens een jaar op een VS partner school mochten studeren en langer was ook mogelijke. Er zijn dus genoeg mogelijkheden. Denk je dat de VS niet gaat lukken op de manier waarop je dat nu wilt dan is 1 van bovenstaande opties wellicht een idee.

Ik raad je aan je nu voornamelijk op je opleiding in NL de richten en op je Highschool year - de rest is nog zo ver weg, wie weet vind je Australie tegen die tijd wel veel interessanter (haha...grapje, natuurlijk niet de VS rules :) Ik zou graag willen weten met welke organisatie je naar de VS gaat voor je HS year. Ik denk dat je nog even moet wachten moet wachten voor het inschrijven van schooljaar 2008-2009. Ben je dan 16? en zit je dan in 4 havo, dan zou ik proberen nog twee jaar te wachten, je mag (met bijv. EF foundation) het school jaar dat je 18 wordt nog dat school jaar naar de VS. Maar dat moet je even uitzoeken.

Heb je nog meer vragen over highschool, organisatie, de staat colorado of wat dan ook, mag je me altijd een PB sturen. Het is wel een langer verhaal geworden dan ik had gedacht maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Heel veel succes!

Marleen.

@Anouk: Je hebt gelijk als je zegt dat veel Amerikanen niet eens in aanmerking komen voor een scholarship, maar sommige scholen hebben meer scholarships voorhanden voor foreign students dan voor amerikaanse studenten. En Daan heeft gelijk als hij zegt dat hij een steepje voor heeft op foreign students met zijn taalopleiding. Een duitse student die slecht Engels spreekt maar heel goed studeert, kan minder kans maken door de gebrekkige taal. Als hier buitenlandse studenten komen wordt er gewoon engels gepraat in de les (spaanse studenten op mijn opleiding konden daar niet eens wijs uit worden en daar moet je dan een communicatie plan mee schrijven :$ ). In de VS wordt ook gewoon in het Engels doorgepraat in de les, niemand kan je dan uitleggen waar het overgaat in de les, deze buitenlandse studenten met slechte taal kennis worden dan ook niet aangenomen. (dit zou in NL ook zo moeten zijn....ja nog steeds frustraties van die studie van mij.)
Je hebt wel gelijk dat hij geen steepje voor heeft op Amerikaanse studenten, ook al zal zijn engelse gramatica beter zijn dan de meeste amerikaanse highschool studenten is hun woordenschat en levenservaring in het Engels vele malen groter
#31 - 05-05-2007, 22:33 uur
Begonnen met een super leuke baan hier in Edwards, CO. Helemaal happy met mijn hubby

DaanRademaker

@ Marleen
thnks voor de replies, ik heb veel aan de informatie.
Over mijn HS year. Ik ga met de organisatie Travel Active www.travelactive.nl en ik hou ook een weblogje bij www.daanusa.web-log.nl en hier staat nog wat meer info over wat ik ga doen. Ik wil heel graag na 4 vwo gaan omdat als je naar Amerika gaat met een HS year na je VWO eindexamen dan heb je 12 jaar onderwijs gehad. Dit betekent dat je met veel dingen op de school (veelal sporten) niet of nauwelijks mee mag doen. Ik ga natuurlijk niet alleen voor het sporten naar Amerika maar dat is toch wel een van de dingen die mij juist heel erg aanspreken aan het land. Ook wil ik het in mijn middelbare schoolperiode doen omdat ik na mijn eindexamen graag bezig wil zijn met mijn vervolgstudie in het buitenland en dan niet eerst nog een highschool jaar doen en omdat ik dus aan het eind van de 6e een IB examen meot doen en ik denk dat de ervaring die ik op doe qua taal daar het maken van de toets ook makkelijker zal maken. Ook zat ik eerst te denken aan een college year maar een highschool year spreekt mij meer aan omdat je dan in een Amerikaans gastgezin komt en je eigenlijk wat meer in de cultuur wordt opgenomen. Ik ga trouwens in het 5de jaar van vwo en als ik terug kom ga ik weer verder met mijn 5de jaar van VWO ik blijf dus als het waren 1 jaartje "zitten". Het niveau waarin ik geplaatst ga worden is natuurlijk nog niet bekend maar dit kan je als je er bent met je school bespreken. Ik wil wel graag in het senior year gezet worden ook omdat het niveau anders waarschijnlijk echt veels te makkelijk is. (het niveau schijnt echt heel laag te zijn vergeleken met Nederland. Ook heb ik meegedaan aan een prijsvraag van travel active en heb ik als "troostprijs" (zie weblog :p) een 500 euro kortingsbon gekregen op het programma. Dit klinkt mischien weining maar is voor mij toch best veel. Deze bon geld alleen maar tot november dus ik moet mij voor die tijd wel inschrijven.

Maar heb je mischien nog een tip voor een regio? Dit zijn de regios waaruit ik kan kiezenhttp://img80.imageshack.us/img80/4938/driekh3.png
#32 - 06-05-2007, 13:23 uur
« Laatst bewerkt op: 06-05-2007, 13:28 uur door DaanRademaker »

Anouk

@Anouk: Je hebt gelijk als je zegt dat veel Amerikanen niet eens in aanmerking komen voor een scholarship, maar sommige scholen hebben meer scholarships voorhanden voor foreign students dan voor amerikaanse studenten. En Daan heeft gelijk als hij zegt dat hij een steepje voor heeft op foreign students met zijn taalopleiding. Een duitse student die slecht Engels spreekt maar heel goed studeert, kan minder kans maken door de gebrekkige taal. Als hier buitenlandse studenten komen wordt er gewoon engels gepraat in de les (spaanse studenten op mijn opleiding konden daar niet eens wijs uit worden en daar moet je dan een communicatie plan mee schrijven :$ ). In de VS wordt ook gewoon in het Engels doorgepraat in de les, niemand kan je dan uitleggen waar het overgaat in de les, deze buitenlandse studenten met slechte taal kennis worden dan ook niet aangenomen. (dit zou in NL ook zo moeten zijn....ja nog steeds frustraties van die studie van mij.)
Je hebt wel gelijk dat hij geen steepje voor heeft op Amerikaanse studenten, ook al zal zijn engelse gramatica beter zijn dan de meeste amerikaanse highschool studenten is hun woordenschat en levenservaring in het Engels vele malen groter

Nee hoor, zoals ik al eerder zij zat er bij mij op school in de US een exchange student uit België en die kon (of wou, verwend ettertje dat het was) geen Engels spreken.. En met België bedoel ik dan uit het Franse gedeelte, Wallonië.. Tja, Nederlands sprekende mensen zijn toch altijd het meest tolerant als het om het spreken van andere talen gaat..
#33 - 06-05-2007, 22:40 uur

marleencolorado

Hoi Daan,

Ik had geen regio gekozen omdat ik wilde dat ze echt het juiste gastgezin voor me zouden vinden. Als jij je interesses hebt weergegeven in alle formulieren die je moet invullen dan wordt jouw profiel aan verschillende gastgezinnen gestuurd die daar dan een student uit kiezen. Ik werd in Colorado geplaatst bij een gezin met honden, midden in de rockies en de natuur. Ik ben gek op dieren en de natuur dus dat heeft me in Colorado gebracht. Heel Amerika is mooi, elk stukje heeft wel wat. Ik zou als ik jouw was je verdiepen in wat je wilt doen, houdt je van skieen/snowboarden dan zou ik de bergen kiezen maar houd je meer van strand en zee dan is een kust staat beter iets voor jou. Zo moet je een beetje afwegen wat je wilt. Soms valt het tegen als je een regio kiest en denkt in de rockies te komen (regio 6) maar in die zelfde regio ligt ook Minnisota en dat is toch wel een heel ander stukje amerika.

Veel succes!

Groet,
Marleen.
#34 - 07-05-2007, 15:12 uur
Begonnen met een super leuke baan hier in Edwards, CO. Helemaal happy met mijn hubby

UStudy

Ook zat ik eerst te denken aan een college year maar een highschool year spreekt mij meer aan omdat je dan in een Amerikaans gastgezin komt en je eigenlijk wat meer in de cultuur wordt opgenomen. Ik ga trouwens in het 5de jaar van vwo en als ik terug kom ga ik weer verder met mijn 5de jaar van VWO ik blijf dus als het waren 1 jaartje "zitten". Het niveau waarin ik geplaatst ga worden is natuurlijk nog niet bekend maar dit kan je als je er bent met je school bespreken. Ik wil wel graag in het senior year gezet worden ook omdat het niveau anders waarschijnlijk echt veels te makkelijk is. (het niveau schijnt echt heel laag te zijn vergeleken met Nederland.

Daan,

Wat je gezien je niveau en ambities zou kunnen overwegen te doen is om een zgn. postgraduate programma te volgen aan een college prepatory school. Dit is een type high school dat van hoog niveau is en studenten voor topcolleges en universities voorbereid. Het postgraduate slaat op het feit dat dit programma bedoeld is voor high school graduates, dwz studenten die al een middelbare schooldiploma hebben en zich gewoon een jaar goed willen voorbereiden op een vervolgstudie. Je komt dan met seniors in de klas maar het voordeel is dat je veel keuzevrijheid hebt in het volgen van AP en honors vakken en na afsluiting van het jaar een certificaat krijgt. Er zitten naast veel Amerikaanse studenten ook buitenlandse studenten op een dergelijk programma. En zoals eerder gezegd, kun je dat jaar dus goed gebruiken om zoveel mogelijk AP-vakken te volgen en AP-examens af te leggen, waarmee je vrijstelling voor je vervolgstudie op college kunt krijgen. Nadeel is dat het wel duurder is, want private en redelijk exclusieve scholen.

Nog even een reactie op een aantal overwegingen die je noemde:
- het is op sommige colleges ook mogelijk om in een gastgezin te worden geplaatst
- het is mogelijk om in 5VWO naar de VS te gaan en dan vervolgens in 6VWO terug te keren. Het hangt dan van het niveau van de school (college prep school) en vakken in de VS af en de flexibiliteit van je eigen Nederlandse school hoe dat uiteindelijk geregeld wordt. Maar het is zeker te doen. Ook (extra) werk in de zomervakantie voor en na het jaar dat je in de VS zit, maakt dat je school er vertrouwen in kan hebben dat je geen stof mist en PTA's zoveel mogelijk afwerkt. Vooral goede afspraken tussen beide scholen laten maken en de afspraken die jij hierover met je eigen school maakt, op papier vastleggen.


#35 - 07-05-2007, 20:18 uur
Studeren in de VS? www.ustudy.nl

Liberator

Heeft er ook iemand ervaring met het volgen van een master program in the US.
Ik wil een MBA of een International Businuess management studie volgen.

Waar kun je info vinden over assistentships ? (met googlen vind ik niet wat ik zoek, ik wil concrete voorwaarden hebben en beschikbare programmas)
Ik heb nu 4.5 jaar ervaring in de software engineering biz en werk voor een multinational bij een top project. Ik heb een aanbevelingsbrief van mijn vorige werkgever en goede job reviews. Met deze credentials moet het mogelijk zijn, hoop ik, om mogelijkerwijs in aanmerking te komen voor een scholarship/assistentship.
#36 - 08-05-2007, 07:43 uur
American Patriot living in Europe

DaanRademaker

@ US study. Bedankt voor de info, maar ik wil toch echt een "normaal" highchool programma volgen omdat ik echt meer over het land, de cultuur, schoolgebruiken e.d. wil leren. Toch bedankt voor het advies. Ook over de mogelijkheid om tussen 5v en 6v te gaan is geen goed idee omdat je dan als het waren het meeste weer moet inhalen. Omdat je je in de 5e en 6e voorbereid op je examens.

En @ liberator. Als ik jou was zou ik gewoon even een nieuwe thread starten. Dan is het makkelijker voor mensen om te reageren.
#37 - 08-05-2007, 09:40 uur

UStudy

@ US study. Ook over de mogelijkheid om tussen 5v en 6v te gaan is geen goed idee omdat je dan als het waren het meeste weer moet inhalen. Omdat je je in de 5e en 6e voorbereid op je examens.

Ter verduidelijking van wat ik hierboven probeerde te zeggen: dat jaar inhalen kun je dus voorkomen door je 5e VWO jaar niet op een normale high school maar op een prep school door te brengen, waar het vakkenpakket op hoog niveau aangeboden word. Ik ben momenteel bezig voor een meisje dat de eerste helft VWO5 aan zo'n school gaat volgen, zonder nog eens tijd over te hoeven doen als ze terug is op haar eigen Nederlandse school. Komt aan op een goede school uitzoeken, juiste vakkenpakket kiezen en afspraken (laten) maken met je eigen docenten en schoolleiding.
#38 - 08-05-2007, 13:19 uur
Studeren in de VS? www.ustudy.nl

DaanRademaker

O oke. Ik vind het alleen neit zo heel erg om een jaartje extra te doen. Als je namelijk zo veel bezig bent met leren e.d. dan zou ik ook nooit een highscool year doen omdat ik dat dan ook zelf hier in Nederland zou kunnen doen. Ik wil namelijk de Amerikaanse cultuur meemaken enzo. Ik weet niet of ik het zo goed uitleg nu maar ik bedoel ermee dat ik liever niet een jaar lang in de boeken zit maar een jaar lang de amerikaanse cultuur, waaronder het sporten e.d. met alle vrijheid kan doen. Maar waar kan je meer info vinden over die prep schools?

greets,
#39 - 08-05-2007, 17:44 uur

UStudy

Algemene info kun je prima op Wikipedia vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/University-preparatory_school

Als je wilt zoeken naar prepschools is www.schools.com een goede bron.

#40 - 08-05-2007, 21:07 uur
Studeren in de VS? www.ustudy.nl

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15