Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Toch nog een paar vragen mbt greencard lottery

Discussie gestart

bertus63

Beste Forum-gangers,

Zal me eerst even voorstellen: Mijn naam is Bertus en ben nieuw op dit forum. :D

Na een aantal vakanties in de VS is bij ons ook wel eens de vraag gerezen of het mogelijk zou zijn
(tijdelijk) in de VS te gaan wonen/werken.

Ik heb al veel gelezen over de green card lottery (doe nu ook mee) en veel dingen zijn prima beschreven en duidelijk.
Toch heb ik nog wel een paar vraagjes en hoop dat jullie me kunnen inlichten.

Stel: Je krijgt dan uiteindelijk je green card, moet je dan ook direct in de VS gaan wonen? (of mag dit ook  na een bepaalde tijd als je
zeker bent van bijv werk en/of woonruimte).
Of anders:
Stel je voor dat ik na mijn pensionering in de VS wil gaan wonen, of dat ik over 5 jaar pas wil gaan emigreren. (de greencard is tenslotte toch voor het leven?)
mag je dan de kaart gewoon hebben, of ben je verplicht ook direct te gaan emigreren?

Mijn partner (=vrouw)  en ik zijn niet getrouwd, Stel dat ik de greencard weet te bemachtigen, mag zij dan mee als we zouden gaan trouwen? Of moet zij er
dan ook een aanvragen?
(of moet ik dan bij aanvraag al getrouwd zijn?)

Je blijft toch gewoon nog Nederlander (met een nederlands paspoort, of moet je die inleveren of krijg je er een aantekening in iod)

Het zijn wellicht ongewone vragen die ik stel, maar ik lees dit nergens.

Alvast dank voor jullie reacties. :afro:

groeten
Bertus
#1 - 06-10-2010, 16:19 uur

Johan

Na een aantal vakanties in de VS is bij ons ook wel eens de vraag gerezen of het mogelijk zou zijn
(tijdelijk) in de VS te gaan wonen/werken.

Allereerst welkom op het forum! Als mensen dergelijke reacties plaatsen vraag ik me altijd als eerste af waarom men de wens heeft in Amerika te gaan wonen? Puur uit interesse!

Stel: Je krijgt dan uiteindelijk je green card, moet je dan ook direct in de VS gaan wonen? (of mag dit ook  na een bepaalde tijd als je
zeker bent van bijv werk en/of woonruimte). Of anders: Stel je voor dat ik na mijn pensionering in de VS wil gaan wonen, of dat ik over 5 jaar pas wil gaan emigreren. (de greencard is tenslotte toch voor het leven?) mag je dan de kaart gewoon hebben, of ben je verplicht ook direct te gaan emigreren?

Stel je hebt het bijzondere geluk te worden ingeloot voor de verdere procedure dan krijg je allereerst een hele stapel papieren binnen. (hoe dat precies gaat kun je lezen in mijn verhaal op de website) Mocht je na het interview het recht hebben bemachtigd tot het verkrijgen van een greencard dan krijg je allereerst een visum in je Nederlandse paspoort. Met dit visum in je paspoort dien je binnen 6 maanden af te reizen naar de Verenigde Staten. Ook dien je een aantal papieren mee te nemen tijdens deze eerste trip, die je moet afgeven aan de immigration officer.  Door binnen die 6 maanden af te reizen nar de VS zet je het tijdelijke visum feitelijk om in een permanente verblijfsvergunning (greencard). Als bewijs krijg je een stempel in je paspoort en enkele weken later krijg je de greencards per post op je Amerikaanse adres binnen.

Vanaf het moment dat je de eerste keer bent binnengekomen in Amerika heb je officieel nog 1 jaar om je daadwerkelijk te vestigen. Kortom je mag weer naar Holland maar moet dus binnen 12 maanden daadwerkelijk gaan emigreren. In sommige (uitzonderlijke) gevallen kun je deze periode nog verlengen met 6 maanden maar dat kan niet zomaar of omdat het je simpelweg nog niet uitkomt. Dus als je het helemaal uitrekt heb je vanaf de dag van het interview nog 18 maanden om te vestigen.

De greencard is voor het leven mits je er ook actief gebruik van maakt. Kortom men gaat er vanuit dat je dus echt voornemens bent om z.s.m. jezelf te vestigen in Amerika. Doe je dit niet dan raak je de greencard gegarandeerd kwijt. Dus ja voor het leven mits ook in Amerika wonende.

Meedoen met de loterij om vervolgens pas 5 jaar later te willen vertrekken kun je dus vergeten!

Mijn partner (=vrouw)  en ik zijn niet getrouwd, Stel dat ik de greencard weet te bemachtigen, mag zij dan mee als we zouden gaan trouwen? Of moet zij er dan ook een aanvragen? (of moet ik dan bij aanvraag al getrouwd zijn?)

Je moet gaan trouwen voor de dag van het interview! Op het moment dat jij je interview hebt (en iedereen die mee wil en een greencard hoort te krijgen dient daar bij aanwezig te zijn) en je bent niet getrouwd dan vervalt het recht op een greencard voor je partner. Voor de goede orde betekend dit ook dat ze die niet even later kan aanvragen omdat jij er 1 hebt.

Je blijft toch gewoon nog Nederlander (met een nederlands paspoort, of moet je die inleveren of krijg je er een aantekening in iod)

Je blijft Nederlander en krijgt ook geen Amerikaans paspoort. Je blijft je Nederlandse paspoort houden gepaard gaande met de voordelen daarvan. (sommigen vinden dat eerder een nadeel) Je wordt ook geen Amerikaan maar blijft Nederlander met het recht om te wonen en te werken in Amerika als je een greencard hebt. Als je vervolgens 5 jaar je greencard hebt en van die 5 jaar 48 maanden  daadwerkelijk in Amerika hebt gewoond zou je in aanmerking kunnen komen om citizen te worden en dus een Amerikaans paspoort te bemachtigen. Als je die eenmaal hebt dan heb je die voor het leven. Je moet dan wel bereid zijn je Nederlandse paspoort in te leveren want Nederland staat een dubbele nationaliteit niet toe tenzij je gaat trouwen met een Amerikaans burger.
#2 - 06-10-2010, 18:22 uur

Pieter79

Ter aanvulling op Johans' laatste alinea; als jij of je vrouw Amerikaans staatsburger wordt dan ben je dus je Nederlands paspoort kwijt. Je echtgeno(o)t(e) echter mag dan ook Amerikaan worden maar kan dan de dubbele nationaliteit behouden omdat je dan met een Amerikaan getrouwd bent. In het kort, je gaat met z'n 2-en naar de States als Nederlander, en uiteindelijk kan 1 alleen maar Amerikaan zijn en de ander Nederlander + Amerikaan.

Gr.Pieter
#3 - 06-10-2010, 19:43 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

bertus63

Beste John en Pieter,

Dank voor jullie reacties!

John, ik vermoedde al dat het natuurlijk wel de bedoeling is dat je ook daadwerkelijk in de VS gaat wonen alleen schrok ik wel een beetje
toen ik ergens las dat 22 % van de immigranten ook daadwerkelijk werk vindt (gemiddeld genomen over de hele VS)

Wat doet de andere 78 % dan, ik bedoel ze moeten toch ook een inkomen hebben.

Daarom zou ik het graag op safe spelen, maar goed dat gaat dan waarschijnlijk niet!

Jouw vraag: waarom Amerika, is makkelijk te beantwoorden: Ik voel me daar meer thuis dan in Holland....
vr groeten
Bert
#4 - 06-10-2010, 20:55 uur

Johan

Misschien is het verstandiger te kijken naar het percentage loterij winnaars wat daadwerkelijk een baan vind na binnenkomst in Amerika. Ikd enk dat het percentage in dat geval een stuk hoger (lees: rooskleuriger) uit zal vallen. Daarnaast lijkt het mij dat je voor jezelf een aardige inschatting moet kunnen maken wat jou kansen zijn op de arbeidsmarkt. Wat zijn je kwaliteiten en hoe kun je die inzetten hier op de arbeidsmarkt! Je hebt 50 staten om uit te kiezen dus research doen is je eerste prioriteit.

Alhoewel das niet helemaal waar. Zie eerst maar eens ingeloot te worden, das de allereerste uitdaging denk ik!
#5 - 07-10-2010, 03:44 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15