Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wat zijn voor jullie de redenen om naar Amerika te vertrekken?

Discussie gestart

sweatbox

Wat zijn voor jullie de redenen om naar Amerika te vertrekken?

De VS is een heel divers land en ik kan me daarom ook voorstellen dat de redenen voor vertrek heel verschillend kunnen zijn.

Ik stel deze vraag trouwens uit belangstelling, niet om vooroordelen bevestigd te zien worden.
#1 - 26-08-2005, 13:25 uur
« Laatst bewerkt op: 27-08-2005, 15:19 uur door FreezeM »

Mrjn

Ik heb heel lang niet willen emigreren naar de VS, omdat ik erg gesteld ben (of was) op de sociale zekerheden die Nederland kent. Of eigenlijk kende, want die worden met een noodvaart afgebroken. Dus ik ben aan het twijfelen of ik misschien toch die kant op wil.
#2 - 26-08-2005, 15:26 uur

Loek


Wat zijn voor jullie de redenen om naar Amerika te vertrekken?


- Ruimte
- Klimaat
- Variatie in levensstijlen en culturen
- Zelfbeschikking (eigen verantwoordelijkheid, minder overheids bemoeienis)
- Het informele sociale leven
- De "live and let live" houding van de mensen
- Indrukwekkende natuur
- De betere mogelijkheden in financiele zelfontplooiing

Als ik het laatste noem, zeggen kennissen van mij vaak dat ik materialistisch ben.  Misschien is dat zo, maar ik was hier in de US eerder op een punt dat geld een ondergeschikte rol ging spelen zodat ik me kon concentreren op de overige zaken op mijn lijstje.  En wat mij altijd opvalt als in in NL ben is dat het meeste geliefde gespreksonderwerp geld is (Wat kost dat?  Oh, ik heb veeeeeel minder betaald ...  ;) )

#3 - 26-08-2005, 16:45 uur

sweatbox

- Variatie in levensstijlen en culturen
- Het informele sociale leven

Wat bedoel je precies met deze twee?
#4 - 26-08-2005, 18:05 uur

Kinneret

Ik denk dat hij met het eerste bedoelt dat er in de VS meer verschillende culturen en bevolkingsgroepem zijn, bijv. in Alabama zal men heel andere gewoonten en instellingen hebben dan pak en beet Utah. Of heb ik dat fout? en informele sociale leven? Bedoel je dat het er veel relaxter is en dat de mensen er gewoon veel socialer zijn?
#5 - 27-08-2005, 01:17 uur

Chiefram

Deze vraag is al eerder gesteld, nog niet zo lang geleden en daar staan ontzettend veel reakties...

Na ruim 40 jaar in Nederland te hebben gewoond, kwam ik er achter dat er geen verdere mogelijkheden meer waren om jezelf te ontplooien. Bij alles wat je doet is zowat toestemming nodig en bemoeienis van de overheid.

Diezelfde overheid is al jaren en jaren (ik ga dan echt 25 jaar terug in de tijd) bezig geweest Nederland systematisch kapot te maken, wardoor ik mij op een gegeven moment niet meer 'Nederlander' voelde, maar een tweede rangs en ondergeschikte burger. Tijden in Nederland zijn veranderd, maar niet ten gunste van de Nederlanders.

Al jaren was ik het zat dat je alleem maar mag zeggen en denken wat men wil dat je zegt of denkt. Ik had geen zin meer om er tegen in te gaan, dat kost mij te veel energie en er zijn leukere dingen in het leven om aan te werken, dan om je te moeten verdedigen, keer op keer.

De tweede helft van mijn leven wil ik anders leven. Ik wil een uitdaging hebben, nieuwe start (terwijl we het niet slecht hadden (financieel gezien dan) in Nederland). Alles weg doen, afstand nemen, afbreken wat je hebt opgebouwd en echt helemaal met 0,0 opnieuw beginnen.

Dat hebben we gedaan en ik merk dat hier in Amerika zoveel wegen voor je open liggen, dat je alles wat je wilt kunt doen en bereiken. Het gaat hier zo gemakkelijk, dat ik hier bruis van de energie, overal zin in heb, alles doe in mijn leven hier om te doen wat IK wil en niet zoals anderen zouden willen zien hoe ik leef. Het kan hier, de weg ligt open.

In Nederland had ik nooit zulke dingen kunnen doen, zoals ik hier nu doe...

Daarom ben ik weggegaan.
#6 - 27-08-2005, 16:48 uur

Loek

- Variatie in levensstijlen en culturen
- Het informele sociale leven

Wat bedoel je precies met deze twee?

Ik ga hier om met mensen uit alle milieus.  Dat was in NL nogal ongebruikelijk.  Ik ga om met mensen die uit allerle andere culturen komen, terwijl die in NL nogal op zichzelf bleven.  Hier in de US ben ik voor het eerst in mijn leven op een Bar Mitzve geweest, ik ben bij een grieks othodoxe doopfeest geweest, een islamitisch bruiloft en ga zo maar door.  Men gaat niet alleen met "eigen soort" om.  Dit geldt zowel om culturele vlak als sociaal (rijk gaat met arm om).  Waarom weet ik niet, maar in NL werd ik daar nooit voor uitgenodigd, en merkte ik dus niet veel van cultuur variatie, die er toch  tegenwoordig ook in NL goed aanwezig moet zijn.  Nu moet ik toegeven dat ik al 12 jaar uit NL weg ben, dus misschien is dat nu anders.

Het informele sociale leven wordt door sommige bezoekers aan de US ervaren als oppervlakkig.  Ik denk dat het komt door de nogal ver uit elkaar liggende gewoontes op dit gebied.  In NL is men erg op zichzelf en gaat niet zijn hele historie even blootliggen aan de eerste beste persoon die men tegenkomt.  Hier in de US is men wat makkelijker daarmee.  Mooi voorbeeld op dat gebied maakte ik gisteren mee terwijl ik bij de kassa op een bestelling wachtte.  In de 10 minuten dat is met de man achter de kassa sta te praten, weet ik dat hij Bill heet, 's avonds werkt, en overdags studeert voor radiology.  Zijn vrouw is de voornaamste broodwinnaar en hij zit daar een beetje mee.  Dit soort gesprekken was toen ik in NL woonde nog ondenkbaar.  De kassiere zou niet meer dat wat opmerkingen maken over het weer.

Verduidelijkt dit het een en ander een beetje?
#7 - 27-08-2005, 19:57 uur
« Laatst bewerkt op: 27-08-2005, 19:59 uur door Loek »

sweatbox

Verduidelijkt dit het een en ander een beetje?

Ja, dank je wel.
Met name de eerste verraste me, in positieve zin. In de meeste gevallen lees je op dit forum redenen die hier lijnrecht tegenover staan. Ik vind het ergens nogal krom om vanwege de buitenlanders in Nederland te vertrekken naar het grootste immigratieland.

Wat me aanspreek in jou verhaal en deels in dat van Chief, is het positieve. Wil je er een succes van maken, zal het uit jezelf moeten komen en niet alleen uit onvrede over Nederland of je huidige situatie.
#8 - 27-08-2005, 21:52 uur

sweatbox

Deze vraag is al eerder gesteld, nog niet zo lang geleden en daar staan ontzettend veel reakties...

Maar gelukkig ben jij nooit te beroerd om je verhaal te vertellen ;D

Op dit forum hebben de topics nogal de neiging om een eigen leven te gaan leiden. Dat is niet bevordelijk voor het overzicht, maar komt de sfeer wel ten goede. Er zijn genoeg forums waar de meeste antwoorden liggen tussen "daar hebben we het in april 2003 al over gehad" tot " Google is your friend".
#9 - 27-08-2005, 22:03 uur

texas freak

inderdaad, de reden voor ons om te vertrekken is de openheid, mensen staan voor elkaar open, de ruimte, je zit niet gelijk op elkaars lip als je dat niet wil, de vriendelijkheid in de winkels, op straat etc., het gemak om iets te beginnen ,zonder al de regeltjes en vergunningen, de mogelijkheden zijn oneindig, toen ik in Vt woonde was het normaal om gelijk na t werk de bbq aan te zetten, vrienden kwamen, brachten bier, eten etc mee gezellig! gewoon de mentaliteit is veel gemoedelijker ligt er ook wel een beetje aan waar je zit denk ik maar ik heb in die 12 jaar persoonlijk geen slechte ervaringen ;D gr mar
#10 - 31-08-2005, 12:42 uur

coulthard

Ik ga helemaal mee in de argumenten van Loek en Chiefram; Het is zo'n prachtig land, de mensen, de omgeving, ruimte, het verkeer is zo veel relaxter dan hier. Daarnaast is Nederland op zo'n manier aan het veranderen dat het meer op de US gaat lijken, alleen dan met veel beperkingen. Ik wil gewoon de vrijheid hebben om te doen wat ik wil en hard werken, en dat kan en mag niet in Nederland door dat verdomde poldermodel. Hoop dat ik alleen nog een keer een leuke Amerikaanse tegenkom, want ik heb weinig vertrouwen in de Green Card Lottery.
gr
#11 - 31-08-2005, 15:28 uur
‘Without a song, the day would never end; without a song, a man ain’t got a friend; without a song, the road would never bend - without a song.' So I keep singing a song. Goodnight. Thank you.”

RedBaron

haha.... jah een amerikaans meisje vinden jah vertrouwen in die loterij heb ik ook niet naja vertrouwen wel maar ik win toch nooit wat haha

o enne iemand gehoord dat dit de laaste green card lottery is hoorde namelijk zowat hoop het niet  ???
#12 - 31-08-2005, 16:38 uur

FreezeM

RedBaron,
Er is inderdaad een voorstel om te stoppen met de DV Lottery. Maar er is ook een voorstel om het aantal beschikbare visas te verdubbelen. En een voorstel om winnaars langer de tijd te geven daadwerkelijk een visum te krijgen. En dus niet zoals nu elk boekjaar zo veel mensen teleur stellen. Maar ja, de politiek gaat niet zo snel. Dus het zal zo'n vaart niet lopen.
#13 - 31-08-2005, 16:41 uur

Heivalido

1 het weer hier in Florida
2 de mentaliteit van de mensen hier

Dat waren onze voornamelijkste redenen.
Intussen zijn we ook erg blij met het feit dat je hier veel meer kans hebt om een goed lopend eigen bedrijf te beginnen dan in Nederland.
Wij hadden NOOIT durven dromen dat we financieel al na 5 maanden werken, de ruimte zouden hebben om 2 weken vakantie te kunnen nemen.......... en niemand die ons tegen hield want je bent eigen baas en als je goed werk levert is er ook geen klant die er moeilijk over doet.
#14 - 04-09-2005, 07:12 uur
Vanuit Vlissingen, Zeeland, Nederland.
http://dutchinflorida.web-log.nl

Dusza

Wij hebben eigenlijk nog een hele andere reden dan wat ik hier al las:
wij willen vertrekken omdat we onze zoon willen meegeven dat de wereld je woonplaats is, dus dat je echt niet onder de kerketoren moet blijven wonen om gelukkig te kunnen zijn.
Tegelijkertijd maakt hij zo kennis met een van de grootste landen ter wereld, waar prachtige musea zijn, gaat hij perfect tweetalig worden (en hij moet naast het Nederlands ook zijn Frans van ons nog onderhouden, + liefst van al het Latijn dat hij nu doet ook nog).
Daarnaast geeft Amerika waarschijnlijk ook op professioneel gebied meer mogelijkheden voor mijn echtgenoot.
En ik? Ik volg...  :D En ik wil ook wel eens weg uit België. Eens elders mijn vleugeltjes uitslaan.
#15 - 06-09-2005, 09:36 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15