Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Vakantie in de US

Discussie gestart

Loek

Sinds ik in de US woon heb ik niet meer het royale aantal vakantiedagen die ik in Nederland gewend was.  Momenteel heb ik er 12 per jaar, wat betekent dat je daar efficient mee omgaat.  Ik maak dus veel gebruik van lange weekenden (memorial day, independence day, labor day) om ergens naartoe te gaan.  Bij die korte "vakanties" kom ik ook op plaatsen die door Nederlanders worden bezocht, zoals laatst Lake Powell.  Ik was daar 5 dagen.  Wat me daarbij opvalt is dat de Nederlander met zijn 3, 4 en 5 weken vakantie in de US bijna nooit ergens langer dan 1 of 2 dagen blijft, soms zelfs niet meer dan een paar uur.  Ik vraag me af, mis je dan niet veel?  Zijn jullie niet ontzettend moe aan het eind van zo'n vakantie?

#1 - 01-02-2005, 21:48 uur

Jez

Hoi Loek!

Jee, 12 dagen, da's nie veul.......... Ik werk in een winkel, dus kan ik veel dagen opbouwen, en ik heb nu al voor dit jaar 6 weken staan :-[

Moet jij dan van je vakantiedagen ook je ziektedagen betalen? Dit is nl bij een nicht van mij het geval.

Ik ben ook zo iemand die niet lang ergens blijft; doe ik ook niet in Europa. Ik denk dat "wij Nederlanders" dit ook doen omdat we zo'n eind moeten vliegen en een vakantie naar Amerika niet als goedkoop wordt beschouwd. We willen dus zoveel mogelijk zien in zo'n vakantie. Het gaat dan vooral om dingen die we hier niet hebben. Ik zou bijv. nooit naar Disneyland gaan, want als ik dat wil zien, dan rijd ik wel in 5 uurtjes naar Parijs. En als ik aan het strand wil liggen, neem ik een goedkoop vliegreisje naar Turkije.

Verder wil ik ook nog wat "overhouden" voor andere vakanties; dit jaar gaan we voor de 3e x naar Californie en gaan dus weer andere dingen bekijken. En sommige dingen wil ik nog wel eens bekijken, in een latere vakantie.
Maar eerst zoveel mogelijk zien; dit jaar rijden we ca. 2700 mile door het oosten.......... Om een indruk op te doen!
#2 - 01-02-2005, 22:07 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Loek

Ja, van die 12 dagen moet ik ook gebruik maken als ik een ziektedag wil nemen.  Nou is mijn baas flexibel dus meestal kan daar wel omheen worden gewerkt, maar in veel bedrijven is dat het strikte beleid.

Daar staat tegenover dat ik geen vrije dagen neem voor zaken waar ik in NL wel vrij nam.  Zoals een bezoek aan een officiele instantie (stadhuis of iets dergelijks).  Die zijn hier meestal langer en vaker open zodat ik dat in mijn lunchpauze kan doen, of na het werk.  Winkels zijn ook 24 uur per dag open, dus snijdt ook niet in het vrijedage budget.

Eerlijk gezegd merk ik niet echt dat ik minder dagen heb dan in NL.  Als ik na het werk hier thuis kom, voel ik me op vakantie   ;D
#3 - 01-02-2005, 23:10 uur

Norbert

Als ik je dus goed begrijp kennen ze in Amerika geen Ziektewet?
#4 - 07-02-2005, 13:46 uur

Loek

Als je bedoelt dat er overheidsdekking is specifiek voor een korte periode van zieke, nee.   Je kunt wel een particuliere verzekering afsluiten voor short term en long term disability.  De short term gaat meestal in na een wacht tijd van 30 dagen en de long term 90 dagen daarna.  De tijd daartussen zul je met je vakantie dagen of via onbetaald verlof moeten dekken.  

Overigens als je lange tijd ziek bent (6+ maanden) hoef je er in het algemeen niet op te rekenen dat je baan nog op je staat te wachten.  De amerikaanse werkgever is niet zo sociaal ingesteld als de nederlandse.
#5 - 07-02-2005, 20:10 uur

Cimba

Ik heb zelf ook zo'n vknt gedaan wat je zei van overal zo kort blijven maar als je er dan eenmaal bent dan wil je zo veel mogelijk zien dus doe je alles heel snel je mist dan niet zo veel maar inderdaad na die vknt heb je een volgende vknt nodig om uit te rusten ;)
#6 - 09-02-2005, 17:19 uur
Madelon

jaborg

Wij hebben ook een rondreis op de bonnefooi door Amerika gemaakt (nou ja een klein deel).  Als we onderweg waren en nog een leuk stekkie vonden, bleven we daar ook rustig een paar dagen.
Alleen Yellowstone hadden we gelijk voor 3 nachten geboekt en dat hadden we na 2 dagen wel gezien (het is er prachtig hoor maar een beetje te commercieel). Daarna hebben we verder eerst voor 1 nacht geboekt, en als het beviel bleven we nog een nachtje.
Ik heb onderweg een dagboek bijgehouden waar we sliepen en wat we gedaan hadden. Ik moet toegeven als je dan thuisbent en je leest het nog eens en je bekijkt de foto's dan is het wel veel van o, ja da's waar ook.
Moe waren we niet maar wel vol van alles wat we gezien en meegemaakt hadden.
Geluukig is het merendeel bijgebleven en door zo'n forum komt er toch weer meer boven.  ;D
#7 - 07-11-2005, 13:36 uur

Kinneret

Citaat
(het is er prachtig hoor maar een beetje te commercieel)

te commercieel? Leg uit..  ??? ???
#8 - 07-11-2005, 19:22 uur

jaborg

Citaat
(het is er prachtig hoor maar een beetje te commercieel)

te commercieel? Leg uit..  ??? ???
1 voorbeeld.
Wij kwamen de eerste dag aan. Even een stukje rijden. Komen we op een hele grote parkeerplaats komen er allemaal mensen aan die in de auto stappen en wegrijden. En niet een paar maar een paar honderd. Waren we bij the old faithfull aangeland. 90 minuten later stroomt het weer helemaal vol met mensen. 5 minuten het spuiten van the old faithfull en weg waren ze weer.
We hebben elkaar even aangekeken en gedacht "als dat zo 3 dagen gaat met alles dan houden wij het niet vol"
Daarna hebben we zoveel mogelijk dat soort dingen vermeden of er heen gegaan op tijden dat er bijna niemand was. Ik moet zeggen dat we op die manier nog een hoop genoten hebben. We hebben het wel heel apart gevonden dat we in die drie dagen bijna alle weerstypen hebben gehad. Vorst, sneeuw, regen en hitte.
#9 - 07-11-2005, 22:54 uur

Traveller

Wij hebben het wat afgewisseld tijdens onze 5 weken lange trektocht van Alaska naar New Hampshire: een aantal dagen (rustig aan) doorrijden en op heel veel plaatsen stoppen en dan weer relaxed een paar dagen ergens verblijven. Dit is een erg fijne manier van rondrijden vinden we zelf.
#10 - 10-11-2005, 12:26 uur

Jez

Van Alaska naar New Hampshire? Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar! Vertel eens meer............
#11 - 10-11-2005, 12:48 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

stinger

Wij vinden het heerlijk om zoveel mogelijk miles te rijden,heerlijk!!Wij rijden in 3 weken gerust 4000 miles.geen enkel probleem.
lekker genieten van de omgeving,lekker ondkijken,stoppen wandelen,lekker ergens gaan eten.Ik hou wel altijd een soort van dagboekje bij,ik schrijf ophoelaat we opstaan,waar we ontbijten,welke route we rijden,welke plaatsjes we erg leuk vonden,waar we lunchen,waar we slapen enz,dat is altijd leuk om terug te lezen.
#12 - 16-11-2005, 21:39 uur

Verelle

Wat me daarbij opvalt is dat de Nederlander met zijn 3, 4 en 5 weken vakantie in de US bijna nooit ergens langer dan 1 of 2 dagen blijft, soms zelfs niet meer dan een paar uur.  Ik vraag me af, mis je dan niet veel?  Zijn jullie niet ontzettend moe aan het eind van zo'n vakantie?

Ja, ik denk dat de gemiddelde Nederlander wel veel ziet, maar niet echt een gebied uitkamt. Als ik soms lees op het forum dat mensen ergens een halve dag of slechts een hele dag ergens zijn tijd besteed, dan is dat erg kort. Wij proberen altijd wat langer in een NP te staan, langer dan gemiddeld in elk geval. En gewoon efficient met je tijd omgaan, dus vroeg opstaan. 6:00 uur is bij ons meer regel dan uitzondering.
Maar ook de Amerikanen kunnen er wat van:
Vorig jaar waren we in Bryce en daar reden we langs de loupe, elke keer kwamen we een stel mensen tegen die keurig netjes gekleed waren, vooral de dame in kwestie viel nogal op. In "2-delig mantelpakje en op hoge hakken". Nou die zijn volgens mij niet verder geweest dan het asfalt.
#13 - 17-11-2005, 12:26 uur
In april terug naar Amerika

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15