Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

PetraVS

Als er al een gratuity bij room service inbegrepen zit, geef ik alleen extra, als die persoon meer doet, dan het eten brengen.  Zo had ik in New York vorig jaar een grote bestelling en dat vergde wel even alles netjes neerleggen en die man dekte zelfs een ander tafeltje voor ons.  Dan geef ik $5 meer in zijn handen.  Maar geen 20%!  Dat zou op onze rekening ook echt heel veel geweest zijn!
#31 - 03-08-2005, 02:55 uur

droopy

maw als er bijvoorbeeld al een zeker percentage gratitude aangerekent word heb ik eigenlijk al een tip gegeven...
#32 - 03-08-2005, 11:37 uur

Chiefram

Soms, als er een briefje ligt (of envelopje) met de naam van het kamermeisje... Maar dat kom je nog maar heel zelden tegen.

Ik geef nooit tip als ik een hotelkamer verlaat, maar zal het wel eens aan mijn kollega's hier vragen die ook veel reizen. Dit zijn echte Amerikanen en geen immigrant zoals ik die zijn best doet en nog wel eens iets verkeerds doe, hahaha...

#33 - 03-08-2005, 16:40 uur

Chiefram

maw als er bijvoorbeeld al een zeker percentage gratitude aangerekent word heb ik eigenlijk al een tip gegeven...

Ja, ik weet het... Maar toch merk ik dat ze wel degelijk nog wat extra's in hun handen gedrukt krijgen... Ze hadden allemaal een portemonaie vol met dollar biljetten. Ik zou me dan rot/schuldig voelen als ik niets zou geven.

#34 - 03-08-2005, 16:42 uur

PetraVS

Als we slechts een nacht ergens logeren laat ik geen tip achter, maar als we meerdere nachten ergens zijn, laat ik in ieder geval de eerste ochtend een tip ($2 per persoon in de kamer) achter met een vriendelijk briefje.  
#35 - 03-08-2005, 17:30 uur
« Laatst bewerkt op: 03-08-2005, 17:31 uur door PetraVS »

visuar

Petra: wat schrijf je op zo'n briefje dan? :)

Met veel plezier lees ik (en erg veel andere mensen) de blog Waiter Rant, hier een paar entries over tips en what-not-to-do in restaurants ;D

http://waiterrant.net/?p=134
http://waiterrant.net/?p=168
http://waiterrant.net/?p=105

Maar om even door te vragen op de vraag van Jez, is het inderdaad gewoon om ook een tip achter te laten in een motel? Doe je dit elke nacht of inderdaad maar eenmalig? Wat als je er een week blijft?
#36 - 03-08-2005, 18:52 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Jez

Misschien wel als je er een week blijft, maar wij slapen er maar 1 nacht en volgens mij betalen we altijd vooraf.
#37 - 03-08-2005, 21:51 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

PetraVS

Petra: wat schrijf je op zo'n briefje dan? :)

Met veel plezier lees ik (en erg veel andere mensen) de blog Waiter Rant, hier een paar entries over tips en what-not-to-do in restaurants ;D

http://waiterrant.net/?p=134
http://waiterrant.net/?p=168
http://waiterrant.net/?p=105

Maar om even door te vragen op de vraag van Jez, is het inderdaad gewoon om ook een tip achter te laten in een motel? Doe je dit elke nacht of inderdaad maar eenmalig? Wat als je er een week blijft?


Ik schrijf dan "Thanks for keeping our room clean" of iets dergelijks, soms met een speciaal verzoek, we zijn tenslotte vijf personen en vaak zijn er maar 4 baddoeken, bijvoorbeeld.

Ik weet niet of je via mij bij Waiterrant terecht bent gekomen, maar ik vind dat inderdaad ook een heel goede blog!  En ja, ik geef weleens 30 tot 50% tip, vooral op lagere bedragen.  Mijn minimum tip is $3, dus als de rekening onder de $10 is, zit je daar al gauw aan.

Of je officieel altijd in een hotel/motel een tip moet achterlaten voor de schoonmaakploeg weet ik niet, maar ik ken een aantal mensen, die dat werk hebben gedaan en die die tip heel fijn vonden en dus doe ik het zoveel mogelijk wel.  Degenen, die dat werk verrichten krijgen meestal de kleinste salarissen en als ik me een hotel/motel kan veroorloven kan ik me ook $5 tot $10 veroorloven voor degenen, die mijn troep opruimen :).  Ik laat meestal eenmalig een tip achter als we maar een paar nachten blijven, maar meerdere keren als het langer is.
#38 - 04-08-2005, 04:23 uur
« Laatst bewerkt op: 04-08-2005, 04:25 uur door PetraVS »

visuar

Thanks!

p.s. ik zou niet precies meer weten hoe ik op die blog terecht ben gekomen, haha
#39 - 04-08-2005, 10:51 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Chiefram

Vandaag heb ik de proef op de som genomen en aan een aantal echte (geboren te getogen) Amerikanen gevraagd hoe het nu zit met TIP en hoeveel normaal is. Ja, zelfs aan iemand die zelf in een 'simpel' restaurant werkt:

Als je ergens gaat eten (Buffet) restaurant: standaard 2 dollar, ongeacht wat de totaal rekening is.

Als je gaat eten in een restaurant waar je bedient wordt, maar waar je NIET bij de serveerster moet afrekenen, dan geef je maar 1x TIP. Je maakt zelf de keus om dit op tafel achter te laten OF (en dus niet EN) de TIP bij de centrale kassa te voldoen. Dit doe je als je de TIP via je Credit Card wilt laten afschrijven. Hier is de TIP 2x de belasting, dus ca. 18%. (Ezelsbruggetje van de meeste Amerikanen. Ik deed altijd 20% omdat dat gemakkelijker was, maar 18% is nu ook gemakkelijk, hahaha).

Uhhh... en ik had er nog een paar, maar nu ben ik ze vergeten... (Moet wat minder drinken denk ik, hahaha)
  :-[ :-X
#40 - 05-08-2005, 04:52 uur

Jez

Hartelijk dank voor dit veldonderzoek, Cheif!
Ben nu alleen wel nieuwsgierig naar "de rest". Kun je misschien de volgende x een notitieblok meenemen?

Maken we ervan:

"Van onze verslaggever te Highland Park, Amerika".

Misschien kun je ergens ook een perspasje krijgen? (Raar woord trouwens)
#41 - 05-08-2005, 07:53 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Ebelix

Vandaag heb ik de proef op de som genomen en aan een aantal echte (geboren te getogen) Amerikanen gevraagd hoe het nu zit met TIP en hoeveel normaal is. Ja, zelfs aan iemand die zelf in een 'simpel' restaurant werkt:

Als je ergens gaat eten (Buffet) restaurant: standaard 2 dollar, ongeacht wat de totaal rekening is.

Als je gaat eten in een restaurant waar je bedient wordt, maar waar je NIET bij de serveerster moet afrekenen, dan geef je maar 1x TIP. Je maakt zelf de keus om dit op tafel achter te laten OF (en dus niet EN) de TIP bij de centrale kassa te voldoen. Dit doe je als je de TIP via je Credit Card wilt laten afschrijven. Hier is de TIP 2x de belasting, dus ca. 18%. (Ezelsbruggetje van de meeste Amerikanen. Ik deed altijd 20% omdat dat gemakkelijker was, maar 18% is nu ook gemakkelijk, hahaha).

Uhhh... en ik had er nog een paar, maar nu ben ik ze vergeten... (Moet wat minder drinken denk ik, hahaha)
  :-[ :-X

Maar de belasting is niet altijd hetzelfde. In Florida is de belasting maar 6% en er zijn staten waar de belasting 12% is. Het ezelbruggetje gaat dus niet altijd op.  ;)
#42 - 05-08-2005, 09:42 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Chiefram

Dat is waar... hier is de belasting precies 8% en dan geeft men in feite 16% aan TIP en misschien zelfs een dollartje 'meer' om niet al te lullig te doen.

Ik zal wel meer van dit soort dingen vragen hier om me heen. Inmiddels ken ik al aardig wat mensen, dus mijn vragen durf ik nu wel te stellen aan ze, hihi
#43 - 05-08-2005, 15:44 uur

B-man

Het ezelsbruggetje gaat inderdaad niet overal op maar ik geef liever altijd iets te veel dan te weinig. In Amerika leven bijv. serveersters grotendeels van hun fooien en hun salaris is daar ook op aangepast, naar beneden wel te verstaan. En daarbij wie heeft er tegenwoordig op zijn GSM met telelenzen, MP3-spelers, radarsystemen geen simpel rekenmachinetje zitten!?  ;)

In New York is de BTW gewoon 8,25% en dat verschilt niet veel van andere grote steden aan de oostkust dus daar is het ezelsbruggetje wel gewoon te gebruiken voor de mensen die lekker lui (willen) zijn.

B-man
#44 - 05-08-2005, 16:03 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

visuar

Of als je redelijk goede tips wilt geven (20%) gewoon delen door 10 en dan keer 2. Das ook niet al te moeilijk ;) ;D
#45 - 06-08-2005, 22:35 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15