Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rijden in een automaat

Discussie gestart

DennisH

Huur maar eens een auto met een schakelbak. Dan kom je er snel genoeg achter.

En ga dan het centrum van Amsterdam in  ;D
#46 - 01-09-2005, 18:20 uur

Loek

Gek, ik heb nooit last van dat switchen.  Ik heb jaren lang 2 automaten en een schakelbak gehad.  Dagelijks reed ik zowel in de schakebak als in de automaat en nooit last van dat linkervoet syndroom gehad.  Zeker een kwestie van gewenning.

#47 - 01-09-2005, 18:57 uur

Bakvet

Een tijdje terug was ik op vakantie in Frankrijk met m'n eigen handgeschakelde auto. Om de paar dagen vergat ik wel weer een keer om de koppeling in te trappen bij het stoppen. Vooral als je langzaam op een parkeerplaats rondreed.

Het zit er blijkbaar bij mij ingesleten... vakantie betekent rijden in een automaat, dus je linkervoet niet gebruiken.
#48 - 01-09-2005, 19:53 uur

Robert

Ik ben het met Loek eens, Ik heb ook een automaat en een schakelbak en heb weinig last van het linkervoet syndroom.... ;) Waar ik wel last van heb is dat mijn caddy een 7.7 liter motor heeft en mijn escortje maar 1.4. En dat merk je wel in benzine verbruik en vermogen Ha ha

#49 - 02-09-2005, 23:44 uur

KH

Ik was ook niet op m'n gemak om ginds met een automatiek te gaan rijden. Ik was er écht niet gerust in.
Maar dat is 100% meegevallen. Tijdens de korte rit van het verhuurcenter naar het hotel even verderop was ik er al aan gewend.

Een veel grotere aanpassing was het toen ik weer thuis met m'n eigen auto moest gaan rijden. De dag dat we thuisgekomen zijn ben ik naar de winkel gereden en onderweg 2 keer stilgevallen. Vergeten te schakelen.... ;D

Ik weet; als ik ooit een nieuwe auto koop, is het een automatiek! Zeker weten!
#50 - 21-09-2005, 16:59 uur

Ebelix

KH,

Fijn om te horen dat je nu ook voor de automaat bent gevallen.

Hoe was je honeymoon?
#51 - 21-09-2005, 18:37 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

DennisH

Ik weet; als ik ooit een nieuwe auto koop, is het een automatiek! Zeker weten!

Zo denk ik er ook over, maar dan wel een fatsoenlijke, een 4-traps met koppelomvormer is wel erg ouderwets en oneconomisch.
#52 - 04-10-2005, 14:50 uur

RoermondDFW

Ik heb hier in NL in 2003 en 2004 een Chrysler Voyager V6 3L gereden, een automaat (een echt Amerikaans model uit 1989, voordat de Voyager officieel in NL uitkwam).

Daarvoor altijd schakel. Maar toen ik de Voyager wegdeed (hij was na 16 jaar echt OP) weer schakel. Maar ik hoefde er geen seconde aan te wennen. Het is volgens mij met schakelen/koppelen net als zwemmen - als je dat eenmaal geleerd hebt verleer je 't nooit meer. Maar die Chrysler mis ik nog altijd!
#53 - 07-10-2005, 19:02 uur

Chiefette

Even voor de zekerheid - als je stilstaat, voor bijvoorbeeld een stoplicht, moet je hem dus even in N zetten?

Cruise control werkt bij iedere auto anders begrijp ik, dus met die vraag zal ik jullie niet vermoeien...  ;)
#54 - 28-07-2006, 13:26 uur

Hans B

Even voor de zekerheid - als je stilstaat, voor bijvoorbeeld een stoplicht, moet je hem dus even in N zetten?


Ja, dat kun je wel doen, maar dan ben je toch nog aan het schakelen en dat is juist niet de bedoeling van een automaat.
Als je voor een verkeerslicht stil staat, sta je met je voet op de rem en blijft de automaat in de D (drive).
Licht op groen, rem los en gas erbij.
Vooral in een stad met veel schakelen heb je voor je gevoel 'tijd over'.

Dus alleen remmen en gassen. Koppelen en schakelen tijdens het rijden helemaal vergeten.
Hans
#55 - 28-07-2006, 14:03 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Traveller

Ik snap zowieso niet waarom in Nederland auto's niet standaard worden uitgerust met een automaat: dat rijdt gewoon zo gelaxt!!!!!!!!!! Vooral in de stad of bij het filerijden. Ik wil niet meer anders!
#56 - 03-08-2006, 12:48 uur

Wop

Ik rij ook automaat, ik vind het fantastisch rijden...
We hebben ook een schakelauto daar stap ik af en toe even in om het niet af te leren  ;)

Maar automaat rijden is echt niet moeilijk
#57 - 03-08-2006, 15:39 uur

BbimmerR

Even voor de zekerheid - als je stilstaat, voor bijvoorbeeld een stoplicht, moet je hem dus even in N zetten?


Ja, dat kun je wel doen, maar dan ben je toch nog aan het schakelen en dat is juist niet de bedoeling van een automaat.
Als je voor een verkeerslicht stil staat, sta je met je voet op de rem en blijft de automaat in de D (drive).
Licht op groen, rem los en gas erbij.
Vooral in een stad met veel schakelen heb je voor je gevoel 'tijd over'.

Dus alleen remmen en gassen. Koppelen en schakelen tijdens het rijden helemaal vergeten.
Hans

Als je veel geremd hebt en je remschijven zijn erg warm, dan zou ik de auto voor het stoplicht wel in z'n N zetten. De kans is namelijk groot dat de remklauw en schijf zo warm zijn dat ze kromme remschijven veroorzaken.
#58 - 04-08-2006, 07:42 uur
Check mijn zuidwest foto's op: http://www.imol.nl/cpg
Check mijn midwest blog op: http://www.imol.nl/usa/

Bakvet

Is dat niet een kwaal waar vooral goedkope Franse auto's last van hebben? Anyway, na een steile afdaling doe ik inderdaad altijd wat jij zegt of wat ik anders doe: de handrem aantrekken. Alleen wat ik me nu afvraag: maakt die handrem dan ook gebruik van die gloeiend hete remschijven?
#59 - 04-08-2006, 08:04 uur

Hans B

Natuurlijk worden de remschijven erg heet als je veel remt, vooral als je bergaf gaat.
Hiervoor heb je echter de mogelijkheid om wel te schakelen en dat moet je dan ook wel doen.
Op je schakelbak staat de 1 en de 2, dit zijn de 1e en 2e versnelling, schakel je deze stand in, dan blijft de versnelling/vertraging in deze stand staan en rem je af op de motor.
In mijn eerste reactie ging ik er vanuit dat er op 'vlak'-terrein (bv. Nederland) gereden werd.

Ik ben zelf met m'n camper in 2001 de TIOGA pas naar beneden gereden, had keurig in de 2e versnelling geschakeld, maar moest onderweg toch nog regelmatig bijremmen. De snelheid liet ik oplopen tot 40 ml, daarna afremmen tot 20 mile. Aan het eind gekomen waren de remmen zo heet geworden, dat ze niet meer werkten. Ik trapte er volledig doorheen. Gelukkig was er geen ander verkeer anders had ik in Lee Vining een behoorlijke aanrijding veroorzaakt, nu kon ik de t-kruising met sturen nog net redden. Later gevraagd en ik had in de 1e versnelling naar beneden gemoeten. Ik had ém tijdens de afdaling wel enkele malen in de 1e geschakeld. De snelheid bleef wel max. 25 mile, maar het gaf zo veel lawaai (afremmen op de motor), dat ik 90% de 2e versnelling heb gebruikt. Dit is een goede leer geweest.
Je hebt natuurlijk aardig wat kg's achter je. Voor een personenauto zal dit niet zo snel gelden, al blijft het natuurlijk wel oppassen met hele lange afdalingen.
De snelheid tijdens een afdaling niet te hoog laten oplopen, dan hoef je niet te veel bijremmen.

Hans
#60 - 04-08-2006, 08:38 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15