Het OV op O'Hare is nog altijd vijandig ten opzichte van mensen uit Europa. Ze adverteren met een weekkaart voor $20 die je zogenaamd uit de automaat kunt halen. Alleen die wordt op O'Hare helemaal niet aangeboden, je kunt hooguit de 3-dagen kaart voor $15 kopen. Vervolgens zijn Europese bankpassen te modern voor de apparaten, want blijkbaar willen ze een magneetstrip lezen. Ik heb maar liefst vier verschillende passen geprobeerd en allemaal werden ze geweigerd. Dat overkwam me twaalf jaar geleden ook al, toen er waarschijnlijk nog wel een magneetstrip op zat, dus het kan ook dat ze Europeanen gewoon niet belangrijk genoeg vinden.
Dan heb je wellicht een briefje van $20 op zak, maar geen $15. Geen probleem, de automaat geeft dan wel een 3-dagenkaart maar geen wisselgeld!
In elke Amerikaanse stad kun je al jarenlang de lokale ov-app op je mobiel installeren. Hoe gaat dat in Chicago, waar ze gebruik maken van een eigen Ventra App voor het OV? Als je die wilt installern op een Android toestel krijg je: deze app is niet beschikbaar in jouw regio. Je kunt in theorie wel de regio van Nederland naar VS zetten, alleen die instelling kun je maximaal 1x per jaar wisselen op Android. Je kunt wel met Google Pay op je mobiel betalen voor een enkeltje, maar vanaf O'Hare betaal je dan een naar verhouding gigantische toeslag van $5 voor het reizen vanaf de luchthaven, totaal betaal je dan $7.50. Dat is voor die 'geweldige service' die ze leveren op de luchthaven. Dan doe je er slimmer aan om $5 in de automaat te gooien en een 1-day pass te kopen, want daarmee betaal je geen luchthaventoeslag en kun je 24 uur lang op elke bus of metro stappen in Chicago.
Ik had dus een drie-dagenkaart uit de automaat gehaald en de suggestie wordt gewekt dat je die kunt opladen, maar dat lukt ook gewoon niet. Voor de terugreis naar de luchthaven moest ik een nieuw los ticket kopen van $2.50 en een toeslag van $0.50 voor een nieuw kaartje. (Was ik in elk geval meteen van al die muntjes af, de automaat accepteert alles vanaf $0.05).