Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rocky Mountain - Custer e.o. - Yellowstone - Grand Teton - juli 2013

Discussie gestart

jhbechthum

Na veel gelezen te hebben op internet en niet in het minst dit forum, met name diverse topics over planningen van anderen die hetzelfde gebied aandoen en de reacties daarop, heb ik tegelijkertijd zelf een schema opgezet.
Het was eigenlijk de bedoeling om vorig jaar die kant op te gaan, dus ik had al een basis.
Het is echter een jaar later geworden omdat het toen niet mogelijk was (je kunt wel alles willen, maar wat je wilt lukt niet altijd).

Inmiddels zijn de vluchten geboekt, en de overnachtingen in Yellowstone en Grand Teton geregeld.
De rest wil ik ook boeken, maar dat kan nog een paar maandjes wachten. Ik ben iemand die graag van tevoren alles regelt, dus ook de overnachtingen ga ik te zijner tijd vooraf boeken. Hoef ik daar tijdens de vakantie niet aan te denken.

Ik denk zelf dat dit een evenwichtige planning is, maar ik wil hem toch hier laten zien.
Mogelijk dat er toch nog ideeën geopperd worden, en anders heeft iemand anders er misschien iets aan.

DatumReistijdMijlenOmschrijvingOvernachten
15-71:1758.5Vlucht van Amsterdam naar Denver (aankomst 13:36)Best Western Lodge, Nederland, CO
16-74:28192Bezoek: Rocky Mountain National Park
Via: Trail Ridge Road
Comfort Inn, Fort Collins, CO
17-75:03302Via: Chimney Rock, Carhenge en andere stops van www.roadsideamerica.com.Super 8 Hot Springs, Hot Springs, SD
18-72:1172,1Bezoek: Wind Cave National Park, SD
Via: Iron Mountain Road, SD
Bezoek: Mount Rushmore National Monument, SD
Bezoek: Crazy Horse, SD
Econo Lodge, Custer, SD
19-76:45401Bezoek: Bighorn Canyon Overlook, MTSuper 8 Powell, Powell, WY
20-73:33175Via: Beartooth All-American RoadCanyon Lodge & Cabins, WY
21-7YellowstoneCanyon Lodge & Cabins, WY
22-7YellowstoneCanyon Lodge & Cabins, WY
23-7YellowstoneCanyon Lodge & Cabins, WY
24-7YellowstoneCanyon Lodge & Cabins, WY
25-7YellowstoneCanyon Lodge & Cabins, WY
26-7YellowstoneCanyon Lodge & Cabins, WY
27-7Grand TetonColter Bay Village, Moran, WY
28-7Grand TetonColter Bay Village, Moran, WY
29-7Grand TetonColter Bay Village, Moran, WY
30-75:34319Naar Salt Lake City, UTMicrotel Inn & Suites, Salt Lake City, UT
31-71:2991,5Vlucht naar Atlanta (aankomst 16:58)Quality Inn, Opelika, AL
01-82:51178Atmore, ALMuskogee Inn, Atmore, AL
02-8Atmore, ALMuskogee Inn, Atmore, AL
03-84:16269Naar Atlanta, GA
Vlucht naar Amsterdam
Boven de wolken...
04-8Aankomst in NederlandThuis

De vermelde reistijd is de 'kale' tijd, dus de tijd achter het stuur volgens maps.google.com. Ook de mijlen komen daar vandaan.

Het laatste deel vanaf 31-7 is omdat er een vriend in LA (Lower Alabama) woont die we willen bezoeken. Voor de volledigheid heb ik dat er ook maar bij gezet.

Johan.
#1 - 29-01-2013, 21:14 uur
« Laatst bewerkt op: 04-03-2013, 13:17 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Cees A

Mooi rustig schema.   6 dagen Yellowstone en 3 dagen Grand Teton.
Je wil daar duidelijk meer gaan doen dan alleen de highlights.
Ik mis Custer State Park, Badlands national park en Cody in je schema ?  Bepaalde reden ?
 
#2 - 29-01-2013, 22:04 uur

Jez

Mij valt ook op dat je heel veel tijd neemt voor Yellowstone en Grand Teton, maar het wel heel krap neemt voor de rest. In één dag van Fort Collins naar Hot Springs en dan ook nog bezoeken wat je wilt bezoeken lijkt mij behoorlijk enthousiast. En slechts één dag voor al het moois in de Black Hills wordt denk ik ook een uitdaging. Ik zou hier toch echt meer tijd plannen, als ik jou was; er is genoeg te zien en doen. Je bent alleen al met Crazy Horse en Mount Rushmore een dag zoet en de rit naar Wind Cave neemt toch ook wat tijd in beslag. Dan heb je de grotten nog niet bezocht.

Chimney Rock is trouwens niet bijster spannend. De voornaamste reden dat wij er stopten was omdat ik naar de wc moest....
#3 - 29-01-2013, 23:17 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Hans B

Ben het eens met voorgaande schrijvers.
Het eerste deel gaat vrij snel en voor Y en GT neem je alle tijd.
Geen probleem als je in Y en GT ook veel langere hikes gaat maken.
Natuurlijk besteed je nergens nooit voldoende tijd, maar voor een redelijk uitgebreid bezoek (tenminste dat vind ik) zou 4 volle dagen Y en 1 volle dag GT kunnen volstaan.

Denk aan het rijden van de Trail Ridge, dat je van bijna zeenivo in Amsterdam naar 3700m hoogte gaat. De laatste keer bezorgde dat mij erg veel hoofdpijn en duizeligheid.
#4 - 30-01-2013, 10:54 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

jhbechthum

Bedankt voor de snelle reacties :afro: Altijd interessant wat anderen er van vinden.

Cees A:
Door Custer State Park komen we wel via de Iron Mountain Road, maar je kunt het inderdaad geen echt bezoek noemen, hooguit een snufje opsnuiven.
Badlands National Park heb ik naar gekeken, maar ik vond het inderdaad 'bad land': ik denk aan de ene kant  indrukwekkend en aan de andere kant erg kaal.
Cody willen we een dag bezoeken vanuit Yellowstone. Wellicht tegenovergesteld van wat velen doen, maar ik wil de Beartooth Pass helemaal rijden, dus vanaf Red Lodge en dan is Cody te ver uit de route.

Jez:
Van Fort Collins naar Hot Springs is inderdaad een ‘rijdag’ (ruim 5 uur achter het stuur). Dat we dan wat ‘bezoeken’ is meer omdat je toch je pauzes moet nemen, en dat is leuker bij b.v Chimney Rock of Carhenge dan op een rest area aan de interstate.
Vorige keer zijn we bij Foamhenge geweest en je kijkt hooguit een half uurtje rond en gaat weer uitgerust verder.
De andere dag is een ‘bezoekdag’. Van de 4 dingen die ik vermeld heb bekijken we dan ter plaatse welke we zullen aandoen en welke we langsgaan.

Hans B
De oorspronkelijke bedoeling was om alleen Yellowstone aan te doen en aan te vliegen op Rapid City. De huurauto (SUV) werd dan echter 4x zo duur.
Vandaar dat we in Denver beginnen. De rit naar Yellowstone is dus eigenlijk een toegift en is daarom wellicht een gehaast contrast met de rust nadien.
De site van RMNP adviseert ook om de eerste dag weinig inspannends te doen en veel te drinken vanwege het hoogteverschil. Ik wil dan ook de auto het werk laten doen op de Trail Ridge Road.


Zoals ik al aangaf, Yellowstone is het (hoofd-)doel van de reis.
Wij vinden het altijd het prettigst om een uitvalsbasis te hebben en vandaar de omgeving te verkennen met wandelingen e.d. in plaats van de meeste dagen in de auto te zitten om naar het volgende te gaan (al doen we dat wel de eerste dagen).
De eerste dag in Yellowstone gaan we dan ook naar een bezoekerscentrum om kaarten en wellicht boekjes met minder bekende wandelingen en dus rustigere gebieden te kopen.
Naast wandelingen, watervallen e.d. ook ook uitstapjes naar b.v. Cody (<100mijl), West-Yellowstone (±40mijl).
Vandaar ook de keuze voor Canyon Lodge & Cabins omdat dat behoorlijk centraal in de 8-loop zit.
Ook in Grand Teton hebben ik geprobeerd een centraal gelegen basis te kiezen.

Ik zal de opmerkingen uiteraard nog eens met de kaart en routeplanner erbij bekijken.

Johan.
#5 - 30-01-2013, 13:24 uur
« Laatst bewerkt op: 30-01-2013, 15:42 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Hans B

Ik wil dan ook de auto het werk laten doen op de Trail Ridge Road.

Ik ben ook niet lopend naar boven gegaan.  ;)

Het is met name het 'snelle' overbruggen van het hoogteverschil dat voor problemen zorgt.

Binnen enkele uren van Denver (1500m) naar Estes Park (2500m) gaat prima, maar vooral daarna kan een (te) snelle stijging voor problemen zorgen. En zoals velen wil je natuurlijk even naar Alpine visitor center op de top (3750m). Eigenlijk zou je in Estes Park enkele dagen moeten acclimatiseren om aan hoogte te wennen.
#6 - 30-01-2013, 15:46 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

jhbechthum

Binnen enkele uren van Denver (1500m) naar Estes Park (2500m) gaat prima, maar vooral daarna kan een (te) snelle stijging voor problemen zorgen. En zoals velen wil je natuurlijk even naar Alpine visitor center op de top (3750m). Eigenlijk zou je in Estes Park enkele dagen moeten acclimatiseren om aan hoogte te wennen.
Dat Denver 'slechts' op 1500m ligt had ik niet in de gaten embarressed, wel dat je boven 3700m komt de andere dag.
We overnachten in Nederland, CO wat net als Estes Park op 2500m ligt, dus kunnen we even wennen. ;)
We zullen er rekening mee houden (veel drinken), en hopen er niet te veel last van te hebben. :(

Johan.
#7 - 30-01-2013, 19:19 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Marianne

Inderdaad veel drinken en het rustig aan doen. Wij hadden wel hoofdpijn de eerste dag (zie ons 2004-verslag) maar wilden waarschijnlijk ook iets te veel.
Verder prachtige route! Misschien is het leuk om in Yellowstone ook een of twee nachten op een andere locatie te overnachten? Wij vonden het heel mooi om bij Old Faithful te overnachten (zie ons 2008-verslag); heerlijk om in de avond of 's morgensvroeg in alle rust de wandeling bij de geisers te maken.

Marianne
#8 - 01-02-2013, 16:53 uur

jhbechthum

Marianne, we zullen veel drinken en het rustig aan doen.

Ik had al, en nu weer opnieuw, gekeken naar Old Faitfull maar die is geheel volgeboekt. We zullen er zeker een uitgebreid bezoek aan brengen.

Ik had  je 2004 en 2008 verslag gelezen. Je route komt veel overeen, en ik heb er dan ook ideeën uit gehaald.

Als Yellowstone-kenner, weet je van kaarten/boekjes met minder bekende en stille wandelingen?
Voor de tablet heb ik een app gevonden van MobileReference met veel informatie: Yellowstone NP - Travel Guide. Op papier is echter altijd makkelijker voor onderweg.

Johan
#9 - 01-02-2013, 19:47 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Marianne

Ik heb weinig ervaring met wandelingen in Yellowstone, de gewone, makkelijk bereikbare bezienswaardigheden kosten al veel tijd.
Ik heb het boekje best easy day hikes Yellowstone. Dat is een leuke serie, maar de titel zegt het al, het zijn eenvoudige, en over het algemeen korte wandelingen. In totaal 30. In de Loneley Planet Yelowstone & Grand Teton staan minder hikes, deels dezelfde. Een nuttig boek is Yellowstone Treasures van Janet Chapple. Zij beschrijft het park gedetailleerd vanuit de 5 ingangen waarbij ook diverse trails besproken worden. Een overzicht van trails ontbreekt.
Misschien heb je iets aan deze site, van iemand die erg veel wandelervaring in Yellowstone heeft.

Marianne
#10 - 01-02-2013, 21:12 uur

Hans B

Het is niet altijd wandelen in Yellowstoe.
Soms moet je ook even een tijdje rustig gaan zitten en wachten tot een geyser uitbarst.
Wij zijn 7x in Yellowstone geweest, totaal zo'n 21 dagen, meestal 3 a 4 dagen per bezoek.
Bij Old Faithfull en omgeving vind je de meeste geysers. Vanaf De Old Faithfull naar de Morning Glory Pool is ruim 2 km een fantastische wandeling waarmee je wel enkele uren zoet bent. En dan ook nog weer terug wandelen langs een andere route. Klim de berg op aan de overkant van de Old Faithfull Inn om een uitbarsting van bovenaf te zien, ook prachtig.
Verder wandelen wij meestal de routes die je in de gids krijgt bij de ingang van het park.
Succes.
#11 - 01-02-2013, 21:24 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

jhbechthum

@Marianne
“best easy day hikes Yellowstone” klinkt uitstekend. We zoeken inderdaad de kortere wandelingen.
We zijn geen geoefende sporters dat we de dag beginnen in de exercise room zoals ik nogal eens tegenkom in je verslagen ;)
De rest zal ik ook opzoeken en de site lezen.

@Hans B
Uiteraard zijn het vooral de geisers die het park uniek maken, en daar hoort wachten bij. Niet voor niets dat we er zoveel tijd voor uittrekken.
De wandelingen die je beschrijft had ik ook al gezien en willen we zeker doen. Naar de berg (Geyser Hill?) geeft, zoals ik het begrijp, een prachtig overzicht over Old Faithful en omgeving.
Maar daarnaast willen we ook weg van de crowd die alleen de highlights bezoeken. Vandaar dat we naast de onmisbare highlights ook minder bekende wandelingen willen doen.

In de Smokies (6x geweest) hebben we later een boekje met beschrijvingen van (wandelingen naar) watervallen gekocht. Sommige beschrijvingen gaan zoals: Rij vanaf het bezoekerscentrum 10,7 mijl. Bij de bocht naar rechts is links een pullout. Parkeer aan het eind van de pullout en loop 80 foot terug. Daar  is  een pad door de struiken waar de wandeling begint.
Die weg al tientallen malen gereden en nooit gezien. Daar zul je dus weinig mensen en vooral natuur tegenkomen :)

Johan
#12 - 02-02-2013, 10:08 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

maryde

Ook wij hebben genoten van Yellowstone, maar een kleine waarschuwing: ik heb veel moeite gehad met de hoogte en wist eerst niet wat er met mij aan de hand was tot ik de flyer in het motel las waarop mijn klachten vermeld stonden"hoogte problemen". Ik had weinig adem, hoofdpijn en voelde me alsof ik de 4-daagse had gelopen .. Na twee dagen ging dat beter! Dus .. rustig aan en  veel water drinken. In Denver, in september had ik dezelfde klachten, ook erg hoog gelegen ..
#13 - 02-02-2013, 13:46 uur

Marianne

@Marianne
“best easy day hikes Yellowstone” klinkt uitstekend. We zoeken inderdaad de kortere wandelingen.
We zijn geen geoefende sporters dat we de dag beginnen in de exercise room zoals ik nogal eens tegenkom in je verslagen ;)
Ha ha, ik geloof dat wij dat welgeteld één keer gedaan hebben.  :)

Je kunt ook eens naar rangerwandelingen kijken. De eerste keer dat wij in Yellowstone waren hebben we een aantal wandelingen met een ranger gedaan. Je komt dan op plaatsen waar je normaal gesproken niet komt, en je hoort altijd interessante dingen.

Marianne
#14 - 02-02-2013, 23:56 uur

jhbechthum

Wat de hoogte betreft weten we in elk geval wat er aan de hand is als er hoofdpijn opkomt. Proberen te voorkomen...

Een rangerwandeling lijkt zeker interesant. We zullen de kaart die je bij 'binnenkomst' krijgt bestuderen en het aanbod in het bezoekerscentrum bekijken.
Ik heb het boekje 'best easy day hikes Yellowstone' gevonden, aan de prijs zul je je geen buil vallen. Er zijn er van nog vele ander parken, ook Grand Teton.

Johan.
#15 - 03-02-2013, 11:12 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15