Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

St. Paul, MN - New York, NY

Discussie gestart

bgroeneveld

Paar notities nav een rit van St. Paul naar New York. We (mijn Amerikaanse vrouw) en ik zijn nu in New York, logeren bij onze vroegere huisbazen (we zijn dus duidelijk goede huurders geweest).

De wegen rond Chicago zijn een ramp, we hebben er meer dan een uur over gedaan om ons door en langs allerlei wegwerkactiviteiten te worstelen. De rit van St. Paul naar Napoleon, Ohio (trouwen van een neefje) duurde daardoor 11 uur in plaats van de 9 uur die Google voorspelde).

Bruiloften op het Amerikaanse platteland zijn grote gebeurtenissen, 300 mensen in de kerk en 300 menen op de receptie, ik KEN niet eens 300 mensen! En het hotel in Napoleon lag inderdaad aan Bonaparte Drive.

Door naar New York via Columbus, onze zoon was overgevlogen uit Los Angeles, waar hij zich twee weken geleden gvestigd heeft om een baan te zoeken in de decorbouwindustrie, en moest terug naar het vliegveld. Omdat de familie uit Columbus, die hem wel naar Napoleon gebracht had, wilde zien hoe de bruid en bruidegom hun cadeaus uitpakten -- een paar uur -- draaiden pa en ma voor het vervoer op.

Overigens, die bruiloft greep terug op gewoonten waarvan ik dacht dat ze nu eindelijk voorbij waren: de vrouw werd aanbevolen de dromen van haar man te ondersteunen en hem te gehoorzamen. De bruidegom werd aangespoord om goed voor de kinderen te zorgen die zijn vrouw hem zeker zou baren! (Hebben we daarvoor nou die vrouwenbevrijdingsbeweging gehad).

Onderweg: opvallend veel, heel hard rijdende, grote vrachtwagens, soms met twee aanhangers. Ook veel grote campers, met daarachter een SUV meeslepend. Mooi hoor, stap je van een wagen die 8 mijl per gallon rijdt in een auto die 10 mijl per gallon rijdt, spaar je niet echt iets uit (onze Honda Civic haalt 40 mijl per gallon).

Het mais in Ohio staat er goed bij, inderdaag 'as high as an elephant's eye', zoals in de musical Oklahoma gezongen wordt.

Amerika is toch eigenlijk verschrikkelijk groot, dat vergeet je wel eens. Ik vlieg meestal van St. Paul naar New York, ben je een kleine twee uur kwijt. We hebben in totaal een 20 uur gereden in drie dagen. Hopelijk kunnen we wat rechter doorrijden op de terugweg, en zullen dan 'maar' twee dagen op de weg zijn.

En in St. Paul ben je eigenlijk nog maar halverwege de VS!
#1 - 29-08-2006, 05:40 uur

Chiefram

De wegen rond Chicago zijn een ramp, we hebben er meer dan een uur over gedaan om ons door en langs allerlei wegwerkactiviteiten te worstelen. De rit van St. Paul naar Napoleon, Ohio (trouwen van een neefje) duurde daardoor 11 uur in plaats van de 9 uur die Google voorspelde).

Breek me de bek niet open, wat de wegen rond Chicago betreft! Verschrikkelijk!!!

Laats had ik een hotel in een van de buitenwijken van Chicago en moest de volgende ochtend in Indianapolis zijn. Het heeft ook mij 1 uur gekost om uit Chicago te komen!

Toen wij in een van de noordelijke plaatsjes woonden (ongeveer 20 minuten van Chicago af) moesten wij een rit richting het westen afleggen, dus kwamen we nog niet eens in de buurt van Chicago. Schrik niet: na 3 uur (!) auto 'gereden' te hebben, waren we nog maar 20 mile van ons huis verwijderd! Dit is niet leuk meer. Zelfs de binnenwegen die ik proberde te nemen was niet doorheen te komen. Okay, het was avondspits, maar dan nog is dit niet normaal meer. De wegen zijn slecht en alles zit pot en pot dicht.

Dit is ook een van de reden dat wij daar graag weg wilden. Het is een grote drama in heel veel van de gevallen. Soms heb je geluk en schiet het op, maar dit is vaker uitzondering dan regel.

Het gekke is dat het juist downtown Chicago heel gemakkelijk en rustig rijden is.

Ons huis destijds in Highland Park, IL is maar 20 minuutjes rijden van O'Hare Airport. Moet je eens op vrijdagmiddag proberen de luchthaven te bereiken... kost je vaak 3 uur file ellende. Ja, dan zit je nog op een toll weg ook! :(

Leuke bijeenkomstigheid: Ik vlieg vandaag toevallig naar St. Paul, MN !!! :)
#2 - 29-08-2006, 15:39 uur
« Laatst bewerkt op: 29-08-2006, 15:43 uur door Chiefram »

Annemiek

Naar O'Hare rijden was 20 jaar geleden al vreselijk, kan me niet voorstellen wat het tegenwoordig moet zijn.

BG, wel leuk om eens die afstanden rijdend mee te maken, nietwaar, om zo de grootte van het land te voelen.
#3 - 29-08-2006, 22:48 uur

PetraVS

Hoi Benno,

Wij hebben net 2000+ mijlen op onze van gegooid in een week "familiebezoek" en zijn afgelopen donderdag in een ruk uit West-Michigan teruggereden (845 mijl, een vijftien uur durende rit).  Ik herken de mega hardrijdende vrachtwagens en het hoge mais, want ook wij zijn door Ohio gereden.
Dit weekend hebben we het huwelijk van een goede (Amerikaanse) vriendin van dichtbij (onze jongste was junior bridesmaid, zie mijn blog voor verslag) meegemaakt.  Ook een enorm aantal genodigden (geen 300, maar toch wel 150) en heel klassiek Amerikaans (en een Hollywood uitziend bruidspaar moet erbij geschreven).  Gelukkig was er niets in de dienst zo ouderwets als wat jij beschrijft!  Wel de traditionele "in sickness and in health" etc.
Misschien een tip voor de terugweg om de Chicago troep te vermijden: er is een express veerboot van Muskegon, Michigan naar Milwaukee, Wisconsin.  Die duurt twee en een half uur en is heel comfortabel (http:www.lakeexpress.com).  Leuk je gesproken te hebben, hoe kort dan ook, trouwens!

#4 - 30-08-2006, 03:58 uur

GoGriz

Vorig jaar zijn we van Philly naar MT gereden, we hebben toen inderdaad besloten om via Columbus,  Indianapolis over I74 en  I 39 naar I90 / Minneapolis te rijden, deels omdat we niet door Chicago wilden rijden, en deels omdat we dan tol hadden moeten betalen voor heel dat I80/90 traject.  Was wel een stuk langer, maar veel rustiger.
#5 - 30-08-2006, 15:50 uur

Loek

Ons record staat op rond de 1100 miles in een dag (ruim 16 uur).  Van Springfield, TN naar Aurora, CO.  's Ochtends om 7 uur weg en net voor middernacht weer thuis, want we hadden geen zin om een hotel op te zoeken.  Dat was wel erg veel voor een dag, en niet voor herhaling vatbaar.  Voordeel van deze route was dat je redelijk goed kunt doorrijden, vrijwel geen knelpunten in dit deel van het land te vinden.
#6 - 30-08-2006, 22:06 uur

bgroeneveld

Dat van die veerpont had ik ook gehoord, ik zal eens op de kaart en de web site kijken en zal laten weten wat we doen.

Merk overigens dat we een dagje ouder worden. Mijn vrouw komt oorspronkelijk uit Tiffin, Ohio, 2 uur rijden ten noorden van Columbus en studeerede en woonde in New York. Ze reed indertijd NY - Tiffin in 1 ruk, alleen. Maar wel 25 jaar geleden.

We zitten in Armonk, even ten noorden van North White Plains in New York. Hebben gisteren de auto bij het stationnetje gelaten en met de trein naar Manhattan. Je komt dan in Grand Central Station uit, midden in de stad. Vooral de terugreis, in het pikkedonker, is prettiger met de trein!
#7 - 31-08-2006, 18:14 uur

bgroeneveld

Terugreis van New ork naar St. Paul ging een stuk makkelijker. We vertrokken om 8:30 uit New York (Armonk, even boven White Plains, ongeveer een uur met de auto ten noorden van Manhattan), de Tappan Zee brug over en toen Interstate 80, 90, 294, en 94. Maandag rond 4 uur Central Time (een uur eerder dan New York) aangekomen. Geen probleem met Chicago deze keer, we zijn er zuidelijk langs gereden.

Mooi verschil overigens met Europa, hier in de VS rijd je op de wegnummers, in Europa rijd je op de plaatsnamen.

En dan ben je nog maar halverwege Amerika!

New York was leuk weer even te zien, weinig gedaan, vrienden bezocht, door de Village gelopen, even de sfeer weer geproefd. We hebben beide (mijn vrouw Kathy en ik) een 18 jaar in en rond New York gewoond, we kennen de stad dus redelijk. En er was maar weig veranderd. Alleen dat gat aan de zuidpunt. En als je Manhattan langs kijkt, dan mis je dat punt dat vroeger aangaf waar het eiland ophield.

Niet naar Ground Zero gegaan (en ook niet de film gezien). Ik weet hoe de twee toeren eruit zagen, ben een aantal keren bovenin geweest en ik heb ze via de TV zien vallen, ik houd mijn eigen herdenking, daar heb ik niemand anders voor nodig.

Opvallend: we hebben betere en meer vrieden na 18 jaar New York, waar vrijwel iedereen ergens anders vandaan komt, dan in Minnesota, waar de mensen elkaar kennen vanaf de kleuterschool en geen buitenstaanders nodig hebben.

Begin oktober een weekje naar Nederland, vieren dat mijn moeder 94 is geworden (en dankzij de Nederlnadse voorzieningenPLUS een goede buurvrouw) nog steeds op zichzelf kan wonen. En even Van Gogh, het Rijksmuseum en twee dagen in een bed and breakfast in Nijmegen, die kant van het land ken ik (als goed Amsterdammer), nauwelijks. Plus 'even' lunchen in Brussel met een Amerikaanse vriend die in Parijs woont en even overkomt. Twee uur me de auto vanaf Nijmegen, een uurtje in de trein vanaf Parijs. In Amerika wen je wel aan afstanden.
#8 - 05-09-2006, 03:25 uur

PetraVS

Opvallend: we hebben betere en meer vrieden na 18 jaar New York, waar vrijwel iedereen ergens anders vandaan komt, dan in Minnesota, waar de mensen elkaar kennen vanaf de kleuterschool en geen buitenstaanders nodig hebben.

Grappig, dat je dat schrijft.  Toen wij in Minneapolis uit eten gingen kwam onze serveerder uit ons gebied rond Washington.  Hij vertelde, dat hij de makkelijke contacten van hier miste.  Er schijnt een gezegde te zijn: "A Minnesotan will give you directions anywhere, except to his own house" ;)

Citaat
Begin oktober een weekje naar Nederland, vieren dat mijn moeder 94 is geworden (en dankzij de Nederlnadse voorzieningenPLUS een goede buurvrouw) nog steeds op zichzelf kan wonen. En even Van Gogh, het Rijksmuseum en twee dagen in een bed and breakfast in Nijmegen, die kant van het land ken ik (als goed Amsterdammer), nauwelijks. Plus 'even' lunchen in Brussel met een Amerikaanse vriend die in Parijs woont en even overkomt. Twee uur me de auto vanaf Nijmegen, een uurtje in de trein vanaf Parijs. In Amerika wen je wel aan afstanden.


Wow, wat een mooie leeftijd en dan nog alleen wonen, dat is toch wel heel bijzonder.  Dat van die afstanden herken ik ook, wij verkijken ons altijd omgekeerd op de afstanden in Nederland en zijn altijd weer verbaasd hoe dicht alles bij elkaar ligt.
#9 - 05-09-2006, 21:35 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15