Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

tips en hulp gevraagd voor reiziger-in-spé

Discussie gestart

Rutger

Hallo allemaal,

14 december vertrek ik in mijn eentje naar Amerika om daar rond te reizen voor ongeveer anderhalve maand. De bedoeling is om te beginnen in Detroit, dan richting Chicago, Illinois en dan naar beneden naar Dallas, Texas. Ik heb niet echt een vaste route in mijn hoofd.
Zoiets is voor mij de eerste keer en heb dus geen ervaring met reizen. Daardoor zit ik met wat vragen over een aantal dingen en ik hoopte dat jullie mij daarbij konden helpen. Ik ben er misschien wat laat mee gezien mijn vertrekdatum, dus bij voorbaat heel erg dank. Schrik niet als je concludeert dat ik erg onvoorbereid ben, want dat klopt   :) :-[ .

Reismiddel:
- Is er een groot verschil met Nederland wat betreft het openbaar vervoer?
- Wanneer is wat voordeliger: een auto huren of met het ov? En wat zijn de voor- en nadelen van elk? En wanneer is het verstandig om zo’n travelpass te kopen of ‘los’ te reizen met de treinen en bussen?
- Kun je met het o.v. overal komen?
- Rijdt er nog genoeg o.v. tijdens en rond de kerstdagen & oud en nieuw?

Hostels:
- Moet je van tevoren reserveren of kun je er ook gewoon binnenlopen en vragen om een kamer?
- Zijn er veel hostels in de Verenigde Staten?
- Wat zijn de gemiddelde kosten?
- Wie weet een (goed) adres in Detroit? (voor mijn eerste nachten, heb daarvoor zelf nog niet naar gekeken)

En mijn laatste voorbereidende vraag:
- Dien ik nog met andere dingen rekening te houden rond de tijd van kerst en oud & nieuw (duurdere prijzen van kamers, weinig vervoersmogelijkheden, veel gesloten winkels etc.)?

Verder zijn andere tips ook heel erg welkom over bijvoorbeeld steden. Vooral dingen die te maken hebben met muziek zou ik waarderen (Chicago!), maar ook minder bekende plekken/steden (die een beetje op de lijn liggen van Chicago naar Dallas) en ook uitgaansgelegenheden.

Alvast erg bedankt voor jullie hulp en groetjes,

Rutger
#1 - 19-11-2005, 21:46 uur

Jez

Hoi Rutger; welkom op dit forum! Ik zal proberen je alvast op weg te helpen.

Citaat
Reismiddel:
- Is er een groot verschil met Nederland wat betreft het openbaar vervoer?
Ja. De afstanden in Amerika zijn behoorlijk groter dan in Nederland en het is niet zo dat je op elke straathoek een bushalte vindt. Het fijne weet ik er echter niet van, want ik reis nooit met het ov. Mij lijkt echter dat vooral het vervoer tussen korte afstanden lastig is. Voor de langere afstanden kun je gebruik maken van de bus, Greyhound, of trein, Amtrak. Op hun websites kun je bestemmingen en tarieven vinden.

Citaat
- Wanneer is wat voordeliger: een auto huren of met het ov? En wat zijn de voor- en nadelen van elk? En wanneer is het verstandig om zo’n travelpass te kopen of ‘los’ te reizen met de treinen en bussen?
Ik weet niet wat je kwijt zou zijn voor het ov, kijk voor de prijzen van huurauto's eens op bijv. www.holidaycars.nl (ik weet niet wat voor klasse je zou willen huren)

Voordelen van het ov weet ik niet, want dat ligt denk hoofdzakelijk aan de prijs. Nadelen van ov lijken mij: lastig om op plaatsen buiten routes te komen, minder bewegingsvrijheid, verplicht op vaste tijden te vertrekken, geen privacy tijdens je reis. Oh, voordeel van ov: aanspraak tijdens je reis.

Persoonlijk zou ik voor de auto gaan; lijkt me in Amerika veel fijner.

Citaat
Hostels:
Kijk eens op deze site: http://www.hostels.com/en/us.html

Citaat
En mijn laatste voorbereidende vraag:
- Dien ik nog met andere dingen rekening te houden rond de tijd van kerst en oud & nieuw (duurdere prijzen van kamers, weinig vervoersmogelijkheden, veel gesloten winkels etc.)?
Het weer! Het gedeelte waar jij wilt starten kent hele strenge winters met veel sneeuwval. Dus tenzij je wilt skien/gewoon dol bent op strenge winters, zou je misschien een ander jaargetijde kunnen overwegen........

Gebruik ook eens de search-functie op dit forum; over bijvoorbeeld Chicago zijn al veel goede tips gegeven.

Succes! Groetjes, Jez
#2 - 20-11-2005, 00:36 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Dutch

Hallo,
hier alvast een kort antwoord. Er zullen nog wel meer reakties komen, maar alvast dit betreffende  het reismiddel:
Niet te vergelijken met Nederland!!
Omdat auto's daar te vergelijken zijn met (brom)fietsen hier, tenminste wat betreft de kosten en de minimum leeftijd om er een te besturen.
Behoudens in de grote steden, waar het openbaar vervoer nog wel redelijk is, is een auto haast een "must" in Amerika.
In ieder geval veel plezier toegewenst!!

En kijk, terwijl ik dit aan het typen was kwam Jez al met een meer uitgebreid antwoord ;D
#3 - 20-11-2005, 00:37 uur
« Laatst bewerkt op: 20-11-2005, 00:39 uur door Dutch »
There's no substitute for cubic inches

Chiefram

Persoonlijk zou ik ook voor het huren van een auto gaan. Als het je omde kosten te doen is, dan neem je een leuke en goedkope(re) klasse. Het voordeel is dat je zo vrij bent om jezelf in een super groot land als Amerika helemaal 'vrij' te bewegen en dat je kunt gaan en staan waar je maar wilt en wanneer je maar wilt.

Het openbaar vervoer is absoluut niet te vergelijken met dat wat wij in Nederland hebben. Sterker nog, een Amerikaan zou je uitlachen als je zo praten over openbaar vervoer in hun land. Tenzij je taxies ook als openbaar vervoer ziet, maar die zijn niet (altijd) even goedkoop.

Reis je echt alleen van grote stad naar grote stad, dan kun je misschien wel de trein nemen, als die er rijden tenminste. Het spoorwegennet in de USA is niet zoals in Nederland. Vaak wordt het spoor (als het er is) alleen gebruikt voor goederenvervoer.

Hotels zullen zo rond de kerstdagen inderdaad duurder zijn dan buiten de feestdagen. Dat geld ook voor binnenlandse vluchten. Moet je eens rond de kerstdagen voor de gein op een vliegveld kijken: daar wil je niet tussen staan met je bagage! Half Amerika trekt er tijdens de feestdagen op uit om familie elders in het land te bezoeken en er zullen er ongetwijfeld veel in hotels enzo logeren. Over Hostels heb ik geen informatie. Ik weet eigenlijk niet eens wat dat is...

 ??? :-X ;)

Mijn ervaring is dat rond de kerstdagen de meeste winkels gewoon open zijn. In Amerika gaat over het algemeen alles gewoon door, op een kleine uitzondering na.

Meer op je vragen kan ik helaas niet beantwoorden.

Veel plezier zometeen, maar dat gaat je wel lukken. Hou er alleen wel rekening mee dat men in Chicago deze winter een extra strenge en koude winter hebben voorspeld. Hou hier wel rekening mee. Het kan heel lang en heel hard sneeuwen. Mocht je een auto huren, dan adviseer ik je eigenlijk een 4WD te nemen, maar als dat je te duur wordt, kijk dan naar een voorwielaangedreven auto, dus zeker geen achterwielaangedreven auto, zoals een Ford Mustang want dan 'ga' je... Achterwielaangedreven auto's zijn moeilijk te hanteren op besneeuwde en gladde wegen.
#4 - 20-11-2005, 04:01 uur

Rutger

Hé Jez, Dutch en Chiefram, erg bedankt voor jullie berichten. Ik denk dat ik er wel uit ben over hoe ik me daar ga voortbewegen, namelijk (toch maar) met het ov (ondanks jullie persoonlijke voorkeur voor een auto). Op de site van Amtrak zag ik dat er een railpass voor buitenlanders wordt aangeboden voor 406 Euro (30 dagen). Omdat ik in m'n eentje ben is het autorijden denk ik duurder, vermoeiender (ik ben geen kei in kaartlezen) en je kunt niet op de omgeving letten. Bovendien lijkt me die strenge winter met sneeuw en mist niet heel fijn om in te rijden. Maar als ik in een mooi gebied ben kan ik altijd nog een auto huren, toch? (Voorwielaangedreven, goed dat je dat hebt vermeld chiefram :), ik zou er niet over nagedacht hebben.)

Kennen jullie eigenlijk het gebied waar ik naartoe ga? En dan met name de staat Illinois? Zo ja, weten jullie daar nog wat 'hotspots'? De omgeving schijnt daar wel mooi te zijn. En wat voor ervaring hebben jullie trouwens met Amerika? Hebben jullie ook gebruik gemaakt van de Lonely Planet tijdens jullie reis?

Ik hoop nog wat van jullie te horen!

Groetjes,
Rutger
#5 - 24-11-2005, 22:58 uur

Jez

Hoi Rutger,

Chief is wegens verhuizing even off-line, en hij is nou net degene die het afgelopen jaar in Illinois heeft gewoond. Zelf ben ik er nog niet geweest, dus je hebt hierbij helemaal niks aan me  :-\ Hopelijk kan iemand anders je tips geven.

Voor wat betreft Amerika in het algemeen: ga er niet naar toe! Er heerst een gevaarlijk virus, die zich uit in een verslaving aan dit land  ;) Ik ben met mijn man in 2002 voor het eerst naar California geweest, nogal sceptisch over het land en haar bewoners. In februari gaan we voor de 4e x............. Ik vind het een heerlijk land, geweldige natuur, over het algemeen geweldige mentaliteit van de mensen die je tegenkomt. Je zult er zeker geen spijt van krijgen dat je gaat!

Groetjes, Jez

P.S. Dat huren voor een paar dagen onderweg is een goed idee! Kijk wel uit dat ze je niet uitkleden met de verzekeringen! Als het mogelijk is, zou je misschien beter een auto vanuit Nederland kunnen huren.
#6 - 25-11-2005, 01:24 uur
« Laatst bewerkt op: 25-11-2005, 01:26 uur door Jez »
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Rutger

Ha ha, je liet me eerst even schrikken  :o ("ga er niet naar toe!"),  maar gelukkig gaf je een bemoedigende anticlimax ;D. Je kijkt zeker vast al naar februarie uit. Jullie komen, ik vertrek dan weer.
Hopelijk is Chiefram snel weer online, want ik kan zijn eventuele info denk ik goed gebruiken.

Groetjes,

Rutger  
#7 - 25-11-2005, 11:30 uur

Rutger

Hé mensen,

Ik had nog een tweetal vraagjes, ik denk dat ze wel te beantwoorden zijn:

-Zijn de kleinere stadjes in het midwesten van de VS de moeite waard om er (veel) van te bezoeken?
-Welke adviezen kunnen jullie me nog geven om de reis niet onnodig duur te maken?

Alvast weer bedankt!


Groetjes, Rutger
#8 - 01-12-2005, 12:44 uur

Jez

Hoi Rutger,

Het begint al lekker op te schieten voor je; nog maar 2 weken! Leuk hoor.

Ik ben zelf geen grote-steden-mens en vind vaak de kleinere plaatsjes meer charme hebben. De beste tip die ik je kan geven is rij niet alleen over de snelwegen, maar neem vooral ook routes die door dorpen/steden gaan. Zie je eel meer van het landschap en het dagelijkse leven, zeg maar. En kom je ergens dat je aanspreekt, dan parkeer je toch gewoon je auto om er rond te banjeren.

Als je in Amerika bent aangekomen, neem dan ergens een gratis Travel Coupon Guide mee. Dan heb je een overzicht van waar de motels zitten, je kunt meteen de duurdere van de betaalbare scheiden èn je hebt een kortingsbon.
Ik geloof dat je hoofdzakelijk met de trein reist? Dan is het lastiger een koelbox mee te nemen. Anders kun je voor bijv. je ontbijt zelf boodschappen doen. Elke avond uit eten hakt er ook in, natuurlijk. We hebben wel eens ergens pizza gegeten, waar we veel van over hielden. In een doggy bag gestopt en de volgende avond weer gegeten. (er was een magnetron in het motel). Ik neem ook altijd een paar pakjes bamisoep mee, en instant koffie. Verder is eten bij een (fastfood)keten vaak voordeliger dan in een restaurantje. Maar ook tussen ketens zit verschil; Denny's is bijvoorbeeld duurder dan een Wendy's (bij Denny's wort je bediend, bij Wendy's zelf afhalen) Ook bij een buffet-restaurant kun je voor weinig veel eten. Ik vond Hometown Buffet wel goed; voor $10,- dollar eet en drink je je vol.
Als laatste: ga niet teveel naar plekken waar je een (hoge) entreeprijs moet betalen.

Veel plezier!
#9 - 01-12-2005, 13:28 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

bgroeneveld

Reizen met Amtrak is leuk, maar je moet geen haast hebben. Vertragingen van zes uur of meer zijn niet ongewoon. Aan de andere kant: je spreekt nog eens met iemand (in de restauratiewagen vullen ze de tafeltjes zodat je altijd wel met iemand in gesprek raakt.)
Andere mogelijkheid: Greyhoud (die waarschijnlijk ook een speciale aanbieding heeft voor buitenlanders). Stoppen onderweg nog wel eens in wat kleinere plaatsen.
Alleen in een auto is afschuwelijk. Ik doe het af en toe, maar neem als het even kan de bus.
#10 - 29-01-2006, 19:07 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15