Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Leuke state parks / historic sites in de omgeving van NYC?

Discussie gestart

Swissdutchie

Beste Amerika-liefhebbers,
Volgend jaar eind september / begin oktober willen wij voor twee weken naar de Oostkust. Het plan is een citytrip naar NYC te combineren met een week autohuur. In de week, dat we een auto ter beschikking hebben, willen we een beetje rondtoeren in de omgeving van NYC en daar wat state parks en historic sites gaan bekijken. Het is de bedoeling om dan vooral de natuur in te gaan en eventueel wat te gaan wandelen. Ook historische plekken vinden we best interessant. Waar we dus bewust niet voor kiezen is, om naast NYC nog een grote stad te bezoeken. Vandaar dat we steden als Washington, Philadelphia en Boston deze keer overslaan. Mijn vraag is daarom:
Kent iemand mooie state parks en / of historic sites in de omgeving van NYC, die de moeite van een bezoekje waard en in een week tijd redelijkerwijs bereikbaar zijn?
Misschien moet ik nog even vermelden, dat wij al eerder aan de Oostkust zijn geweest en toen onder meer de Niagara Falls en de staten van New England hebben bezocht. Gezien het feit, dat we maar één week voor onze tocht hebben, willen we deze keer een beetje in de buurt van NYC blijven. We dachten hierbij aan de staten New Jersey en New York evt. met een uitstapje naar Pensylvania, Connecticut of Massachusetts. Natuurlijk heb ik ook al ons boek over de state parks van de VS en verschillende reisgidsen geraadpleegd. Ook ben ik een speurtocht op internet begonnen, maar vooral over de staat New Jersey is gedetailleerde informatie schaars.  State parks en historic sites zijn er genoeg, maar welke zijn ook echt de moeite waard? Ik hoop, dat jullie ons kunnen helpen met het maken van een keuze. Alvast bedankt voor alle tips!
Groetjes,
Franziska
#1 - 14-11-2012, 00:27 uur



Jez

Wij hebben iets vergelijkbaars gedaan in 2009. Hebben toen wel Philly bezocht (is toch echt het overwegen waard hoor...) maar zijn verder de Catskills ingetrokken, Cape Cod bekeken, routetje door Massachusetts gereden, dat soort dingen. Kijk anders even op mijn website bij het reisverslag van 2009, Oostkust USA.
#2 - 14-11-2012, 00:45 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Swissdutchie

Hoi Jez,
Heel erg bedankt voor de link naar jullie website. Het ziet er veelbelovend uit. Ik ga er morgen dan ook uitgebreid voor zitten, maar nu moet ik naar bed.
Groetjes en nogmaals bedankt,
Franziska
#3 - 14-11-2012, 01:01 uur



Ine

Ten noorden van NY in de buurt van Poughkeepsie liggen de buitenhuizen van de Fam. van der Bilt en ook van oud president Roosevelt, gerlegen aan de Hudson rivier.. Beide tegen betaling te bezoeken.
http://www.nps.gov/hofr/index.htm
http://www.nps.gov/vama/index.htm
Andere bezienswaardigheden in de buurt van NY, via deze site:
http://www.nps.gov/state/ny/index.htm?program=parks
#4 - 14-11-2012, 16:10 uur

Swissdutchie

Hallo Ine,
Bedankt voor de tip, maar deze twee 'optrekjes' hebben we alle twee al gezien tijdens onze tocht door New England in 1999. Was trouwens erg leuk en heel interessant. Er schijnen in de buurt echter nog meer van die 'mansions' te zijn, waaronder het landgoed van de familie Rockefeller in Sleepy Hollow of Montgomery Place in de buurt van Rhinebeck. Is er misschien iemand, die één van deze of alle twee de buitenhuizen al een keer bezocht heeft en ons kan vertellen, of ze de moeite waard zijn? Natuurlijk houden we ons ook voor andere tips nog steeds aanbevolen.
Naast historic sites zouden we ook graag nog een paar state parks bezoeken, waar de natuur centraal staat en waar we eventueel een paar korte wandelingen kunnen doen. Ik dacht hierbij bij voorbeeld aan de Catskills of the state parks langs de Delaware River aan de grens tussen Pensylvania en New Jersey. Als er mensen met ervaringen met deze parken zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.
Alvast bedankt!
Franziska
#5 - 14-11-2012, 17:20 uur



Marianne

Hallo Franziska,

Welk boek over de State Parks heb jij? Wij hebben die van de National Geographic. Mocht je die niet kennen, dan kan ik daaruit wel wat tips geven.
Helaas geen tips uit eigen ervaaring, wij zijn de afgelopen maand met een boog om New York heengereden (zie hier ons verslag).

Veel succes met de planning!

Marianne
#6 - 15-11-2012, 12:55 uur

Swissdutchie

Hoi Marianne,
Ook wij hebben de State Park gids van National Geographic, dus die heb ik zelf al geraadpleegd. Ook jullie reisverslag had ik al in een andere post op het forum gevonden en met veel plezier gelezen. Je zou echt boeken moeten gaan schrijven, want je hebt een geweldige, erg amusante en vermakelijke schrijfstijl.  Ik zat verschillende keren gewoon hardop te lachen achter de computer. Ik verheug me dan ook al weer op jullie volgende verhaal. Zit er al iets in de planning voor 2013?
Ondanks dat jullie met een grote bocht om New York heen zijn gereisd, heb ik misschien toch nog iets aan jullie verhaal. Zo zouden we op ons rondje bij voorbeeld Lancaster County mee kunnen pikken. We zien wel, wat de route wordt. Tenslotte hebben we nog een paar maanden tijd om een besluit te nemen.
Groetjes en bedankt voor de tips,
Franziska
#7 - 15-11-2012, 15:07 uur



Swissdutchie

Hoi Jez,
Inmiddels heb ik ook jullie reisverhaal met veel belangstelling gelezen. Daar zitten zeker wat dingen in, die we in ons rondje mee kunnen pakken. Wat hebben jullie trouwens al een hoop reizen naar de VS gedaan! Ik heb jullie pagina opgeslagen, want ik wil binnenkort zeker nog weer een paar reisverslagen van jullie gaan lezen.
Groetjes en nogmaals bedankt voor de link,
Franziska
#8 - 15-11-2012, 15:15 uur



Marianne

Ik moet bekennen dat Martin een heel groot aandeel heeft gehad in ons verslag, ook daar waar het lijkt of ik het schrijf...
Ik zet een blog op en maak een begin, en Martin vult aan. En hij schrijft al boeken.  :)

En ja, er zit al weer iets in de planning, waarschijnlijk een rondje Denver of een route van Denver naar de westkust.

Marianne
#9 - 16-11-2012, 16:18 uur
« Laatst bewerkt op: 16-11-2012, 16:20 uur door Marianne »

Swissdutchie

Ik zou willen, dat mijn echtgenoot ook zoveel belangstelling zou tonen voor het schrijven van onze blog.  De afgelopen twee keren heeft hij weliswaar de Nederlandse versie voor zijn rekening genomen en vorige keer ook nog de Engelse, maar hij heeft een nogal beknopte schrijfstijl. Hierdoor krijg ik altijd comentaar van mensen, die erover klagen, dat de Duitse versie veel uitgebreider is dan de Nederlandse.
Een route vanuit Denver, leuk hoor! Dat hebben wij in september 2011 gedaan, maar ik zou er zo weer naartoe willen. Er valt daar nog zoveel te zien en te doen. Helaas hebben we volgend jaar maar twee weken ter beschikking. Vandaar dat we voor een citytrip New York met een klein rondje in de omgeving van deze stad hebben gekozen. Nu valt er in NYC opzich natuurlijk al genoeg te zien om je twee weken te vermaken, maar ten eerste is ons twee weken accommodatie in deze stad te kostbaar en ten tweede zullen we na een week stadsleven ook weer toe zijn aan een beetje natuur. Vandaar dus onze keuze voor combinatie van een weekje NYC en een klein rondje per huurauto in de omgeving.
#10 - 18-11-2012, 18:10 uur



coulthard

Hoi,

misschien nog een tip; niet te ver rijden van NYC ligt Gettysburg, voor mij was het erg indrukwekkend, maar je moet ervan houden. 
Succes met uitzoeken. Veel plezier iig.

gr Coulthard
#11 - 21-11-2012, 19:32 uur
‘Without a song, the day would never end; without a song, a man ain’t got a friend; without a song, the road would never bend - without a song.' So I keep singing a song. Goodnight. Thank you.”

Swissdutchie

Bedankt voor de tip Coulthard! Gettysburg is me al door iemand anders aangeraden en lijkt me zeker interessant. Ik weet alleen nog niet, of we zo ver Pensylvania zullen inrijden. Het hangt er een beetje vanaf of we voor een meer zuidelijke of een meer noordelijke route gaan kiezen. We hebben nog geen beslissing genomen, maar houden Gettysburg zeer zeker in het achterhoofd.
#12 - 23-11-2012, 14:12 uur



Hans B

Ook wij gaan eind september volgend jaar die kant op.
Wat ik tot dusver in de buurt van NYC heb gevonden is:

West Point - bezoek aan Militaire Academy
Newburgh - OCC, de mannen die op Discovery Channel die 'brommertjes' maken
Van Strousburg naar Port Jervis  - Delaware River Valley Scenic Byway
#13 - 24-11-2012, 12:02 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Swissdutchie

Bedankt Hans! Wie weet komen we elkaar daar nog tegen. Wel een beetje ver weg voor een ontmoeting: Kolham is een stuk dichterbij.  ;D
#14 - 24-11-2012, 14:51 uur



Cees A

Ik ken Franziska van andere forums en daar heb ik haar een route voorgesteld zuid-oostelijk van New York.
Om dit topic compleet te houden plaats ik 't ook hier. (misschien hebben anderen ook nog iets aan die info)
 
Op ongeveer 3 uurtjes van NY ligt Lancaster.
In de (mooie en landelijke) omgeving van deze plaats wonen de Amish in dorpjes met namen als Bird in Hand en Intercourse.
Heel interessant om te zien en mee te maken hoe deze mensen leven en werken
De afbeeldingen op deze Google pagina geven een goed beeld van de omgeving en de mensen die er wonen. http://www.google.nl/search?q=amish+lancaster&hl=nl&biw=1463&bih=689&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Gz6jUPujGuna0QXOl4GoDA&sqi=2&ved=0CD0QsAQ
En kijk voor activiteiten hier: http://www.padutchcountry.com/activities/amish-activities.asp

Op iets meer dan een uurtje rijden van Lancaster ligt Gettysburg.
In en bij deze plaats is tijdens de burgeroorlog een grote en beslissende slag uitgevochten. http://www.nps.gov/gett/index.htm
 Door het slagveld (nu een nationaal park) is een tour uitgezet en de vele attributen uit die tijd en monumenten geven een goed beeld van de slag.
 Wat mij van Gettysburg vooral is bijgebleven is het verhaal van Little Round Top.
 Little Round Top is een heuvel die, in een soort van niemandsland, precies tussen de 2 linie's in ligt.
 Als je op die heuvel staat zie je en begrijp je onmiddelijk het strategische belang van die heuvel met uitzicht over het gehele slagveld.
 Zet een paar kanonnen op die heuvel en je bent heer en meester over het slagveld
 Het is dan ook totaal onbegrijpelijk dat beide partijen die heuvel lange tijd hebben genegeerd waardoor die heuvel in het begin van de slag onbezet bleef.
 Op een gegeven moment komt een toevallige verkenner van de Noordelijke troepen op die heuvel.
 Deze man ziet meteen het belang in van Little Round Top. Hij laat met spoed wat kanonnen aanrukken en de heuvel bezetten.
 Net op tijd, want ook de Zuidelijken hebben nu een bataljon naar deze heuvel gestuurd.
 De slag die dan volgt is een keerpunt.
De Zuidelijke troepen onder generaal Lee hadden voor Gettysburg een aantal veldslagen gewonnen en bij winst in Gettysburg was de tijd rijp geweest voor vredesonderhandelingen.
 In de slag om Little Round Top lijden de zuidelijken echter zoveel verliezen dat ze de slag om Gettysburg en uiteindelijk de hele oorlog verliezen.
 Hoe hadden Amerika en de wereld eruit gezien als de troepen van generaal Lee eerder op Little Round Top waren gearriveerd dan die toevallige noordelijke verkenner ?

Je kunt je route vervolgen met een bezoek aan Great Falls.  Great Falls park ligt tegen Washington aan op 1 uurtje rijden van Gettysburg
Meer info over Great Falls:
http://www.nps.gov/grfa/index.htm
http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/greatfallspark/great-falls-park.html

Daarna naar Shenandoah national park.
Shenandoah ligt op ongeveer 2 uurtjes rijden van Great Falls en daar kun je je best een paar dagen bezighouden.
Meer info:
http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/Virginia/Shenandoah/shenandoah.html
http://www.nps.gov/shen/index.htm

Na Shenandoah zou je, als je nog tijd over hebt, naar Williamsburg in Virginia kunnen gaan. (3 uurtjes rijden van Shenandoah)
 Williamsburg is een openluchtmuseum met acteurs die historische figuren spelen. http://www.history.org/
 Daarna kun je via Norfolk en de Chesapeake brug/tunnel via Delaware en New Jersey terug naar New York.
 De brug/tunnel over en onder de baai is mooi, maar ik vond persoonlijk de rit door Delaware een beetje saai.
 
Ik verwacht  eigenlijk niet dat je tijd zult hebben voor Williamsburg en de rit door Delaware. Dit stuk is dan ook optioneel
Ik denk dat je met Lancaster en omgeving (2 dagen) Gettysburg (1 dag) en Shenandoah (2 dagen) je week al aardig hebt gevuld.
Vanuit Shenandoah is New York (indien noodzakelijk en als je dat zou willen) in 6½ uur, 1 dag rijden dus, te bereiken.

#15 - 25-11-2012, 10:20 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15