Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

4 weekse reis mei / juni 2015

Discussie gestart

GuidoWater

Al 3 jaar willen we terug naar Amerika maar telkens wijzigen de plannen.

Nu hebben we de knoop definitief doorgehakt en gaan we echt weer richting noord Amerika!

We hebben 4 weken vrij gevraagd van 14 mei tm 10 juni 2016 en hebben dus 28 dagen om rond te reizen.

We hebben alleen geen idee hoe we willen rijden. Het zuidwesten hebben we al eens bezocht en dat willen we dus overslaan.

Er zijn een aantal plekken die we zouden willen bezoeken maar mogelijk niet in één reis.

Misschien hebben jullie tips voor een gave trip.

Wat we graag zouden willen zien :

- Tussen stop new york (dit moet er zowiezo in voor 3 a 4 dagen) belofte aan mijn vrouw en kom ik niet onderuit haha
- yellowstone
- canada  (banff, ice field parkway, beren in het wild zien)

Ik zie op sommige sites reizen van seatle naar salt lake in ongeveer dit tijd bestek maar wat vinden jullie?

Ik ben benieuwd. We hebben nog geen tickets geboekt dus alles is nog mogelijk....
#1 - 15-08-2015, 11:36 uur
Voor al onze avonturen zie www.vandewateropreis.nl

GuidoWater

Even om als eerste idee te droppen :

1 amsterdam -> new york
2 new york
3 new york
4 new york
5 new york -> seatle
6 seatle -> vancouver
7 vancouver
8 vancouver -> victoria
9 victoria -> pacific rim np
10 pacific rim np
11 pacific rim np -> parksville
12 parksville -> whistler
13 whistler -> wells grey
14 wells grey -> jasper
15 jasper
16 jasper->ice fiel parkway
17 ice field parkway -> banff
18 banff
19 banff -> waterton lakes
20 waterton lakes -> bozeman
21 bozeman -> yellowstone
22 yellowstone
23 yellowstone
24 yellowstone -> jackson
25 jackson
26 jackson -> salt lake
27 salt lake -> amsterdam
28 amsterdam

Zoals ik al zei niks staat vast en alles kan geschoven / geschrapt of toegevoegd worden!

Ow en als extra info : wij zijn niet vies van een lange dag auto rijden ;-)
#2 - 15-08-2015, 11:52 uur
Voor al onze avonturen zie www.vandewateropreis.nl

Cees A

Om te beginnen zomaar wat losse opmerkingen ter overdenking.
Over je route ga ik me buigen als ik wat meer tijd heb.

Bedenk dat je in de periode dat jullie gaan in zowel Yellowstone als in de Canadese bergen nog met afsluitingen wegens sneeuw te maken kunt krijgen.
E.e.a is natuurlijk afhankelijk van de winter en de hoeveelheid sneeuw die dan valt, maar het is misschien wel goed om daar nu al rekening mee te houden.
Zie hier bijvoorbeeld de openingsdata van wegen en faciliteiten in Yellowstone:
----> http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/parkroads.htm  en ----> http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/ocd_locale.htm

Heb je, als alternatief, al eens gedacht aan een route langs plaatsen en parken die in de "standaard" zuid-west routes vaak ontbreken ?
In die regio is de mooiweerszekerheid in ieder geval een stuk groter
Denk dan bv aan steden als San Diego, Tucson, Sedona en Santa Fe
Aan parken als Saguaro, Chiricahua, White Sands, Kasha Katuwe, Great Sand dunes.
En aan bezienswaardigheden als Apache Trail, Pima Air museum, Whitewater Canyon (Catwalk) enz.

Ook het zuid-oosten van Amerika komt (qua weer) in aanmerking.
Je zou dan eventueel vanuit Washington kunnen starten, Shenandoah en Smoky Mnts kunnen bezoeken en via de kust langs mooie en historisch belangrijke plaatsen als Charleston, Norfolk, Williamsburg, Richmond en Philadelphia naar New York kunnen rijden waar je je vakantie afsluit met een paar dagen NY
Deze reis bespaart je de (lange) tussenvlucht van de oostkust naar de westkust
 
In ieder geval succes met plannen.
#3 - 15-08-2015, 12:19 uur

Hans B

Mooie route van Guido.

@Cees in mei wordt het al aardig heet in het zuiden.
Ik bedoel dat 35+, maar als je daar tegen kunt, zijn de aangegeven plekken erg mooi.
#4 - 15-08-2015, 18:36 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

NMP

Hallo Guido,

Ik zie in de "geschiedenis" dat je een paar jaar geleden ook al een planning heb opgegeven. Goed dat de knoop nu door is gehakt :)

Je zgn "4 weekse reis in mei / juni 2015" moet natuurlijk 2016 :)

Je echte reis begint  pas op de 6 dag Seattle > Vancouver. Maw in 14 rijdagen ga je z'n 3800 "googlemaps kms rijden. Tel daar nog een 500 div kms bij en je zit op 4200 a 4300 kms maw per rij dag 310 kms gemiddeld.

Wat mij oa opvalt aan deze erg mooie route is dat je naar erg mooie (qua natuur) plekken rijdt om er de volgende dag al weer weg te gaan, en naar erg toeristische plaatsen en daar dan wel een dagje overblijft. Voorbeeld dag nr: 13 van whistler -> wells grey Dit is een rit van ruim - afhankelijk welke route - minimaal 7 uur en 500 kms is. De volgende dag ga je al weer van wells grey -> jasper waar je wel een volgende dag blijft.

Ik weet niet waarom je dan naar Wells Grey NP rijdt maar het is daar zo mooi en zeker minimaal 2 dagen waard. Heb je al een gekeken naar foto's van  de Helmcken Falls ???? Wij zijn er 2012 geweest je moet hier niet alleen naar toe rijden, in de avond aankomen en de volgende dag weer weg gaan. Daarnaast zijn de plaatsen Jasper en Banff echt niet meer dan enkele uurtje waard. (Vroeger 1980-90 was Banff nog een gezellige plek, nu lijkt het meer op China)

Maar ook het eerste deel van je route is het veel kms rijden en te weinig genieten / de tijd nemen als je er bent. Ik bedoel het deel:
8 vancouver -> victoria
9 victoria -> pacific rim np
10 pacific rim np
11 pacific rim np -> parksville
12 parksville -> whistler
Op de eerste plaats is Victoria een geweldige leuk stad. Daarnaast is er zoveel geweldige natuur te beleven op VIancouver Island (VI). Ook hier zijn we vaker geweest en in 2014 zijn we er zelfs 2,5 week geweest, prachtig. Zie o.a. mijn 4 video's op YouTube. Als ik jouw was zal ik alle New York dagen direct inruilen voor Vancouver Island. Op de eerste plaats kan je altijd wel een weekje New York boeken, er zijn zat aanbiedingen om alleen een tripje NY te doen. Ik zal dit nooit combineren met de rest van je mooie trip, maar dat is natuurlijk er persoonlijk.

Ook het onderstaande deel zal ik altijd anders doen:
17 ice field parkway -> banff
18 banff
19 banff -> waterton lakes
20 waterton lakes -> bozeman
Heel erg persoonlijk, maar ik vind Banff dus één van de verschrikkelijkste plaatsen in één van de mooiste gebieden. Om hier een volle dag te blijven (zoveel betere plekken in de buurt)  en in Waterton NP alleen maar te slapen is - in mijn ogen - ook niet de best keuze. Waterton NP is een bijzonder mooi natuurgebied, hier moet je echt langer blijven en nooit meer aan Banff denken.

Dit waren zomaar een paar losse opmerkingen Guido. Waarschijnlijk heb je vast goede redenen voor de opgegeven planning. Maar je schrijft "niets staat vast". Kortom ik zal 100% NY er op deze trip uitgooien. Win je 4 dagen die je heel goed ergens anders kan gebruiken. En mijn beste tip is: reis met een camper/motorhome. Deze route gilt om een camper/motorhome en in de natuur gaan staan.

Qua weer kan het, zoals Cees A al schreef, tegen zitten. Maar ik heb dit gebied vaak aangedaan (altijd met een camper/motorhome) zelfs in de maand April en nooit problemen gehad met het weer en wegen. En er is niets mooier dan met lichte sneeuwval in een camper rustig door de Rockies te toeren.

Mocht je je schema nog gaan aanpassen, laat het weten, dan heb ik nog wel enkele mooie campgrounds voor je.
PS: Klik op mijn YouTube link voor een paar Canada filmpjes. :)
Groet
MarcoP.

     

   

#5 - 15-08-2015, 22:49 uur
50 Staten bezocht.
See my USA movies at: http://www.youtube.com/user/routeusa

Cees A

Ik wil om te beginnen mijn vorige bericht corrigeren.
Marco (NMP) was zo slim om eerst in je geschiedenis te kijken welke routes je eerder hebt gedaan/geplanned en welke plaatsen je eerder hebt bezocht.
Als ik dat ook had gedaan had ik gezien dat je al eerder plannen had om o.a. Tucson, White Sands en Santa Fe te bezoeken en had ik het advies om een (alternatieve) route te maken in die regio achterwege kunnen laten.
Het andere en nieuwe alternatieve route-idee uit mijn 1e bericht (ZO-Amerika) blijft wel overeind.
Wel jammer overigens dat je eerdere reisplannen niet door konden gaan. Hopelijk gaat het in 2016 anders/beter.
Brutaal vraagje: Waarom maak je nu een compleet nieuwe en andere route en grijp je niet terug naar een van de routes die eerder niet doorgingen ?

Je route;
Goed dat je extra dagen hebt gepland in Vancouver, Pacific Rim, Jasper, Icefield Pkw en Banff.
De te rijden afstanden zijn allemaal haalbaar.
Maar ........... Er zijn een paar langere rijdagen. Je schrijft echter zelf dat je daar niet vies van bent.

Door die soms langere rijdagen EN de beperkte tijd die je voor deze toch best grote route hebt uitgetrokken is je tijd voor Victoria, Wells Grey, en Waterton/Glacier te beperkt.
Marco schrijft hier ook al over en ik ben het in deze met hem eens.
Ik zou in dit rijtje van parken/plaatsen waar je tijd tekort komt zelfs Yellowstone willen toevoegen want ook daar zit je niet echt ruim in je tijd.
Maar e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk wat je in Yellowstone wil gaan doen.
Alleen stoppen - kijken - foto maken kost minder tijd dan een wandeling.

Oplossingen voor de knelpunten:
Marco geeft als oplossing New York schrappen en da's een hele goeie. Met de dagen die je hiermee wint kun je alle knelpunten in je route oplossen.
Je kunt ook NY behouden en de regio waar je naar toe gaat beperken door te kiezen voor alleen Canada of alleen NW-Amerika.
Met het schrappen van Yellowstone/Grand Teton en een one-way route van Vancouver naar Calgary beperk je je tot al het moois dat Canada (en Glacier nat.park in Amerika) te bieden heeft en krijg je daar ook ruimer de tijd voor.
Met het schrappen van Canada beperk je je tot het mooist dat NW-Amerika te bieden heeft.
Met (bijvoorbeeld) een one-way van Seattle naar Salt Lake City en parken en plaatsen als Olympic, Mt.Rainier, Mt.St.Helens, Bend, Twin Falls, Craters of the Moon, Yellowstone, Grand Teton, Salt Lake City zul je je ook hier niet vervelen.
Keuzes, keuzes, keuzes.  Moeilijk, moeilijk, moeilijk.  :D
Succes
 

#6 - 16-08-2015, 09:57 uur
« Laatst bewerkt op: 16-08-2015, 10:14 uur door Cees A »

GuidoWater

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden.

We hebben inderdaad vorige jaar een hele route uit gestippeld van Phoenix door new mexico, Utah, Colorado en yellowstone. Er waren toen veel tips dat begin mei er nog veel wegen dicht waren in yellowstone en rond denver. Uiteindelijk heeft dat ons doen besluiten om deze reis niet te maken. We hebben een andere droom reis gekozen door Botswana en Namibië waar het weer niet zo veel invloed had. Achteraf zijn we ook heel erg gaan twijfelen of de route door Amerika wel was wat we echt wilde. Of dat het gewoon een soort grote compromis was die we eigenlijk allebei niet super vonden.

Ik zeg niet dat we deze reis niet meer willen maken maar misschien wel een ander schema. Echter moeten we werkt technisch weer in mei reizen en dus is yellowstone en dus ook canada wederom een probleem als ik jullie tips zo mag geloven.

We hebben eventueel ook nog een uitwijk mogelijkheid maar dan word het pas in September dat we weg kunnen. Is dit een betere periode voor canada of Yellowstone? Ik denk inderdaad dat we moeten gaan kiezen tusseen of Canada Of Amerika maar dat is wat we de komende maanden gaan uitzoeken!

Ik ben helemaal gek van fotograferen en helemaal van wildlife. Dat is ook een reden waarom ik begin te twijfelen over de route van vorig jaar omdat er maar weinig wildlife in zit en het toch meer om de landschappen draaid.Of zie ik dit misschien helemaal verkeert?

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel.
#7 - 18-08-2015, 19:34 uur
« Laatst bewerkt op: 20-08-2015, 07:12 uur door GuidoWater »
Voor al onze avonturen zie www.vandewateropreis.nl

NMP

Citaat
dus is yellowstone en dus ook canada wederom een probleem als ik jullie tips zo mag geloven.

Nee geen probleem hoor, goed te doen. Maar heel misschien moet je je reis door het weer enigszins aanpassen - waarschijnlijk niet. Maar dat is ook het avontuur van het reizen met een camper.

 
Citaat
uitwijk mogelijkheid maar dan word het pas in September dat we weg kunnen.

Ik ga een deel van je route eind Sept. en Okt maken (2015) ik laat je weten hoe dat is geweest.
Zie ook http://forum.verenigdestaten.info/westen-(west)/route-rondje-alberta-montana-wyoming-idaho-alberta/

Trouwens hoe was Botswana en Namibië en in welke maand ben je er geweest ? Ben je met een camper/tent-4x4 wagen geweest? Ik zit er aan te denken om in Jan/Febr 2016 3 weken te gaan incl. Zuid Afrika
Groet
MarcoP
#8 - 18-08-2015, 19:48 uur
50 Staten bezocht.
See my USA movies at: http://www.youtube.com/user/routeusa

GuidoWater

Even voor iedereen die niet terug wil zoeken. Dit was het idee van vorig jaar :

02 mei : amsterdam -> phoenix
03 mei : phoenix -> goldfield -> Apachie trail -> tucson
04 mei : tucson (saguaro)
05 mei : tucson -> Ramsey canyon preserve -> tombstone
06 mei : tombstone -> white sands -> alamongordo
07 mei : alamongordo - trinity site -> santa fe
08 mei : santa fe
09 mei : santa fe -> acoma pueblo - > canyon the chelly
10 mei : canyon de chelly -> valley of the gods -> 4 courners -> mesa verde
11 mei : mesa verde -> moab
12 mei : moab (canyonlands)
13 mei : moab (arches)
14 mei : moab -> jackson (grand teton)
15 mei : jackson (grand teton)
16 mei : jackson (grand teton) -> yellowstone (lake hotel)
17 mei : yellowstone (old faithfull)
18 mei : yellowstone (old faithfull)
19 mei : Yellowstone -> salt lake city
20 mei : salt lake -> bryce canyon
21 mei : bryce canyon -> las vegas
22 mei : las vegas
23 mei : las vegas -> amsterdam
24 mei : Amsterdam
#9 - 18-08-2015, 19:49 uur
« Laatst bewerkt op: 20-08-2015, 07:13 uur door GuidoWater »
Voor al onze avonturen zie www.vandewateropreis.nl

GuidoWater

We zijn er eigenlijk nog niet helemaal uit of we een camper of een auto willen. Mijn vrouw vind het altijd wel veel prettiger om in hotels te verblijven en dus is dat zeker niet uitgesloten!

Wat betreft Botswana en Namibië kan ik je dat echt zeker aanraden. Voor ons de mooiste (en duurste) reis die we ooit gemaakt hebben. We hebben eigenlijk heel mei gereisd kijk op onze website eens voor het volledige verslag. http://www.vandewateropreis.nl

Ook in Afrika hebben wij alleen maar met een suv gereden en hotels overnacht. Als je vragen hebt moet je hier maar een prive bericht over sturen. Of me mailen via de website.

Ik ga jou reis eens even bekijken misschien hebben we er wat aan!

Bedankt alvast Groetjes Guido

#10 - 18-08-2015, 19:58 uur
« Laatst bewerkt op: 20-08-2015, 07:13 uur door GuidoWater »
Voor al onze avonturen zie www.vandewateropreis.nl

NMP

Citaat
We zijn er eigenlijk nog niet helemaal uit of we een camper of een auto willen.

Eens een camper in de USA = altijd een camper in de USA. Tenzij je echt stedentrips gaat maken. Echt proberen :)

Ik heb al heel wat zitten lezen over je reizen door Zuid Afrika. Ik mail je via je site. Deze is trouwens heel erg mooi en informatief.

Gr.
MarcoP
#11 - 18-08-2015, 20:47 uur
« Laatst bewerkt op: 18-08-2015, 20:52 uur door NMP »
50 Staten bezocht.
See my USA movies at: http://www.youtube.com/user/routeusa

Old Faithful

Ik kijk altijd wat ik dat jaar per se wil bezoeken. Daar zoek ik dan de beste aankomst- en vertrekluchthaven bij,
In september zou ik Yellowstone voorin in de route plannen i.v.m. het weer. Salt Lake City zou dan een goed begin kunnen zijn.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.

Edit: Foutje verbeterd.
#12 - 18-08-2015, 20:50 uur
« Laatst bewerkt op: 19-08-2015, 00:30 uur door Old Faithful »
Groet,

Old Faithful

GuidoWater

Als we alleen Amerika doen dan is yellowstone een absolute must. Ik zit alleen te denken stel dat we rond 15 mei vertrekken en yellowstone aan het eind doen dan zit je al begin juni. Is dit een goede tijd voor Yellowstone / rocky mountain national park?

Als ik de reis die we vorig jaar bedacht hebben nog een zit te bekijken en new york toevoeg dan is het natuurlijk wel een reis met echt alle soorten landschappen erin. Dus voor afwisseling is dat wel fantastisch denk ik...
#13 - 18-08-2015, 22:34 uur
« Laatst bewerkt op: 20-08-2015, 07:13 uur door GuidoWater »
Voor al onze avonturen zie www.vandewateropreis.nl

Old Faithful

Eind mei/begin juni kan het in Yellowstone en RMNP sneeuwen, maar dat geldt ook voor eind september/begin oktober. Wij hadden zelfs begin september lichte sneeuw bij Bear Lake in RMNP. Het grote verschil is dat je in het voorjaar nog last kunt hebben van de sneeuw die in de voorafgaande winter is gevallen. Met name de hoger gelegen wandelpaden zullen niet altijd al sneeuwvrij zijn. De meeste wegen wel, hoewel de Trail Ridge Road in RMNP wel erg hoog komt en een tijdelijke sluiting van wegen i.v.m. sneeuwval mogelijk is. Men probeert de Trail Ridge Road op Memorial Day (eind mei) open te hebben, maar dat lukt niet altijd. In het najaar zal al de sneeuw van de winter wel gesmolten zijn. Voordeel van het voorjaar is weer dat de dagen veel langer zijn.
Op deze site kun je zien wanneer de wegen in Yellowstone dit jaar dicht en volgend jaar weer open gaan. En op deze site kun je zien wanneer andere voorzieningen sluiten en weer opengaan.
Persoonlijk zou ik het met een vertrek eind mei wel aandurven. Ik zou er dan wel rekening mee houden dat wandelen bij bijvoorbeeld Bear Lake in RMNP nog niet goed mogelijk is.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.

#14 - 19-08-2015, 00:55 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

In een van mijn eerste berichten heb ik voorzichtig gewaarschuwd voor eventuele wegafsluitingen in het voorjaar wegens sneeuw.
Posters na mij hebben dit "probleem", misschien door eigen ervaringen in een jaar met weinig sneeuw, ietwat gebagatelliseerd. 
Ik blijf er echter toch voorzichtig.

De invloed van de hoeveelheid gevallen sneeuw is wel degelijk van belang voor het tijdstip waarop wegen (weer) worden opengesteld.
Als voorbeeld geef ik een linkje naar historische openingsdata van de Tioga Pass in Yosemite: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/seasonal.htm
Je ziet aan de late openingsdata dat er in 2010 (4 juni) en 2011 (18 juni) veel sneeuw viel.
Aan de veel vroegere openingsdata in de jaren 2012 (7 mei) 2014 (2 mei) en 2015 (4 mei) zie je dat dit in die jaren veel minder was.

Je kunt nu, op dit moment, op geen enkele manier de hoeveelheid gevallen sneeuw van de komende winter voorspellen.
Ik vind het dan ook een gok om je te baseren op een optimistische schatting.
Zeker als je naar Canada gaat en een groot deel van je route bestaat uit bergparken.
Als het alleen maar om Yellowstone gaat zou je, zoals al is geopperd, e.e.a. kunnen ondervangen door dit park achteraan in je route te zetten.

Over de manier van reizen schrijft Marco enthousiast: Eens een camper in de USA = altijd een camper in de USA
Misschien geldt dat voor Marco zelf, maar ik wil toch even melden dat dit zeker niet voor iedereen en al helemaal niet voor mij geldt.
Ik ben (in 1990) mijn Amerikareizen begonnen met een camper en het is bij deze eenmalige ervaring gebleven.
Ik was al geen kampeerder en ik ben het door deze camperreis ook absoluut niet geworden........ Integendeel zelfs !
Pin je dus niet te veel vast op enthousiaste verhalen van hard-liner-kampeerders. Kijk naar je eigen behoeften.

V.w.b. je fotografie-wildlife-wensen is het inderdaad zo dat het wildlife in het noordwesten van Amerika en in Canada van een heel andere orde is dan het wildlife in de zuidwestelijke woestijnen van Amerika.
Ik ken echter fotografen die het juist een uitdaging vinden om dit, door de woestijnzon vaak verborgen dierenleven, in beeld te brengen en de resultaten zijn vaak heel verrassend.
Ik weet niet wat voor "soort" fotograaf jij bent, dus ik laat de uiteindelijke keuze aan jou

Tot slot:  Ik schreef het al eerder en ik wil het nog eens benadrukken. Maak je route niet te groot.
Bij  een ander topic schreef ik zojuist het volgende en omdat dat ook op jou van toepassing is kopieer en plak ik dat stukje hieronder:
De belangrijkste en meest fundamentele keus waar je als eerste voor staat is: Wat voor soort reis wil ik maken.
Wordt het een reis van "we zijn overal geweest maar hadden te weinig tijd om iets te zien/doen/ondernemen"
Of wordt het een reis waarbij je je wishlist wat inkort, maar de tijd neemt voor de parken die je wel bezoekt.
Vergis je namelijk niet, de rijafstanden zijn groter dan je denkt en een Amerikavakantie moet m.i. meer zijn dan het rijden van A naar B en de volgende dag via C naar D met alleen tijd voor wat fotostops bij uitzichtpunten. Toch ?

 
Succes met het kiezen van een regio en het maken van een routeplanning





#15 - 19-08-2015, 11:26 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15