Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerikaanse toestanden op Schiphol

Discussie gestart

Bakvet

Van RTL Nieuws:

Passagiers zullen het zonder een sigaret moeten doen
Schiphol vanaf 1 januari geheel rookvrij
Schiphol voert als eerste grote luchthaven in Europa een totaal rookverbod in.

Nergens meer gerookt
Vanaf 1 januari mag er binnen nergens meer worden gerookt. Nu mag dat nog in de speciale rookzones, zoals in cafés en restaurants. Maar daar komt een einde aan. Dit bevestigt Schiphol tegenover RTL Nieuws.

Terminal rookvrij
"Vanaf 1 januari mag er helemaal niet meer gerookt worden", zegt Kathelijne Vermeulen, van de luchthaven. "Dat betekent wel dat mensen buiten nog kunnen roken. Maar de terminal zal rookvrij zijn."

Rookverbod horeca
Schiphol loopt met de maatregel vooruit op het rookverbod dat minister Klink van Volksgezondheid per 1 juli 2008 wil invoeren in de horeca. Schiphol doet dit al in januari, omdat ze het rookverbod niet midden in het hoogseizoen willen invoeren. In januari is het relatief rustig.

Teleurstellend
De Stichting Rokers Belangen vindt het teleurstellend dat Schiphol geen enkele rekening met de rokers houdt. De stichting wil speciale ruimten, waar roken nog wel is toegestaan.

Geen rookruimten
Maar Schiphol gaat deze speciale rookruimten niet aanbieden. Rokers kunnen, voor ze door de paspoortcontrole gaan, buiten hun laatste sigaret roken. Dit geldt niet voor passagiers die overstappen op Schiphol. Zij zullen het tijdens hun verblijf op de luchthaven zonder een sigaret moeten doen. Medewerkers van de luchthaven zullen er op toe zien dat het rookverbod wordt nageleefd.

Toevallig ga ik begin volgend jaar de laatste dagen van m'n vakantie naar een "smoke free community" onder de rook van Los Angeles. Eens zien wat dat precies voorstelt. En naar nu blijkt zal ik dan bij aankomst op Schiphol voor het eerst niet het "Ja hoor, we zijn weer terug in Nederland!" gevoel hebben.
#1 - 08-11-2007, 21:16 uur

mafo

Tja het rookverbod wordt wereldwijd steed groter, meer en meer hotels zijn ook volledig rookvrij.
Wat mij betreft prima, ik rook niet en ik denk ook niet dat het verkeerd is als mensen ontmoedigd worden om te roken.
Hoewel ik me afvraag of dit soort maatregelen erbij helpt. Ik heb net als met alle milieu maatregelen dat gezondheid als parade paardje wordt gebruikt door de regering.
Misschien hebben ze wel gelijk en kosten rokers veel geld aan gezondheidszorg, maar het gaat wel ver.

Eigenlijk weet ik dus niet zo goed wat er van te vinden ik neig toch een beetje naar het gevoel van te vergaande overheidsbemoeienis met de pleziertjes die een mens nodig heeft.

Drank, autorijden, vliegen etc alles wordt belast onder het mom dat het slecht is. Volgens mij is het ontnemen van de pleziertjes van mensen veel slechter, maar ja ik ben net geen wetenschapper.
#2 - 08-11-2007, 22:12 uur

Tekkel

En naar nu blijkt zal ik dan bij aankomst op Schiphol voor het eerst niet het "Ja hoor, we zijn weer terug in Nederland!" gevoel hebben.
Dat gevoel krijg je wel weer als je de auto instapt ;)

#3 - 08-11-2007, 22:18 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

Yessica

Het zal tijd worden. Vreselijk irritant is dat gerook overal, vooral bij de aankomsthallen. Daar zitten van die barretjes waar roken is toegestaan en de rook heel de ruimte doorgaat. Of die barretjes bij de diverse gates. Ook van die rookhollen.
Toen ik in september terugkwam van vakantie stonden er zelfs mensen te roken bij de bagageband. Niet dat dat daar mag, maar toen iemand hen daarop aansprak was het "oh, dat wist ik niet". Ja hoor, natuurlijk  ::) Dadelijk is het in ieder geval een stuk duidelijker! Geen stomme excuses meer.

@Bakvet: Waar is die smokefree community? Calabasas?
#4 - 09-11-2007, 09:36 uur
« Laatst bewerkt op: 09-11-2007, 10:25 uur door Yessica »



Bakvet

 :D Nu wil ik weten waarom je dat weet.
#5 - 09-11-2007, 19:47 uur

jerbia

Toevallig ga ik begin volgend jaar de laatste dagen van m'n vakantie naar een "smoke free community" onder de rook van Los Angeles. Eens zien wat dat precies voorstelt. 

Tjsa, het stelt waarschijnlijk letterlijk voor: 'onder de rook van LA' ;)



#6 - 09-11-2007, 20:40 uur

Hans B

Schiphol vanaf 1 januari geheel rookvrij

Eindelijk
#7 - 09-11-2007, 21:21 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Jez

Het zal tijd worden. Vreselijk irritant is dat gerook overal, vooral bij de aankomsthallen. Daar zitten van die barretjes waar roken is toegestaan en de rook heel de ruimte doorgaat. Of die barretjes bij de diverse gates. Ook van die rookhollen.

Daar heb ik me altijd over verbaasd, dat je op Schiphol links van het stickertje wel mag roken en rechts ervan niet. Ik vind dit ook een goed idee, een rookvrij vliegveld, hoewel een afgesloten rookruimte na de paspoortcontrole een aardig gebaar zou zijn. Klantvriendelijkheid heet dat, en aangezien rokers ook klanten zijn..........
#8 - 09-11-2007, 22:43 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Bakvet

Ja daar ben ik het wel mee eens. Weer typisch hollands om voor de eenvoudigste en goedkoopste oplossing te kiezen. Wel goud willen verdienen met de verkoop van sloffen sigaretten, maar iets voor de gebruikers doen ho maar. Bouw dan liever zo'n rooksauna of een balkonnetje op elke pier.
#9 - 09-11-2007, 23:49 uur

Jez

Ach, wij doen gewoon ons best om Schiphol maar te negeren. Op Zaventem mag je nog wel roken!
#10 - 10-11-2007, 00:20 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

petratimmer

Ik wil niet graag in de schoenen staan van de horeca exploitant die nu een gelegenheid heeft waar men mag roken.

#11 - 10-11-2007, 06:23 uur

Harry

Petratimmer schreef:

Citaat
Ik wil niet graag in de schoenen staan van de horeca exploitant die nu een gelegenheid heeft waar men mag roken.

Ik denk dat dat wel mee valt, de niet rokers zullen wel wat vaker naar die horeca gaan als er niet meer gerookt wordt. En in andere europese landen (Ierland, Spanje, Denemarken, enz.) is al duidelijk geworden dat de meeste horeca er juist meer klanten door krijgen.

Harry
#12 - 10-11-2007, 17:50 uur

sweatbox

Petratimmer schreef:

Citaat
Ik wil niet graag in de schoenen staan van de horeca exploitant die nu een gelegenheid heeft waar men mag roken.

Ik denk dat dat wel mee valt, de niet rokers zullen wel wat vaker naar die horeca gaan als er niet meer gerookt wordt. En in andere europese landen (Ierland, Spanje, Denemarken, enz.) is al duidelijk geworden dat de meeste horeca er juist meer klanten door krijgen.

Harry

Klopt, Het is gewoon koudwatervrees. Bovendien hebben ze afgelopen jaren genoeg kansen gehad, maar daar niks mee gedaan omdat het zo'n vaart niet zou lopen.
#13 - 10-11-2007, 20:10 uur

petratimmer

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt geen idee hoeveel aanpassingen en investeringen ondernemers (ook op schiphol) hebben met de belofte dat roken niet geheel verboden zou worden. Rook vrije zones , afzuiginstallaties die aan allerlei dure eisen moesten voldoen. Deze bedragen zijn echt niet misselijk en het resultat is dat het roken nu toch geheel verboden gaat worden. Weg investering,weg geld. Dit moet wel door de klant betaald worden. Dat de omzet er niet onder zou schade is klink klare onzin. Dat doet het namelijk wel! Ik ben jaren lang horeca ondernemer geweest in Nederland en weet uit ervaring dat dit we degelijk omzet kost.

Als ik ga vliegen vanaf schiphol dan duik ik nog even zo'n gelegenheid in om nog even te roken en gebruik een consuptie. Of je blijft langer zitten en neemt nog een consumptie extra.

Nog een voorbeeld dat niet direct met schiphol te maken heeft.

Een klein dorp met 1 cafe en een kofffieshop. In een koffie shop is roken straks nog WEL toegestaan. Elke week verzamelen een groep jongeren die met een bus gaan stappen in het cafe. Lopen binnen  tussen 20 uur en 22,30 al ze vertrekken. Op he momnt dat deze groep niet meer mag roken vertrekken ze bij de koffie shop. Omzet verlies. 300 euro per zaterdag avond x 52 = 15300 op jaarbasis. En dit is maar 1 voorbeeld.

Ik kan je nu al wel op een briefje geven dat die kop koffie in de zaken op schiphol na het verbod absoluut duurder gaat worden hierdoor.

Kennissen van ons hebben een grote Diner in ALbany. Toen hier een paar jaar geleden het rookverbod werd ingesteld was zijn omzet verlies maar liefst 15%.

Het argument dat er dan meer mensen in zo'n gelegenheid gaan omdat het rook vrij is, maakt het omzet verlies van de rokers bij lange na niet goed.

Dat men er de afgelopen jaren niets mee heeft gedaan is onzin. De horeca heeft er juist heel veel aangedaan. Alleen de overheid heeft de horeca gewoon aan het lijntje gehouden.
Wij als kleine ondernemer hebben duidende euro's geinvesteerd om aan de afspraken te voldoen doen horeca Nederland had gemaakt met de overheid. En met mij alle ondernemers. Nu komt de overheid  deze afspraken niet na. Als het merendeel van de horeca zich aan die afspraken zou houden,  zou een algeheel rook verbod uitblijven. Dit is gebeurd, maar het verbod komt er nu toch. De enige die deze ( nu onnodige) investering gaat terug betalen is de klant.
#14 - 11-11-2007, 05:32 uur
« Laatst bewerkt op: 11-11-2007, 05:37 uur door petratimmer »

sweatbox

Er zullen zeker bedrijven zijn die geinvesteerd hebben in afzuig-apparatuur, maar ik heb het idee dat dit een kleine minderheid is. De in de meeste restaurant en cafés waar ik kom is totaal niks gebeurd. Zelfs een zichzelf kindervriendelijke noemende zaak als McDonalds heeft niet meer gedaan dan het ophangen van een paar "verboden te roken" bordjes.
#15 - 11-11-2007, 08:43 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15